Hej Alexander
Nu skal jeg ikke træde i det, meeen... jeg tror, at du skal overveje det med remmen/remmene én gang til.
JX (1,6TD) lider notorisk af overophedningsproblemer. Det skyldes en uheldig kombination af en køler, der typisk er lige så gammel som bilen, et totalt fravær af kølende fartvind grundet motorens placering og så at den ofte bliver relativt hårdt presset, da det er en knallertmotor, der er plantet i en lastbil.
Ønsker man derfor sin motor et langt liv, så må man gøre alt for at sikre, at alle former for køling virker optimalt. Det indebærer også, at vandpumpens funktion og evne til at skubbe vandet hurtigt nok gennem 6 km lange kølerør er i fokus.
Og hvad har det så med remme at gøre?
Jo meget, for remtrækket definerer omdrejningshastigheden på pumpen.
Prøv at kigge her: Hjulet til venstre er det inderste, som du bruger på vandpumpen til at trække den. Hjulet til højre er det, der originalt bruges til ét-remssetup.
Og som om det ikke er slemt nok, så gætter jeg på, at du trækker på den inderste skive på krumtappen. Den er til højre herunder. Til venstre er den originale til et-remssetup:
Samlet set giver det en dramatisk nedgearing af vandpumpen, der derfor kører noget langsommere rundt end tiltænkt. Det korrekte ét-remssetup ser sådan ud: (se bort fra servopumpens rem):
Hvis man så dertil lægger, at de fleste eftermarkedsvandpumper har mindre impellerblade end den originale, så har man et giftigt setup. Kører du altid morfar, så er alt dette sikkert ikke noget problem, men min erfaring er, at det koster, hvis der ikke konstant køles optimalt.