Forfatter Emne: Seriekobling af højtalerudgange?  (Læst 2465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Dato: 30. Oktober 2011 kl: 18:47:23 »
jeg har en cd afspiller på 4 x 50 watt som jeg skal have sat i bilen i løbet af ugen, men da jeg kun skal have 2 højtalere foran tænkte jeg på om det er muligt at koble de to forreste udgange sammen med de to bagerste (selvfølgelig hver for sig, højre/venstre), og på den måde få 2 x 100 watt istedet for 4 x 50 watt?

eller brænder jeg det hele af hvis jeg gør det? :roll:

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 19:57:31 »
Kører den ikke bare alle 100 watt ud i de udgange som du anvender.

Jeg tror bestemt ikke du får mere lyd med din tese.

Blænd bare baghøjttelerledningerne af, og skru helt ned for udgangen op spilleren. Det andet tror jeg kun giver dig ærgelser.

Skal du lege med watt så skaf dig en effektforstærker!!
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 21:02:21 »
Citat fra: "dennis"
Skal du lege med watt så skaf dig en effektforstærker!!


pointen var jo at undgå det ik'å.

den må vel dele effekten ud på alle 4 kanaler i 4 lige store dele, så hvis man istedet for at fodre hver højtaler med 1/4 af effekten må det vel give højere output hvis man samler venstre for med venstre bag, og højre for med højre bag, og dermed fylder 2/4 dele i hver højtaler.
teoretisk anyway. jeg er godt klar over at højre og venstre signal ikke er det samme, men venstre for og venstre bag feks er vel det samme signal der bare er delt op i to udgange på hver 50 watt. så hvis man samler dem burde det vel give 100 watt udgangseffekt istedet for 2x50?

eller hvad? :roll:

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 21:04:23 »
Citat fra: "dennis"
Kører den ikke bare alle 100 watt ud i de udgange som du anvender.



aner det ikke, nogen der ved det?

Offline jensen-dk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 21:55:52 »
Jeg har ikke hørt om CD-radioer, der kan brokobles. De 4x50W er meget ofte en stor overdrivelse. Hvis effekten måles, som man måler andet audio udstyr, vil man måle 10-12W.
Man kan kun gøre det på effektforstærkere, der er beregnet til brokobling
Forhåbentlig kommende T3 ejer

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #5 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 22:12:01 »
Der er 4 forstærkere i din bilradio. Om de yder 50W hver vil jeg nu også sætte et blidt spørgsmålstegn ved.

Det eneste rigtige for dig at gøre er, at bruge Front Left og Front Right højttaler-udgangene og med faderen i radioen dreje alt signal til Front. Hvis du at sender noget til Rear, bliver det kun til varme i radioen... ;-)

- og INGEN sjove forsøg på at brokoble - det har jeg aldrig hørt bliver en succes på bilradioer - men til gengæld er det ofte en mulighed på eksterne forstærkere, der er konstrueret til det...

Du kan hjælpe din radio til en bedre performance ved at trække en robust + og dermed sikre, at den ikke løber tør for strøm, når den skal arbejde. Det originale ledningsnet er sjældent kraftigt nok.

God fornøjelse med musikken...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #6 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 22:30:17 »
@jbjerum, du må ikke glemme stellen!

har rodet rigtig meget med lyd, men har aldrig prøvet at brokoble en autoradio, jeg tror helle ikke det vil blive en succes!

men gør i stedet som jebbe siger og træk en god kratig ledning fra batteriet direkte til radioen og en stel så kort som muligt direkte fra radioen til karrosseriet!

4-6 kvadrat ledning er fint

ps. husk sikring, max. 30cm fra batteriet.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #7 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 23:04:39 »
Nej, du kan ikke brokoble og det vil heller ikke øge effekten. ( Du får heller ikke 24 volt fordi du fører to plusledninger sammen i bilen )  Du kan som allerede nævnt give den nogle fordele ved kraftig fødeledning og evt. en kondensator, samt en ordentlig stelforbindelse.
Udgangen er sandsynligvis en ic med et teoretisk beregnet udgangsniveau på 4 x 50 watt målt i en sikkert alt for lav modstand. Det faktiske niveau ligger mere sandsynligt omkring 20 watt hvilket også er rigeligt, hvis højttalerne passer til.
Jeg har siddet og bygget forstærkere på 10 watt som nogle anslog til, at yde over 100 watt. Så sammenhæng mellem forstærker og højttalere = god lyd.

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #8 Dato: 31. Oktober 2011 kl: 01:14:20 »
Citat fra: "jbjerrum"
Der er 4 forstærkere i din bilradio.


-og det var jo præcis derfor at jeg tænkte man kunne brokoble dem, for hvis der er en for hver kanal er det jo noget andet end hvis der bare er 1 stor.

og ja jeg ved godt at en klejn bilradio ikke yder det samme som den store forstærker jeg har stående i stuen selvom de er opgivet til ca det samme, men det er jo ligegyldigt i den her sammenhæng. spørgsmålet var jo grundlæggende om man kunne fordoble effekten ved at koble for og bag udgangene sammen, uanset hvad den dobbelte effekt så måtte ende med at være.

men ok jeg dropper det, har heller ikke lyst til at stege radioen og skulle købe en ny.

men bare lige for at jeg forstår det helt, kan i så ikke lige skære det ud i pap for mig her:

man kan generelt godt brokoble forstærkere siger i, men hvis en 4x50 watt (ægte eller uægte watt) indeholder 4 enkelte uafhængige af hinanden forstærkere hvorfor skulle det så ikke virke?

hvis hver kanal smider x antal watt ud fra hver sin seperate forstærker, og det er det samme signal de får fra cd chippen og sender videre, (feks venstre kanal for og venstre kanal bag) hvorfor vil man så ikke få dobbelt op af effekt hvis man kobler de to kanaler sammen?

for nu at tage eksemplet med batteriet, svarer det så ikke til at serieforbinde 2 batterier så man får dobbelt antal volt?

eller?

Offline jensen-dk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #9 Dato: 31. Oktober 2011 kl: 07:13:24 »
Kort fortalt så er det fordi, den allerede er brokoblet internt for at opnå den høje effekt fra de kun 12-14V forsyning.
En ekstern forstærker har en switch-mode strømforsyning, der laver de 12-14V om til +/- 30-70V eller mere.
Forhåbentlig kommende T3 ejer

thomasfyn

  • Gæst
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #10 Dato: 31. Oktober 2011 kl: 07:18:24 »
Citat fra: "jbjerrum"
- men til gengæld er det ofte en mulighed på eksterne forstærkere,[size=18] der er konstrueret til det..[/size].

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Seriekobling af højtalerudgange?
« Svar #11 Dato: 31. Oktober 2011 kl: 19:21:23 »
Jo: Du kan seriekoble 2 batterier og få 24 volt, eller parallelkoble og teoretisk få dobbelt op i ampere, men du kan ikke tage to + 12 volt ledninger i samme bil og få 24 volt. ( Gid man kunne i nogle tilfælde ) og derfor kan udgangseffekten heller ikke "bare" lægges sammen. Enhver udgang skal belastes korrekt, ellers siger man, at "den ser ind i en direkte kortslutning" og får et kort liv.  Har du f.eks. prøvet, at parallel koble højttalere på en kraftig forstærker ? Så falder impedancen med kvadratet (tilpasningen / belastningen ) og udgangene "båler af" på rekordtid. Jeg har repareret en del forstærkere på den konto, så jeg ved det af erfaring. Også hvor folk bedyrede, at højttalerne var seriekoblede - lige indtil man gik dem lidt på klingen og bad dem tegne hvordan det var udført i praksis. Så viste det sig som regel, at de havde parallel koblet uden, at  a n e  hvad forskellen var / er.