Forfatter Emne: Til de strømkyndige  (Læst 10684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Dato: 21. Juni 2007 kl: 18:27:40 »
Jeg (fruen) har lige foræret bussen et køleskab, som vi gerne vil have mere eller mindre fast i bilen. Det skal selvf. kunne tændes og slukkes, så det ikke kører, når det er unødvendigt. Men her i sommervarmen og med udsigten til ferie er det skønt, hvis det kan køre også når bilen ikke er startet. Altså har jeg gang i et løsning med to batterier, og jeg vil gerne have konstruktiv kritik af mit forslag til kabling.

Startbatteriet fortsætter uændret. Forbrugsbatteriet tilsluttes, så eneste forbruger er køleskabet. Ladningen af forbrugsbatteriet styres af et traditionelt, men amperestærkt arbejdsrelæ, der får sin styrestrøm fra generatorens D+, der kun er strømførende, når generatoren faktisk lader. Hvad siger I?

Umiddelbart kan jeg selv se det problem, at når forbrugsbatteriet er halvfladt og motoren tændes, så løber der en kraftig strøm fra startbatteri og generator til forbrugsbatteriet - altså skal der kables veldimensioneret, men mon ikke generatoren har kapacitet til at "føde" et halvfladt forbrugsbatteri, et velopladet startbatteri og de almindelige forbrugere (lys mv.) så, der tilstadighed er tilstrækkeligt med strøm i daglig drift? Jeg kører med alm. 65 A generator. Hvad siger erfaringen fra camperne og hvordan er deres forbrugsbatteri kablet?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #1 Dato: 21. Juni 2007 kl: 18:35:16 »
uden at gide at dokumentere med beregninger og lign. (det overlader vi til ingeriør-tropperne) så vil jeg sige go på projektet! Din opkobling af ekstra batteriet er der ikke noget at sætte en finger på! du skal naturligvis sørge for at kabeltykkelserne er i orden, men det har du jo styr på kan jeg læse :wink:
Bekymringen om din generator kan klare det tror jeg ikke du behøver at have, men det kan du jo også regne på! Jeg har to batterier og 90A generator, men jeg tror sagtens det kan køre på en 65A!

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #2 Dato: 21. Juni 2007 kl: 18:37:12 »
Super! Danke. Så prøver vi sgu  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #3 Dato: 21. Juni 2007 kl: 18:49:36 »
hej jarl

hvis jeg må ha lov at sige min menig også vil jeg forslå at du får et rigtig relæ til det dvs et der er beregnet til det  og ikke bare et arbejds relæ som vi kender det

jeg er rimlig penippen hvad det angår så jeg købte en batteri skiller der kan bære 100 AMP og hvor strømmen kommer ind og den måler så hvilken batteri der mangler strøm og så lader den på det

derud over købte jeg en justerebar spøndnings reg til generatoren så jeg kunne køre spædningen op til 14,2 v inde ved mit forbrugs batteri

og jeg brugte 25 kvadrat ledninger så jeg var sikker på at der var hul igemmem

Mvh Djursland :lol:

PS du skal jo ha et rigtig forbrugs batteri og ikke et start batteri hvis du skal ha det til at virke

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #4 Dato: 21. Juni 2007 kl: 19:06:57 »
Er enig med Djursland

   ------- 8) Hr. bonde søn :lol:  :lol:  køb rigtigt relæ, der er beregnet til det. 8)   Nu har jeg det meget bedre :roll:

Har prøvet at brugsbatteriet var helt fladt. men kunne stadig starte med startbatteriet. hvis der er brugt meget strøm, tager det mindst en  time før der er ladet op.  Og startbatteriet bliver ladet op før ladningen begynder på brugsbatteriet.    189 kr mener jeg et sådan relæ koster.

hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Mads-kaa

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #5 Dato: 21. Juni 2007 kl: 19:30:04 »
et relæ er et relæ, bare det kan klare ladestrømmen kan det sgu være lige meget hvad det hedder! På original monteringen i min bil, er det også "bare" et almindeligt "arbejdsrelæ" som styrer ladningen, det kan vel klare 40-60A.
Det ville selvfølgelig være rart med et skillerelæ, men det er strengt taget ikke nødvendigt...Og vel egentlig slet ikke på en diesel, som jo ikke tapper fra batteriet under kørsel!?!

/Mads

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Til de strømkyndige
« Svar #6 Dato: 21. Juni 2007 kl: 20:07:06 »
Mit ekstra batteri er koblet med et såkaldt  "campingrelæ", og det styres af ladestrømmen fra generatoren.
 Når køleskabet er tændt natten over uden anden strømkilde end forbrugsbatteriet , er det helt flat. Selv om du kører det meste af dagen, kan du ikke regne med at forbrugsbatteriet er fuldt ladt op. fordi generatoren føler at spændingen er ok fra startbatteriet.  Jeg har monteret en 12 v lader på forbrugsbatteriet til når der er 22o v tilgængeligt.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #7 Dato: 21. Juni 2007 kl: 22:21:35 »
Nå Poot - den har nok fæstnet sig den der ehvervsbetegnelse  :wink:

Tilbage til el-læren.

Der er ingen grund til at snakke om kabeltykkelser og relæ-kapacitet. Det har jeg styr på. Men jeg vil gerne have kommentarer til følgende hypotese:

Når bilen startes, kontrolleres spændingen i hele det elektriske system af generatorens spændingsrelæ. I mit tilfælde vil det sige 14,5 V. Selvfølgelig er der et lille fald på vejen til batterierne, men når generatoren snurrer, vil dens spænding overstige batteriernes tomgangsspænding, der afhængigt af stand og type ofte vil ligne 13,5 V, right? I autoelektrikerkredse er det god latin, at så længe ladespændingen overstiger batteriets tomgangsspænding, så løber energien kun én vej - fra generator til batteri og det er jo også meningen. Er det så også sådan, at så længe ladespændingen er højere end begge batteriernes, så løber strømmen stadig kun én vej - fra generator til batterierne, men ikke mellem batterierne indbyrdes?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #8 Dato: 21. Juni 2007 kl: 22:32:42 »
Jeg mener bestemt strømmen vil flyde til svageste fra det stærkeste.

Jeg mener også du kan få campingrelæer der tager højde for det, og funktionelt nærmest virker som laderelæ til batt2, efter batt 1 er rimeligt fyldt.

IDE.! Besøg en af de mange Campingvognsforhandlere, og giv den gas.

Kurt
Kurt - 25115788

Djursland

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #9 Dato: 21. Juni 2007 kl: 23:26:32 »
hej hej med jer igen

der skal være galvaninsk adskillese mellem de 2 batterier for ellers vil strømmen som kurt siger løbe fra det ene til det andet batteri = fra godt og til dårligt med mindre de er lige gammel

og jo man kan lave det med en kontakt der kan tage nok strøm men den skal man så huske at slå over og det er ikke altid man får gjort det og så kan man ikke starte om morgenen

men nu skal i bare se hvad der er en god og stabil løsning min venner

og ifølge mig den eneste rigtig løsning (men jeg er også træls for jeg vil sgu ha at pisset virker og man ikke skal tænke over om det gør det.. men sån er jeg)

http://www.mastervolt.com/com/53/product/5173/battery_isolator_702_70a.html

og læs så lige hvad der står i artikelen

Fynboen : læs lige hvor meget dit køleskab bruger på 12v nogel gange er det 85w og gang så det med med de antal timer  du holder stille så bliver det til en hel del og det er derfor dit batteri er flad om morgenen men kan dit køleskab køre på gas er det langt det bedste for det bliver det også koldste af  

mit køleskab i min autocamper kørte kun på gas for det var det bedste for ellers hade jeg ikke strøm på efter en dag i stilstand da det bruger alt for meget strøm..til trods for at jeg hade solceller på taget der også lader mens man holder stille

men nu er det jo ikke sikket det kan køre på gas det kunne jo være en kølebox

og så skal hvile spændningen være 12,7-12,8 volt på et 12 volt's batteri når man ikke har ladet eller afladet det i min 30 min og gerne en time

Mvh Djurs  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #10 Dato: 21. Juni 2007 kl: 23:30:05 »
Nå, nu har jeg lige dyrket feltet lidt, og der lader til at være 2 veje.

Enten den jeg har foreslået, hvor man benytter et almindeligt arbejdsrelæ som skillerelæ - og selvf. skal det ikke være et 30A Biltema-relæ, men f.eks et 120A Hella-relæ som tilfældigvis ligger på min hylde. Tilmed kan man jo så smide en trucker-sikring ind, så undgår man den værste brandfare.

Den anden vej er med et elektronisk styret prioriteringsrelæ, der først lader på startbatteriet og derefter på forbrugsbatteriet - f.eks typen "Septor". Sådan et kan man få til en bagatel af 12-1500 - så begynder det at blive nogle dyre dåseøl...

Jeg kan se, at både Multivans og Westfalia'er er lavet med det førstnævnte set-up, så det må vist være fuldt gangbart.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #11 Dato: 22. Juni 2007 kl: 01:08:59 »
hmm.. man skal da ikke lege særligt længe med PUI for at finde ud af at der er noget galt med ovenstående antragelser.

12V 85W giver en strømstyrke på 7A, så en 65A generator burde være rigeligt til at drive både skabet og opladning. Men så skal det da godt nok være et lille forbrugsbatterie hvis skabet dræner batteriet natten over
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #12 Dato: 22. Juni 2007 kl: 07:30:24 »
Er det ikke også korrekt, at VW (Westfalia) selv anvender et 30 A relæ og 6 mm2 kabel?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Geltzer

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #13 Dato: 22. Juni 2007 kl: 09:58:57 »
der har såvidt jeg husker været et rimeligt fyldestgørende indlæg om netop dette setup her på forummet før.

men løsningen er som i også er inde på, et såkaldt skillerelæ.
dette indskydes imellem de 2 batterier og styres indirekte over tændingen. således at når du slukker bilen vil startbatteriet blive galvanisk isoleret fra forbrugsbatteriet.

relæet alene er dog ikke helt nok medmindre dette som i mange marine installationer har en form for forsinkelse.
dette skyldes at hvis du kobler batterierne sammen direkte ved tændingen er der stor risiko for at det flade forbrugsbatteri trækker startbatteriet med sig i dybet og man står tilbage med 2 lumpne batterier og en lang næse.

det man skal gøre er enten at indsætte en timer i skillerelæet eller endnu bedre en styring som først slår skillerelæet til når spændingen over spolen overstiger f.eks. 13 volt (dvs når motoren kører og generatoren lader)

jeg ved der finde marine foretninger der har de timede relæer men ellers kan en spændingsstyring hvilket efter min mening er det bedste bygges af noget referencediode og/eller en schmidttrigger opbygget af en op-amp og en transistor.

ps. jeg ska nok være behjælpelig med diagrammer og input hvis det har interesse.

Geltzer

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #14 Dato: 22. Juni 2007 kl: 10:10:28 »
by the way så bør du overveje at gå op i et 80 eller 90 ampere relæ. simpelthen af den grund at du så kan lade dit forbrugsbatteri hurtigere plus at hvis du vil undgå at skulle indsætte ensretninger i strømvejen så kan det også tåle at du forbruger på batteriet plus at du også vil kunne lade med mere end 25ampere.

selvom der står 30amp på biltemas relæer så er erfaringen at belater du dem med en strøm på bare 25amp så brænder kontakterne ganske hurtigt. så hellere overdimensionere.

alle elkomponenters max grænser er desværre specificeret efter at de blir spulet med kølevand og alt andet iøvrigt er optimalt