Det er en klassiker! Tit er forhistorien sådan her:
Et eller andet fjols skal lige selv lave noget ved bagnavet. Derfor løsner han kronemøtrikken. Når han så skal spænde den igen, så kan hans spaghettiarme ikke bedømme, hvor meget 500 nm er. Derfor bliver den spændt for lidt. Resulatet er, at notgangen i bagnavet kan sidde og arbejde lidt i forhold til akselstubben. Det bliver mere og mere og til sidst er der så meget spillerum, at enhver momentreaktion frembringer bevægelse. Metaldelene slider mod hinanden og der slides mikrospåner af. Når det har været sådan en tid, så er der ikke længere spænd på møtrikken og man kan - når splitten tages ud - dreje den med fingrene.
MEN man skal jo ikke lade ulykken fortsætte. Hvis man bare spænder møtrikken igen, så holder det normalt ikke, for spillerummet i notgangen er der stadigvæk, og når du næste gang kobler til opad bakke med en 2 t trailer på, så har du så meget moment på akselstubben, at den lige flytter sig 1/10 mm i forholdet til navet. Når det har gentaget sig et par gange, så starter forestillingen forfra.
Jeg ved, at jeg lyder pedantisk, men der er kun én ordentlig kur for problemet: Monter nyt nav og akselstub! Det må gerne være brugt - bare det aldrig har haft chancen for at sidde og bevæge sig. Og når jeg siger det så skråsikkert, så er det fordi jeg tre gange har oplevet præcis det samme. Første gang spændte jeg lige møtrikken. Det holdt et par måneder. Anden gang på samme bil hoppede jeg mine 104 kg på enden af en 1,5 meter lang momentarm. Tredje gang forstod jeg problemet, skiftede delene, spændte i det korrekte moment, og det kører - her 8 år efter - fortsat uden problemer.