0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Jeg ville ikke begynde med at rode med blandingsforhold, jeg ville give bilen et nyt luftfilter, olie, og oliefilter, og 4 nye tændrør (veljusterede), en hel tankfuld Shell V Power benzin, og så en tur ud på motorvejen, hvor jeg langsomt men sikkert presser nålen mere og mere pr 10 kilometer mere i timen, i en kørelængde der ligner 250 km minimum. Jeg er sikker på at du vil opleve en helt anden bil.
Hvis motoren er sodet godt til indvendig kan en "danskvandskur" gøre underværker:Hvad dit tændrør angår er det ikke alarmerende, med mindre du har pillet det ud efter en længere tur ? Mange stop / start og korte ture gør, at tændrørene ikke bliver brændt rene. En halvkold motor vil pr. definition altid gå med federe blanding end en gennemvarm.Hvis du kører med "sprøjt" er temperatursensorerne ret afgørende for blandingen. Der sidder i såfald en ved dit termostathus. Den sidder med en simpel låseclips og kan skiftes på få sekunder hvis du har en ny parat.Så undgår du spild af for meget kølervæske.
Den største fare for din katalysator er uforbrændt benzin. Hvis det samler sig i kat' en og antænder er den ikke en blød flæskesvær bevendt. Det kan godt ske, at katalysatorer soder til. Det nedsætter motoreffekten ret så drastisk, men kan som regel bankes ud med lidt håndfast vold. .
Hvis du har katalysator har du dermed også indsprøjtning. Bortset fra temperaturfølerne og luftmassemåleren kan du nok ikke gøre så meget ved blandingen uden at have noget målegrej til det formål.
Selvfølgelig kan du satse og gå fra lambdaen til du har udskiftet 2/3 i motorrummet, men der er ingen garanti for at ramme fejlen.Jeg har selv stået i en lignende situation med en Ford der skulle til syn og udskiftede derfor lidt i blinde en masse unødvendige dele.Lambda og katalysator som det første, så spjældhuspotentiometer og et par temperatursensorer. Som det sidste fortvivlede forsøg skiftede jeg map-sensoren ( den har du vistnok ingen af ? ) og vupti! Glat igennem syn og en forbedring på næsten 3 km pr. liter dyre dråber.
du har mulighed for at justere dit tændingstidspunkt, ved at dreje på strømfordeleren og ved hjælp af en tændingspistol