T3 Fora.. > Elektrisk

Opsætning af forbrugsbatteri

(1/4) > >>

Jonas:
Hej

Er ved at indrette bilen med forbrugsbatteri og køleboks. Opsætningen er følgende:

Et exide 120Ah gel batteri, koblet til startbatteriet via en Ctek D250sa Dual skillerelæ, samt en Ctek MXS 10 til 220V ladning. Køleboksen er en Dometic CFX 28, som kobles på forbrugsbatteriet.

Mit spørgsmål er at, i manualen står der følgende:

NOTICE! Danger of damage!
Disconnect the cooler and other consumer units from the battery before
you connect the battery to a quick charging device.
Overvoltage can damage the electronics of the device.

Begger ctek'er lader med 14.4V, vil det sige at køleboksen skal kobles fra når der lades, eller skal man have en eller anden regulator mellem køleboks og batteri. Eller er alt som det skal være og der er ingen problemer?

mvh Jonas

porteren:
Hej Jonas.
Jeg har en Waeco Dometic CFX 50 hvor der stod det samme i brugsanvisningen.

Jeg har næsten det samme setup som dig, bare med en Victron 15 amp lader i stedet.

Det skulle ikke give nogen problemer og jeg kunne heller ikke forstå hvorfor de skev som de gjorde, men måske mener de en primitiv og mindre stabil lader end vores automatladere.


Jonas:
Tak for svar, kunne heller ikke helt få det til at give mening, det ville ikke være sjovt med en køleboks der skulle være koblet fra det meste af tiden.

Et andet spørgsmål, tilslutter du din boks via cigar stik,  eller har du en mere direkte forbindelse?

porteren:
Jeg har et kraftigt maritimt cigar hunstik monteret bag ved "Elefanten", som vi kalder vores CFX 50. (Stor, tung og grå  :D )

Så jeg bruger den medleverede ledning hen til stikdåsen, men da der er ca. 3 meters ledning fra sikringsdåsen til stikdåsen, bruger jeg 6 mm2 ledning der.

Mary:
Vi har også stort set samme opsætning i Mary og med forgængeren CF50 som vi købte for 10 år siden og det har kørt sammenlagt i ca. 3 år. Uden problemer fra batteriets side over mod køleskabet.

Vi har monteret det næsten som jer.
Den originale ledning til cigaratstikket har vi (med sikring imellem) monteret direkte på forbrugsbatteriet. Så i princippet har vi altid strøm på ledningen og tager det ud af køleskabet når det ikke bruges, men ligger så "med strøm på".

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version