T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Milos camperbus efter 16. Oktober 2016 kl: 14:54:12
-
Trods tilbud om hjælp, er jeg nu blevet lidt utålmodig og har selv kastet mig ud i tandremsskift.
Skal strammehjulet bare strammes efter fingerspidsgeful og så remmen kan vride sig en halv omgang på en 1,6 jx.
Eller er der noget mere at gå efter?
-
Hej ikke fordi jeg har forstand på det , men mener kun det er er kvart omgang altså op og stå lodret , men der er klogere medlemmer end jeg på det sprgm.
Hilsen Poul
-
Ok. Tak.
Det var en kvart omgang jeg mente :-)
Men det kommer sig måske ikke så nøje endda??
Der er jo forskel på hvor hårdt man tager fat?
-
Sikke en lettelse at få den skiftet. Den gamle rem havde gået langt over 100.000km.
Jeg brugte slet ikke alt det der låse noget. Jeg drejede bare motoren til et sted hvor den stod i hvile position, og så satte jeg en masse prikker.
Så skar jeg halvdelen af remmen af. Og maste den nye på.
Det var lidt svært.
Jeg brugte en rørtang og Umbraco nøgle til remskive. Og en svejsetang og klemmerne fra nogen startkabler til at holde remmen på plads. Og en låseringstang til remskive.
Og nu spinder den som en mis hvis man ellers kan sige det om en jx.
Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til timingen af dieselpumpen eller kan jeg bare være glad at køre?
-
nåå jeg troede at du ringede og fik råd? ;)
men jeg kan forstå at du valgte ruser-metoden, Jarl har engang vist en video af det... :o
det er ikke noget som jeg vil anbefale, for du har i princippet sat din tandrem efter mærkerne på en 10år gammel sildt rem!!
når man skifter tandrem, nulstiller man motoren til dens fabriksværdier, det er ikke så enkelt, det var også derfor at jeg tilbød at hjælpe dig med det...
hvordan knast og pumpetiming står nu, er uvist, jeg vil anbefale dig at få tjekket om remmen står på mærkerne og hvilket indspøjtningstidspunkt pumpen har ::)
-
Husk at en statisk monteret pumpe efter 10 år gerne "rykker" sig med 1-2 grader i pumpetiming. Den tænder hhv. indsprøjter så ofte lidt senere med den konsekvens, at den starter dårligt i kulden.
På¨den anden side er russermetoden slet ikke forkert når man står i regnen, dog må den betragtes som en kort overgangs hhv. nødløsning.
Fiks hhv. juster den med jern, bolt og OT på kobling hhv. svinghjul. Der er for sent nu med en lappeløsning, for det hele skal jo nyjusteres igen med spændhjulet til tandremmen. Den der 1/4 op til 1/3 drejning af remmen når den er strammet lyder fornuftigt. Dog er 1/4 næsten for stram...
Når du elsker din bil, så fiks problemet på den rigtige måde.
Måleur til finish ville være perfekt.
Der findes en masse videoer om "JX Zahnriemen einstellen" på youtube.
-
Jeg troede ar "russermetoden" var når man skiftede tandrem mens motoren var igang :P
-
Jeg troede ar "russermetoden" var når man skiftede tandrem mens motoren var igang :P
Ny disciplin til Fyn17 :-)