Forfatter Emne: Guldklumpen har startproblemer  (Læst 4710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Guldklumpen har startproblemer
« Dato: 18. Oktober 2013 kl: 20:45:13 »
Nu må jeg lige have en "livline".

Normalt starter klumpen (jx diesel) helt problemfrit. Idag nægtede hun at starte på en parkeringsplads. Det der sker er som følger:

Jeg drejer nøglen og der lyder et klik fra instrumentbord, derefter sker intet. Lyset, blæser etc virker, startmotoren drejer bare ikke rundt.

Falck kommer med et fejeblad, inden vi hiver den op på fejebladet, prøver vi lige med hans "booster" (der kan starte en traktor op) den har ingen effekt.

Da vi kommer hjem til matriklen og den skal ned af fejebladet, prøver vi at lade den trille ned, og aktivere bakgear, motoren springer igang med det  samme.

Kan jeg på baggrund af ovenstående konkludere at det er min startmotor der er røget ? eller er der noget jeg bør undersøge inden jeg udskifter den ?

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #1 Dato: 18. Oktober 2013 kl: 20:48:34 »
Prøv at trække et godt stelkabel direkte til startmotoren. Gør den evt. fast til en af de 2 bolte som fastgør starteren.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #2 Dato: 18. Oktober 2013 kl: 21:02:15 »
Prøv at sætte en ledning med flad kabelsko på starterens klemme 50, den anden. Ende holder du mod plus på batteri
os. Husk at sætte bilen i frigear først ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #3 Dato: 18. Oktober 2013 kl: 21:02:56 »
Hej Jønne og Verner
Jeg var vist lidt for hurtig til at bede om en livline, jeg har lige været i arkivet, og fundet et af Jarls gamle indlæg, der beskriver det du/I her anbefaler, så jeg går igang med fejlsøgning om 10 dage, når jeg igen får tid :cheer:

Det ville nemlig undre mig såre, hvis det var startmotoren der bare var "steget" af uden antydning af skramleri. Ved næstsidste start lavede den det samme nummer første gang, men startede så fint ved næste vrid.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #4 Dato: 18. Oktober 2013 kl: 21:09:25 »
De mest almindelig fejl er
dårlige forbindelser
startrelæ på starter der hænger / går trægt
slidt bundstykke ved tændingslås  ( og det er det jeg tror din fejler)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #5 Dato: 19. Oktober 2013 kl: 00:37:44 »
Hej Bent :-)

Du må lige en og kigge i den sorte box. Der sidder nok så vidt jeg husker en rød ledning (noget hjemmelavet jeg havde mont ind til sikringen kom hjem) der skal sidde den sikring jeg gav dig.
[attachment=15887]h485e2ce.jpg[/attachment]
[attachment=15888]h267cb35.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #6 Dato: 19. Oktober 2013 kl: 08:49:08 »
Bent, jeg ved ikke om du læste mit indlæg:" Nogen gange skal der så lidt til". men der havde jeg de samme symptomer / problem som du har nu.

Måske er løsningen også den samme.

Indlægget er pt. stadigvæk synligt længere nede af siden.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #7 Dato: 19. Oktober 2013 kl: 16:32:32 »
Min "Volketruck" TD... gjorde det samme i sidste uge.

Af med ledningen der aktiverer starterrelæet. Tjeck... der var stræm i ledningen 10 uf ad 10 gange hvor jeg drejede nøglen.

En ledning direkte fra batteriet til stikpalen på starteren og jeg fik den til at slå hver anden gang, men opdagede gnister mellem koblingshus og starter. Så efterspændte jeg starteren på huset og bum... så har der ikke været noget siden. Det var altså stel mellem koblingsblokken og selve starteren... Prøv det... det er langt bedre :-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #8 Dato: 19. Oktober 2013 kl: 21:10:20 »
Det er ikke sikringen til forvarmeren der er defekt.

kører/larmer starteren når/hvis den ikke køre på svinghjulet? Jeg har haft de samme symptomer, jeg hører at starteren køre men den griber ikke ind. Evt er det bundstykket i startlåsen som har kontakt problemer :) Man kan hurtigt måle sig frem til om den får styrestrøm fra bundstykket af startlåsen.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #9 Dato: 20. Oktober 2013 kl: 22:01:09 »
Hej alle der har skrevet i tråden. Det er ikke bladsikringen, for den gule lampe tænder og slukker som sædvanligt, alt er faktisk som sædvanligt, på nær starteren som ikke tørner.
Jeg vil i første omgang, koncentrere mig om Verners (og andres) forslag omkring bundstykke på tændingslås.
Jeg skal så have fundet ud af, hvad det er, hvordan man kommer til det, og hvorledes man udskifter det, og sidst men ikke mindst, hvor man får et nyt.
Hele ugen, skal jeg på kursus, fra sort morgen til mørket sænker sig, så jeg får ikke chancen for at lave noget før næste weekend.
Skulle der nu være een af jer, der har lavet denne operation før, ville jeg være dybt taknemmelig for et par hints til kvikfix, har man et billede eller to, og evt et link hvad ved jeg, samt et sted hvor jeg kan få tingesten, så bliver jeg super glad.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Guldklumpen har startproblemer
« Svar #10 Dato: 11. November 2013 kl: 15:57:14 »
Hej allesammen.
Jeg skylder lige en tilbagemelding på denne streng.
Jeg skiftede idag bundstykket i tændingslåsen. "Mølle" var af den mening at sådan en sag tager en halv time, og jeg brugte ca. 1,5 time :cheer:
så det passer godt nok. Jeg tror også godt at jeg kan klare hele balladen på ca 30-45 min næste gang.

Og ja, bundstykket var synderen. Efter udskifning startede Guldklumpen som en mis.

Tak for gode råd

Venligst Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"