Ja, der er forskel, og det er der gode grunde til.
Indsugningsmanifolden på en TD er superprimitiv. Det kan den sagtens være, fordi der ikke er nogle krav til den. Der er jo et vedvarende overtryk lavet af turboen, så jobbet består bare i at være et grenrør, der kan fordele trykket til alle 4 cylindre.
Helt anderledes er det med en D. På en sugediesel er det et abstrakt kunststykke at få sendt så meget luft som muligt ind i cylinderen. Lad os kigge lidt nærmere på det: Stemplet bevæger sig nedad, indsugningsventilen er åben og der suges luft ind. Det lyder simpelt, men det er det ikke. Problemet er at 400 ccm luft skal flyttes ind i cylinderen på en brøkdel af et sekund. Det kan man ikke. Derfor får man kun en delvis fyldning. Men vi har nogle tricks i ærmet: Hvis nu, vi giver indsugningsrøret en bestemt længde, så kan vi få den foregående indsugningstakt til at hjælpe med at fylde cylinderen i den efterfølgende indsugningstakt. Forestil dig, at du tager en støvsugerslange og puster kraftigt i. Luften indeni sætter sig i bevægelse. Pludselig holder du op med at puste men sætter i stedet hånden for enden af slangen. Hvad oplever du? Du oplever, at der opstår et tiltagende vacuum indtil luften i slangen går i stå. På samme måde i den modsatte ende af slangen - der er det bare ikke vacuum, men overtryk. Hvis nu vi kan time det hele sådan, at netop når overtrykket er størst, så åbner indsugningsventilen og cylinderen begynder at suge luft til sig - wauu - så har vi jo skabt en slags "gratis" turbovirkning. Der er hele tricket i de lange indsugningsrør, som en D har i manifolden, og det er for øvrigt også hele tricket på den anden side af åndedrættet - nemlig bananmanifolder og 2-takternes effektpotter.
Men verden er besværlig! For den længde på rørene, der er optimal ved et omdrejningstal, passer dårligt til et andet omdrejningstal, for trykbølgerne skal jo komme meget hurtigere, når man kører med 4000 rpm end ved 2000 rpm. Nogle smarte motorproducenter har faktisk udviklet manifolder, hvor man kan variere den effektive længde ved at åbne og lukke nogle porte. Høje omdr.tal = korte rør / lave omdr.= lange rør.
Det er derfor ikke sådan, som man troede, da man var 16 år, at fri passage er det mest effektive. - Slet ikke! Tilpassede rør giver langt mere. Derfor skal man - hvis man spørger mig - ikke køre sin sugediesel med manifolder fra en turbodiesel. Motoren kan simpelthen ikke trække vejret optimalt, og derfor er ydelsen ikke det, den kunne have været.