Forfatter Emne: Maks. forskel på For og bagdæk  (Læst 2115 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Maks. forskel på For og bagdæk
« Dato: 07. August 2012 kl: 21:54:40 »
Overskriften siger det hele. Hvor meget tolerance er der på omkredsen, dæk slides jo sjældent så ens. Er det kritisk med 5, 10 eller sågar 15 mm forskel i omkreds ? ( forskellen fra 205x14 til 215x14 er ca 42 mm )
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Maks. forskel på For og bagdæk
« Svar #1 Dato: 07. August 2012 kl: 22:09:40 »
Jeg har forsøgt at sælge 2 hjul til Gunnars syncro. Der er dybere mønster i mine hjul end i de hjul som sidder på.
 Hvem ved hvor stor forskel der må være?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Maks. forskel på For og bagdæk
« Svar #2 Dato: 07. August 2012 kl: 22:13:53 »
Alle dæk på en syncro skal være slidt på samme niveau, alt andet smadrer viscoen. 1 mm kan være kritisk, 3-5 mm er meget kritisk. når man er kørt 50.000 og et af dækkene punkterer, så kan det være kritisk, så skal alle dæk nok skiftes.

Løsnngen er så en ZA i stedet for visco. ZA = Zuschaltbarer Antrieb i frontdiffen i stedet for visco - ca. 700 euro.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Maks. forskel på For og bagdæk
« Svar #3 Dato: 08. August 2012 kl: 07:13:39 »
Citér


Løsnngen er så en ZA i stedet for visco. ZA = Zuschaltbarer Antrieb i frontdiffen i stedet for visco - ca. 700 euro.



Hvorfor i stedet??

Jeg har da både decoupler(som det også hedder), to spær... og visco.

Det har jeg bl.a. for ikkle at være afhængig af, at have et reservehjul i fuldstændigt samme grad af slid. Desuden er det rart at have ved snævre parkeringsmanøvre, hvis man som jeg, ikke har servostyring.

Det siges i øvrigt at have en gavnlig effekt på brændstofforbruget, kun at køre med træk på en aksel, men det har jeg ingen sikker dokumentation for, selv om jeg hovedsageligt bruger det ved kørsel af længere strækninger.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

doka

  • Gæst
Maks. forskel på For og bagdæk
« Svar #4 Dato: 08. August 2012 kl: 08:41:08 »
Spændende - jeg har altid været af den opfattelse at man ikke havde  visco når der var decoupler monteret.
Jeg troede egentlig det var hele fidusen, at man havde 100% træk på forakslen når den var tilkoblet.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Maks. forskel på For og bagdæk
« Svar #5 Dato: 08. August 2012 kl: 10:10:59 »
Der er flere muligheder. Primært skærer jeg ud i pap, at originalen uden ZA og med visco ikke tåler forskellig slid på dækkene, profilet skal gerne være ens på alle fire dæk.

Med visco og med ZA:
som beskrevet af Kim (porteren)
Her kan der købes denne del:
http://www.ebay.de/itm/VW-T3-Syncro-zuschaltbarer-Allrad-ZA-Made-in-Germany-/110890982732?pt=DE_Autoteile&hash=item19d19e1d4c#ht_3363wt_174

Uden visco kun med ZA:
Mulighed for forskellig slid på dækkene, brændstoføkonomi optimeres, 4x4 kun til offroad og mindre slid. Så skal der en ekstra ZA med i pakken.
Denne dims:
http://www.ebay.de/itm/VW-T3-Syncro-Welle-starr-als-VISCO-Ersatz-Zuschaltbarer-Allrad-/310406020475?pt=DE_Autoteile&hash=item4845a3fd7b#ht_865wt_699

Og den officielle finske udgave ZA findes her, den var prototype hos VW:
http://busschmiede.de/shop/T3-Zuschaltbarer-Allrad-Finnlandausfuehrung-14-16

Og den officielle tyske beskrivelse med ZA er her:
http://www.bus-lexikon.de/wiki/wakka.php?wakka=Inhaltsverzeichnis/Fahrzeuge/Busse/Volkswagen/T1T3/ZuschaltbarerAllrad

Anmærkning:
Jeg er overbevidst om, at gearkasserne enten aflastes eller belastes lidt mere, men der er lidt af en visdom for med eller uden ZA og med eller uden visco. Husk at gearkasserne maks er bygget til 178 NM uden ombygninger, og at dieselmotorer hos VW har følgende drejemoment:
JX = 138 NM
AAZ = 150 NM
1Z = 203 NM - risiko (motorer før 1992 havde 187NM)
AFN = 238 NM - risiko -ombygning af gearkasse er nødvendig (3.000 €)
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jan

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 83
    • Vis profil
Maks. forskel på For og bagdæk
« Svar #6 Dato: 14. Oktober 2012 kl: 22:30:34 »
Er der ikke noget med at drivakslerne i bag ikke holder så længe, hvis de skal klare arbejdet selv, da jeg købte min var der monteret en almindelig gearkasse med træk på baghjulene, da måtte jeg renovere begge bagerste drivaksler.
Der er da lidt traktor over en syncro

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Maks. forskel på For og bagdæk
« Svar #7 Dato: 15. Oktober 2012 kl: 00:01:53 »
gearkasser smadres ...
viscoer overbelastes ...
drivaksler slides ...
mere end 1-1,5 mm slidforskel på alle 4 dæk på en syncro skal ses som meget kritisk

Ellers må man da gerne prøve ;)

Andre putter mere end 200NM TDIer på deres drivlinje i en syncro ... det er endnu værre ... 178 er maks ... og det betyder AAZ som mulig bristepunkt ...

JX = 138 - super
AAZ = 150 - okay
1Z = 204 - oh no ...
AFN = 234 - shit will happen ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963