0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Første køretur i Ingegerd efter fortøjsreperation. Man er godtnok hysterisk med at lytte efter lyde og være nervøs når man sådan har haft hele gøjemøget adskilt. Der er en svag syngen, men det er jo også en afdrejet bremseskive og de er ikke skiftet i par (endnu).GDerudover er jeg blevet opmærksom på en svag GONK lyd når man kører i små huller og over kanter. Men det kan jo være ALTMULIGT.Der er ikke nogen der ligger inde med en helt ny låsering til den nederste bærekugle foran? (den var sku ikke med i sættet fra howdi og "better safe than sorry")Nu skal forhjulene afbalanceres på ny og bilen spores. Har hjulene ikke været afbalancerede før? Som bekendt kræver af- og påmontering ikke fornyet afbalancering - heller ikke selvom, der er lavet fortøj. Men under alle omstændigheder - sporing ja!15" fyrene er på med nogle billige 5mm spacere fra biltema og lange hjulbolte fra vores skrotcaravelles alubasser. Jeg er ikke meget for det, men det må være sådan indtil jeg finder en løsning som nok er nogle smallere fælge til foran (De er 7") eller nogen med en indpresning nede omkring 25 (har ikke fundet nogen og er ikke sikker på de eksisterer).Der er et lille slør i det højre leje ligeså, men det lader til at spindelen er overlevet, HÅBER ikke det ryger før jeg kan få det skiftet.Slør er i almindelighed uproblematisk - det er jo en subjektiv beslutning, hvor hårdt man vil spænde lejet. Folk, der spænder det helt op, så det er slørfrit, tilbringer mange timer på de tyske motorveje med at vente på ADAC. Sløret er nemlig lejets frirum til at udvide sig, når det går med 120 km/h i bagende sommerhede og med 1000 kg på ryggen. Er der ikke det frirum, så ved du, hvad der sker...I stedet skal der lyttes efter rumlen, der tiltager og aftager når hjulet be- og aflastes ved kraftige zig-zag-slag med rattet.Et par spørgsmål til dem med teorien i orden:Hvad er konsekvensen af at køre usporet og uafbalanceret? Er det renog skær dækslid og at bilen trækker til den ene side, eller er der noget sikkerhedsrisiko forbundet med det?Usporet = måske dårlig retningsstabilitet og sikkert dækslid på inderside eller yderside. Selvfølgelig kan du være heldig at du har ramt punktet. Det er ikke særlig kunstigt at spore den. Hvis du kan udforme et værktøj, der kan måle afstanden mellem dækkene indersider hhv. foran og bagved spindlen, så kan du spore den. Ubelastet er en spidsning på 1-2 mm passende. Husk at spore på begge styrekugler - ellers forrykker du rattes position ved lige-ud-kørsel.Uafbalanceret = normalt uproblematisk. Du kan fornemme i rattet, om den trænger. Jo større hjul -> jo langsommere rotation -> jo mindre behov for afbalancering. Biler med klassiske 155/80 R13 hjul (gamle Golf'er, Kadett'er osv., osv.) fik deres rystelser lige over 100. Men dine hjul roterer meget langsommere, så dine rystelser ligger sikkert udenfor bilens hastighedsformåen. Samtidigt er T3'erens hjulophæng så stive, at der virkelig skal meget ubalance til, før det betyder noget. Kan du mærke bevægelser i rattet, skyldes det snarere skæve/bulede hjul. Hvis du ikke siger det til nogen, så kan jeg hviske, at jeg aldrig gider at afbalancere mine baghjul. Jeg har ellers grejet til det, men 25 gram, gør simpelthen ikke nogen forskel på et T3-hjul. Hvor langt kan jeg forsvare at køre i km? 2, 20 eller 200? (har måske adgang til et opvarmet værksted så jeg kan skifte den anden bremseskive og leje de skal jo skiftes i par helst) men jeg vil gerne køre vognen derhen.Hvad betyder en bredere sporvidde for end bag for køreegenskaber o.s.v? Så lidt som du har - formentlig intet.