Forfatter Emne: Flere startproblemer  (Læst 3354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

adman

  • Gæst
Flere startproblemer
« Dato: 03. Juli 2008 kl: 15:41:08 »
Jeg har tæsket trådene om startproblemer igennem, men er endt med at være mere frustreret end klog, da mit startproblem virker meget ulogisk, i hvert fald for en motor-imbicil som mig.

Da jeg for et par måneder siden fik stjålet Caravellen, skrev jeg om at jeg et par timer før tyveriet havde haft uendeligt svært ved at starte dyret. Det lykkedes dog efter et par genopladninger, og speederen i bund ved start. Derefter kørte jeg direkte til værksted for at få det tjekket næste morgen, men der var bilen blevet stjålet.

Min mekanikers bud på problemet var at der var en utæthed så den mistede trykket på brændstoffet. (tilgiv min meget simplificerede måde at forklare problemet på)

Den dukkede som I sikkert ved op igen og havde det fint. Fladt batteri, men ellers intet.

Den har stået hos min mekaniker siden, mens jeg lige fik indregistreret den igen, og tømt den for familiens rod, så den kunne sættes til salg.

Den fik lidt strøm på batteriet, og så sprang den ellers lystigt i gang, første gang nøglen blev drejet. En uges tid efter skulle jeg lige ud og vaske den og fotografere den, så på med en booster (batteriet var ikke helt ladt op) og den satte igen i gang med det samme.

I mandags fik jeg så nye plader til den, og skulle have den med til sverige, så den kunne komme ud på en god lang køretur, og batteriet kunne blive ladt op. Den startede fint, også med et par ophold undervejs (biltema og lidt mad i maven).

I går morges skulle jeg så på job og have bilen med hjem til DK igen, da der er en køber til den som gerne vil overtage den fredag morgen, og han skal bruge den i weekenden.

I med nøglen, og så har jeg pludselig samme problem som da den blev stjålet: Starteren står og prøver at få liv i bæstet, men der er som om den ikke får brændstof, så efter utallige forsøg har starteren slugt al batteriet, og jeg prøvede så lidt "mund-til-mund" fra hinzebussen, men det hjalp heller ikke, og til sidst var jeg bange for at tappe den for strøm også, så jeg måtte droppe at tage på arbejde, og fandt en lader frem, så stod caravellen bare og fik ladt batteriet op et døgns tid.

I morges prøvede jeg igen i et par timer, men uden held. Nu var problemet så blevet lidt værre, idet starteren slog fra efter 5-10 sekunder. Jeg prøvede også at hive lidt i den vacuum styrede "arm" der sidder under dyserørene og i nærheden af speeder-armen, mens min kæreste satte tænding til, men heller ikke det hjalp.

Her er det så at min forvirring over problemet opstår: Hvorfor kan den stå stille i to måneder efter tyveriet og så bare starte, tilsyneladende uden at have mistet diesel-trykket, derefter stå en uge mere, og så lige så snart jeg kører en lang tur i den og den står stille i et døgn, at så er der ikke hul igennem igen? Jeg fatter det ikke!

Har I et bud på hvad det kan være, så jeg har en chance for at få det lavet inden den forhåbentlig skal sælges fredag? Eller så jeg i det mindste har mulighed for at give køber et ærligt svar, og et evt prisnedslag der matcher reperationsomkostninger. Har ikke lyst til at køber tror at jeg tager røven på ham, ej heller lyst til at sælge ham en ustabil vogn.

Bare i denne uge har der været 6 interesserede købere, så det er surt at den bare står stille oppe i Sverige.

Jeg er blevet anbefalet at hælde lidt æter i luftfilteret og så på med tændingen. Er det et holdbart råd?

Jeg håber I kan hjælpe.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Flere startproblemer
« Svar #1 Dato: 03. Juli 2008 kl: 16:17:54 »
Havde du samme problem inden der kom ny tank på...  :?:
Og ved du om der er brugt silikone som tætning ved tankmåleren, da den nye tank blev monteret...  :?:
Har du prøvet at skrue bundproppen af dieselfiltret, når den ikke vil starte, for at tjekke om der er diesel i filtret...  :?:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

adman

  • Gæst
Flere startproblemer
« Svar #2 Dato: 03. Juli 2008 kl: 16:28:31 »
Nej, jeg havde ikke problemet før den nye tank. Skal prøve at høre om der er brugt silikone. Går ud fra at det skal tolkes som at det skulle der have været.

Nej jeg har ikke prøve at skrue bundproppen af filteret. Skal der være diesel i ?

Undskyld hvis jeg lyder som hende den blonde fra tips-reklamerne, men mangler at stå med en motorkyndig, der kan pege og sige: dér sidder dieselfilteret, dér sidder starteren, der sidder osv.

Læser flittigt alle indlæg hver dag i håb om at blive klogere, men ender ofte med at sidde og føle mig uendeligt uvidende.

Må prøve at få fat i en "VW for dummies".

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Flere startproblemer
« Svar #3 Dato: 03. Juli 2008 kl: 17:07:25 »
Måske er der lidt hjælp at hente i T3nettets Wiki.

http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Dieselfilter_oversigt

Dieselfilteret kaldes ofte bare for et brændstoffilter. Det sidder i højre side af motorrummet, helt oppe mod kabinen. I bunden sidder en prop som løsnes mens man holder et litermål el. lign. under. Så kan man tappe evt. vand af dér.

Du finder linket til Wiki'en på forsiden. Prøv at bladre lidt i det. Jeg kender alt til den følelse af uvidenhed som du beskriver, men bare klø på og tag gerne et foto af dit motorrum og læg i tråden, så vi er sikre på hvad vi taler om.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Flere startproblemer
« Svar #4 Dato: 03. Juli 2008 kl: 17:10:48 »
..  :lol:  .. Nej, der må netop IKKE være brugt silikone..  :!:  :!:
Jeg har prøvet at "køre tør" selvom tankmåleren viste helt fuld, fordi ham jeg købte bilen af, havde brugt silikone som tætning, hvilket medførte små klumper meget blød silikone nede i tanken, som satte sig i suge-røret på meget tilfældige tidspunkter.  :roll:
Nogle gange efter én køretur, andre gange gik der flere uger imellem, derfor min mistanke til silikone (eller andet skidt) i tanken.

Ja, der skal være diesel i filtret, ellers ligger problemet sikkert mellem tank og filter. Jeg tror ikke helt på at det skulle være en utæthed, for så ville problemet være der hele tiden.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Flere startproblemer
« Svar #5 Dato: 03. Juli 2008 kl: 20:21:50 »
Hvis det er et brændstof ? skulle du også gerne kunne se om der kommer diesel frem i den klare slange til pumpen og retur til filteret.

Det kan måske også være magnet ventilen i pumpen der ikke åbner... kontrollere med et amperemeter / multimeter om den trækker strøm. Så vidt jeg husker den eneste ledning der går hen til selve pumpen.

Kører starteren hurtigt / langsomt rundt?

Er filteret stoppet (tror det ikke da den jo kører når først den er igang)

Hvis o-ringen/bøsningen ved regulatorarmen er slidt kan den indimellem suge falsk luft, men ikke hvergang. Er den så meget utæt er det ikke altid pumpen kan selvansuge, så må man selv igang med at suge på retursiden af pumpen (husk at slå til tænding), dvs igennem pumpen
Er der meget luft der løber baglæns når motoren stopper?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

adman

  • Gæst
Flere startproblemer
« Svar #6 Dato: 03. Juli 2008 kl: 22:36:11 »
Så skal jeg ellers lige love for at der kom liv i dyret...

Prøvede at sprøjte lidt æter ind i slangen til luftfilteret, og skete der ting og sager. Meeeen, det er jo kun symptombehandling, så jeg må lige have lidt prof øjne på den i morgen.

Og så lige lidt svar på de mange spørgsmål:

Der er diesel i i slangerne og ingen luftbobler.


Citér
Det kan måske også være magnet ventilen i pumpen der ikke åbner...

Er det den "arm" med en bælg-gummidut på som min mekaniker også havde mistænkt for at være synderen? Han sagde at nogle var elektrisk styret og andre vacuum. Der er ingen ledning på min (hvis det altså er den du mener)

Citér
Kører starteren hurtigt / langsomt rundt?

Hurtigt

Oring og luft retur må jeg lige få ham til at tjekke.

Citér
Jeg har prøvet at "køre tør" selvom tankmåleren viste helt fuld,

På vej herop opførte måleren sig præcis som den skal, og slugte nøjagtig den mængde mad, som den plejer.

Citér
..   .. Nej, der må netop IKKE være brugt silikone..    

Prøver lige at høre ham ad i morgen.


Tak for de gode råd. Hold kæft jeg er lettet lige nu.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Flere startproblemer
« Svar #7 Dato: 03. Juli 2008 kl: 23:15:53 »
Citat fra: "adman"
Så skal jeg ellers lige love for at der kom liv i dyret...

Prøvede at sprøjte lidt æter ind i slangen til luftfilteret, og skete der ting og sager. Meeeen, det er jo kun symptombehandling, så jeg må lige have lidt prof øjne på den i morgen.


Uhh så ikke du var blevet foreslået at bruge gas / ether - det kan ikke anbefales => ingen smøring....


Citér
Citér
Det kan måske også være magnet ventilen i pumpen der ikke åbner...

Er det den "arm" med en bælg-gummidut på som min mekaniker også havde mistænkt for at være synderen? Han sagde at nogle var elektrisk styret og andre vacuum. Der er ingen ledning på min (hvis det altså er den du mener)

Citér
Kører starteren hurtigt / langsomt rundt?

Hurtigt

Oring og luft retur må jeg lige få ham til at tjekke.


Den du henviser til er LDA dåsen
Magnet ventilen sidder i samme ende af pumpen men nede på selve pumpen - der er går en ledning op til den. Ved ikke om man kan høre den klikke hvis man giver den 12V direkte?!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

adman

  • Gæst
Flere startproblemer
« Svar #8 Dato: 04. Juli 2008 kl: 11:06:10 »
Så kom den til Danmark igen i morges. Direkte ud på værkstedet, hvor de flåede sig i håret, for den startede jo fint, alt lød rigtigt og så rigtigt ud.

Magnetventilen klikkede som den skulle, ingen luft retur, fint sug, alle stik og relæer så fine ud, så hvad stiller man op?

Måske er den sådan lidt Herbie-agtig, og bare lider lidt af hjemve når den er i Sverige, og har svært ved at vise det på anden måde end at være lidt tvær?

Vi blev enige om at de lige renser stik og tjekker på gløderørene.

Tricky, tricky, tricky...  :?

Mht æter, var det MEGET konservativ brug. To små pift af et sekunds varighed. Ikke optimalt, men så kom bilen da hjem.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Flere startproblemer
« Svar #9 Dato: 04. Juli 2008 kl: 12:15:09 »
Hvis jeg havde hår på hovedet ville jeg også rive mig i det. Kan det være relæet til gløderørene der er "periodisk" så det virker efter forgodtbefindende ?

Hvis gløderørene virker så prøv en dag den ikke vil starte, at fjerne klemmen fra relæet og giv den strøm direkte på broen til gløderørene i et tidsrum der svarer til relætiden og så start. Den burde bare tænde alligevel når du bruger hele batteriet hvis ikke den står tosset i ventilerne eller er meget slidt. Jeg er dog fristet til at konsentrere mig om relæet når den kan starte med æter.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Flere startproblemer
« Svar #10 Dato: 04. Juli 2008 kl: 16:44:34 »
Prøv om du kan låne en starter. Da vores starter var ved at være færdig. Viste det sig, ved at den ikke ville starte, og der efter tømte den batteriet, med en ny starter, var det som om, den have fået friskt batteri også.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Flere startproblemer
« Svar #11 Dato: 04. Juli 2008 kl: 22:11:10 »
har bøvlet med nøjagtig det samme og gør det stadig engang hver anden måned ,  når vores skaber sig får den med en ledning et chok fra batteri plus  over på magnet ventilen på pumpen ......... og så springer den ellers bare igang ...... har skiftet relæer /gløderør/ bundstykke i tændingslås ...... intet hjalp
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Flere startproblemer
« Svar #12 Dato: 04. Juli 2008 kl: 22:19:20 »
kom til at tænke på
kan magnetventilen ikke godt klikke uden at lave kontakt ?????

altså at den klikker men uden at der kommer strøm igennem
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flere startproblemer
« Svar #13 Dato: 04. Juli 2008 kl: 22:55:08 »
Tjaeh, hvis den klikker løber der jo en spænding igennem ventilen, om den så er så træt at den ikke åbner helt op er jo så en anden sag...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan