Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jarl

Sider: 1 [2] 3 4 ... 273
16
Diesel Fora / Brændstofpumpe defekt
« Dato: 16. Januar 2015 kl: 18:52:43 »
Hvis mani øvrigt er ordentlig ved sin pumpe og kører på ren dieselolie, så er de indre dele tæt på evige. De typiske slitage steder på en VE-pumpe er den forreste lejebøsning - den bøsning, den indgående aksel løber i samt den bøsning selve regulatorakslen sidder i. Begge dele kan skiftes.
Bøsningen til den forreste aksel har ofte lidt slør, uden det betyder noget - det vigtige er, at takthjulet ikke er vinklet så meget, så tandremmen trækker udad på hjulet, for så slides den alt for hurtigt. Alt for mange pumper bliver slidt i denne bøsning, fordi neurotikere ikke kan få tandremmen stram nok. Det æder både den omtalte bøsning om mellemaksellejerne, så vær meget omhyggelig ved tandremstilspænding.
Ellers er den mest almindelige fejl, at pumperne er utætte, og i virkeligheden er det ikke raketvidenskab at pakke sådan en om. Kun den store O-ring mellem høj- og lavtryksdelen kræver lidt finesse - den besværlige måde er beskrevet her: http://www.uwereimann.de/poel/esp-hd.htm men hvis man ikke orker at skille pumpen ad, så kan den faktisk også skiftes blot ved at trække højtryksdelen lidt ud, når pumpestemplet står i top. Indlader man sig på det, så skal man lige vide, hvad man har med at gøre eller spørge her - man kan faktisk gøre det, mens pumpen sidder i bilen.
Til gengæld er det ikke muligt at skifte pakningerne ved koldstarteren med monteret pumpe, så hvis man er grundigt anlagt, bør man - når man eksempelvis alligevel er i gang med et tandremsskifte - skifte alle pakninger og simmeringe i pumpen - så har man nemlig fred i mange år.
Jeg forholder mig noget kritisk overfor øvelsen med at erstatte en brugt pumpe med en anden ved utæthed, for alle VE-pumperne til T3 har årtier på bagen, og der er altså grænser for, hvor længe gummipakninger og simmeringe lever i et varmt miljø omgivet af diesel.
Men altså: Selve grundstrukturen i pumpen er tæt på uopslidelig - en pumpe overlever mange motorblokke, hvis den altid arbejder med ren diesel.

17
Diesel Fora / Brændstofpumpe defekt
« Dato: 13. December 2014 kl: 10:28:58 »
Det der med at løsne dyserør for at udlufte er altså meget langsommeligt. Tænk lidt over, at den mængde luft, der kommer ud pr pumpeomdrejning svarer til mængden af indsprøjtet diesel i den pågældende dyse.
Alternativt vil jeg anbefale at åbne banjobøsningen ved returløbet på pumpen. Med den åben er der to effektive strategier: 1) enten har du hysterisk ren dieselolie i et eller andet, så du kan hælde pumpen fuld ovenfra, 2) eller også har du noget, der kan suge vakuum (plejer at bruge en bremseudlufter), så der bliver suget gennem det ordinære system. På den måde fyldes pumpens lavtryksside, og når den er fuld skal den nok få diesel frem i højtryksdelen.

Hvis vi skal teoretisere lidt over, hvad der er galt lige nu, så tilslutter jeg mig koret, der siger "glem pumpen". Hvis den har kørt fint indtil nu, ikke drypper og aldrig har kørt på brugt fritureolie, så bliver den formentlig ældre end både den nuværende og de ti næste motorer, den kommer til at betjene. - Bevares, der kan gå en pakning og en simmerring her og der, men det ville vise sig som drypperi.

I stedet tror jeg på luftlækage et eller andet sted. Med "gammeldags" fordelerpumper forholder det sig sådan, at kan den suge luft et sted i systemet, så gør den det. Derfor: Er alle tilslutninger ved det nye filter hermetisk tætte? Glemte du at spænde aftapningen i bunden af filteret? Har du et af de ulykkelige filtre med termostatisk returløb på toppen? Hvis ja, så er den lille gummipakning inden i notorisk utæt. Har du skruefilter? Er det spændt tæt til, og er luftskruen på konsollen tæt? Hvad egentlig med slangerne omkring filteret? Gamle og sprøde? Ordentlige rundtrækkende spændebånd eller det nærmeste fra en gammel haveslange? Du kan tjekke det med en hjælper, hvis du tager slangen af tanken (passagersiden) og tager slangen af ved dieselpumpen. Med et lille let lufttryk fra en kompressor ind i systemet kan du nu høre alle de hemmelige lækager.

Du må gerne få en pumpe af mig, hvis det mod forventning viser sig, at din er defekt. Dem, jeg har liggende, skal med garanti pakkes om - det skal alle de andre, du kan finde også - det er kun et spørgsmål om, om de er utætte nu, eller om de bliver det i starten af januar.

18
Generelt / VW 1,4 TDI - erfaringer søges
« Dato: 09. December 2014 kl: 16:50:53 »
Kære forum

Jeg jagter stadig ny bil til fruen. Kravene er: superøkonomisk, klima, feminin, hæderlig plads på bagsædet til teenagere og billig.

I den jagt havner jeg igen og igen på Skoda Fabia Greenline. Den findes i et par forskellige generationer - den ældste med 1,4 TDI og den yngre med 1,2 TDI. Jeg er for nærig til at købe den nyeste, så det bliver en 1,4 TDI.

Jeg søger kloge ord om den motor. Altså - ja, køreoplevelsen minder jo om en traktor sammenlignet med en HDI, men det bemærker fruen ikke, så længe der bare er klimaanlæg, der kan afbøde de hormonelt betingede svedeture. Jeg er mere optaget af eventuelle problemer med den motor - der tales meget om den lille kæde, der driver oliepumpen og balanceakslen. Springer den, så er det jo træls på godt jysk. Der må være masser af folk her, som har langtidserfaringer med VWs lille trebenede støjsender - hvad synes I om den?

Og skulle nogen have bemærkninger til en Fabia i årgangene 2008-2010, så lytter jeg også.

19
Diesel Fora / Varm JX
« Dato: 28. November 2014 kl: 18:24:30 »
Det er meget frækt at afspore folks tråde. Og på samme måde, som der er en kriminel lavalder, så burde det også være forbudt at henvise til indlæg, folk skrev i deres naive ungdom. Der er nogle stykker her, som skal passe alvorligt på, at jeg ikke sender dem en garntvinde i julegave ;-)
I øvrigt kører mit nye svinghjul som en drøm, og koblingen holder også stadigvæk, selvom barnemåsen har sat dyser i fra en 2,2. I modsætning til en vis herre på dette forum, så er mit største problem, at jeg skal huske at bede oliefyret tænde ½ time, før jeg kører om morgenen, for sådan en HDI smider godt nok ikke ret meget varme af sig på denne årstid. Se de problemer havde man godt nok ikke i JX-tiden - der var dagligt dampbad, bare man åbnede motorrummet...

20
Motordele / 2 stk 1,6 dieselblokke med 0 km bortgives
« Dato: 11. November 2014 kl: 19:46:50 »
Uha, JU - husk nu på, at en opboret blok er tyndere i godset. - Ja jeg tænker på det turbotryk og den brændstofmængde, du plejer at udsætte materialerne for... ;-)

21
Motordele / 2 stk 1,6 dieselblokke med 0 km bortgives
« Dato: 07. November 2014 kl: 19:50:26 »
Du skulle gerne have fået en PM med de ønske data. Er den nået frem?

22
Motordele / 2 stk 1,6 dieselblokke med 0 km bortgives
« Dato: 07. November 2014 kl: 19:31:59 »
Har lige svaret. De er dine.

23
Motordele / 2 stk 1,6 dieselblokke med 0 km bortgives
« Dato: 07. November 2014 kl: 19:10:29 »
Jeg rydder op i værkstedet, og en gang imellem må der noget væk. Fra tidligere tiders produktion har jeg et par ådsler stående. Det drejer sig om 2 stk. dieselblokke. Den ene er til hydroløftere, den anden er til mekaniske. Begge blokkene er boret til overstørrelse (jeg husker ikke hvilken og orker ikke at måle det), og det er gjort efter alle kunstens regler. De har begge friske hovedlejer, 12.9 bolte i overfaldene og 12.9 bolt på takthjulet. Der er mellemaksel til begge. Derudover er de nøgne - altså ingen plejlstænger, stempler eller noget eksternt hejs - vi taler om helt rå blokke. Der er ubetydelig overfladerust visse steder, men ikke noget, som en klud med vd40 ikke kan fjerne - de har stået i mit tørre værksted, siden jeg lavede dem. Der ydes ingen garanti overhovedet eller rådgivning endsige trøstende ord, hvis du henter dem, og det kuldsejler. Har du ofret en bondegård på at færdiggøre og montere dem, og lortet eksploderer i samme sekund, du drejer nøglen, så er jeg den sidste i verden, der vil høre om det. Disse vilkår afspejles i prisen: Samlet pris for dem begge: En flaske Amarula (Cacaolikør).

Har det interesse, så kontakt mig på pm. Alternativt ligger de i jerncontaineren på genbrugspladsen i Møldrup på mandag.

24
Diesel Fora / KY til sammenligning med JX-kalender bidrag.
« Dato: 06. November 2014 kl: 09:02:17 »
Fin kombo - har jeg også lavet. Jeg ville nok kun bore ekstra kølevandshuller i den bagerste ende af toppen for at tvinge mere vandflow den vej. Cyl 4 er jo ikke just overdrevet velafkølet i en EA827...

25
Din bil... / Karaten
« Dato: 06. November 2014 kl: 08:57:29 »
Helt ufatteligt, så mange liderbasser, der er på dette forum. Nu har jeg ikke orket at læse hele tråden igennem, især fordi både min alder og generelle mavesure tilstand omtales, men Hinze inden du nu - helt uforventet ;-) - indleder den store ombygning, så skal vi have nogle detaljerede beskrivelser af kørslen med PF. Er det ikke 107 hk semi-GTI? Hvordan trækker den? Er den hysterisk med alt for stejl momentkurve? Passer den godt til gearkassen?

26
Generelt / Afbalanceringspulver/afbalanceringsperler
« Dato: 30. Oktober 2014 kl: 14:44:51 »
Så er vi på banen igen. Med et afbalaceringsapparet, der kun er to år yngre end jeg selv - fra 69. Et Facom U44 - 100% mekanisk - intet elektronikfis. Og det balancerer bare bedre end noget moderne elektronikhejs, jeg har prøvet - både statisk og dynamisk.

Afbalanceringsperlerne er også ankommet - dem kan jeg slet ikke vente på at prøve.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=da&js=y&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fforumpanhard.free.fr%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D2751%26sid%3Dd2666cf3a5b5e433eed3be86545a9043&edit-text=&act=url

27
Motordele / Søger dieselpumpe
« Dato: 22. Oktober 2014 kl: 07:06:10 »
God hukommelse og  meget få venner ;-)

28
Generelt / Afbalanceringspulver/afbalanceringsperler
« Dato: 21. Oktober 2014 kl: 22:54:01 »
Tak for de mange stærkt oplysende svar.

Imponerende, hvor meget der kan skrives uden at nærme sig et svar på spørgsmålene  :P

 Vi tager dem lige igen for en sikkerheds skyld.

Jeg ved godt, at afbalanceringsmaskiner virker - jeg har selv haft en indtil i formiddags - det var ikke det, mit spørgsmål angik.
 
Jeg spurgte om 1) om der var nogle erfaringer med afbalanceringspulver/-kugler, og nej, jeg snakker ikke om det der gummihejs, man forsøger at gøre dæk punkterfrie med - det er et helt andet produkt med et andet formål - det ved jeg godt.

Desuden spurgte jeg 2) om nogen havde erfaringer med bubble balancer.

Hvis der er relevante bemærkninger til det, så fyr løs

29
Generelt / Afbalanceringspulver/afbalanceringsperler
« Dato: 21. Oktober 2014 kl: 22:39:52 »
Nå, men jeres konservatisme skal ikke bremse forsøget. Jeg har netop investeret

http://www.ebay.de/itm/170-g-Auswuchtpulver-Auswuchtperlen-Auswuchtgranulat-Equal-D-LKW-PKW-Offroad-/261226672520?pt=DE_Autoteile&hash=item3cd252b188

Om det virker eller ej, skal jeg nok holde lav profil med - det er tilsyneladende alt for grænseoverskridende - med de kunder er det ikke sært, at VW holdt fast i hækmotoren 30 år for længe  :P

30
Motordele / Søger dieselpumpe
« Dato: 21. Oktober 2014 kl: 19:38:24 »
I gamle dage renoverede jeg flere dieselpumper, end jeg skiftede underbukser. Jeg tror, jeg har 20 liggende, og du må gerne få en ganske gratis. Til gengæld vil jeg vædde 2 flasker god rødvin på, at  den bliver utæt i løbet af en uge, for sådan er det med gamle dieselpumper, hvor pakningerne er lige så møre som en postelastik, der har ligget 5 år i Sahara. Alle T3-dieselpumper er mindst 25 år gamle, så hvis man bare bytter en dieselpumpe ud med en anden, så erstatter man måske 28 år gamle pakninger med 27 år gamle. Det er ikke raketvidenskab at skifte pakningerne, og de koster nada - især ikke, hvis man napper dem på ebay. Det kunne være en rigtig god ide at lytte til Eriks råd.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 273