Forfatter Emne: Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?  (Læst 4617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #15 Dato: 17. Januar 2011 kl: 08:01:29 »
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "jbjerrum"
Ørnen er nu igen flyvende med 1 frisk kilerem...

Brum-brum... ;-)


Super Jeppe..."Den mobile T3 Doktor"


Ja - Ørnen er en fin brugt mili-bus, der godt kunne bruge et kur-ophold på et T3-lazaret... ;-)

Tag derfor godt imod Ørnens venner, når spørgsmålene melder sig og stumper skal skifte hænder...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

ørnens_venner

  • Gæst
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #16 Dato: 17. Januar 2011 kl: 15:42:21 »
Tusind tak for hjælpen Jeppe og tak til alle der har skrevet herinde!

Det viste sig som sagt at ørnen kun bruger én rem og jeg fik desuden svar på en masse andre spørgsmål omkring vognen.

Jeg skulle nok have haft en notatbog med, der var jo så meget, og det kan derfor godt være at der kommer et par yderligere spørgsmål herinde.

Bl.a. fandt jeg jo ud af at man godt kan måle olien mens motoren er kold, det var ret fedt at finde ud af.

Så skal jeg vist også have set på vinduelisterne foran. Hvor var det lige man kunne købe dem?

Jeg tager også ned til automanden og bytter de to remme til et par nye viskere og så tænkte jeg også at købe en ekstra rem til at have i bilen, men hvad var størrelsen på den der blev brugt?

Derudover så har jeg hørt rygter om et T3 "slagteri" hos Mølle? Det synes jeg virkelig er en kanon idé, så ingen "eftertragtede" dele går til skrotmanden. Er det muligt at komme på udflugt dernede engang? Ved at nogle af de andre drenge har snakket om at vi godt kunne bruge et klapsæde der kan låse. Det vi har pt. bliver ikke brugt, det bliver i stedet omtalt som "selvmordssædet!". Vi mangler også et par dioder i instrumentbrættet + et ur der virker, Jeppe foreslog at vi bare udskifter hele møget, så vi søger også et nyt instrumenthus?

Vi kommer også gerne med ud til lidt "dæksparkning" og forhåbentligt lidt flere erfaringer, hvornår ligger fyenstræffet?

Jeg skulle også hilse fra resten af Ørnens venner og sige tak.

Mvh

Alexander

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #17 Dato: 17. Januar 2011 kl: 17:15:47 »
Hej Alexander

Nu skal jeg ikke træde i det, meeen... jeg tror, at du skal overveje det med remmen/remmene én gang til.

JX (1,6TD) lider notorisk af overophedningsproblemer. Det skyldes en uheldig kombination af en køler, der typisk er lige så gammel som bilen, et totalt fravær af kølende fartvind grundet motorens placering og så at den ofte bliver relativt hårdt presset, da det er en knallertmotor, der er plantet i en lastbil.

Ønsker man derfor sin motor et langt liv, så må man gøre alt for at sikre, at alle former for køling virker optimalt. Det indebærer også, at vandpumpens funktion og evne til at skubbe vandet hurtigt nok gennem 6 km lange kølerør er i fokus.

Og hvad har det så med remme at gøre?

Jo meget, for remtrækket definerer omdrejningshastigheden på pumpen.

Prøv at kigge her: Hjulet til venstre er det inderste, som du bruger på vandpumpen til at trække den. Hjulet til højre er det, der originalt bruges til ét-remssetup.


Og som om det ikke er slemt nok, så gætter jeg på, at du trækker på den inderste skive på krumtappen. Den er til højre herunder. Til venstre er den originale til et-remssetup:



Samlet set giver det en dramatisk nedgearing af vandpumpen, der derfor kører noget langsommere rundt end tiltænkt. Det korrekte ét-remssetup ser sådan ud: (se bort fra servopumpens rem):



Hvis man så dertil lægger, at de fleste eftermarkedsvandpumper har mindre impellerblade end den originale, så har man et giftigt setup. Kører du altid morfar, så er alt dette sikkert ikke noget problem, men min erfaring er, at det koster, hvis der ikke konstant køles optimalt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #18 Dato: 17. Januar 2011 kl: 18:57:54 »
Jeg er principielt hel enig med Jarl. Jeg nævnte også gearingen (som på en racercykels 2 tandhjul) overfor Alexander, der fint forstod, at vandpumpen ville køre lidt langsommere med en enkelt rem...

MEN - lige nu er det Januar og i søndagens eftermiddagsmørke skulle der bare en ny rem på, så bussen kunne bruges... ;-)

Hvis I ikke har varmeproblemer i hverdagen - og brug bare termometeret som guide - ville jeg køre videre med den ene rem. Den gør jobbet godt nok...

Behold evt de 2 andre remme eller køb nogle tilsvarende, når der er mere vame i luften og/eller en langtur er i udsigt. Så laver vi det tilbage til 2-rems setup.

@Jarl: Altid godt med vidensdeling af din kaliber - tag ikke fejl... Vi er mange, der er glade for den. Der var ingen tvivl om, at bilen i forvejen har kørt med en enkelt rem - remskiverne var ræverøde i "Spor 2" - pånær i den funklende nye "lichtmaschine"... ;-)

Længe leve T3-nettet...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #19 Dato: 17. Januar 2011 kl: 19:56:16 »
Såvidt jeg kan se, diameteren på min vandpumperem (se billede) kan måske være en smule mindre, Eller hvad mener I ?
Det er meningen at det skal flyttes over på Gogge, når jeg skal montere servostyring på den !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #20 Dato: 17. Januar 2011 kl: 20:42:06 »
Det er helt fint for mig, at man eksperimenterer lidt - det skal der være plads til, og for den opmærksomme chauffør er det jo intet problem. Kvalerne kommer først den dag, man i velvilje har udlånt bilen til naboen, der skal trække en læsset autotrailer hjem fra Italien, og han bliver så imponeret over sejtræksegenskaberne, at han prøver at bestige Kasselbakkerne i femte... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #21 Dato: 18. Januar 2011 kl: 14:27:56 »
Undskyld mange gange, jeg fik spurgt på en noget forvrøvlet måde

Det jeg mener : På Jarls foto og mit foto ser det ud  til der er forskel på størrelsen på vandpumperemskiven !

Kan der bruges en anelse mindre skive på min motor, og stadig have "skive nok" til at remmen kan trække den ordentlig med ?

Og hvem har så lige sådan en ?

Eller er det billederne der "snyder" og der i virkeligheden ikke er nogen forskel.

Hvem gider måle diameteren af jer der har et-rems-opsætning.

Tak og MVH. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #22 Dato: 18. Januar 2011 kl: 14:46:47 »
jeg har med garanti et diesel instrumenthus liggende på lageret
Mvh. Casper