Forfatter Emne: Fine fotos af fint rustarbejde  (Læst 6316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Dato: 09. September 2011 kl: 23:25:44 »
Fine trin for trin fotos af masser af rustarbejde.

Og godt indblik i hvilke plader og spanter der er hvor.

Hopper ind tilfældigt sted i fotosamlingen:

http://www.wolfphotos.ca/bodywork/content/0826_0071_large.html

http://www.wolfphotos.ca/bodywork/index_8.html
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #1 Dato: 10. September 2011 kl: 02:23:12 »
Ja, det er fine billeder at have. Alligevel afleder de også et spørgsmål til de professionelle pladefolk: Man svejser da ikke i kantbukninger, gør man?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #2 Dato: 10. September 2011 kl: 07:37:06 »
Jeg har en tanke omkring det at fuldsvejse alle samlingerne op, er det normalt?

Han gør det på panelet før og efter baghjulet.

http://www.wolfphotos.ca/bodywork/content/0829_0098_large.html

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #3 Dato: 10. September 2011 kl: 08:29:24 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Jeg har en tanke omkring det at fuldsvejse alle samlingerne op, er det normalt?


Det er vist meget normal at få tanken på et tidspunkt. :)

Det er vist ikke normalt at gøre det.
WBX-manden har gjort det.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-1528.html

Måske er det ikke godt, for det gør måske bilen stivere,
og måske metaltræthed andre steder.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #4 Dato: 10. September 2011 kl: 09:40:55 »
Jeg ser ikke nogen form for svejse grunder... og det skal man bruge da ellers står pladerne ubeskyttet i samlinger
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #5 Dato: 10. September 2011 kl: 22:24:22 »
Lad os få alle guldkornene på banen.

Jeg er selv meget glad for den omgang trin-for-trin foto - det gør det muligt for en nybegynder som mig at turde kaste mig ind i pladearbejdets mysterier....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Kkrogsgaard

  • Gæst
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #6 Dato: 11. September 2011 kl: 07:53:24 »
Jeg har også fået et andet syn på det, "at gå igang". Men hvad er det Mantacc omtaler, som svejsegrunder? Er det en slags flussvæske??

Kkrogsgaard

  • Gæst
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #7 Dato: 11. September 2011 kl: 07:55:26 »
For lige at vende det med fortining, er det noget man som nybegynder kan kaste sig ud i også?


Hvad er det hvide, de bliver smurt på svejsningerne på undervognen?

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #8 Dato: 11. September 2011 kl: 08:34:18 »
Svejser grunde er en form for primer du  maler på med en spryd eller pensel..

Det er hurtigtørende og kan derfor nemt svejses i...

jeg bruger selv 2k fra mekonomen.

Dette her har jeg ikke prøvet men det virker sikker.

http://www.veterandele.dk/shop/svejseprimer-priomat-3825p.html
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #9 Dato: 11. September 2011 kl: 08:44:47 »
Genneralt er det plade arbejde der er udført på den bus er præet af overlap over samlinger svejsning er ikke er lovelig at lave i dk...

Men det skal lige siges at hvis der er kit og maling på ser man det jo ikke...

Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #10 Dato: 11. September 2011 kl: 08:58:28 »
Citat fra: "mantacc"
Genneralt er det plade arbejde der er udført på den bus er præet af overlap over samlinger svejsning er ikke er lovelig at lave i dk...

Men det skal lige siges at hvis der er kit og maling på ser man det jo ikke...


Er det virklig ikke lovlig med et lille pladeoverlap på 5-10 mm?

Hvis plade skal passe præcis i de huller der bliver efter at man har skåret det rustne væk, så bliver de MEGET svære at fremstille.
De skal jo så passe med en tolerance på mindre end en millimeter.

Fuldsvejser man så ikke, så vil der jo være små huller hvor der ikke er svejst.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #11 Dato: 11. September 2011 kl: 09:19:40 »
Det giver ikke mening at skændes om, hvordan man laver rust i generelle termer. Der er forskellige lovlige procedurer afhængigt af, hvilken zone på bilen, der er tale om. Lad os derfor forholde os til reglerne. De er beskrevet i Trafikstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer april 2011":




8.01.V02 Vurdering ved syn
Nedenfor er beskrevet, hvordan korrosionsangreb vurderes ved syn af biler med
selvbærende karrosseri i sammensvejsede stålprofiler eller med førerhus/karrosseri
på chassis eller platformramme.
Korrosionsangreb og den nødvendige kvalitet af reparationer vurderes afhængigt af
komponenternes eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning; jævnfør det i
det følgende om zonerne A (størst sikkerhedsmæssig betydning) til D (mindst sikkerhedsmæssig
betydning) anførte.
For tidligere udførte reparationer gælder i øvrigt, at de så vidt muligt tillige skal vurderes
i forhold til tid og/eller anvendelse, siden reparationen blev udført.
2.A Zone A omfatter:
• hjulførende dele og tilkoblingsanordninger.
1. Der må ikke forekomme gennemtæringer eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjsfabrikantens
anvisninger.
I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale
samlemetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der
benyttes tilsvarende materialer og dimensioner som i den oprindelige konstruktion.
2.B Zone B omfatter:
• for- og bagbro,
• chassisramme og platformramme,
• områder til fastgørelse af:
- for- og bagbro
- hjulførende dele
- fjedre og støddæmpere
- styretøjskomponenter
- tilkoblingsanordning
- pedalophæng
- betjeningsanordning for mekanisk parkeringsbremse
- sikkerhedsseler
- sæder med integreret sikkerhedssele (eller -lås)
- kørestolsbeslag
• fastgørelsespunkter på karrosseri og førerhus monteret på chassisramme eller
platformramme.
April 2011
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.01 Bærende elementer
Side 6 Chassis
Zone B strækker sig fra fastgørelsespunkterne og 0,20 m ud fra disse. Hvis døre,
klapper, påboltede skærme m.v. (zone D) nås inden en afstand af 0,20 m,
ophører udstrækningen af zone B her.
1. Der må ikke forekomme gennemtæring eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet.
2.C Zone C omfatter:
• de sammensvejsede dele af karrosseri og førerhus, som ikke er omfattet af
zone B, samt påboltede vangeprofiler og påboltede traverser.
1. Dør- og rudestolper og bundkonstruktionens vanger og traverser må ikke
være gennemtæret.
Der må i øvrige dele af selvbærende karrosseri kun forekomme enkelte
gennemtæringer op til 20 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der
må ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
Der må i øvrige dele af karrosseri på chassisramme eller platformramme,
eller førerhus placeret på chassisramme, kun forekomme enkelte gennemtæringer
op til 100 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der må
ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe
kanter, der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger,
traverser og profiler opretholdes eller genskabes.
Reparation foretages normalt ved svejsning, men kan også foretages ved
limning, nitning eller andre samlemetoder, når det sker efter bilfabrikantens
anvisninger eller anbefalinger.
2.D Zone D omfatter:
• døre
• klapper
• påboltede skærme m.v.
Motorhjelm, døre og påboltede skærme kan på bil registreret første gang før den
01.10.2003 udskiftes til dele af andet materiale (fx glasfiber). Hvis de originale forskærme
er svejset på, må man af hensyn til kollisionssikkerheden ikke udskifte disse
til forskærme af andet materiale.
1. Komponenter skal være solidt fastgjort til karrosseriet.
Der må kun forekomme gennemtæringer op til 50 mm i diameter eller af tilsvarende
størrelse, og gennemtæringer må ikke fremstå med skarpe kanter,
der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af svejsning,
limning, nitning eller andre samlemetoder, eller ved udfyldning med
forstærket (armeret) plastmateriale
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #12 Dato: 11. September 2011 kl: 19:30:06 »
Citat fra: "brian"
Citat fra: "mantacc"
Genneralt er det plade arbejde der er udført på den bus er præet af overlap over samlinger svejsning er ikke er lovelig at lave i dk...

Men det skal lige siges at hvis der er kit og maling på ser man det jo ikke...


Er det virklig ikke lovlig med et lille pladeoverlap på 5-10 mm?

Hvis plade skal passe præcis i de huller der bliver efter at man har skåret det rustne væk, så bliver de MEGET svære at fremstille.
De skal jo så passe med en tolerance på mindre end en millimeter.

Fuldsvejser man så ikke, så vil der jo være små huller hvor der ikke er svejst.


Jeg tror du misforstår..

Det jeg mener er at men skal opretholde de org. samlinger og kanter.. ikke bare smide en lappe over vor 2-3 plader mødes som han f.eks har gjort ved fodtrinet...

jeg lapper også -1 til 5mm over lap ved dvs. lapper
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Fine fotos af fint rustarbejde
« Svar #13 Dato: 11. September 2011 kl: 19:53:36 »
uha da da tør næsten ikke skrive det  man må godt over lappe, i henhold til kvalitet og styrke ville jeg aldrig gøre sådanne som idenne 123 tråd sammen svejsning af
samlinger lap på lap plader tæt på hinanden er juks men det skal nok blive synet uden problemer
rust arbejde kan man generelt lave som man vil bare det er lavet solidt og godt
se eks billed 078 det havde sku været bedere og skifte det stykke helt og tage skærmkanten i orig samling
når alt det er sagt det ser da godt ud hvis man ikke har forstand på det
det bliver sikkert også en fin bil bare ikke min kop the
den eneste måde man lære det på er og turde gå igang så ros til
ham der laver denne bil han gør det godt af en amatør af være
håber jeg da
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.