Forfatter Emne: jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning  (Læst 6684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

cswenderby

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Dato: 10. Oktober 2011 kl: 14:30:59 »
Jeg er blevet fortalt og vist på dok.
at man nu kun kan ombygge sit køretøj til en allerede
godkendt type godkendelse

dvs at jeg ikke kan få synet en T3 med en AAM motor i pga der ikke forfindes en original type godkendesel fra vw på denne ombygning
og derfor kan de ikke tage stilling til og det er legalt

der er ingen problemer i skaffe dok på den overholde de 20%
dem lå synsvirksomheden selv inde med

dog sagde den flinke synsmand jeg kan jo altid bare selv få lavet en special godkendelse på mit køretøj det koster kun 30000kr ca

hvad gør i andre når i er til syn ?

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #1 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 14:34:28 »
Jeg fik at hvide at han ikke ku se på en motor hvad det var for een!
(Jeg vejede den endda ned til 1500kg)
Så prøv et andet sted, og lad være at nævne det..?
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #2 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 16:05:53 »
Jeg har længe overvejet at lave en ombytning fra JX til AAM, og spurgte min synsmand (FDM) ang. regler.
Svaret var, at det er i orden at montere en AAM motor, da jeg får en motor med en nyere EURO godkendelse end JX motoren, og holder mig inden for de 20 % forøgelse...

Det er tre uger siden....

Overvejer stadig 8)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

cswenderby

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #3 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 17:29:13 »
Jeg er ikke i tvivl om det kan synes et eller andet sted i landet
men det nytter ikke meget i mine øjne når det ikke er lovligt og jeg er sku vokset fra ulovlig biler efterhånden.  Der har lige været en ligne sag i veteranposten dog ang en ombygget mc
det endt i retten og den privat sælger af den ulovlige mc som dog var synet uden anmærkninger kort tid inden handlen , tabt sagen og fik er seriøs økonomisk lussing ud af det hele

Andreas: tror du at du kan få det på skrift fra den synshal ?

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #4 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 17:45:31 »
Har lige snakket med en synsmand jeg kender og der er ikke kommet nye regler pt. Men  der kan være et problem omkring kravene til forurening (eller mangel på samme) det skal kunne bevises at den løsning der er monteret har samme eller bedre  Euro klasse = de kan kræve en skriftlig tilkendegivelse fra motorproducenten om at det er gældende. Man bør også sikre sig at bilen bliver synet med konstruktiv ændring så er der ingen tvivl.

Du skriver at du har fået det vist på dok. Hvad stod der mere præciest ????

PS: Den med MC'en kan ikke helt sammenlignes her, da denne var ombygget meget, der var blandt andet ændret på stellet og den var ikke synet med angivelse af konstruktive ændringer.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #5 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 17:54:19 »
Yeps. Og det er påvist før, at synshallerne ofte ikke har tid til, at lede efter formularer og oversættelser, når de også skal have x antal biler igennem systemet dagligt.  Summen heraf er blevet, at man visse steder tager lempeligt på den konstruktive ændring et motorskifte i bund og grund er, men senere kan komme i ret så alvorlige problemer.  Ikke alene kan man ende med en registrerings afgift - rimelig eller ej, men også en solid bøde for, at have kørt rundt i et ulovligt køretøj.
Et eksempel er en Golf 1,3 som er ændret med gti front, brede skærme etc. Motoren er den oprindelige 1,3 - men den har mistet sin identitet i afgiftsmæssig henseende. Det koster kassen .......
( HVEM der dog boede i Sverige eller Norge  )

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #6 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 17:59:08 »
Citat fra: "Aran"
Yeps. Og det er påvist før, at synshallerne ofte ikke har tid til, at lede efter formularer og oversættelser, når de også skal have x antal biler igennem systemet dagligt.  Summen heraf er blevet, at man visse steder tager lempeligt på den konstruktive ændring et motorskifte i bund og grund er, men senere kan komme i ret så alvorlige problemer.  Ikke alene kan man ende med en registrerings afgift - rimelig eller ej, men også en solid bøde for, at have kørt rundt i et ulovligt køretøj.
Et eksempel er en Golf 1,3 som er ændret med gti front, brede skærme etc. Motoren er den oprindelige 1,3 - men den har mistet sin identitet i afgiftsmæssig henseende. Det koster kassen .......
( HVEM der dog boede i Sverige eller Norge  )


Vi har andra problem både i Sverge o Norge tro mig.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

cswenderby

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #7 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 18:10:00 »
Det var en kopi af et eller andet dok. han havde i en mappe
som vedr. konstruktiveændringer på både mc & personbil

kort sagt hvis der ikke er / forligger en typegodkendelse de kan forholde sig til, så kan det ikke synes
de må ikke selv vudere om det kan godkendes . jeg har søgt lidt på nettet og det er ikke kun mig som er støt på dette svar fra en sysvirksomhed

jeg vil godt gå så langt som til at sige,
at jeg godt kan forstå det , det ikke rimeligt at en mand skal vudere om den går eller ej .

et test virksomhed skal jo have bilen i flere dage for at kunne sig god eller ej for den

syntes ikke fremtiden for R4i ser så lys ud længere som jeg havde håbet

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #8 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 19:28:46 »
Hvis denne fortolkning af reglerne bliver den dominerende praksis, så er det jo ikke bare R4, der er omfattet, men alt, hvad der ikke er CS, KY, JX eller en af de oprindelige boksere.
Er kriteriet, at man skal kunne dokumentere, at bilen er i nøje overensstemmelse med en eksisterende standarttypegodkendt bil, så er alle med AAZ, 1Y, KYZX eller en TDI også fucked, for VW har aldrig bygget sådan en bil, og derfor er der naturligvis aldrig blevet lavet typegodkendelse på sådan en. Helt på samme måde forholder det sig naturligvis med Subaru- og Volvoombygninger.

Jeg har ved flere lejligheder drøftet forholdet med min synsmand og har også fået noteret konstruktive ændringer på forskellige bilers reg.att. Som bruger af systemet er det min pligt at sætte et kryds i feltet "konstruktive ændringer" på anmeldelsesblanketten og gøre synsmanden opmærksom på min ombygning. Når han så godkender ombygningen uden at bede mig om yderligere dokumentation, så er det min opfattelse, at han (synsvirksomheden) derved påtager sig ansvaret for ombygningens lovlighed. Tager jeg fejl?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #9 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 19:45:52 »
Hmmm, jeg tror det sunde er ikke at spørge for meget i for vid udstrækning til diverse ombygninger...

Ellers kunne vi komme i søgelys....

Jarls fremgangsmåde lyder meget salomonisk i min optik
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

lastbilskl

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #10 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 20:05:57 »
Vil da lige komme med et input.
At i snakker med en syns-virksomhed, er ifølge dem der laver told-syn i tåstrup spild af tid.
De siger at dem der laver syn ikke har noget at gøre med hva der ka godkendes i danmark.!!!
Eksempel fra mig selv: har en vw t2 pick-up fra 75, den vil jeg gerne ha en golf vr6 motor i, mener den har cirka 175 hk. Ringede til told og skat for at finde ud af mere, de siger det skal synes som konstruktiv ændring, dette gøres ved at man laver en plan over hva man vil bruge af dele (motor, motorkode, gearkasse, bremser, køler osv), og som de sagde ska man selvfølgelig skifte bremser der ka bremse de mange hk, og alt ska være beskrevet ned til mindste dejalje, gerne med billeder af dele, og har man papirer på dele er det selvfølgelig en fordel. Nå dette så er sendt ind, går der maks 2 måneder så får man at vide om det i teori ka godkendes.
Ka det det ka man gå igang med at montere alle delene, der må selvfølgelig ikke skæres i karosse, man må dog gerne flytte/ændre motorbeslag.
Herefter bestiller man tid til toldsyn i tåstrup, så tjekker de om alt er lavet forsvarligt, og som man har beskrevet, er det okaj, er det bare at de beregner afgiften, så når den er betalt er det bare at køre rundt, og der er ingen problemer hvis bilen blir smadret i en ulykke, så dækker forsikringen stadig.

lastbilskl

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #11 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 20:08:39 »
Til info siger told og skat at prisen for min t2 vil være mellem 25 og 40.000 , men så er den også synet med konstruktiv ændring.

lastbilskl

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #12 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 20:14:17 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis denne fortolkning af reglerne bliver den dominerende praksis, så er det jo ikke bare R4, der er omfattet, men alt, hvad der ikke er CS, KY, JX eller en af de oprindelige boksere.
Er kriteriet, at man skal kunne dokumentere, at bilen er i nøje overensstemmelse med en eksisterende standarttypegodkendt bil, så er alle med AAZ, 1Y, KYZX eller en TDI også fucked, for VW har aldrig bygget sådan en bil, og derfor er der naturligvis aldrig blevet lavet typegodkendelse på sådan en. Helt på samme måde forholder det sig naturligvis med Subaru- og Volvoombygninger.

Jeg har ved flere lejligheder drøftet forholdet med min synsmand og har også fået noteret konstruktive ændringer på forskellige bilers reg.att. Som bruger af systemet er det min pligt at sætte et kryds i feltet "konstruktive ændringer" på anmeldelsesblanketten og gøre synsmanden opmærksom på min ombygning. Når han så godkender ombygningen uden at bede mig om yderligere dokumentation, så er det min opfattelse, at han (synsvirksomheden) derved påtager sig ansvaret for ombygningens lovlighed. Tager jeg fejl?


Du tager desværre meget fejl. De eneste der ka godkende konstruktiv ændring er told og skat`s synshal i tåstrup og århus.
blir du involveret i en ulykke dækker forsikringen ikke.!!, så hænger du eventuelt på en kæmpe erstatning resten af livet.


Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #14 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 20:30:52 »
Har siddet og kigget lidt på BEK nr 762 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22315&

I §9 nævnes følgende "Stk. 2. Før godkendelse efter ansøgning kan køretøjet (chassiset) kræves indleveret til forudgående undersøgelse hos Færdselsstyrelsen eller en synsvirksomhed, eventuelt belastet, ligesom dele af et køretøj kan kræves undersøgt på et af Færdselsstyrelsen anerkendt prøvningslaboratorium. Udgifterne hertil betales af ansøgeren.

Stk. 3. Godkendelse efter anmeldelse kan udstedes uden de i stk. 2 nævnte forudgående undersøgelser, medmindre der er grund til at antage, at køretøjet ikke opfylder kravene til køretøjers indretning og udstyr. "

Og det er dem de bruger i forbindelse med krav til dokumentation i forbindelse med syn. Mindre ombygninger, som udskift af motor som holder sig inden for  +20% af max. angivet KW i typegodkendelsen kan normalt klares i synshallen med angivelse af ændringerne, de kan så kræve en erklæring fra VW (Subaru) om at den nye motor har de og de dataer samt hvordan motoren identificeres, at overholder forurening norm det og det. Hvis de er i tvivl så kan/skal de sende den videre (det vil de nok automatisk gøre med Lastbilsl's projekt) de indberetter også til Skat hvis KW overstiger 20% af den motor den er født med, hvis man ikke selv har færdig behandlet dokumentation med.

Men det er altid en god ide at snakke det igennem med synshallen, specielt omkring hvilken dokumentation de vil have.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen