Forfatter Emne: Køb eller ej - hjælp søges  (Læst 4296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Dato: 06. Juli 2014 kl: 11:57:36 »
Hej alle.

Jeg er ny her, og søger et godt råd fra jer vidende mennesker. Jeg overvejer kraftigt at købe en velholdt T3 fra 1990. Jeg er i gang med at åbne en møbelforretning og har derfor behov for en varebil. Jeg ved dog ikke meget om biler, og er derfor i tvivl om, hvor meget vedligeholdelse den flotte bil kræver. Jeg skal mest hente og bringe varer i Hovedstadsområdet - men skal også på lange ture til fx Tyskland ca én gang om måneden. Og jeg har ret meget behov for, at det ikke kommer til at koste en bondegård i vedligeholdelse og værksted.

Så helt grundlæggende er mit spørgsmål: Kan det være den rette bil for mig - eller skal man have en stor viden og interesse for biler og vide, hvilke knapper der skal trykkes på, for det er den rette bil?

Ser frem til at høre fra jer.

Mvh
Michael

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #1 Dato: 06. Juli 2014 kl: 13:02:27 »
Hej Michael

Det er naturligvis helt dit eget valg, MEN, som du beskriver situationen, med manglende viden og afhængighed af at bilen skal på værksted hver gang den fejler et eller andet, samt at du vil være afhængighed af bilen i dine bestræbelser på at drive en forretning, SÅ MÅ JEG PÅ DET KRAFTIGSTE FRARÅDE AT VÆLGE EN T3!

Der er 25 års erfaring med egen T3 som grundlag for min advarsel.
Jeg har den kun som hobby, men det egner den sig til gengæld glimrende til.

MVH PETER

Offline ronja6

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.627
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #2 Dato: 06. Juli 2014 kl: 13:38:26 »
Helt enig med Peter, køb en t4 i stedet  :)

Mvh Per

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #3 Dato: 06. Juli 2014 kl: 14:14:40 »
Citér

 Det er naturligvis helt dit eget valg, MEN, som du beskriver situationen, med manglende viden og afhængighed af at bilen skal på værksted hver gang den fejler et eller andet, samt at du vil være afhængighed af bilen i dine bestræbelser på at drive en forretning, SÅ MÅ JEG PÅ DET KRAFTIGSTE FRARÅDE AT VÆLGE EN T3!


Jeg er også enig.
Køb en driftsikker bil som der stadigvæk føres standard reservedele til, og som mekanikerne er vandt til at skrue på til dagligt.
Skal den være af ældre dato, kan jeg også anbefale en T4.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #4 Dato: 06. Juli 2014 kl: 16:55:35 »
Vores Gogge er nu enebarn, og det går udmærket at køre på arbejde i den, selv når der nogle morgener er travlt for min kone når hun afleverer vort plejebarn i børnehave 0645 og være på arbejdsplads kl. 0700.

Men til forretning, og dengang vi havde budfirma, havde vi også en T3 til at begynde med, og den kørte udmærket, men med 500 km. i døgnet med høj hastighed tog varmen livet af to motorer. (der findes flere tråde om netop varmeproblemer)(ham der hedder Jarl har skrevet en masse, læs det)

Så fik vi T4-ere, de kørte mange km. uden problemer, og så er det en stor lettelse at læsse de biler, og når du snakker om møbler ville jeg uden tøven vælge T4.
Den ubetinget bedste af dem vi har haft er en med højt tag, som, da vi solgte den, havde kørt 675000 km. og den kørte stadig da jeg så den 4-5 mdr. efter salget.

Den T4 var dejlig at læsse, bl.a. fordi der er ståhøjde, endda med rimeligt store møbler i, vi foretog nogle enkelte flytninger med den og vores trailer.

Det var mit bud udfra erfaringer med bil til forretning.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #5 Dato: 06. Juli 2014 kl: 18:41:00 »
Hvis du ikke er mekanisk minded og kan lave det meste selv, er det ikke T3 du skal vælge som andet og mere end hobby.
Det er en aldrende konstruktion efterhånden, hvilket er en stor fordel for alle der gerne vil bruge deres fritid på at skrue og forbedre og sætte et personligt præg på kareten.
Du har helt ret i, at det er en bil med sjæl. En bil man bliver glad for, - næsten et familiemedlem.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #6 Dato: 07. Juli 2014 kl: 08:54:03 »
Glem det!! medmindre du vil lære det på den hårde måde.. og tar det op som en udfordring.
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #7 Dato: 07. Juli 2014 kl: 09:11:10 »
Til møbler generelt er T3 uegnet, både med udformning af varerum og rent teknisk.
Der er allerede fremført gode argumenter mht rep og vedligehold og jeg kan kun tilslutte mig koret. Minimum en T4 evt. Mercedes Sprinter.
Hvis det skal være større ting, så tænk varekasse med læssebagsmæk. Med pallevogn/møbelhund bliver Du glad for den ved større ting.

Forstå os ret, vi synes nok alle det ville være fedt hvis Du købte en T3 og kom med her, men køb den til hobby,  ikke til dit arbejdsbrug.
Til hobby og familieture og skruehygge er det en fed bil, den er bare ikke praktisk og økonomisk til det behov Du beskriver
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #8 Dato: 07. Juli 2014 kl: 12:23:52 »
Kan godt li at folk straks råber T4'er for at holde det i VW  :lol:
Så vil jeg da lige vifte med Ford flaget og sige Ford Transit, de er også holdbare, og findes også i alverdens udgaver, lang/kort, høj/lav, og de findes endag med baghjulstræk  :cheer:
Men gør dig selv en Tjeneste og hold dig fra Franske/Italienske kassevogne, de kan let blive et dyrt bekendsskab...
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #9 Dato: 07. Juli 2014 kl: 13:54:56 »
Det er umuligt for andre at sige om du skal købe en T3.

Men jeg fornemmer at dine drømme ikke går i retning af
at blæse rundt med 130 km/t og indtægter på 1000 kr/t.

Så som lille ny selvstændig kan en T3 være OK.
Autoværksteder SKAL undgås, uanset hvilken
varevogn man køber. Her er en T3 så nok en af de
mere servicevenlige for 100% gør-det-selv manden.

Men til møbeltransport må man erkende at motorbrønden
bagerst begrænser.

Offline Michael

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #10 Dato: 08. Juli 2014 kl: 22:51:33 »
Hej alle.

Og tusind tak for jeres input. De er noteret, og jeg tænker stadig som en gal. Jeg er glad for dem alle sammen!

Mit 'problem' er, at jeg lidt er kommet til at synes, at alle andre kassebiler er grimme... Og ligegyldige. Jeg skal åbne en møbelforretning med gamle møbler - så i mit univers vil en flot gammel T3 jo også passe perfekt. Jeg har ikke lyst til at bruge penge på en bil, der ruinerer mig - men den må også godt være andet end 'bare' en praktisk T4. (De siger mig absolut intet, for at være ærlig)
Det må også gerne være en bil, jeg kan bo i på mine ferier i Sverige og Europa - og som jeg vil glæde mig til at køre i. Og jeg skal mest bruge bilen på korte ture dagligt.. Klart mest til bykørsel med enkelte mindre møbler og gamle industrilamper. Og så skal jeg til Jylland og Tyskland én gang om måneden og hente varer, som den selvfølgelig skal kunne holde til uden at ryge på værksted.

Har jeg forelsket mig i et håbløst projekt, når jeg ikke selv ved noget om biler? Jeg ved, den har sine begrænsninger hvad angår mange ting - men alligevel ...

Mvh.
Michael

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #11 Dato: 08. Juli 2014 kl: 23:26:02 »
Jeg fik samme svar som du har fået for ca. 7 år siden... jeg kørte T4 og T5. Nu her 5 stk T3'ere senere, kan jeg da godt se at det nok ikke er verdens mest pålidelige bil, men den har max køreglæde. Omvendt har jeg faktisk ikke haft de store problemer - jeg har brugt dem som "dagligdagsbil" og de har stort set kørt hver dag.

Men du bør have lysten til selv at skrue - for de små typiske ting, er alt for dyre at få fikset på værkstedet. Der er masser af hjælp at hente her i forummet - så det er ikke verdens største udfordring.

Klø på - køb en T3 - du bliver vild med det. - og især den lyseblå paneler hvis det er den du har kig på.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #12 Dato: 09. Juli 2014 kl: 08:28:13 »
Jeg har kørt i fire år, med et motorskift, som det eneste store problem. Alt andet har jeg kunnet reparere selv. Jeg måtte købe en ny motor, men jeg skiftede den selvfølgelig selv.

Hvis du køber en der ikke er rustet op i undervognen, så vil jeg klart anbefale en t3'er. Hvis du kan reparere gamle møbler kan du vel hurtigt lære at reparere gamle biler.

Ja, t3'eren er ubeskriveligt smukkere end ALLE andre kassebiler, minus t2, men den er desværre for lille til mit behov. Hvis den ikke var det ville jeg klart køre t2.

Jeg sværger til  wbx med gammeldags karburator. Der er stort set ingen funktion på min bil jeg ikke ved hvordan virker. Dieselfolket og indsprøjtningsfolket har alt for mange problemer. Det ses tydeligt i mange tråde på dette forum.

Desuden er diesel helligbrøde overfor t3'ere.

Man smører jo heller ikke tjære ind i og ud over en smuk kvinde, istedet for fine dyrebare vædsker.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #13 Dato: 09. Juli 2014 kl: 12:52:45 »
Citat fra: "ottokrog" post=112935
Jeg har kørt i fire år, med et motorskift, som det eneste store problem. Alt andet har jeg kunnet reparere selv. Jeg måtte købe en ny motor, men jeg skiftede den selvfølgelig selv.

Hvis du køber en der ikke er rustet op i undervognen, så vil jeg klart anbefale en t3'er. Hvis du kan reparere gamle møbler kan du vel hurtigt lære at reparere gamle biler.

Ja, t3'eren er ubeskriveligt smukkere end ALLE andre kassebiler, minus t2, men den er desværre for lille til mit behov. Hvis den ikke var det ville jeg klart køre t2.

Jeg sværger til  wbx med gammeldags karburator. Der er stort set ingen funktion på min bil jeg ikke ved hvordan virker. Dieselfolket og indsprøjtningsfolket har alt for mange problemer. Det ses tydeligt i mange tråde på dette forum.

Desuden er diesel helligbrøde overfor t3'ere.

Man smører jo heller ikke tjære ind i og ud over en smuk kvinde, istedet for fine dyrebare vædsker.


Har du fået solstik Otto????
Ku du så  også finde på at smøre et gammelt teaktræs møbel ind i benzin?????  hva???

Alle motortyper kører fantastisk når de er friske og på mærkerne... At skrue på diesel er bare en anden tankegang end benzin... og er man først blevet dus med en type, så er det jo trygt og godt. Det andet der ude er det farlige... Personligt foretrækker jeg..... Den jeg til enhver tid kører i.... der er charme ved det hele...

Og er man villig til at smide de rigtige penge i projektet kan man få en rigtig fin bil, som kan køre i mange år uden de store problemer...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Køb eller ej - hjælp søges
« Svar #14 Dato: 09. Juli 2014 kl: 12:58:18 »
Hvis jeg havde et teaktræsmøbel og kun havde en dunk benzin og en dunk dieselolie, ville jeg klart foretrække benzinen, men mest på grund af lugten. Diesel er en skændsel. Hehe.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.