Forfatter Emne: Passer svinghjulet til min Golf?  (Læst 1984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Stetter

  • Gæst
Passer svinghjulet til min Golf?
« Dato: 23. Juni 2007 kl: 10:12:40 »
Hej Alle

Jeg vælger at stille dette spørgsmål herinde, da i med garanti ved mere om dette emne end folkene på Golf2.dk

Jeg er i den situation at der er slidt "riller" i mit svinghjul på min golf 2, så den hopper en del når man sætter i gang fra 1. gear. Det er ret irriterende, og jeg overvejer kraftigt at skifte det ud!

Jeg har så fundet følgende link: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=017&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=270068852725&rd=1&rd=1

Ved i om det også passer i min lille bus?

Spec. på min bil:
Golf 2 1,6 TD (Van)
Årgang 1989
Motorkode: 1V
Gearkasse: 4S

Og tak for et rigtig godt forum. Der er mange timers god læsning!

MVH Mads Stetter

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #1 Dato: 23. Juni 2007 kl: 12:14:28 »
jeg kørte før sidste motorskift med en T3 kobling og en golf motor "JP", dermed også en golf krumtap.
Så baseret på det ville jeg tro at du bare kan sætte ebay.de hjulet direkte på
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #2 Dato: 23. Juni 2007 kl: 12:26:12 »
spørgsmålet er vel om dit svinghjul også var fra en golf? det er jo ikke sikkert et t3 svinghjul passer på gearkassen i golfen?

/Mads

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #3 Dato: 23. Juni 2007 kl: 12:34:57 »
Ofte kan man dreje af det originale svinghjul så det er som nyt igen,
ligesom med bremseskiver.
 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #4 Dato: 23. Juni 2007 kl: 12:46:19 »
rigtigt nok, jeg ved ikke om svinghjulet var fra en T3 eller Golf. Så måske var det nemmeste at dreje af det existerende hjul
Mvh. Casper

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #5 Dato: 23. Juni 2007 kl: 13:09:54 »
BEMÆRK!!!! Der skal både drejes af anlægsfladen og fladen koblingen
monteres på.
 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #6 Dato: 23. Juni 2007 kl: 13:22:44 »
Svinghjluene på Golf 2 og T3 er totalt forskellige og altså helt og aldeles inkompatible.

På en Golf 2 er koblingens trykfod skruet direkte på krumtappen, så kommer friktionspladen og udenpå er svinghjulet skruet på trykfoden. Boltcirklen er den samme i enden af krumtappen - derfor kan motoren fra en Golf 2 fint lægges i en T3, men kun med et T3-svinghjul.

Det svinghjul du har fundet på ebay er et "rigtigt" T3 svinghjul, men passer altså ikke, hvis motoren ligger i en Golf, som jeg forstår på dit indlæg at den gør. Til gengæld har jeg et kit med trykfod, friktionsplade og svinghjul du kan få til 200, men kun ved afhentning. Til den pris er det simpelthen for besværligt at sende det.

Btw: Hvorfor er der kommet ridser i dit svinghjul, og hvordan ser de ud? Nå det ved du måske ikke, fordi du ikke har afmonteret det endnu? Godt så. Hvis det er rigtigt, så tror jeg ikke på "riller i svinghjulet". Og da slet ikke nogle, der gør at den hopper ved igangsætning. I stedet for tror jeg på oliefilm på friktionspladen grundet utætte shimmerringe. Selvf. skal de skiftes, men du kan midlertidigt afhjælpe problemet ved at sætte bilen i topgear med trukket håndbremse, speede kraftigt op, og så "file i koblingen" i et minut eller to. På den måde brændes olien af og du kan igen igangsætte rykfrit. Samme symptomer kan komme hvis nogle "genier" har forsøgt at "justere" på trykfodens stjernefjedre, men det er der selvf. ikke - vel?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #7 Dato: 23. Juni 2007 kl: 16:01:16 »
Er ikke helt med, er det din golf eller t3 der skal have nyt svinghjul?

Jeg har et svinghjul til t3 liggende.

Stetter

  • Gæst
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #8 Dato: 24. Juni 2007 kl: 15:13:46 »
Hej Alle

Tak for den fine respons...

Jarl: Nej, svinghjulet er ikke pillet af, men det er næsten det sidste der kan være noget galt med! Jeg har skiftet mini motorophæng da jeg troede det var dem det var galt med (Det hjalp også lidt, men ikke det hele)

Det lyder også meget sandsynligt med den shimmering. Er det som regel den ind til gearkassen eller krumtappen? Og kan disse ting skiftes uden en hovedrep?

Der er ikke blevet justeret på trykfodens fjedre i min tid. Jeg fik for 2 år siden skiftet kobling. (Jeg var helt grøn indenfor motorer dengang, så den blev skiftet af mekaniker) og jeg mindes at den altid har gjort det.

MVH Mads Stetter
Golf 2 TD... Og ingen T3  8)

cswenderby

  • Gæst
Passer svinghjulet til min Golf?
« Svar #9 Dato: 24. Juni 2007 kl: 17:21:01 »
mads svinghjulet passer ikke fra disse dejlige t3er men jeg har nu nok et svinghjul til at ligge hvis du vil have et drejet af før du går igang
mvh Casper Mekaniker fra Gimming