Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jarl

Sider: 1 ... 271 272 [273]
4081
Diverse / bærearmsbøsning
« Dato: 14. April 2005 kl: 20:02:22 »
Hej

Hvis bolten giver sig, er det ikke bøsningerne, men bolten der er løs. Det udelukker selvfølgelig ikke at det også kan være galt med bøsningerne. Skulle det være dem,så køber man dem billigt i www.hovwdiaudi.dk
De skal have en lille svejseklat når de monteres. Ligegyldigt om det er det ene eller det andet, så skal du have stillet fortøjet ind påny.

4082
Diverse / Diagnosticering af turbo diesel!!!
« Dato: 14. April 2005 kl: 19:52:43 »
Hej igen

Jeg prøver lige at besvare begge trådene i dette indlæg. Som indledning kan vi klarlægge at timingen af indsprøjtningspumpen (herefter IP) ikke gøres vha. hullet/hullerne i takthjulet. De huller, der er i det, - mon ikke der er 6 i alt 4 store og 2 små - kan hjælpe til at fastholde hjulet ved et tandremsskift ved at indstikke en slags pal eller bolt der går igennen og fæstnes i et andet hul bag hjulet. Som du selv angiver medfører dette jo netop muligheden for at stille pumpem 180 grader forkert (her kunne vi putte en historie ind om takthjulenes størrelser og knastens og IP's halverede omdrejningstal og 4 takts motorens virkemåde, men det lader vi ligge lige nu). I stedet for skal du kigge på takthjulets kant. Hvis du søger omhyggeligt vil du finde et lille hak. Det ser ud som om det er lavet med en mejsel, der har slået vinkelret ind på hjulet. Dette hak skal matche et "udadvendt" hak, der sidder på tandremsdækslets bagplade. Dette hak finder du ca. "kl. 11", hvis du kigger lige ind på takthjulet bagfra. Nu er der en chance for at time IP groft. En tommelfingerregl vil sige at hvis du også sætter pumpen i midten af langhullerne, så skal du kunne starte.

Og så forresten - har du haft speederarmen af IP under din ombygning? Hvis ja, så skal du være opmærksom på, at den sidder med en stjernegang, så den kan monteres forkert - f.eks. så der ikke kommer diesel ind i motoren!

Et måleur koster alt mellem 1000 og en milliardmillion afhængig af kvalitet. Mit koster 1400 med adaptor. Og verden er jo uretfærdig fordi du er meget afhængig af det som dieselnybegynder. Når du har fået lidt meget diesel i årene (og partikler i lungerne :D ) kan du stille den med ørene. Som nævnt kan en skydelære til en hund fra Harald Nyborg også gøre tricket, hvis du er omhyggelig.

At bolten bag i IP lækker, er en katastrofe og kan være den direkte årsag til dine problemer. En IP er en kompleks sammenbygning af to pumper og en række reguleringsmekanismer. Først er der en sugepumpe (vingepumpe), der skal suge dieselen til sig fra tanken gennem filteret. Den laver et undertryk på ca. 0,20 bar. Samtidig suger den store mængder diesel til sig - mellem 20 og 60 liter/timen. Hovedparten af denne diesel returnerer gennem returslangen til tanken - og forresten tager den evt. luft med sig tilbage til tanken (Det er normalt uproblematisk at der er luftbobler i fremløbsslangen - det kan ske ved at tankindholdet forskyder sig f.eks ved svingning, men egentlige utætheder i fremløbet er uacceptable, da de "underminerer" IP's chance for at suge diesel). Resten af dieselen leveres til højtrykspumpen, der kan frembringe et tryk på over 250 bar. Det er imidlertid ikke nødvendigt, da dyserne åbner allerede ved 155 bar (for sugediesel 135 bar). Er der utætheder i højtrykskredsløbet skal dette højetryk altså nok finde dem og undslippe ad den vej. Resultatet er, at dyserne ikke åbner og motoren får intet brændstof. Bolten du tænker på skal være tætnet med en kobberring af passende diameter og spædt i korrekt moment 25 nm - så vidt jeg husker (men det står i din kommende rep.håndbog :D  

Også lige en lille en til fornuften :!:  Det beskrevne tryk fra IP/dyserne går med allerstørste lethed gennem huden og ind i kroppen - og hvad er det man plejer at sige her i Jylland - ca. en teskefuld diesel i blodbanen sender en voksen mand til de evige Transportermarker. Så brug lige bærret, hvis du eksperimenterer mens motoren snurrer.

4083
Diverse / Diagnosticering af turbo diesel!!!
« Dato: 14. April 2005 kl: 13:32:18 »
Uha - her er mange ting i spil på en gang! Vi starter lige et sted og så arbejder vi os videre om nødvendigt. Taktremmen og dens positionereing på motoren sker således:

1) Find ØD ved hjælp af mærket på koblingstrykpladen gennem det lille hul i koblingshuset.

2) Stil knasten i 0 grader vha. kærven i enden (den skal flugte med topstykkets pakflade.

3) Dieselpumpen grovindstilles ved at det lille hak på hjulets yderkant stilles overfor hakket på tandremdækslets bagplade. (se evt en rep.manual) De omtalte kan IKKE bruges til at stille med!
- sørg også for, at remmen ikke bliver for stram, når du spænder strammerhjulet


4) Pumpen indstilles som beskrevet i et tidligere indlæg her på forum.



Skaf dig en rep.håndbog! Man risikerer dyre skader og mange spildte timer, hvis man ikke har teroien med, når man leger med en TD!

4084
Diverse / Koldstart
« Dato: 13. April 2005 kl: 14:28:22 »
Hej Jesper.

Koldstarteren er via et meget langt kabel forbundet til indsprøjtningspumpen. Når håndtaget trækkes ud ændres indsprøjtningstidspunktet i tidligere retning. Derved får dieselen længere tid i cylinderen og kan derfor nå at antændes selv i en kold motor. Denne forstilling er kun aktiv indtil motoren overstiger 2000 rpm. Herefter overtager pumpens egen forstillingsmekanisme - lidt på samme måde som centrifugalforstillingen i en gammeldags strømfordeler. Det er meget almindeligt at glemme at skubbe håndtaget på plads, og det er altså ingen katastrofe, da hovedparten af almindelig kørsel foregår med et omdrejningstal over 2000.
Selvfølgelig er det meget vigtigt at koldstarteren er trykket helt ind, når pumpen justeres, da man ellers får et falsk resultat af målingen.

Giv gearskiftet lidt fedt under gearstangen og i ledforbindelserne under vognen, så går alt glat igen :D  At den er træg ved koldstart vidner bare om at der faktisk er olie i kassen - det er jo skønt at vide :!:

4085
Diverse / \"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Dato: 12. April 2005 kl: 21:48:52 »
Nej - det tyske forum hedder selvfølgelig www.fmso.de (fahren mit salatöl)

4086
Diverse / \"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Dato: 12. April 2005 kl: 21:43:50 »
Hej

Jeg tror ikke det er dysen overfor du tænker på. I stedet er det vist trykventilen i enden af indsprøjtningspumpens højtryksdel. Den har til opgave at sikre, at trykket i dyserøret (røret mellem pumpen og dysen) ikke forsvinder, når motoren er standset. Hvis denne ventil er defekt, eller udstyren med forkert fjeder, skal pumpen opbygge trykket påny, hver gang motoren startes = langsommelig og træls start. Jeg fandt et billede til dig på en suveræn tysk side for diesel/planteoliefreaks: www.fsmo.de

Og her er selve billedet (jeg ved ikke, hvorfor linket ikke virker, men hvis du selv kopierer adressen til adresselinien, så kører det:

http://www.rapsinfo.de/tmp/mb1559.jpg

Bedste hilsner

Jarl

PS: Gad vide om nogen kunne give mig en ultrasimpel forklaring på, hvordan man indsætter billeder på dette forum?

4087
Diverse / Data på 1.7D
« Dato: 08. April 2005 kl: 19:35:09 »
Ups - det gik lige lidt for hurtigt. Jeg glemte at reklamere for dette fremragende tyske forum, hvor man med volltextsuche kan finde masser af stof om KY:

 http://www.vwbus-online.de

4088
Diverse / Data på 1.7D
« Dato: 08. April 2005 kl: 19:32:59 »
Hej igen

KY'eren adskiller sig ved fra 1,6 d (CS) ved

1) boringen og de derfor større stempler
2) ekstra kølevandskanaler i blokken
3) de omtalte oliesprøjtedyser under stemplerne (fælles med JX (1,6 TD))
4) de hærdede udst.-ventiler (som JX)
5) anderledes indsugnings- og udstødnings manifold
6) lidt tidligere pumpejustering (0,91 mod CS'erens 0,86)

Hvad angår den daglige pasning og rep. af motoren er der ingen forskel mellem CS og KY. Alle tilspændingsmomenter og påfyldningsmængder er identiske. Også motorens elektriske tilslutning er som på CS.

4089
Diverse / sidevinduer
« Dato: 03. April 2005 kl: 12:06:21 »
Hej Rene

Ja, du kan sagtens udskifte sidevinduet til et af dem, der kan åbnes. Det kræver blot at du tager hele kittet med fra donorbilen - altså lister og ramme. Vær i øvrigt opmærksom på at udskiftningen sikkert medfører mere vindstøj, da VW's trækruder er notorisk utætte :?

Bedste hilsner

Jarl

4090
Diverse / Data på 1.7D
« Dato: 28. Marts 2005 kl: 01:03:22 »
Hej

1,7'eren - eller KY, som den officielt hedder er en super motor. Den har køledyser under stemplerne, hvor igennem den sprøjter olie op på undersiden af dem og holder dem kolde (som JX). Derudover har den hærdere ventiler (også som JX) og derved er grunden lagt til en super ombygning: KY + åndedræt fra JX (turbo, pumpe, manifolder, dyser mv.) Det giver en robust motor med 75/80 hk, der ikke lider så slemt af JX'erens overbelsatningstendenser. Et godt og billigt alternativ til AAZ ombygningen (1,9 TD)
Uden turbo er KY'eren ifølge tyske foraer "fast unzerstörbar" - næsten uødelæggelig :P

Bedste hilsner

Jarl

4091
Diverse / dieselpumpe
« Dato: 28. Marts 2005 kl: 00:49:16 »
Hej Jens

Ja, det lyder godt nok som en slidt turbo! Hvad angår inndstilling af pumpen, så foregår det således:

1) Find et måleur med en passende adapter, der passer ind i centerhullet på pumpens endegavl - altså den lille bolt mellem udgangene til de 4 dyserør. Den løsnes med en 12 mm nøgle. Uret monteres med en forspænding på 3-4 mm.

2) Nu findes ØD for cyl. 1 ved hjælp af markeringen på svinghjulet. Motoren drejes nu baglæns indtil uret ikke mere bevæger sig. Her 0-stilles. Motoren drejes frem til ØD igen og pumpeindstillingen kan nu aflæses på uret. Den skal for en JX'er være 0,91 +/- 0,02. Er den ikke det løsnes pumpem og drejes på samme måde som en strømfordeler i en benzinbil - dvs mod rotationsretningen = tidligere indprøjtnint (højere tal) og vise versa.

3) Afhængig af hvor skrap du er med en skydelære kan du faktisk gode bruge sådan en, men det kræver en anelse behændigkeit.

Og så forresten - glem alt om dynamisk indstilling af pumpen! Det er noget vrøvl. En dieselpumpe indstilles kun statisk - det dynamiske klarer den selv vha. dens indre forstillingsmekanisme.

Vil du stille mere på pumpen, så kan du skrue på mængdeskruen (som muligvis er plomberet). Det er den lange 8 mm bolt med kontramøtrik, der sidder midt på pumpens overside over højtryksdelen. På den kan du reguleer motorens effekt - evt. kombineret med en justering af ladetrykket på wastegaten. - En krads blanding med fare for hurtig motordød ved misbrug, men også en let måde at hente 10-15 hk ekstra. - Mere om det en anden gang :P

Bedste hilsner

Jarl

Sider: 1 ... 271 272 [273]