T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Mads-kaa efter 08. Januar 2006 kl: 16:51:03

Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 08. Januar 2006 kl: 16:51:03
Hej

Jeg har lige været et smut i Sverige med 7 mand i bilen, altså godt læsset!
På vejen hjem begyndte der at komme en skurende lyd af metal mod metal når jeg svingede. Det kommer ved sving til begge sider og både små og store ratudslag. Efter at have tømt bilen for folk er lyden der stadig, og den er selvfølgelig blevet værrere! Jeg forestiller mig at det enten er styretøj eller affjedring....

Har I nogen bud?

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: dokajønne efter 08. Januar 2006 kl: 18:51:48
Mit bud er styrekugler, eller måske kun den ene, derfor kan den godt larme ved sving til begge sider, hvis din skurren bliver til en knagen som fra en gammel skonnert så er den hvertfald hjemme
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 08. Januar 2006 kl: 21:25:21
Tak for svarene, det er svært at lokalisere lyden da den er meget højfrekvent. Men jeg må jo lige holde øje med om jeg begynder at ryge pibe og tage sydvest på inden jeg skal ud og køre :lol:

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 16. Marts 2006 kl: 12:51:35
Faldt lige over dette gamle indlæg!

Lyden stammede fra venstre forhjul! Navbolten (hedder den det?) var ikke spændt ordentlig til, så der var lige en halv centimeter slup? i navet :shock:
Er det noget lejet kan tage skade af?

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. Marts 2006 kl: 10:24:57
Det er utrolig nemt!

Du kan konstatere det ved at hæve forhjulet op, og så prøve om du kan bevæge hjulet sideværts. hvis det kan er det sikkert samme problem som mig!
Så skal navkappen af, og en bolt på den anden side strammes. Den skal strammes helt, og så løsnes en halv omgang igen inden den sikres. Det tager maks en halv time, men jeg ved som sagt ikke om hjullejet tager skade af at man kører med det løst!?!?

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. Marts 2006 kl: 17:11:46
du kan jo altid prøve at stramme den! Min lavede "lyde" fordi skiven gik på bremse-kaliperen, der var tydelige slid mærker!

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Februar 2007 kl: 10:18:04
Hmm jeg har lige her til morgen fået det samme problem på den orange. Der er slør i det venstre forhjul og der er en lille spids ting der stikker ud gennem et hul i fedtkoppen eller hvad den hedder midt på navet. Der er slynget fedt op på døren og rundt i fælgen. Jeg havde godt lagt mærke til det før men det blev helt slemt her til morgen på vej på arbejde. Navet røg og der lugtede af varmt fedt. Så jeg måtte liste hjem og nu står den så stille og har kørselsforbud. Æv.. jeg har sku ikke voldsomt meget held med det mekaniske for tiden, jeg må bare ikke køre vw i mere end 1000 km så skal den gå i smadder..   :x

Desuden synker bremsepedalen helt i bund og man kan kun bremse ved at pumpe den op. Men der er masser af væske i beholderen under instrumentbrædtet.. Det er nok kommet gradvist, syntes den er blevet blødere og blødere, men håbede bare det var luft. Nu kan man næsten ikke bremse.. Underligt.. den har kun kørt 1350 km siden Jarl monterede nye slanger und alles på og kørte lige igennem syn..???

Det må vel næsten være relaterede problemer.

Puh.. nu går jeg lige ud og afreagerer på noget brænde  :evil:  :evil:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: T3Anders efter 26. Februar 2007 kl: 10:40:55
For helvede Jan, du har sgu' uheld for tiden  :(
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Hawaiibussen efter 26. Februar 2007 kl: 10:50:06
Citat fra: "jankjerbye"

Desuden synker bremsepedalen helt i bund og man kan kun bremse ved at pumpe den op. Men der er masser af væske i beholderen under instrumentbrædtet.. Det er nok kommet gradvist, syntes den er blevet blødere og blødere, men håbede bare det var luft. Nu kan man næsten ikke bremse.. Underligt.. den har kun kørt 1350 km siden Jarl monterede nye slanger und alles på og kørte lige igennem syn..???

Puh.. nu går jeg lige ud og afreagerer på noget brænde  :evil:  :evil:


det lyder som om der er en utaethed i vakuum forbindelsen fra pumpe til bremseforstaerkeren.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: casper efter 26. Februar 2007 kl: 10:59:00
det er vel ikke hovedbremsecylinderen der er utæt vel ?

det kan desværre ikke have noget med vakuum systemet at gøre, når nu pedalen synker i bund, det havde ellers være et nemt fix
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 26. Februar 2007 kl: 11:16:38
Det er også mit bud at der må være en utæthed omkring bremsecylinderen! Der er ikke noget galt med koblingen?
Med hensyn til dit forhjul; det som stikker ud, er det ikke bare speedokablet? Hvis forhjulet sidder løst og det lygter af brændt fedt, så har du sikkert et smadret hjulleje eller to!

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Februar 2007 kl: 14:44:26
* dybt fortvivlet suk *
 (Følelsesstyret indlæg herunder.. beware)

Tak for svarene, på en måde håber jeg ikke i har ret denne gang, men det har i jo nok.

Som mit humør er lige nu, er jeg tæt på at tage en beslutning om at slutte t3-eventyret her og gå tilbage til trusty old Lada. Det kan vel være at jeg har været meget uheldig, men det bringer mig ikke frem og tilbage på arbejde.

Dagevis af mekken med hjuleleje og bremser på en iskold, våd, blæsende, pløret græsmark mens feriedagene forsvinder en for en, er selvfølgelig den djævel der sidder på skulderen og visker mig i øret.

En nedtrykt Jan
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 26. Februar 2007 kl: 15:08:14
Så, så - ro på nu.

Ja, det lyder unægteligt som et forhjulsleje - men hvorfor er det dødt? Har de nye hjul også kontakt med caliperen, så de klemmer på den, så bremsen slæber på og derved opvarmer navet, så lejefedtet koger af? Eller er det bare et uhedigt sammentræf?

Hvad bremsen angår, så tror jeg også på hovedcylinderen. Kan du træde bremsen i bund, når du ved et let tryk belaster pedalen over lidt tid? Du må få en brugbar af mig, men jeg kan ikke tilbyde at skifte den lige nu. Jeg har 3 børn og en kone med influenza-halløj og er vist også selv på vej...
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Februar 2007 kl: 15:37:26
* Faldet lidt ned igen *

Det med lejefedtet på døren (og slør i hjulet) var før snestormen og mens jeg havde 14" på, det gik først op for mig at det var lejefedt da jeg lå og rodede med at skifte hjul. De nye hjul har måske, når nu de ikke er afbalancerede ordentligt, været dråben.. Jeg kan sætte 14" på igen os se om det gør nogen forskel...

Bremsepedalen der synker er som skrevet blevet værre og værre siden starten. Men det ændrede sig lidt ved kørsel så det var svingende om den var hård under hele turen eller pludselig var lidt slap. Jeg tænkte selv at det nok var luft i systemet, og ventede på bedre vejr for at komme til at lufte den ud.

Kan jeg teste det med bremsepedalen uden at køre? Bare med tændt motor eller hvad?

Autocentralen i Hobro vil have ca. 5-6000.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: dokajønne efter 26. Februar 2007 kl: 17:19:03
Fat mod! Giv ikke op! (men en niva er sgu også en fed vogn )

Kan vognen køre? Tør du køre i den? Har du falck abb. på den?

OP MED HÅRET
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Februar 2007 kl: 17:27:51
Tak.. håret hænger sku lidt i dag.

Ingen falck..  alt for dyrt..

Den kører .. men lyder frygteligt.. Ved ikke om man kan smadre en aksel eller noget andet ved at køre i den.. ?! Den kan desuden ikke rigtigt bremse.. men kan selfølgelig motorbremse.. Jeg TØR godt køre i den .. men gider ikke ødelægge mere på den..

Mest realistiske løsning lige nu er VW Hobro og et ordentligt hak i DoItYourself-egoet og bil-budgettet.  (Tid, lyst og overskud er i nul)

Måske kommer humøret tilbage.. Jeg går lige ud og får lidt luft med hunden.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Hawaiibussen efter 26. Februar 2007 kl: 17:31:30
Ja jan op med humoeret. Jeg har ogsaa lige staaet uden noget koeretoej en som var staaet af i Oestrig og en der stod med en defekt kobling - jeg valgte at lave koblingen selv selvom jeg var lige ved at sende den paa AGL som laver koblinger fra dag til dag. jeg sparede omkring 3200kr. Selvom det var lidt stresset og jeg hang med hovedet lykkedes det!
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: KHSalvesen efter 26. Februar 2007 kl: 18:02:37
Ja ud til brændet. Og så tilbage til T3 igen, med lavere puls.

Kan lejet ikke være så varmt, at der kommer damplommer i bremsen.?
Vil disse forsvinde når den bliver kold igen. ?

Der er vist ikke meget tvivl om at forhjulslejet skal skiftes, hvis det koger fedtet af. (Fik skiftet mit baghjulsleje på lokalt værksted for 2200)

Jeg aner ikke hvordan man gør, men du må gerne køre over min grav, hvis du ikke vil stå ude og rode.

KH KHS - er dobbelt leje også samleje.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 26. Februar 2007 kl: 18:08:58
Fik lige en tanke...

Er tingene i virkeligheden fire sider af samme sag? Teori:

Forhjulslejet er gået (er den mon årsagen til den tidligere omtalte syngen, der blev henført til gearkassen?). Når forhjulet kan vakle, vakler skiven med. Den skubber klodserne væk -> bremsepedalen skal pumpes for at få klodserne frem igen og lave bremsekraft.

Hvis denne teori holder, - hvad jeg vil jeg æde min gamle hat på, at den gør - så er status, at du skal have nyt forhjuleleje, mens hverken gearkasse eller bremsesystem fejler noget. Og speedometerdrevet sidder jo samme sted, så måske har det spillet med her. Hvis du ikke selv er frisk på det, så vælg alle andre end Autocentralen - det kan enhver landmekaniker lave.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Februar 2007 kl: 19:05:45
* Lidt bedre humør efter noget frisk luft *

Hmm hjullejer hos howdiaudi.

Hjullejesæt, for, 1 hjul
Varenr: 251498625A
DKK 185,08

Hjullejesæt, for, 1 hjul
Varenr: 251498625A-FAG
DKK 306,63

Skal man være bøz for at købe det sidste? Eller er FAG bare kram?

Jeg læser lige So Wird Es om hjulejeskift og håber på bedre vejr.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 26. Februar 2007 kl: 20:18:39
Har skiftet i begge sider, og det er sgu egentlig meget nemt, det er ikke noget du ikke kan klare på en aftenstid! Men check lige, inden du hiver bremseskiven af, om du kan dreje centerbolten flere omgange ind.

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 26. Februar 2007 kl: 20:20:16
Og Hovwdiaudi's egne 'Roulex' er fine. - Dem har jeg kørt med i mange år.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Februar 2007 kl: 21:58:09
Ok.. 185 kr.. det overlever jeg nok. Og så kan jeg vel ligeså godt skifte begge to? Er almindeligt fedt godtnok?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 26. Februar 2007 kl: 22:28:19
Begge sider er klogt - og mon ikke der følger lejefedt med?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Februar 2007 kl: 23:11:05
Så langt så godt... Smadrer det aksel og andre ting at køre med den nu? Den lyder periodisk som en kværn med småsten i.

Hvor langt mon jeg kan liste rundt for at få den lavet?

Hmm det kan være jeg ska spænde noget pressening op smide nogle plader ud.. * suk *
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 26. Februar 2007 kl: 23:22:30
Prøv lige at stramme den bolt. Lejet sidder både på akselen og på navet/bremseskiven, så det burde ikke ødelægge andet end sig selv vil jeg tro, men der er jo altid en risiko...

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Februar 2007 kl: 08:15:55
Ok.. jeg kigger lige på den bolt.. Så kan det være jeg kan køre et sted hen hvor der er varmt og rode med de lejer.

Mere teoretisering: Bilen har stået stille længe i Jarls værksted og da jeg købte den lagde jeg mærke til at speedo ikke virkede ved lave hastigheder. Jarls snakkede noget om tørt fedt, så det kan være at fedtet simpelthen er tørret ind i lejet.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: henk4711 efter 27. Februar 2007 kl: 20:00:43
Citér
Mere teoretisering: Bilen har stået stille længe i Jarls værksted og da jeg købte den lagde jeg mærke til at speedo ikke virkede ved lave hastigheder. Jarls snakkede noget om tørt fedt, så det kan være at fedtet simpelthen er tørret ind i lejet.


Hi
You can fill a lit oel (differential) in the top of the kabel,just a little.
Check spidometer cable at the end,behind the stabilisator just befor it goes in the axle.On this place there is a protection peace over the cable and thats mostly "slit" and you can see the inner (metal) cable.
I put a pease of pvc air pipe(ledning?) 10mm (used on trucks) over the cable as protection.
Hope you understand :wink:
mvh. Henk :lol:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Marts 2007 kl: 16:07:05
Nå!!!

Så blev det til den dag hvor jeg kunne tage hjulet og navkoppen af mens det var lyst og ikke sneede eller øsregnede.

Her er hvad der ventede mig: En kop med lidt lejedele i. Og en bremseskive der var brækket/knækket/flækket i den yderste del hvor navkoppen sidder..

(http://martinelund.dk/jan/Billede042.jpg)

Hvordan DET lige kan gå til har jeg ikke nogen forklaring på.. Men der skal ihvertfald skiftes bremseskiver.. (man skifter dem vel i par ikke?) Så det blev lige en større udskrivning end jeg havde regnet med. Er det 251407617A (13 mm) jeg skal bruge to af?

Så lige nu kanaliserer jeg lidt af mit temperament over i at få kaliperen af.. SHIT den sidder fast.. Hele vognen gynger og truer med at klemme mig flad når jeg lægger kræfter i.. damn...
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 01. Marts 2007 kl: 16:25:03
det ser dælme voldsomt ud! Hvem er den platugle der har solgt dig den vogn??? :wink:  :wink:
Du skal have fat i noget dinitrol rustløsner, det er sagen, det kan købes i H. Nyborg!
Med hensyn til bremseskiver er det vel et spørgsmål om det er ATE eller Girling bremser der sidder på, så vidt jeg husker (og det gør jeg ikke særlig godt)!!

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: dokajønne efter 01. Marts 2007 kl: 17:21:24
Du skal bare have lidt mere udveksling (langt rør i enden af din T-vrider (ikke skraldenøgle(den kan ikke holde)))
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Marts 2007 kl: 18:51:02
1 styks skraldenøgle smadret.  Check..  :evil:
1 vandrør. Check..
Nogle fastnøgler. Check..
10 styks hvide knoer. Check..
12-13 ord min mormor ikke ville bryde sig om. Check...

Den står kun på en buk.. så der er ikke skide meget plads til momentstænger. Det blev noget med en fastnøgle og så modvægt med et vandrør på tværs og op mod en vange og så lægge kræfter i.  Så kom de til sidst efter masen og pusten og trækken og banden.

Da jeg så tog ved bremseskiven faldt næsten hele det rustne "næsestykke",  af så er var åbent ind til lejet. Smårester af lejet kom med. Så banke med en mejsel på skiven der holder lejet inde.. den var begyndt at arbejde sig ind i akselen.. gider SLET ikke tænke på om jeg skal skifte aksel.. * suk * Efter noget mokken kom den også af...  Og så er vi ved status quo.. Lejet er nærmest brændt fast på akslen.. så jeg kunne godt bruge nogle tips til at få det af.. det er jo smadret (der raslede løbende "ruller" ud under operationen) så en voldelig ide gør ikke noget.. er det noget med en aftrækker af en art? So wirds es gemacht mener bare man skal tvinge det ud med en mejsel.. Men de forsøg jeg har gjort er mest gået ud over mejslen.

Bremsekaliperne ligner ikke de Girling jeg har siddende på Grüneren eller de ATE der sad på den blå reservevogn.. De ligner noget fra en T2. Så det ved jeg ikke.. men jeg kan da måle på skiverne.. det er tykkelsen af skiven der er milimetermålet?

Så nu står den orange også stille på marken.. ved siden af de to andre.. Deja goddamn Vu ..
 :cry:  :cry:  :cry:

Nu må mit t3-uhed da snart løbe ud..  

@Jønne: tak for moralsk telefonsupport i løbet af dagen..

/Ein bischen müde :x Lada-fahrer Jan
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 01. Marts 2007 kl: 19:28:50
Det er da rigtig træls, det der... og det er jo mig, der er platuglen, omend jeg ikke har skruet i det der, på den bil.

Ja, caliperen er spændt med 160 nm, så det er en opgave for 3/4 tommes topnøglesæt.

Caliperen er den alm. 2 stemplede, som alle T3'ere frem til '86 har - ikke noget hokuspokus der, og bremseskiverne er de tilsvarende på 13 mm, som du skriver.

Hvis der er ædt ind i akslen, der hvor den indre lejeskal sidder, så tror jeg, at du skal skifte hele spindlen - du må få en af mig, hvis du selv tager den af. Er godset derimod ok, og du bare skal have lejeskallen af, så tror jeg at barbering er det mest skånsomme - en lille vinkelsliber, der meget forsigtigt fjerner lejeskallens materiale på to modstående sider, så den deles i to - selvf under skarp iagttagelse af ikke at berøre selve akselstubben.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Marts 2007 kl: 19:41:52
Hmm detder med barbering.. det lyder fandme træls og som noget jeg ikke har tålmodighed til. Det er måske det bedste.. (omend langsomste) at komme op og pille en af når du er på benene igen.

Jeg er på en måde glad for jeg ikke sendte den til mekker og timerne tikkede mens han fandt ud af deher.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: PARKHAVE efter 02. Marts 2007 kl: 09:00:44
Hej Jan, nu har jeg tjekket. Jeg har 2 biler holdende der skal skrottes, men desværre ingen løse spindler. den ene er en tidligere milibus fra 83, den anden en kassevogn fra 87. De står på fast bund begge 2 og jeg har værktøj.
De lejer jeg køber koster netto kr. 321+m pr. sæt fra rowil??( nogen der kender dem?)
skiver 13 mm netto 414+m pr. stk
Det er jo noget dyrere end howdi
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 02. Marts 2007 kl: 09:18:21
Hvis akselstubben er ubeskadiget, hvor lejeskålene sidder, er barbering mangefold hurtigere ens at skifte hele spindlen. Der skal afmonteres øverste og nederste bærekugle (no fun!), styrekugle og speedometerkabel. Kan den reddes, er det det nemmeste - men mit tilbud står selvf. ved magt.

Ang skiver, lejer og klodser, så har vores ven Mark i Køln en pakkeløsning, som ingen i DK vist kan konkurrere med.

http://cgi.ebay.de/VW-BUS-T3-BREMSSCHEIBEN-BELAGE-RADLAGER-80-86_W0QQitemZ110094616377QQihZ001QQcategoryZ57370QQrdZ1QQcmdZViewItem

Han findes også her:

www.autoteile.cc
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: WBX Manden efter 02. Marts 2007 kl: 09:28:39
Citat fra: "Jarl"
Der skal afmonteres øverste og nederste bærekugle (no fun!), styrekugle og speedometerkabel.


Jeg har lige pillet alle gummibøsninger, bærekugler, styrekugler mv. af min "reserve" undervogn både for og bag, for at gøre delene klar til galvanisering.
Det var noget af en kamp, så hvis det er muligt at rede den gamle spindel uden at pille den af, ville jeg også gøre det !
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: PARKHAVE efter 02. Marts 2007 kl: 09:28:42
Du har helt ret Jarl, det er meget nemmere at skære det væk end at skifte.
Sidste gang jeg legede med det ødelagte jeg et ellers udmærket speedodrev
IMO gør det heller ikke så meget igen, hvis der skulle komme en lille skade på spindlen, det er trods alt i lejerne den skal rende rundt. ( er man nødt til at sige hvis man tidligere har prøvet at være for ivrig med vinkelsliberen :lol: )
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Marts 2007 kl: 10:30:30
Hmm ok.. Det lyder somom ekspertpanelet har talt.

Lige nu sidder bremseskiven og skrumler bag lejet, da lejet ikke er til at få af.. (og blokerer for resten af bremseskiven) Skal jeg bare volde det af med en koben eller lign. og så fint polere akselspindlen til den er fri for lejedele?

@Jarl: det er saftsuseme billigt.. det er ca. hvad en bremseskive koster hos howdi.. Så er der selvfølgelig forsendelse...

Er der andre der skal have noget med fra autoteile.cc så vil jeg da overveje en ordre..
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: PARKHAVE efter 02. Marts 2007 kl: 10:49:35
Det var sgi' da en rigtig god pris han kommer med dernede.
Tror da lige han bliver gemt i fortrukne
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 02. Marts 2007 kl: 10:58:40
Ellers skal skiven måske også barberes. Det gælder om at skåne akselstubben
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Marts 2007 kl: 12:01:22
Hmm barberes det betyder i dette tilfælde at skære skiven i to stykker for at få den af?  Og ligeledes lejet, skære det over i to dele og så pudse akslen op?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 02. Marts 2007 kl: 12:14:49
Ja, men uden at berøre akslen med vinkelsliberen
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Marts 2007 kl: 12:56:41
Altså noget med finesse og tålmodighed.. DET er lige noget for mig  :roll:

Nå vi ser hvornår jeg får tid til det..

/noch Ladafahrer Jan
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Marts 2007 kl: 13:12:58
Ringen er sku kommet af/ud det er resterne af lejet der sidder tilbage
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 06. Marts 2007 kl: 16:45:35
Nå.. håber jeg får en time eller to i morgen til at se på sagerne...

Hvad skal jeg købe af lejefedt? Og hvor?

Kan sådan en billig aftrækkker fra Harald N. bruges til noget, jeg er ikke heelt tryg ved mine præcisionsevner med en vinkelsliber så tæt på akselspindelen.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: henk4711 efter 06. Marts 2007 kl: 19:58:20
Citat fra: "henk4711"
Citér
Mere teoretisering: Bilen har stået stille længe i Jarls værksted og da jeg købte den lagde jeg mærke til at speedo ikke virkede ved lave hastigheder. Jarls snakkede noget om tørt fedt, så det kan være at fedtet simpelthen er tørret ind i lejet.


Hi
You can fill a lit oel (differential) in the top of the kabel,just a little.
Check spidometer cable at the end,behind the stabilisator just befor it goes in the axle.On this place there is a protection peace over the cable and thats mostly "slit" and you can see the inner (metal) cable.
I put a pease of pvc air pipe(ledning?) 10mm (used on trucks) over the cable as protection.
Hope you understand :wink:
mvh. Henk :lol:


Hi
I take a picture from what I have wrote above.
Hope you can use this info.
m.v.h. Henk :lol:

(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/IMG_0481.jpg)
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: casper efter 06. Marts 2007 kl: 20:25:55
is it a problem with the cable scuffing on the metal bar ? haven´t really seen in on my T3, but this one is a very clean and simpel solution.

Apart from that, what a nice and almost rust free picture of a old aircooled T3, how many km har it drinven ?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: henk4711 efter 06. Marts 2007 kl: 23:28:34
Citat fra: "casper"
is it a problem with the cable scuffing on the metal bar ? haven´t really seen in on my T3, but this one is a very clean and simpel solution.

Apart from that, what a nice and almost rust free picture of a old aircooled T3, how many km har it drinven ?


Hi Casper
What do you call "rust free " before or after :lol:
About the cable,maybe not the problem with the newer style front axle.
KM,s ???????????????? I have the bus from '88,made many tripp's to Danmark,Sweden,Finland,Norway befor it was a Taxi bus. 700000/800000 km??? how now's.But I know now every thing from the bus
 :wink:
m.v.h
Henk :D

(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/103-0347_IMG.jpg)

Look at my post before if you like to see rust :D

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2078
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 07. Marts 2007 kl: 20:54:32
Nå.. så fik jeg lidt tid og kunne forsøge mig med min nye vinkelsliber .. lige så forsigtigt..  

Det krævede tålmodighed og en rolig hånd, men efter et stykke tid med bliide strøg med en fin slibeskive blev inderhuset fra lejet så svagt at det sprak hvor det var tyndt og jeg kunne få lejet af med en mejlsel og et stort koben.

Desværre så spindelen således ud:

(http://martinelund.dk/jan/P3070004.jpg)

Jeg forestiller mig ikke at der er anden mulighed end at skrue det hele fra hinandenen og sætte en ny på.  :?  Den kommer sku til at holde stille et stykke tid.. æv..

Hvis de grater skal fjernes skal man vist have et leje med mindre indermål  :roll:

Desuden ser det ud somom jeg i samme ombæring ligesågodt kan skifte ankerpladerne, de er meget hullede og rustne.
Måske skulle man også renovere kaliprene når nu den er skilt ad.. hmm.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: poot efter 07. Marts 2007 kl: 21:02:56
:) Hmm

Sidder sgu og får lidt ondt af dig :)

Håber sgu du har held i kærlighed :D
hilsen
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 08. Marts 2007 kl: 18:12:19
Ikke i mine kærlighedsaffærer med gamle t3ere indtil videre. :evil:

Nå.. Akslen skal skiftes..  Hvad kan det mere betale sig at skifte når nu jeg har hele lortet skilt ad? Styredimserne? ( VW 251407361 + 251407187) ??

Er der nogen småskiver eller bolte der skal være i en bestemt kvalitet?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Rollenlager efter 08. Marts 2007 kl: 22:32:12
Hej Jan,

Tja..... et sæt nye bærekugler øvre og nedre giver en helt ny fornemmelse... og når du har det hele afmonteret er det vel tiden at give den sådan et par klumper.... de er ret billige i Tyskland..... jeg købte et sæt ( begge sider = 4 styk ) hos ham Køln fyren ... autoteile.de for ca. 400 danske rubler......

Mvh. Leif
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 08. Marts 2007 kl: 22:34:14
Autoteile.cc
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Rollenlager efter 08. Marts 2007 kl: 22:42:51
Hopla......  Ja du har ret Jarl.... jeg købte gennem hans ebay butik... tror ski da han har en to tre forskellige ebay ID´er ....kan se det på mine bankoverførsler.... samme kontonummer men ikke samme ebay-ID.
men altid en god handel og keine probleme.....


Mvh.  Leif
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: henk4711 efter 08. Marts 2007 kl: 23:54:41
HI
Autoteile.cc and Motorensuche =same firma  :roll:
Price from Autoteile is only billig on Ebay.If you order direct from the shop you have total other prices.
You can try it out,look what the price is on Ebay,then you go to the shop (Autoteile.cc) just look/search  for the VW partnumber.Then you get an other (high) price as on Ebay :?  :?
m.v.h.
Henk :wink:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Rollenlager efter 09. Marts 2007 kl: 00:18:51
Hello Henk,

Well….I have been buying from both ebay stores, and it really puzzled me that the guy had different prices on the same items sold in his two stores….obviously he is his own worst competitor… but one can usually find the needed parts at an amazing good price compared to original VW parts.  

Mvh.  Leif
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: henk4711 efter 09. Marts 2007 kl: 00:41:07
Hi Leif
I have paid for exampel Traggelenk(oben) on Ebay from Motorensuche/Autoteile  6,76 ex. If you look on the home page from Autoteile.cc and search by part number (VW) then the same "gelenk"kost (don't know exactly) z.b. 86,00 Euro.VW price is about 130,00 euro ex.
What I mean to say' bay on Ebay is a big difference as bay direct in the shop.Just try it out.
m.v.h.
Henk :lol:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Rollenlager efter 09. Marts 2007 kl: 01:02:16
Hello Henk,

I once bought a complete set of the traggelenke oben und unten both sides =  4 pieces .... for the price of about 28 Euro´s ....... and I can se that he doesn’t sell them elsewhere for that price.... I also tried to buy from ANDY DEMELHORST ( Ebay Store) ... He has a similar store just like Motorensuche and autoteile.cc .....with really good prices .. but he simply ignored all my emails and  finally after filing an ebay dispute… told me he wouldn’t ship to Denmark....                                                              What an A..h...

All the best from Leif
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 09. Marts 2007 kl: 17:33:20
@Jan

Jeg har lige rykket et spindelled af, som ligger og venter på dig. Det er helt "rent" - dvs. - alle kugler trykket ud og skruerne til ankerpladen atomiseret og drejet ud - så det er lige til at gå til, og er formentligt betydelig sjovere at montere med nye dele end at adskille med aftrækker, gas, mukkert og presseværktøj...

Søger du lave en 100% løsning, så hedder det ankerplade, bærekugler top og bund, styrekugle og speedometerkabel. Det implicerer også fornyet justering af styretøjsgeometrien - primært sporing. Så kan du jo selv vælge fra listen, hvad du mener, der kan genbruges.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 09. Marts 2007 kl: 21:14:49
Tak Jarl, du er en guttermand!

Opklarende efter at have snakket lidt med "net-onkel"

Altså bærekugler: 251407187, 251407361

Styrekuglen.. er det 171419812 ?

Der er 6 forskellige længder speedo kabler jeg kan finde.. hvordan finder jeg nummeret på det jeg skal bruge ?

Hvad med bolte og skiver og den slags.. er det bare standard? Eller er der noget jeg skal være opmærksom på nu det er styretøj?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Mads-kaa efter 10. Marts 2007 kl: 09:57:14
Du skal sørge for at få et speedokabel med den rigtige kobling til speedometeret, der findes to forskellige slags! Den ene skrues på den anden klipses på...
Jeg ville købe et der er så langt som muligt, men jeg kender kun til en længde!

/Mads
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Hawaiibussen efter 10. Marts 2007 kl: 10:00:35
Howdiaudi fik jeg mit i, det er det med klips!
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 28. Marts 2007 kl: 16:16:48
Nå.. det lader til at jeg dropper ebay og samler dele her i dk.

Autoteile.cc var nogle spader der ikke ville lave en samlet regning men ville have 5 individuelle bankoverførsler og efter en uges tid med e-mail frem og tilbage på tysk hvor jeg forklarede dem at det vile koster mig mange hundrede kroner ekstra i bankgebyrer meldte de mig til ebay som dårlig betaler og blev generelt træls og bogholderagtige at kommunikere med. De henviste lystigt til et "support" nummer der koster 1,24 Euro i minuttet og hvor de kun taler tysk.. jo tak..  :x

Nu bliver det så en hasteløsning istedet med kun bremseskive og leje i den ene side og så flytte vognen til et bedre egnet sted. Der kan den så få ny skive og leje i den anden side. Så beder jeg til guderne i Wolfsburg om at mine bærekugler og resten af fortøjet ikke bryder ned lige derefter..

Bremseskiverne har jeg fundet til 339.- kr i thansen:
http://thansen.dk/product.asp?c=846006344&n=1814854040&pn=1815435131

Lejerne inkl. fedt og møtrik ved howdiaudi til 185.- kr: http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=169392

Det er ialt ca. 300 kr dyrere end på autoteile (og der var endda nye bremseklodser med) men så sparer jeg fis og bøvl og ballade og fragt og told.

Kan jeg gøre noget galt når nu jeg går i gang med at flå den spindelfyr af bilen? Hvor meget skal med af, ødelægger jeg noget hvis jeg er voldsom? (der er vel for fanden ikke noget her der er lavet af Alu?? :evil: )
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 05. April 2007 kl: 16:50:47
Så fik jeg skilt det hele ad og med venlig hjælp fra Jarl og hans værkstedspresse fik jeg også den nederste kugle på plads i armen.

Nu skal jeg til at samle det hele igen. Jeg spekulerer på at bruge sånoget møtrikfæstner, (noget stærk lim vel i bund og grund) når nu det er til styretøjet. Er det en god ide eller er det fjollet og unødvendigt?

Der kommer lidt billeder af operationen hvis mit kamera ikke blæser væk i dether vejr!  :shock:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: verner efter 05. April 2007 kl: 18:00:53
alm. låsemøtrikker i god kvalitet burde være nok.
har aldrig oplevet at sådan noget går løs, men skifter altid til nye låsemøtrikker, når jeg laver styretøj.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 05. April 2007 kl: 20:33:52
Ok.. de slap for klister!

Tak for det hurtige svar verner. Vi fik jo ikke hilst helt ordentligt oppe hos Jarl, jeg havde hund og barn og kone siddende og vente i Ladaen  :D  Næste gang hvor der ikke skal saves tag af en skildpadde må vi lige tage tiden til at få en snak!
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 05. April 2007 kl: 20:43:59
Så fik jeg den nye arm på og nye kugler i alle led, nu mangler jeg bremseskiver og lejer.

Så er det spændende om jeg har glemt noget. Skal det spændes efter når man har kørt lidt? Hvad skal man ellers huske udover at få den sporet igen?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 05. April 2007 kl: 20:51:47
Ingen efterspænding. Spores ja.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 05. April 2007 kl: 21:14:04
@Jarl: Ok tak. Den spindel jeg har monteret.. det er en fra før 85 ikke?

Er det noget med at 278mm skiver ikke passer på spindelen fra 85 og op? Eller kan man "bare" skifte kalipre så kan man bruge de senere skiver? (som kun koster 339 ved Thansen)

Nogen der har info om hvorfor skiftet skete? Hvad er forskellen på de to bremsesystemer?

Jeg har ihvertfald brug for en skive: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=19770#19770
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 05. April 2007 kl: 23:07:22
Ja, det er et spindelled af den tidlige type.

Man kan ikke "mixe" tidligt spindelled og sen skive. - Der er forskel på selve spindlens længde, så du er nødt til at montere en 278 mm skive. Det er en god uge siden, jeg smed sådan 2 skiver ud... :( , men der må da være nogen, der ligger med sådan en.

Hvorfor konceptet blev ændret, har jeg aldrig hørt en autentisk forklaring på, men generelt har bevægelsen jo været mod flydende calipre med kun ét stempel. Jeg har kørt meget med begge typer, og kan ikke fastslå nogen forskel i bremseeffekt, ej heller i vedligehold. Kører pt. med den gamle type i Caraten og har (selvfølgelig) den nye type på Syncroen.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 05. April 2007 kl: 23:15:50
Ok.. Så må jeg jo vente til jeg kan hente to nye skiver på lørdag etellerandet sted. Nogen ideer hvem der kunne være lagerførende i sånogle 278ere i Randers eller Hobro?

Surt de skal være så skidedyre sånogen skiver.. det bliver sku over tusind for to skiver.. æv.

NU skal jeg snart ha dender "den kører bare" periode for mit gode humørs skyld. NØJ det bliver rart at få den på vejen igen.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 06. April 2007 kl: 20:13:10
Så fik jeg et par afdrejede skiver hjem, tak til transpeter!

Nu er jeg ved at montere det bageste leje i den første skive. I "So wirds" står der at man skal fylde mellemrummet i navet op med fedt.. Hvad er det mon for et mellemrum? Er det HELE hullet i bremseskiven? Det kan da ikke passe? Og så står der at pakdåsen skal presses på med "et passende presseværktøj" Hmm.. jeg har en træklods og en hammer.. går det? Jeg har banket lidt og syntes ikke den kommer til at sidde fast af det.. Hvad gør man?  Umiddelbart virker det ikke somom der er plads til pakdåsen, jeg kommer helt i tvivl om jeg har gjort noget forkert eller fået et forkert leje eller noget andet fjollet??!?!?

Hvor langt nede i bremseskiven skal den inderste ring som lejet løber i bankes ned? Skal den ikke bare flugte med fladen i skiven? Eller skal lejet løbe direkte i bremseskiven? (Sådan ser der ikke ud i den eksploderede tegning fra "So Wirds")
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 06. April 2007 kl: 20:58:33
Den inderste ring skal slåes (stille med dorn) eller presses ned mod anlægsfladen, ca 10mm under kanten på skiven. Hvis du slår den ned med en dorn kan du tydeligt mærke når lejeringen rammer anlægsfladen.
Skift hele tiden side når du slår den ned.
 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 06. April 2007 kl: 21:32:26
Hmm jeg ved ikke om jeg kan slå den 10 mm under kanten.. den er fedtet godt ind, så den burde kunne glide på plads.. Må prøve at se på det igen i morgen hvis der bliver tid.
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 06. April 2007 kl: 21:43:15
Rettelse: Mellem 13mm og 13,5mm målt uden briller!
Pas på at lejeringen bliver slået lige ned.
 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 06. April 2007 kl: 23:46:05
Hmm måske kan man presse den i med skruestikken hvis man er forsigtig?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 07. April 2007 kl: 08:27:21
for helvede.. så kan man lære at være træt når man arbejder.. shyt..

Det er jo en BRUGT bremseskive jeg har fået fat i.. jeg piller lige den gamle lejering ud først ikke  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:

huha.. ja. det svider at være begynder-bastler nogen gange..   :roll:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: PARKHAVE efter 07. April 2007 kl: 09:47:25
Den var ellers god , jan :lol:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: T3Anders efter 07. April 2007 kl: 10:20:08
Ja, og samtidig så er det jo den slags ærlighed, som gør det værd at søge i forummet fremover! :wink:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 07. April 2007 kl: 22:09:52
Jeps! Jo flere vi er til at begå enkle begynderfejl, jo færre fejl skal hver enkelt deltager på t3nettet begå når vedkommende kaster sig over en renovering inden for et nyt område!

 :!:
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: jankjerbye efter 08. April 2007 kl: 19:33:17
Første køretur i Ingegerd efter fortøjsreperation. Man er godtnok hysterisk med at lytte efter lyde og være nervøs når man sådan har haft hele gøjemøget adskilt. Der er en svag syngen, men det er jo også en afdrejet bremseskive og de er ikke skiftet i par (endnu).
G
Derudover er jeg blevet opmærksom på en svag GONK lyd når man kører i små huller og over kanter. Men det kan jo være ALTMULIGT.

Der er ikke nogen der ligger inde med en helt ny låsering til den nederste bærekugle foran? (den var sku ikke med i sættet fra howdi og "better safe than sorry")

Nu skal forhjulene afbalanceres på ny og bilen spores.

15" fyrene er på med nogle billige 5mm spacere fra biltema og lange hjulbolte fra vores skrotcaravelles alubasser. Jeg er ikke meget for det, men det må være sådan indtil jeg finder en løsning som nok er nogle smallere fælge til foran (De er 7") eller nogen med en indpresning nede omkring 25 (har ikke fundet nogen og er ikke sikker på de eksisterer).

Der er et lille slør i det højre leje ligeså, men det lader til at spindelen er overlevet, HÅBER ikke det ryger før jeg kan få det skiftet.

Et par spørgsmål til dem med teorien i orden:

Hvad er konsekvensen af at køre usporet og uafbalanceret? Er det ren
og skær dækslid og at bilen trækker til den ene side, eller er der noget sikkerhedsrisiko forbundet med det?

Hvor langt kan jeg forsvare at køre i km? 2, 20 eller 200? (har måske adgang til et opvarmet værksted så jeg kan skifte den anden bremseskive og leje de skal  jo skiftes i par helst) men jeg vil gerne køre vognen derhen.

Hvad betyder en bredere sporvidde for end bag for køreegenskaber o.s.v?
Titel: Skurende lyd ved sving
Indlæg af: Jarl efter 08. April 2007 kl: 20:05:08
Citat fra: "jankjerbye"
Første køretur i Ingegerd efter fortøjsreperation. Man er godtnok hysterisk med at lytte efter lyde og være nervøs når man sådan har haft hele gøjemøget adskilt. Der er en svag syngen, men det er jo også en afdrejet bremseskive og de er ikke skiftet i par (endnu).
G
Derudover er jeg blevet opmærksom på en svag GONK lyd når man kører i små huller og over kanter. Men det kan jo være ALTMULIGT.

Der er ikke nogen der ligger inde med en helt ny låsering til den nederste bærekugle foran? (den var sku ikke med i sættet fra howdi og "better safe than sorry")

Nu skal forhjulene afbalanceres på ny og bilen spores.

Har hjulene ikke været afbalancerede før? Som bekendt kræver af- og påmontering ikke fornyet afbalancering - heller ikke selvom, der er lavet fortøj. Men under alle omstændigheder - sporing ja!

15" fyrene er på med nogle billige 5mm spacere fra biltema og lange hjulbolte fra vores skrotcaravelles alubasser. Jeg er ikke meget for det, men det må være sådan indtil jeg finder en løsning som nok er nogle smallere fælge til foran (De er 7") eller nogen med en indpresning nede omkring 25 (har ikke fundet nogen og er ikke sikker på de eksisterer).

Der er et lille slør i det højre leje ligeså, men det lader til at spindelen er overlevet, HÅBER ikke det ryger før jeg kan få det skiftet.

Slør er i almindelighed uproblematisk - det er jo en subjektiv beslutning, hvor hårdt man vil spænde lejet. Folk, der spænder det helt op, så det er slørfrit, tilbringer mange timer på de tyske motorveje med at vente på ADAC. Sløret er nemlig lejets frirum til at udvide sig, når det går med 120 km/h i bagende sommerhede og med 1000 kg på ryggen. Er der ikke det frirum, så ved du, hvad der sker...I stedet skal der lyttes efter rumlen, der tiltager og aftager når hjulet be- og aflastes ved kraftige zig-zag-slag med rattet.

Et par spørgsmål til dem med teorien i orden:

Hvad er konsekvensen af at køre usporet og uafbalanceret? Er det ren
og skær dækslid og at bilen trækker til den ene side, eller er der noget sikkerhedsrisiko forbundet med det?

Usporet = måske dårlig retningsstabilitet og sikkert dækslid på inderside eller yderside. Selvfølgelig kan du være heldig at du har ramt punktet. Det er ikke særlig kunstigt at spore den. Hvis du kan udforme et værktøj, der kan måle afstanden mellem dækkene indersider hhv. foran og bagved spindlen, så kan du spore den. Ubelastet er en spidsning på 1-2 mm passende. Husk at spore på begge styrekugler - ellers forrykker du rattes position ved lige-ud-kørsel.
Uafbalanceret = normalt uproblematisk. Du kan fornemme i rattet, om den trænger. Jo større hjul -> jo langsommere rotation -> jo mindre behov for afbalancering. Biler med klassiske 155/80 R13 hjul (gamle Golf'er, Kadett'er osv., osv.) fik deres rystelser lige over 100. Men dine hjul roterer meget langsommere, så dine rystelser ligger sikkert udenfor bilens hastighedsformåen. Samtidigt er T3'erens hjulophæng så stive, at der virkelig skal meget ubalance til, før det betyder noget. Kan du mærke bevægelser i rattet, skyldes det snarere skæve/bulede hjul. Hvis du ikke siger det til nogen, så kan jeg hviske, at jeg aldrig gider at afbalancere mine baghjul. Jeg har ellers grejet til det, men 25 gram, gør simpelthen ikke nogen forskel på et T3-hjul.  

Hvor langt kan jeg forsvare at køre i km? 2, 20 eller 200? (har måske adgang til et opvarmet værksted så jeg kan skifte den anden bremseskive og leje de skal  jo skiftes i par helst) men jeg vil gerne køre vognen derhen.

Hvad betyder en bredere sporvidde for end bag for køreegenskaber o.s.v? Så lidt som du har - formentlig intet.