Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jarl

Sider: [1] 2 3 ... 21
1
Diverse / Lynhjælp til tilspændingsmoment
« Dato: 28. Oktober 2017 kl: 13:31:44 »
Halløj. Skulle der være én, der lige sidder med ToleranceData ved hånden? Jeg mangler et tilspændingsmoment til indsprøjtningsdysen på en Mondeo 1,6 TDCI fra 2012. Det drejer sig om modellen med 115 hk. Bolten er M8. Pft Jarl

Skriv her eller på 21821464

2
Generelt / Efterlysning biltyveri Ford Fiesta
« Dato: 18. August 2015 kl: 20:19:25 »
Kære forum

Vi har fået stjålet vores lille søde Ford Fiesta. Bilen er forsvundet fra en parkeringsplads (Garnisionspladsen) i Viborg mellem lørdag 23.40 og mandag morgen. Skulle nogen se eller høre noget, så giv mig et praj på 21 82 14 64 eller på pm.

På forhånd tak

[attachment=20261]11921887_1055805011098580_5884886433038907579_n.jpg[/attachment]

3
Generelt / VW 1,4 TDI - erfaringer søges
« Dato: 09. December 2014 kl: 16:50:53 »
Kære forum

Jeg jagter stadig ny bil til fruen. Kravene er: superøkonomisk, klima, feminin, hæderlig plads på bagsædet til teenagere og billig.

I den jagt havner jeg igen og igen på Skoda Fabia Greenline. Den findes i et par forskellige generationer - den ældste med 1,4 TDI og den yngre med 1,2 TDI. Jeg er for nærig til at købe den nyeste, så det bliver en 1,4 TDI.

Jeg søger kloge ord om den motor. Altså - ja, køreoplevelsen minder jo om en traktor sammenlignet med en HDI, men det bemærker fruen ikke, så længe der bare er klimaanlæg, der kan afbøde de hormonelt betingede svedeture. Jeg er mere optaget af eventuelle problemer med den motor - der tales meget om den lille kæde, der driver oliepumpen og balanceakslen. Springer den, så er det jo træls på godt jysk. Der må være masser af folk her, som har langtidserfaringer med VWs lille trebenede støjsender - hvad synes I om den?

Og skulle nogen have bemærkninger til en Fabia i årgangene 2008-2010, så lytter jeg også.

4
Motordele / 2 stk 1,6 dieselblokke med 0 km bortgives
« Dato: 07. November 2014 kl: 19:10:29 »
Jeg rydder op i værkstedet, og en gang imellem må der noget væk. Fra tidligere tiders produktion har jeg et par ådsler stående. Det drejer sig om 2 stk. dieselblokke. Den ene er til hydroløftere, den anden er til mekaniske. Begge blokkene er boret til overstørrelse (jeg husker ikke hvilken og orker ikke at måle det), og det er gjort efter alle kunstens regler. De har begge friske hovedlejer, 12.9 bolte i overfaldene og 12.9 bolt på takthjulet. Der er mellemaksel til begge. Derudover er de nøgne - altså ingen plejlstænger, stempler eller noget eksternt hejs - vi taler om helt rå blokke. Der er ubetydelig overfladerust visse steder, men ikke noget, som en klud med vd40 ikke kan fjerne - de har stået i mit tørre værksted, siden jeg lavede dem. Der ydes ingen garanti overhovedet eller rådgivning endsige trøstende ord, hvis du henter dem, og det kuldsejler. Har du ofret en bondegård på at færdiggøre og montere dem, og lortet eksploderer i samme sekund, du drejer nøglen, så er jeg den sidste i verden, der vil høre om det. Disse vilkår afspejles i prisen: Samlet pris for dem begge: En flaske Amarula (Cacaolikør).

Har det interesse, så kontakt mig på pm. Alternativt ligger de i jerncontaineren på genbrugspladsen i Møldrup på mandag.

5
Generelt / Afbalanceringspulver/afbalanceringsperler
« Dato: 21. Oktober 2014 kl: 08:35:13 »
Kære forum

Min oldgamle Corghi afbalanceringsmaskine er netop afgået ved døden efter mere end 40 års tro tjeneste. En hård dag! Men det nytter jo ikke noget - der skal stadig afbalanceres hjul, så jeg må op på hesten igen. I min søgen efter et nyt apparat er jeg faldet over et produkt, som jeg tidligere har været interesseret i - afbalanceringspulver og afbalanceringsperler. https://www.youtube.com/watch?v=kEFaNGaZSIs  Der er altså tale om enten et granulat eller nogle meget små kugler, der hældes inden i dækket, og så fordeler de sig, hver gang hjulet begynder at rotere, hvorved der sker en vedvarende afbalancering. De fleste er formentlig bekendt med, at produkterne er meget udbredte til store hjul - lastbiler, 4x4 mv. men har de også monstro også den ønskede effekt i mindre hjul - eksempelvis mine 205/65R15? Erfaringer og viden efterlyses.

Så har jeg et tillægsspørgsmål:
I US er mange meget begejstrede for den såkaldte "bubble balancer". Det kræver måske lidt snak for at motivere mit spørgsmål: Når et hjul balanceres, så er der i virkeligheden tale om to typer af afbalancering: Statisk og dynamisk afbalancering. Statisk afbalancering betragter hjulet som en flad skive - som en LP-plade. I sagens natur kan der være et sted på cirklens periferi, der er lettere end et andet sted. Sætter man en passende vægt på her, så er hjulet statisk set i perfekt balance. Men vi ved godt, at et ikke er hele sandheden, for et dæk med en vis bredde er jo ikke en flad skive, men et rummeligt tredimensionelt objekt, og med stigende dækbredder må man også tage højde for den tredje dimension - dækkets bredde. Sagt på en anden måde - hvis et hjul er for tungt kl. 6 på indersiden og for let kl. 12 på ydersiden, så vil det have tendens til at vibrere - her taler vi om vibrationer, der kun opstår, når hjulet roterer  - altså snakker vi om den dynamiske afbalancering.
Amerikanerne er ret vilde med den primitive bubble balancer  https://www.youtube.com/watch?v=hp3ShyNzK84 Jeg har læst adskillige beretninger, hvor den roses til skyerne, men som jeg ser det, så kan den kun håndtere statisk afbalancering, og måske er det godt nok til amerikanere, der typisk kører i kæmpemæssige lokummer, hvis hjulophæng minder om noget fra en Centurion. Igen vil jeg meget gerne høre erfaringer eller kommentarer.

PS: det er også i orden at fortælle mig, at begge dele er noget shit, og jeg skal gå ud og finde mig en ny afbalanceringsmaskine.

6
Biler.. / Doka TD 1987 bortgives gratis
« Dato: 04. Oktober 2014 kl: 18:03:37 »
Kære forum. Jeg skal af med en rusten doka 2wd 1,6 TD fra 1987. Bilen står mellem Randers og Viborg. Den er temmelig rusten - til gengæld har den en fungerende JX motor og en fungerende 5 trins gearkasse. Jeg har selv renoveret motor og turbo for 6 år siden, og bilen har holdt stille de seneste 4 år, men jeg giver INGEN forsikringer om standen nu, udover at jeg ved, den starter, hvis man sætter et batteri på. Registreringsattesten er bortkommet, men der er heller ingen, der kunne have lyst til at renovere den. Bilen er helt komplet bortset fra batteri og trædækslet ned til motorbrønden. Den skal hentes på et lad - fejeblad eller trailer, for bremser er en by i Rusland. Den står lige nu med nøgle i, og kan selv køre op på et lad, hvis den får strøm.

Mandag morgen ringer jeg til skrotmanden, så det er deadline.

Hvis nogen skulle være interesseret i at hente den her i weekenden, så send mig en pm - så svarer jeg med lokaliteten.

7
Transport / Transport af lille bil fra Nordsverige
« Dato: 15. Juli 2014 kl: 20:01:30 »
Jeg har forelsket mig i en veteran Renault 4. Den står i Nordsverige - i nærheden af Skellefteå. Findes der erfaringer med at få sådan en sag til DK, når den ikke kan køre selv?

8
Dine Projekter... / Caratens genopstandelse
« Dato: 29. Marts 2014 kl: 09:47:34 »
I den sparsomme fritid mellem job, hus og familie skal der jo også være tid til at pleje den ægte kærlighed:

 




9
Sjov und Spass !!! / Gustavs T3\'ere
« Dato: 08. September 2013 kl: 10:12:22 »
Har da ellers ikke indoktrineret min 8 årige knægt....

10
Diverse / Efterlysning: Bordeaux-rød Sika UJ 96 914
« Dato: 11. Juli 2013 kl: 22:57:26 »
Min brors Sika 1,6 D er blevet stjålet fra Byvejen 21 i Sønderbæk nær Randers. Vi kender ikke det præcise tidspunkt, men formentlig inden for de seneste dage.

Bilens kendetegn:

Bordeaux-rød Sika fra 1986, mat i lakken, rust på venstre forskærmkant udbedret grimt med padding, træplanker i bunden af ladet, stor 220 V varmeblæser monteret på instrumentbordet, groftmønstrede vinterdæk., gule plader. Reg. nr. UJ 96 914

Hvis man ser den, så giv gerne lyd her på pm eller på 21 82 14 64. På forhånd tak for jeres opmærksomhed.

Bedste hilsner

Jarl

11
Gode rejsesteder/Rejsetips / Søger info om Balatonsøen
« Dato: 12. Februar 2013 kl: 23:12:34 »
Har lejet et lækkert sommerhus ved søens sydlige bred. Hvad skal man se? Hvordan er priserne? Er der særlige tips, der er gode at kende? Jeg lytter på alt, hvad der har med Ungarn og Balaton at gøre. På forhånd tak!

12
Diverse / Ultralyd til rensning
« Dato: 21. Januar 2013 kl: 20:19:01 »
Jeg skla til at rense nogle meget fine og følsomme motorkomponenter - nogle commonraildyser. Har nogen erfaring med at rense ved hjælp af ultralyd - de dersens små kar man kan købe - er det noget der dur? Jeg vil ikke ofre noget på det, men Harald Tuborg har f.eks. noget lir til et par hundrede - kender vi dem?

Jarl

13
Generelt / Forum adskillelse, T3Nettet.dk og klubben
« Dato: 20. September 2012 kl: 20:11:34 »
Det er sikkert mig, der ikke har opdaget, at det måske er et politisk betændt emne, men hvad er problemet egentlig? Jeg er ikke medlem af klubben og har intet ønske om at blive det. Til gengæld har jeg mange hyggelige timer på T3N, og klubbens eksistens eller tilstedeværelse her generer mig ikke. Desuden fylder klubben så forsvindende lidt, så man næsten ikke opdager den, med mindre man vil. Der er i alt ca. 100.000 indlæg på T3N. 721 af dem vedrører klubben - det er 7 promille - er det et problem?

14
Generelt / OT: Erfaring med rør-solfangere?
« Dato: 31. August 2012 kl: 16:46:39 »
Er der nogen her, som kender til dem? Jeg hører meget gerne om erfaringer.

På forhånd tak

Jarl

15
Generelt / Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Dato: 19. August 2012 kl: 21:25:13 »
Man skal huske at lege, mens man kan - en dag er det for sent, midtvejskrisen presser sig på, og i næste måned kommer overarbejdspengene. Jeg har en fantasi om at have en Golf 1 cabriolet til de sommerdage, hvor det er sjovt at køre en tur med kalechen nede. En 1'er fra 82-85-stykker koster ikke alverden, og mange bedyrer, at deres er rustfri, fordi de kun har kørt sommerkørsel. Jeg er klar.

Er det en møgspand sådan en, eller hvad skal man mene? Er der særlige faldgruber, man skal undersøge, før man køber? Jeg hører gerne alle erfaringer.

Sider: [1] 2 3 ... 21