Det giver ikke mening at skændes om, hvordan man laver rust i generelle termer. Der er forskellige lovlige procedurer afhængigt af, hvilken zone på bilen, der er tale om. Lad os derfor forholde os til reglerne. De er beskrevet i Trafikstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer april 2011":
8.01.V02 Vurdering ved syn
Nedenfor er beskrevet, hvordan korrosionsangreb vurderes ved syn af biler med
selvbærende karrosseri i sammensvejsede stålprofiler eller med førerhus/karrosseri
på chassis eller platformramme.
Korrosionsangreb og den nødvendige kvalitet af reparationer vurderes afhængigt af
komponenternes eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning; jævnfør det i
det følgende om zonerne A (størst sikkerhedsmæssig betydning) til D (mindst sikkerhedsmæssig
betydning) anførte.
For tidligere udførte reparationer gælder i øvrigt, at de så vidt muligt tillige skal vurderes
i forhold til tid og/eller anvendelse, siden reparationen blev udført.
2.A Zone A omfatter:
• hjulførende dele og tilkoblingsanordninger.
1. Der må ikke forekomme gennemtæringer eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjsfabrikantens
anvisninger.
I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale
samlemetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der
benyttes tilsvarende materialer og dimensioner som i den oprindelige konstruktion.
2.B Zone B omfatter:
• for- og bagbro,
• chassisramme og platformramme,
• områder til fastgørelse af:
- for- og bagbro
- hjulførende dele
- fjedre og støddæmpere
- styretøjskomponenter
- tilkoblingsanordning
- pedalophæng
- betjeningsanordning for mekanisk parkeringsbremse
- sikkerhedsseler
- sæder med integreret sikkerhedssele (eller -lås)
- kørestolsbeslag
• fastgørelsespunkter på karrosseri og førerhus monteret på chassisramme eller
platformramme.
April 2011
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.01 Bærende elementer
Side 6 Chassis
Zone B strækker sig fra fastgørelsespunkterne og 0,20 m ud fra disse. Hvis døre,
klapper, påboltede skærme m.v. (zone D) nås inden en afstand af 0,20 m,
ophører udstrækningen af zone B her.
1. Der må ikke forekomme gennemtæring eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet.
2.C Zone C omfatter:
• de sammensvejsede dele af karrosseri og førerhus, som ikke er omfattet af
zone B, samt påboltede vangeprofiler og påboltede traverser.
1. Dør- og rudestolper og bundkonstruktionens vanger og traverser må ikke
være gennemtæret.
Der må i øvrige dele af selvbærende karrosseri kun forekomme enkelte
gennemtæringer op til 20 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der
må ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
Der må i øvrige dele af karrosseri på chassisramme eller platformramme,
eller førerhus placeret på chassisramme, kun forekomme enkelte gennemtæringer
op til 100 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der må
ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe
kanter, der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger,
traverser og profiler opretholdes eller genskabes.
Reparation foretages normalt ved svejsning, men kan også foretages ved
limning, nitning eller andre samlemetoder, når det sker efter bilfabrikantens
anvisninger eller anbefalinger.
2.D Zone D omfatter:
• døre
• klapper
• påboltede skærme m.v.
Motorhjelm, døre og påboltede skærme kan på bil registreret første gang før den
01.10.2003 udskiftes til dele af andet materiale (fx glasfiber). Hvis de originale forskærme
er svejset på, må man af hensyn til kollisionssikkerheden ikke udskifte disse
til forskærme af andet materiale.
1. Komponenter skal være solidt fastgjort til karrosseriet.
Der må kun forekomme gennemtæringer op til 50 mm i diameter eller af tilsvarende
størrelse, og gennemtæringer må ikke fremstå med skarpe kanter,
der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af svejsning,
limning, nitning eller andre samlemetoder, eller ved udfyldning med
forstærket (armeret) plastmateriale