Forfatter Emne: jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning  (Læst 6683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lastbilskl

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #15 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 21:39:03 »
Tica: det er jo så muligt at det er fordi bilen ska sendes vidre til gennemgang hos et godkendt firma, at prisen er den den er for afgiften.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #16 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 21:43:42 »
Citat fra: "lastbilskl"
 
Du tager desværre meget fejl. De eneste der ka godkende konstruktiv ændring er told og skat`s synshal i tåstrup og århus.
blir du involveret i en ulykke dækker forsikringen ikke.!!, så hænger du eventuelt på en kæmpe erstatning resten af livet.


Det må vist være en meget ny forordning. Jeg ville være særdeles interesseret i at se et dokument, hvoraf det fremgår, at der kun er to synshaller i landet, der kan godkende konstruktive ændringer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #17 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 21:44:14 »
Desværre er en godkendelse i synshallen ikke samtidigt en garanti for, at SKAT ikke kan have et ganske andet syn på sagen. Det viser den famøse sag med den ombyggede mc jo tydeligt. I princippet er det jo ligegyldigt om det er en ændret mc ( det er lige før en udskiftning af en bolt kan regnes som konstruktiv ændring ) eller en bil. Det er ejer / brugers ansvar, at anmelde konstruktive ændringer ved afkrydsning af feltet, men hvis den / de pågældende ændringer ikke er påført registrerings papirerne, har man et seriøst problem.

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #18 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 22:03:20 »
Citat fra: "lastbilskl"


Du tager desværre meget fejl. De eneste der ka godkende konstruktiv ændring er told og skat`s synshal i tåstrup og århus.
blir du involveret i en ulykke dækker forsikringen ikke.!!, så hænger du eventuelt på en kæmpe erstatning resten af livet.


Jeg er ikke så sikker på at Jarl tager fejl her (det skulle da vist også være første gang :wink: )

Der står ingen steder i retningslinierne fra fstyr eller i synsbekendtgørelsen noget om hvem der kan godkende konstruktive ændringer bortset altså fra synshaller i almindelighed. Reglerne på dette område er så tilpas diffuse at det bliver meget svært at sige hvad der er lovligt og ulovligt. Hvis bilen er godkendt med konstruktive ændringer betyder det at den er godkendt. Det var motorcykelaffæren fra Veteranposten ikke. Derfor kostede den dyrt.

Og så er det måske også noget andet at lægge 175HK i en gammel bil, end en 75HK AAM - når der nu findes en identisk model med 115HK fra fabrikken. Der kører da også en del godkendte R4 T3'ere rundt allerede, som ingen forsikrings- eller politimand ville løfte et øjenbryn over.
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #19 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 22:33:45 »
Jeg tror, at vi skal stikke piben ind og skille tingene ad.

Der er to ting i spil her:

1) Konstruktive ændringer og

2) Vurdering af importbiler/ombyggede biler, der har mistet deres afgiftsmæssige identitet og derfor skal toldbehandles påny.

Konstruktive ændringer kan være småting såsom fælge, fjedre og andre bagateller. Det kan også være større og væsentligere forhold som ombygninger, udskiftning af motor eller ændret optik. Enhver synshal kan på et veldokumenteret grundlag godkende en konstruktiv ændring, men hvis synshallen er i tvivl om, at forandringen er så stor, at bilen har mistet sin afgiftsmæssige identitet, så skal de henvise bilen (ejeren) til Skat. Der er visse faste retningslinjer for, hvornår en bil skal henvises - et eksempel er en effektforøgelse på over 20%, men det kan også være, at bilen optisk er kommet til at fremstå som en anden (nyere eller større) model. Endvidere kan det være en kombination af ting, der hver for sig ikke berettiger en fornyet toldbehandling, men når de ses samlet skal bilen afgiftberigtiges igen. Når vi snakker om ombygning til R4, så er gøres det jo typisk ikke for at få en masse flere hk, men for at få en mere driftsikker motor. I mit tilfælde har jeg udskiftet en 1,9 l WBX med 90 hk med en 1,8 l R4 med 90 HK - altså en effektførøgelse på 0,0 % Intet andet på bilen er udskiftet, og den fremstår optisk som den gamle trætte Carat, den har været siden 1985 - nu bare med rustpletter, og de er afgiftfrie.

Når det gælder biler, som mister deres afgiftsmæssige identitet (og det gør en T2 jo, når den bliver forsynet med 175 hk, fordi man er way beyond 20% forøgelse af effekten), så bliver man i sagens natur henvist til Skat. Jeg kan i øvrigt supplere med, at Skat har hele 4 motorcentre, beliggende i Høje-Taastrup, Odense, Aarhus og Aalborg.

Men alt dette besvarer ikke CSwenderbys spørgsmål, for hans oplevelse vedrører ikke Skat, men udelukkende synshallerne, og hvad det angår fastholder jeg, som tidligere udtrykt, at når jeg har sat kryds i feltet "konstruktiv ændring" på anmeldelsesblankettet og synsmanden har gennemgået og godkendt ændringerne og det er noteret på registreringsattesten, så er jeg som borger fuldtud lovligt kørende.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #20 Dato: 10. Oktober 2011 kl: 23:34:15 »
Og deri er jeg hundrede procent enig. Det altafgørende er nemlig, at det er påført registrerings papirerne.

lastbilskl

  • Gæst
jeg er blevet belært af en synsmand ang ombygning
« Svar #21 Dato: 11. Oktober 2011 kl: 17:08:55 »
Jarl: meget fint du skliller tingene ad  :D gav ihvertfald mig et bedre indblik..