Forfatter Emne: Selv kørende Havari  (Læst 5616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Dato: 09. Juli 2012 kl: 11:17:13 »
Nå ja, kan vel lige så godt bruge tiden på noget fornuftigt, når jeg nu sidder her og venter på vejhjælp.
Det gik ellers fantastisk, 80 grader olier, vand ca normal temp på diesel maskinen.
Pludselig reager den ikke på speederen og jeg når lige at tænke speeder kabel da den stiger i omdrejninger, jeg blir med sikkerhed helt hvid i hovdet ved synet af kulsort røg i bakspejlet ...godt det er en syncro for jeg river bilen ind i den grønne vejside ( den er iøvrigt ikk grøn mere)
Ingen reaktion på nøglen, så den blir stoppet på cowboy maner i gear..
Jeg er ikke i tvivl den brænder motorolie af.
Kontrol bekræfter af olien nærmest er væk

Nu sidder jeg i driv-regn og fundere over hvad fejlen ka' være, defekt toppakning er det bedste bud jeg lige komme i tanke om

Har i andre ider ?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #1 Dato: 09. Juli 2012 kl: 11:26:07 »
Defekt turbo der pisser olie i indsugningen
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #2 Dato: 09. Juli 2012 kl: 11:55:48 »
Mit bud:

Smeltet stempeltop ... måske en tissende dysse der har overophedet stemplet ... kunne være totalskade på en JX eller måske er tanden på tappens hjul smadret og det har ødelagt det hele (justering af tandrem) ...

Den har ingen acceleration?
oser gevaldig med sort røg?

Det er en kendt årsag på sensible JXere ...

Du finder fejlen, heldt og lykke ønskes herfra.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #3 Dato: 09. Juli 2012 kl: 12:57:06 »
Motorens reaktion lyder godt nok som om den kører på motorolie, og det kommer typisk fra turboen - var det lige efter en skarp kurve eller en stejl bakke? Omvendt, så burde røgen være tydeligt blå, hvis det er motorolie.

EDIT: Hvordan er din krumtaphusudluftning lavet? Der kan 1,9'erne også være nogle banditter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #4 Dato: 09. Juli 2012 kl: 14:14:49 »
Kaster den olie ud af målepinden?
Kaster den sort røg ud af potten?
-> Motor slidt eller defekt

Kaster den blå røg ud af potten under acceleration / kørsel
-> Turbo slidt
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Selv kørende Havari
« Svar #5 Dato: 09. Juli 2012 kl: 14:53:36 »
et stoppet luftfilter kan også tvinge motoren til at suge sin luft igennem bundkaret!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #6 Dato: 09. Juli 2012 kl: 14:58:43 »
og en sammensuget sugesnabel...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #7 Dato: 09. Juli 2012 kl: 15:06:36 »
Citat fra: "Jarl"
Motorens reaktion lyder godt nok som om den kører på motorolie, og det kommer typisk fra turboen - var det lige efter en skarp kurve eller en stejl bakke? Omvendt, så burde røgen være tydeligt blå, hvis det er motorolie.

EDIT: Hvordan er din krumtaphusudluftning lavet? Der kan 1,9'erne også være nogle banditter.


Det er fan'me uhyggeligt Jarl, spot on, du må nærmest have kørt bagved  ?:shock:

Krumtap udluftningen er det orginale plastikrør fra Passat/Golf AAZ, til topdæksel og videre til efter luftfilteret...gad vide om den slange har et knæk før den går i indsugningen, tænker jeg lige.

Turboen er slidt, så det er nok sandsynligt olien kommer den vej igennem, men det er et pludselig øget olieforbrug (15-20 km, tur)
Det skal nævnes at jeg har sat oliekøler med 2x4,5 meter slange på igår.
Den gik kun i tomgang igår, ingen test tur. Men der er termostat på oliekøleren, måske forsinker det en ændring i olietrykket. (Eg. varm, åben/lukke ud til køleren)

Umiddelbart ville jeg tro at oliekøleren sænker trykket og der med ikke øger olie forbruget ?
Måske har der været lige rigeligt olie på, men det bør vel heller ikke kunne forklare et øget olietryk

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #8 Dato: 09. Juli 2012 kl: 15:57:00 »
Kombinationen af høj oliestand og kurver og bakker kan betyde, at krumtappen bliver ramt af et ordentligt skvulp olie, der så piskes til en olietåge, som suges ind i turboen og videre ind i indsugningen, og så har vi balladen. Prøv at tappe af, så der er normal oliestand.

Hvordan er din oliepind lavet? En JX-oliepind med bøsning giver forhøjet oliestand. En oprindelig AAZ-oliepind giver vanvittigt forhøjet oliestand.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #9 Dato: 09. Juli 2012 kl: 17:15:25 »
Citat fra: "Jarl"
Kombinationen af høj oliestand og kurver og bakker kan betyde, at krumtappen bliver ramt af et ordentligt skvulp olie, der så piskes til en olietåge, som suges ind i turboen og videre ind i indsugningen, og så har vi balladen. Prøv at tappe af, så der er normal oliestand.

Hvordan er din oliepind lavet? En JX-oliepind med bøsning giver forhøjet oliestand. En oprindelig AAZ-oliepind giver vanvittigt forhøjet oliestand.



Betyder olietågen overtryk.. og med et evt knæk på krumtapudluftningen ingen mulighed, andet end turboen, for at komme af med overtrykket/motorolien.

Olie pinden bør passe.
Det er svært at være andet end 98% sikker på sugesnablen stadig er ren.
Luftfilter er nyt, naturligvis.

Baffelplate bundpakning er et forsøg på at imødegå olietåge, right.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #10 Dato: 11. Juli 2012 kl: 12:15:28 »
Fik samlet mod til at kigge lidt nærmere på sagerne.
Der er masser af olie på, det var simpelthen slynget så meget rundt at det var umuligt at se en olie stand den pågældende dag.

Næste skridt er at kontrollere olie mængden, som skal være ca. 4 liter i køler og slanger plus 4,5 til 5 liter i motoren, deraf ca. 0,5 liter i oliefilteret.

Dvs. total med 19 rækker front monteret oliekøler (2*4,5 meterslanger)
8,5 til 9 liter

Et billed af en klemt udluftning, herunder. Ingen skade at rette det.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Selv kørende Havari
« Svar #11 Dato: 11. Juli 2012 kl: 12:40:05 »
Det lyder af voldsomt meget olie. Min oliekøler + 8,4 meter slanger tager totalt ca 1 liter ekstra....
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #12 Dato: 11. Juli 2012 kl: 13:10:16 »
Citat fra: "buddha_uffe"
Det lyder af voldsomt meget olie. Min oliekøler + 8,4 meter slanger tager totalt ca 1 liter ekstra....



Dvs 5,5-6 liter ?

Det lyder vel osse af meget at der skulle være 4 liter i køler+slange


JX:

Motoröl / Ölfilter wechseln: alle 7.500 km
Füllmenge: 4,5 l (inklusive Ölfilter)
Anzugsdrehmoment für Ölablaßschraube: 20 Nm
Spezifikation für mitteleuropäische Temperaturen:
Saugdiesel: SAE 15 W 40 oder 15 W 50, API CD
Turbodiesel: SAE 15 W 40 oder 15 W 50, nach VW 505 00
Mengendifferenz zwischen Min.- und Max.-Markierung am Peilstab: 1,0 l

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #13 Dato: 11. Juli 2012 kl: 13:49:23 »
@ Jarl, kan du huske noget om at vor fhv. mekanikerven har fortalt om at wacuumpumpen kan sende olien i omløb, og hvis den begynder at fodre motoren kan motoren heller ikke stoppes ?

Der er et eller andet, men jeg kan ikke huske hvordan han forklarede det, kun at hvis den pumpe laver numre kan det gå meget galt.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #14 Dato: 11. Juli 2012 kl: 14:14:05 »
sidder olieslangen omvendt på? sådan at ventilet blokerer når den er kold eller er varmeventilet måske ikke i orden? nok noget i retning af KISS
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963