Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - hanslars

Sider: [1] 2
1
Diesel Fora / Gear og koblingsproblemer
« Dato: 09. September 2014 kl: 15:20:00 »
Hej
Jeg synes lige, at jeg ville dele dette til evt. fremtidige søgninger om larm fra syncro gearkasser  B)

Derudover er jeg også klar over at der nok er nogle på t3nettet som ikke er med i facebookgruppen, så denne post er også lidt af en opdatering på vores problemer her i Sydamerika.

Vi har haft gearkasseproblemer siden Bolivia (vi er nu i Paraguay), hvor vi pludselig manglede vores g-gear. Grunden er fundet nu: lejet som holder g-gearet er gået i stumper og stykker! Resultatet af det kan ses på vores blog på dette link (det er ikke kønt):
http://www.syncronauterne.blogspot.dk/2014/09/dommen-over-gearkassen-nu-bliver-det.html

Derudover er vi ved at få renoveret vores kobling, da den har lavet mere og mere larm. Vores nye gode VW-ven i Paraguay, Zulu (han er den glade ejer af en Vanagon Westfalia, en 1965 tysker boble, en T2 sika og en almindelig Golf og en gammel Mercedes) fandt en video med lyd og et par forklaringer af hvad lyden kommer fra, på youtube! Se den her:

https://www.youtube.com/watch?v=tbFN94ygZp8

Ud over det nyder vi stadig at være afsted! Det kan man også læse om på bloggen  :cheer:

2
Diverse / Reklame og opdatering.
« Dato: 24. Juni 2014 kl: 17:06:36 »
Hej alle.

Til de af jer som ikke er på facebook kommer her en kort opdatering:

Vi er pt. i Lima i Peru, hvor vi venter på tolderne. I første omgang troede de at  vi skulle importere vores syncro til landet. Nu tror de at de skal opkræve told for køkkenudstyret, fordi det jo kan pilles ud af bilen.  :blink:

Nå nu må vi se. Hvis man vil læse videre kan man gøre det her:

www.syncronauterne.blogspot.dk

Og så en lille reklame. Vores redningsmand i Australien, Peder, har en masse dele liggende som han gerne vil af med (T3-dele og bla. Golf-dele).

Billeder kan ses på facebook (og måske her, nu er det 3. gang jeg forsøger at lægge noget på).

Hans kontakt detaljer er som følger:

Peder Holst

Mobil: +61 0407260290

Email: jhph1 (snabela) bigpond.com

han er til at tale med, og kan sagtens tage billeder og uddybe hvad han har til salg. Fragten skulle ikke være så voldsom (specielt ikke hvis man køber meget eller er flere om at dele fragt).

Ciao!  :P

3
Diverse / Så lykkedes det!
« Dato: 12. Februar 2014 kl: 15:21:57 »
Vi har idag fået udleveret vores bil i Fremantle! Nu skal den synes imorgen formiddag inden vi kan køre Australien tyndt!

I kan læse mere her: http://syncronauterne.blogspot.dk/2014/02/det-lykkedes.html

Håber ikke at vi får brug for, for meget hjælp herinde fra ;) men nu må vi se... et skridt af gangen :)

4
Diverse / Blog og afsendelse
« Dato: 15. December 2013 kl: 16:22:03 »
Hej allesammen

Til de af jer som ikke er med i T3nettet gruppen på facebook, kan jeg oplyse at vores bil er shippet afsted :D

Vi har også en blog oppe at køre: http://syncronauterne.blogspot.dk

Der står allerede en del om forberedelser, om turen og om os. Planen er at den bliver opdateret mens vi er undervejs i det næste år.
Som sagt, bilen er sejlet, og vi flyver afsted d. 20. januar.

Håber ikke at vi får for meget brug for jeres hjælp, men vi ved også at der er masser af kompetence og erfaring at trække på. Håber på at det fortsætter ;)

Mange hilsner
Malene og Hans

5
Diverse / Garage overnatning søges
« Dato: 27. November 2013 kl: 14:26:50 »
Er der mon nogen, som har en garage (eller kender nogen som kender nogen som har en), i Storkøbenhavnsområdet? Den må meget gerne være opvarmet, og hvis den er inden for en rimelig afstand fra Frihavnen/Nordhavnen er det helt perfekt!  :cheer:

Det drejer sig om en enkelt overnatning for vores Syncro inden den skal køres ind i en skibscontainer.  :)  Det er mest for at sikre at den ikke er enten fyldt med sne eller is, eller at badekarret står under vand, når den nu skal til at stå i en container i 8 uger.

Vi betaler selvfølgelig gerne leje for en nat ;)

Datoen er ca. 10. 11. december.

6
Transport / Skal fra Vester Aaby til KBH tirsdag
« Dato: 10. November 2013 kl: 14:47:32 »
Hvis der er nogen som skal have noget med den vej, kører jeg først på eftermiddagen hjemad.  B)

7
Diverse / Huset er solgt - bilen er snart på vej
« Dato: 04. November 2013 kl: 11:21:36 »
Så lykkedes det endelig! Vores hus er blevet solgt, og vi tager afsted ud i den store verden ca. 15. januar.  :cheer:

Vi har luret lidt på at montere en alubox i badekarret. Og så er der så lige et spørgsmål der trænger sig på:

Er der nogen som har en ide til hvordan vi kan montere sådan en fast. Man kan selvfølgelig spænde den fast med remme, men så kan man bare løfte den af med indhold og rende med kassen.
Man kunne også bore hul i badekarret og taget, og komme et par lange bolte i. Det vil vi helst ikke.

Badekarret er nittet fast til taget bagtil, og monteret med to skruer fortil....

Vi har også overvejet at køre et hulbånd igennem øjerne i badekarret (så boxen står oven på hulbåndet), og så skrue dem fast inde i aluboxen.

Gode ideer er meget velkomne!

8
Diesel Fora / Servorem - nogen tips?
« Dato: 20. Oktober 2013 kl: 17:11:53 »
Som en konsekvens af at jeg blev nød til at skære kileremmen til servopumpen (AAZ) over - skal jeg til at sætte en ny rem på. Er ved at få lange arme af at køre andet end ligeud uden servo!  :cheer:
(se: http://www.t3nettet.dk/forum/diesel-fora/92221-mangler-generatorrem )

Jeg tænkte på to ting:

1. er der nogen som har et tip til hvordan jeg nemmest får flyttet hjulet på servopumpen, så jeg kan få den nye rem på?
Er det den ene skrue eller den anden (eller begge to) som skal løsnes?
[attachment=15900]h81c01a0.jpg[/attachment]

2. hvis jeg skal skrue beskyttelsesskjoldet under motoren af, kan det så passe at man skal løsne og sænke rammen midt inde under bilen?

[attachment=15901]h2267b96.jpg[/attachment]

9
Diesel Fora / Mangler generatorrem!
« Dato: 16. Oktober 2013 kl: 17:50:55 »
Så er den da lige gal igen.
Holder på en rasteplads på møn med en generatorrem som er sprunget, og har selvfølgelig ikke fået en med.
Er der nogen i nærheden som ligger inde med sådan en? Det er til en 1.9 diesel.

Jeg har kontakt til en mekaniker i stege, som måske kan skaffe en til kl 10 imorgen tidlig.
Skal være i Kbh på arbejde kl 15 imorgen.

Håber der er nogen som kan hjælpe. :)

10
Diverse / Nye gasfjedre
« Dato: 12. Oktober 2013 kl: 08:39:38 »
Vi har fået nye gasfjedre på hævetaget, da de gamle var lidt småflade og led under den ekstra vægt tagboksen giver.

Jeg ved ikke om der er andre som har haft bøvl med at skifte gasfjedre på deres hævetag. Men, at skulle stå og rode med at trykke 50 kg sammen, mens man prøver at ramme kuglekoblingen, holder bare overhovedet ikke. Det er ikke tilnærmelsesvist ligeså nemt som f.eks. at skifte gasfjeder på en bagklap.
Fandt ud af at opgaven pludselig bliver en overkommelig enmandsopgave hvis man holder gasfjederen sammen med en bæltestrop/bagagerem af nylon.

[attachment=15819]h183d51c.jpg[/attachment]

[attachment=15820]habb0aef.jpg[/attachment]

Kan i øvrigt anbefale, www.fjedre.dk hvor jeg købte både mine fjedre til tagboksen og til hævetaget. De har en meget smart hjemmeside, hvor man selv kan designe sin erstatningsfjeder (eller en helt ny fjeder med koblinger og beslag til en nyt projekt) - og prisen er overkommelig.

Og før og efter billedet af tagteltet, taler vist sit eget sprog - selv himlen blev helt blå af det  B)


[attachment=15821]h1c35ccc.jpg[/attachment]

11
Elektrisk / Tilslutning til lygtekontakten
« Dato: 08. Oktober 2013 kl: 17:46:33 »
Er der nogen som har en ide om hvordan man tilslutter en lampe til kontakten til bilens lygter?

Jeg har et kompas med lys i, som jeg gerne vil have til at tænde, når jeg tænder bilens lygter. Har prøvet mig lidt frem, men kan kun få lys på når bilen er slukket....

12
Diverse / Besøg i Måløv
« Dato: 06. Oktober 2013 kl: 23:12:11 »
Denne perle af en militær(nægter) hippiebus med westfalia-indretning spottede jeg i Måløv idag.

Min ældste søn og jeg stod og hang lidt ud ved bilen, og fik en kort snak med parret (omkring de 60?) da de kom ud fra netto.
De har haft bilen i 8 år, den havde fået en ny motor for nyligt.  Blomsterne på bilen var kommet på fordi sønnen havde lånt bilen til at køre på festival i :D
Bemærk i øvrigt hunden på forsædet som minder utroligt meget om den i nettologoet, uden dog at være det ;)
Fedt at se en anden T3er i ens eget hood!

13
Elektrisk / Autoelektriker - er du herinde? Tak for hjælpen!
« Dato: 03. Oktober 2013 kl: 16:48:11 »
Nå.
Har skiftet mit arbejdsrelæ mellem Exide forbrug og startbatteri til et Septor 1275 skillerelæ..
Mit startbatteri er helt nyt.
Har skiftet regulatoren på generatoren.

Jeg står stadig med det problem at generatoren ikke lader nok. Til at starte med ligger den og roder rundt under 11 V, efter nogle minutter kravler den lige så stille op på næsten 13 V. (målt på B+ og stel på batteri).
I de her dage hvor solen skinner, og jeg ikke bruger mit køleskab, er der rigeligt med overskud til at lade startbatteriet fra solpanelerne. Men det er jo ikke en holdbar løsning.
Jeg overvejer at køre bilen til en autoelektriker for at få undersøgt om det bare er generatoren, eller om der er andet galt.

Er der en autoelektriker herinde på T3nettet. Eller måske en som kender en god autoelektriker, som er til at tale med, og evt. en som har efter-fyraftens-takster?  ;)  Jeg kunne godt tænke mig at være med, mest for at se hvad der bliver gjort, og for at suge til mig.

Alternativt, kunne det være fedt, hvis der er en herinde som ved noget om el, måske har en generator liggende, som jeg kunne prøve af, blot for at konstatere om det er den som er gået (igen igen).  Jeg giver gerne en kop øl (hvis solen skinner bliver den kold, for så er der strøm nok til at have køleskabet tændt) - og kommer gerne kørende til dig - helst på sjælland.  :cheer:

Jeg fik et råd i sommers fra Aran, om at checke stelforbindelse med et startkabel fra generator til karrosseriet. Det har jeg ikke fået gjort. Det skal jeg selvfølgelig have checket.
Aran skrev også at jeg kunne trække et kabel fra D+ til batteriets + pol for at checke om ladekontrollen er i stykker. Er lidt i tvivl om nogle detaljer vedr. dette setup, men er frisk på at prøve det af.

Håber der er nogen som kan hjælpe, ellers må jeg punge ud i næste uge hos en autoelektriker....  :pinch:

14
Elektrisk / Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Dato: 24. September 2013 kl: 17:53:26 »
Jeg er ved at være godt og grundigt elektricitetsfrustreret!
I sommers havde vi problemer med at starte bilen, den var lige pludselig flad for strøm. Vi skulle alligevel forbi Sydfynsautocamper, så Niels Erik og jeg stod og skiftede mellem flere generatorer, inden problemet var løst. Der blev også skiftet kulregulator et par gange.
Niels Erik var bekymret over at generatoren ikke leverede mere en ca. 12.5 V.
Men vi kørte i næsten 12 dage, inden generatoren (som var en ny brugt) stod af i Frankrig. Det endte dengang med et værkstedsbesøg og en ny brugt generator. Turen hjem, og de efterfølgende mange mindre ture gik uden problemer. Målinger fra værkstedet i Frankrig viste at generatoren ydede ca. 14 V.
Forleden dag havde min kone taget bilen på en mindre tur (ca. 10 km), hvor hun havde glemt at slukke lyset. Resultatet var at jeg måtte køre ned i vores anden bil og give strøm. Bilen startede med det samme. Da bilen kom hjem, ville den ikke starte igen. Vi tænkte at den nok ikke havde kørt langt nok efter at batteriet var blevet afladet.
Jeg har prøvet at lade batteriet helt op, over natten, med en Tystor-lader som yder 10A. Bilen startede, men ville ikke starte næste gang vi skulle køre. Jeg prøvede at skifte til en ny regulator (14v i stedet for 12v - da det var den eneste min lokale Mekonomen havde). Igen blev bilen ladet natten over - laderen indikerede at batteriet var fuldt.
Vi kørte torsdag aften afsted til Helsingørfærgen (ca 45 min kørsel - en del på motorvej) og havde undervejs et kort stop med slukket motor efter ca. 800 m - uden problemer. Da vi skulle køre ombord på færgen, var batteriet dødt igen! Vi fik strøm fra en anden bil, og den startede med det samme uden tøven. Derfor kørte vi hjem igen!  :(
Idag har jeg så målt på bilen. Igen har den ladet hele natten med Tystoren.
Hvilespændingen er 13.35 V
Bilen starter upåklageligt. (har prøvet flere gange, men ikke kørt i den idag).
Da jeg målte batteriets spænding med motoren kørende var den faldet til 12.62V i tomgang, og med lidt gas mellem 12.75 og 12.85V
I tomgang leverer generatoren 24-25A og når jeg giver gas 22A.
Efter at den havde kørt i nogle minutter var spændingen på batteriet 14.5V i tomgang, og generatoren gav en spænding på 14.7V i tomgang.

Jeg har løbende været ude for at måle hvilespændingen med en times interval, og indtil videre har den været hhv. 13.13V og 13.12V.

Hvad pokker kan der være galt?
Jeg ved godt at forhistorien fra i sommers, ikke nødvendigvis har noget med de nuværende problemer at gøre....men alligevel.

Er der nogen som har nogle brugbare input, så modtages de med kyshånd!  :P

Planen imorgen formiddag er at køre en tur på ca. 1 time, og så måle spænding på batteriet for at se om det måske er batteriet som er helt dødt.

For en god ordens skyld:
der er et Exide gel forbrugsbatteri, som både får strøm fra generatoren (der er et skillerelæ) samt fra de to solpaneler på hævetaget. Der er en laderegulator som sidder mellem panelerne og Exidebatteriet, men det burde vel ikke kunne skabe problemer?

Håber som sagt der er nogen som kan komme med en ide om hvor jeg skal lede. Det er efterhånden frustrerende at have en elektrisk upålidelig, men ellers dejlig bil  B)

15
Diesel Fora / Hvad er det jeg fik revet over(og sat sammen igen)
« Dato: 16. September 2013 kl: 20:32:48 »
Jeg skiftede olie+filter idag. 100% debut=100% success! Dejligt at få sorte fingre.  :silly:

Jeg så et stykke plastikrør ligge oven på motoren, og ville lige tage det op for at se hvad det mon var, og hvorfor det lå løst.
Det gjorde det ikke!

[attachment=15614]h019fd68.jpg[/attachment]

[attachment=15615]hd71217b.jpg[/attachment]

Jeg fik det sat på igen. Det ligner, på farverne, stelforbindelse. Men fra hvad?

[attachment=15616]h67da1b4.jpg[/attachment]

Sider: [1] 2