Forfatter Emne: Selv kørende Havari  (Læst 5617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #15 Dato: 11. Juli 2012 kl: 14:21:46 »
Flere ting:

1) Oliekøleren og dens slanger tømmer sig vel ikke, når du skifter olie? Det har min i hvert fald aldrig gjort. Derfor er "skiftemængden" som uden oliekøler - 4,5 liter med mindre du ved hjælp af afmontering og gennemblæsning med vilje tømmer oliekølersystemet.

2) Den klemte udluftning skal selvf. rettes. Har du olieudskiller (paddehatten) på ventildækslet? Det er crusial, for AAZ har ikke samme restriktive trådnet i ventildækslet som JX, og når motoren ligger 50 grader og 30 minutter på siden, så er den langt mere tilbøjelig til at æde sin egen olie, hvis ikke det stoppes.

3) 1,9 har længere slaglængde end 1,6 - 95,5 mod 86,4 mm. Det betyder, at bunden af plejlstængerne sendes dybere ned mod bunden af bundkarret. For at sætte trumf på, så er der 15 mm høje balancevægte på nederste plejlstangsoverfald. Alt i alt arbejder "piskeriset" altså godt et par cm dybere i 1,9 end 1,6. Det betyder selvf., at 1,9 er meget mere tilbøjelig til at hvirvle sin olie op, så der kommer den "selvkørende" olietåge. Derfor kan forhøjet oliestand være fatalt for en 1,9 - særligt i sving og på bakker, for der skvulper olien jo rundt og kommer punktvist højere i bundkarret. - Jeg anbefaler skvulpeplade og moderat oliestand.

4) Når man laver en AAZ/1Y til en T3, så har man bøvl med oliepinden. Bruger man den oprindelige JX-oliepind, så laver man en bøsning for at tætne. Denne bøsning høver røret og bevirker, at oliepindens max og min mærker lyver, så man får for meget olie i motoren. Bruger man den oprindelige AAZ-oliepind, så skal man også lave nye mærker, for skrålejet gør, at den heller ikke passer.

5) Det er rigtigt, at vacuumpumpen kan lave ballade, hvis den kan suge masser af falsk luft. Normalt er dens sugemulighed jo begrænset til at suge i en tæt vacuumforstærker til bremsen. Får den adgang til at suge fra det fri (utæt vacuumsystem), så vil den pumpe rå mængder af luft ind i motoren, og det vil virke, som om motoren har enorm underkompression, og denne store luftmængde kan kun forsvinde via krumtaphusudluftningen. Er denne luftstrøm oliemættet, så har vi balladen.

Når du alligevel er nede og rette udluftningen, så tjek lige turboen også.
Det sandsynligste scenarie er, at din motor ikke fejler noget alvorligt - den kan fint køre på motorolie, og det brænder så langsomt, at den normalt ikke overdrejer sig selv. Worst case scenario er "wasser-fresser-syndromet", hvor der kommer så meget væske ind over stemplerne, at der ikke er plads nok, og derfor bøjer den plejlstængerne, men det er der ingen grund til at tro - en turbomotor er god til at lave væske til tåge i indsugningen. Når vi skal gætte på, hvad der er sket, så er mit gæt, at der et sted i systemet har stået en "sø" af olie, og den sø er blevet hevet ind i turboen pga. bakker og sving. Turboen har sendt den oliemættede tåge ind i maskinen, og dieselpumpen er derfor blevet overflødig. Mere interessant er det at undersøge, hvorfor der stod en sø, og der er derfor jeg kredser om forhøjet oliestand. - Hvis det er tilfældet, så kommer der masser af olietåge ind i indsugningen - noget bliver liggende i nederste del af "S-stykket" på turboens indsugningsside, og så er det kun et spørgsmål om, hvornår du næste gang rammer en vinkel, der passer, så det skvulper ind i turboen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #16 Dato: 11. Juli 2012 kl: 14:41:46 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
sidder olieslangen omvendt på? sådan at ventilet blokerer når den er kold eller er varmeventilet måske ikke i orden? nok noget i retning af KISS


Det bør være lige meget hvordan slangerne sidder, termo. lukker op ud til oliekøleren når den er varm.

Kender kun dem her :?:

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #17 Dato: 11. Juli 2012 kl: 15:50:10 »
Det er guld-info Jarl
jeg takker og er stadig overrasket over at du, sågar kan "se" terrænet her omkring :shock:


1) Enig
2) Paddehatten er monteret, tjek
3) Skvulpeplade/baffelplate er monteret, tjek
4) Ham der har monteret JX pinden i AAZ blokken som åbenbart ikke passer står til "dummebøder"... Eg. mig selv  :?
5) Godt at vide,

Der står sikkert olie i plastik røret før turboen. Jeg har lagt mærke til blå røg ved opstart, før uheldet.
"wasser-fresser" = "græde-sig-i-søvn"  :cry:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #18 Dato: 11. Juli 2012 kl: 16:31:52 »
KISS:

Keep it simple, stupid.   („Halte es einfach, Dummkopf!“; sinngemäß: Mach's so einfach wie möglich)
Keep it small and simple   („Gestalte es klein und einfach“)
Keep it sweet and simple   („Gestalte es gefällig und einfach“)
Keep it simple and straightforward    („Gestalte es einfach und überschaubar“)
Keep it short and simple   („Gestalte es kurz und einfach“, aus dem Bereich des Marketing)
Keep it simple and smart   („Mach es einfach und schlau“)
Keep it strictly simple   („Mach es konsequent einfach“)
Keep it speckless and sane   („Mach es sauber und gesund“)
Keep it sober and significant   („Mach es schlicht und wesentlich“)
Keep it simple and stupid   („Halte es einfach und [dumm=] idiotensicher“; sinngemäß: „In der Kürze liegt die Würze“)
Keep it safe and sound   („Halte es sicher und stimmig“)
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #19 Dato: 11. Juli 2012 kl: 16:55:05 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
KISS:

Keep it simple, stupid.   („Halte es einfach, Dummkopf!“; sinngemäß: Mach's so einfach wie möglich)
Keep it small and simple   („Gestalte es klein und einfach“)
Keep it sweet and simple   („Gestalte es gefällig und einfach“)
Keep it simple and straightforward    („Gestalte es einfach und überschaubar“)
Keep it short and simple   („Gestalte es kurz und einfach“, aus dem Bereich des Marketing)
Keep it simple and smart   („Mach es einfach und schlau“)
Keep it strictly simple   („Mach es konsequent einfach“)
Keep it speckless and sane   („Mach es sauber und gesund“)
Keep it sober and significant   („Mach es schlicht und wesentlich“)
Keep it simple and stupid   („Halte es einfach und [dumm=] idiotensicher“; sinngemäß: „In der Kürze liegt die Würze“)
Keep it safe and sound   („Halte es sicher und stimmig“)



http://en.wikipedia.org/wiki/Kiss_%28band%29

Vi er på vej i OT, Jens

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #20 Dato: 12. Juli 2012 kl: 00:32:52 »
OT = Olie Tåge ??? ;)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #21 Dato: 12. Juli 2012 kl: 11:53:17 »
Citat fra: "gunnar6690"
OT = Olie Tåge ??? ;)


Ha ha, nu er det generelt ved at blive "tåget".

"Olietåge er betegnelsen for forekomst af olie på partikelform (aerosoler). I reguleringsmæssig sammenhæng skelnes mellem mineralsk olie og vegetabilsk olie, for hvilke der er forskellig klassificering og forskellige B-værdier. Endelig findes animalsk olie, for hvilken der ikke er fastsat en B-værdi i B-værdivejledningen, men som bedst kan sidestilles med vegetabilsk olie.

Mineralsk olie er en multikomponent, der typisk består af flere hundrede alifatiske og aromatiske kulbrinter. Ved atmosfæretryk og stuetemperatur vil den - grundet sit lave damptryk - fortrinsvis forekomme i partikelform (aerosoler). Bestemmelse af mængden af olietåge til dokumentation af overholdelse af emissionsgrænse og B-værdi sker ved addition af alle kulbrinter med kogepunkter imellem 250 °C (svarende til n-C14) og 525 °C (svarende til n-C40)."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Selv kørende Havari
« Svar #22 Dato: 12. Juli 2012 kl: 11:57:05 »
Har den en AAZ med original JX bundkar og JX turbo eller AAZ turbo?
Oliepinden er fra en AAZ?
ESP fra en AAZ eller fra en JX?
Og hvor er slangerne til oliekøleren monteret? (nok først under filteret?)
---
er det den klassiske ombygning med JX bundkar, jx turbo, jx pind og jx esp?
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #23 Dato: 12. Juli 2012 kl: 12:05:37 »
Tjekkede oliepinden igår, den er nu ikke helt ved siden af.
4,5 liter "ovenpå" et fuldt oliefilter og olie køler, passer med nederste mærke.
(Mengendifferenz zwischen Min.- und Max.-Markierung am Peilstab: 1,0 l)

Men der var uden tvivl for meget olie på, det skal der hermed advares imod :!:

Hel død ved et start forsøg, det lure jeg lige på, før jeg begynder at tænke kompressions test.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Selv kørende Havari
« Svar #24 Dato: 12. Juli 2012 kl: 12:11:35 »
Citat fra: "Alp"
Citat fra: "gunnar6690"
OT = Olie Tåge ??? ;)


Ha ha, nu er det generelt ved at blive "tåget".

"Olietåge er betegnelsen for forekomst af olie på partikelform (aerosoler). I reguleringsmæssig sammenhæng skelnes mellem mineralsk olie og vegetabilsk olie, for hvilke der er forskellig klassificering og forskellige B-værdier. Endelig findes animalsk olie, for hvilken der ikke er fastsat en B-værdi i B-værdivejledningen, men som bedst kan sidestilles med vegetabilsk olie.

Mineralsk olie er en multikomponent, der typisk består af flere hundrede alifatiske og aromatiske kulbrinter. Ved atmosfæretryk og stuetemperatur vil den - grundet sit lave damptryk - fortrinsvis forekomme i partikelform (aerosoler). Bestemmelse af mængden af olietåge til dokumentation af overholdelse af emissionsgrænse og B-værdi sker ved addition af alle kulbrinter med kogepunkter imellem 250 °C (svarende til n-C14) og 525 °C (svarende til n-C40)."


går ud fra at der med B-værdi menes brændværdi!? ellers lyder det rigtigt nok :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Selv kørende Havari
« Svar #25 Dato: 12. Juli 2012 kl: 12:21:30 »
Citat fra: "verner"
Citat fra: "Alp"
Citat fra: "gunnar6690"
OT = Olie Tåge ??? ;)



går ud fra at der med B-værdi menes brændværdi!? ellers lyder det rigtigt nok :)


Jeg er spejl blank  :?:
Mit kompetence område er nærmere den anden type OT :roll: