Forfatter Emne: Skurende lyd ved sving  (Læst 17763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #60 Dato: 09. Marts 2007 kl: 21:14:49 »
Tak Jarl, du er en guttermand!

Opklarende efter at have snakket lidt med "net-onkel"

Altså bærekugler: 251407187, 251407361

Styrekuglen.. er det 171419812 ?

Der er 6 forskellige længder speedo kabler jeg kan finde.. hvordan finder jeg nummeret på det jeg skal bruge ?

Hvad med bolte og skiver og den slags.. er det bare standard? Eller er der noget jeg skal være opmærksom på nu det er styretøj?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mads-kaa

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #61 Dato: 10. Marts 2007 kl: 09:57:14 »
Du skal sørge for at få et speedokabel med den rigtige kobling til speedometeret, der findes to forskellige slags! Den ene skrues på den anden klipses på...
Jeg ville købe et der er så langt som muligt, men jeg kender kun til en længde!

/Mads

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Skurende lyd ved sving
« Svar #62 Dato: 10. Marts 2007 kl: 10:00:35 »
Howdiaudi fik jeg mit i, det er det med klips!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #63 Dato: 28. Marts 2007 kl: 16:16:48 »
Nå.. det lader til at jeg dropper ebay og samler dele her i dk.

Autoteile.cc var nogle spader der ikke ville lave en samlet regning men ville have 5 individuelle bankoverførsler og efter en uges tid med e-mail frem og tilbage på tysk hvor jeg forklarede dem at det vile koster mig mange hundrede kroner ekstra i bankgebyrer meldte de mig til ebay som dårlig betaler og blev generelt træls og bogholderagtige at kommunikere med. De henviste lystigt til et "support" nummer der koster 1,24 Euro i minuttet og hvor de kun taler tysk.. jo tak..  :x

Nu bliver det så en hasteløsning istedet med kun bremseskive og leje i den ene side og så flytte vognen til et bedre egnet sted. Der kan den så få ny skive og leje i den anden side. Så beder jeg til guderne i Wolfsburg om at mine bærekugler og resten af fortøjet ikke bryder ned lige derefter..

Bremseskiverne har jeg fundet til 339.- kr i thansen:
http://thansen.dk/product.asp?c=846006344&n=1814854040&pn=1815435131

Lejerne inkl. fedt og møtrik ved howdiaudi til 185.- kr: http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=169392

Det er ialt ca. 300 kr dyrere end på autoteile (og der var endda nye bremseklodser med) men så sparer jeg fis og bøvl og ballade og fragt og told.

Kan jeg gøre noget galt når nu jeg går i gang med at flå den spindelfyr af bilen? Hvor meget skal med af, ødelægger jeg noget hvis jeg er voldsom? (der er vel for fanden ikke noget her der er lavet af Alu?? :evil: )
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #64 Dato: 05. April 2007 kl: 16:50:47 »
Så fik jeg skilt det hele ad og med venlig hjælp fra Jarl og hans værkstedspresse fik jeg også den nederste kugle på plads i armen.

Nu skal jeg til at samle det hele igen. Jeg spekulerer på at bruge sånoget møtrikfæstner, (noget stærk lim vel i bund og grund) når nu det er til styretøjet. Er det en god ide eller er det fjollet og unødvendigt?

Der kommer lidt billeder af operationen hvis mit kamera ikke blæser væk i dether vejr!  :shock:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Skurende lyd ved sving
« Svar #65 Dato: 05. April 2007 kl: 18:00:53 »
alm. låsemøtrikker i god kvalitet burde være nok.
har aldrig oplevet at sådan noget går løs, men skifter altid til nye låsemøtrikker, når jeg laver styretøj.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #66 Dato: 05. April 2007 kl: 20:33:52 »
Ok.. de slap for klister!

Tak for det hurtige svar verner. Vi fik jo ikke hilst helt ordentligt oppe hos Jarl, jeg havde hund og barn og kone siddende og vente i Ladaen  :D  Næste gang hvor der ikke skal saves tag af en skildpadde må vi lige tage tiden til at få en snak!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #67 Dato: 05. April 2007 kl: 20:43:59 »
Så fik jeg den nye arm på og nye kugler i alle led, nu mangler jeg bremseskiver og lejer.

Så er det spændende om jeg har glemt noget. Skal det spændes efter når man har kørt lidt? Hvad skal man ellers huske udover at få den sporet igen?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #68 Dato: 05. April 2007 kl: 20:51:47 »
Ingen efterspænding. Spores ja.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #69 Dato: 05. April 2007 kl: 21:14:04 »
@Jarl: Ok tak. Den spindel jeg har monteret.. det er en fra før 85 ikke?

Er det noget med at 278mm skiver ikke passer på spindelen fra 85 og op? Eller kan man "bare" skifte kalipre så kan man bruge de senere skiver? (som kun koster 339 ved Thansen)

Nogen der har info om hvorfor skiftet skete? Hvad er forskellen på de to bremsesystemer?

Jeg har ihvertfald brug for en skive: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=19770#19770
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #70 Dato: 05. April 2007 kl: 23:07:22 »
Ja, det er et spindelled af den tidlige type.

Man kan ikke "mixe" tidligt spindelled og sen skive. - Der er forskel på selve spindlens længde, så du er nødt til at montere en 278 mm skive. Det er en god uge siden, jeg smed sådan 2 skiver ud... :( , men der må da være nogen, der ligger med sådan en.

Hvorfor konceptet blev ændret, har jeg aldrig hørt en autentisk forklaring på, men generelt har bevægelsen jo været mod flydende calipre med kun ét stempel. Jeg har kørt meget med begge typer, og kan ikke fastslå nogen forskel i bremseeffekt, ej heller i vedligehold. Kører pt. med den gamle type i Caraten og har (selvfølgelig) den nye type på Syncroen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #71 Dato: 05. April 2007 kl: 23:15:50 »
Ok.. Så må jeg jo vente til jeg kan hente to nye skiver på lørdag etellerandet sted. Nogen ideer hvem der kunne være lagerførende i sånogle 278ere i Randers eller Hobro?

Surt de skal være så skidedyre sånogen skiver.. det bliver sku over tusind for to skiver.. æv.

NU skal jeg snart ha dender "den kører bare" periode for mit gode humørs skyld. NØJ det bliver rart at få den på vejen igen.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #72 Dato: 06. April 2007 kl: 20:13:10 »
Så fik jeg et par afdrejede skiver hjem, tak til transpeter!

Nu er jeg ved at montere det bageste leje i den første skive. I "So wirds" står der at man skal fylde mellemrummet i navet op med fedt.. Hvad er det mon for et mellemrum? Er det HELE hullet i bremseskiven? Det kan da ikke passe? Og så står der at pakdåsen skal presses på med "et passende presseværktøj" Hmm.. jeg har en træklods og en hammer.. går det? Jeg har banket lidt og syntes ikke den kommer til at sidde fast af det.. Hvad gør man?  Umiddelbart virker det ikke somom der er plads til pakdåsen, jeg kommer helt i tvivl om jeg har gjort noget forkert eller fået et forkert leje eller noget andet fjollet??!?!?

Hvor langt nede i bremseskiven skal den inderste ring som lejet løber i bankes ned? Skal den ikke bare flugte med fladen i skiven? Eller skal lejet løbe direkte i bremseskiven? (Sådan ser der ikke ud i den eksploderede tegning fra "So Wirds")
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Skurende lyd ved sving
« Svar #73 Dato: 06. April 2007 kl: 20:58:33 »
Den inderste ring skal slåes (stille med dorn) eller presses ned mod anlægsfladen, ca 10mm under kanten på skiven. Hvis du slår den ned med en dorn kan du tydeligt mærke når lejeringen rammer anlægsfladen.
Skift hele tiden side når du slår den ned.
 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #74 Dato: 06. April 2007 kl: 21:32:26 »
Hmm jeg ved ikke om jeg kan slå den 10 mm under kanten.. den er fedtet godt ind, så den burde kunne glide på plads.. Må prøve at se på det igen i morgen hvis der bliver tid.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012