T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: larsen efter 12. Januar 2009 kl: 21:23:20

Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: larsen efter 12. Januar 2009 kl: 21:23:20
hej alle.
har lige hjembragt en 9 pers tidligere rødekors bus fra hannover. årg 89 der har kørt 66.000 km. men bilen har en motorskade og jeg vil i den forbindelse udskifte den fra en 1.6td til en 1.9td aaz motor. har fundet en fabriksrenoveret motor hos firmaet vege i sverige som delvist på grund af den svenske kronekurs kan købes for ca 9800kr. mit spørgsmål er hvad er vigtigt at huske når man skal lave denne ombytning hvad skal jeg ha med til den 1.9td aaz jeg vil hente, og hvad kan jeg bruge fra 1.6td;eren
mvh larsen
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: wilson efter 12. Januar 2009 kl: 21:43:22
Casper har en fin plug'n play til at stå:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5463
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: jensjakob efter 12. Januar 2009 kl: 22:02:02
Hej Larsen

Velkommen til T3nettet - din hyggelige garage på nettet.

Det lyder som en rigtig dejlig bildu har fået dig, fortæl fortæl - vi er nysgerrige for gode historier og flotte billeder.

Med gode hilsner

Jens Jakob
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: FrankBinau efter 12. Januar 2009 kl: 22:11:57
Hej Larsen

Bliver spændene når du når lidt vidre med den. At se lidt billeder og høre hvordan det ellers går med den. Tillykke med den :-)
Mvh
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: casper efter 12. Januar 2009 kl: 22:15:51
Har du noteret dig at du ved motorer fra http://www.vege.se/ skal levere en identisk motor til dem? Så vidt jeg læser deres site så sælger de kun ombyttermotorer.
Jeg kan heller ikke læse hvor meget der er inkluderet når man køber en motor der ? Hvis du "kun" får en longblock så mangler du mange dele for at kunne bygge en 1,9 T3 Hybrid, og det er både 1,6 og 1,9 dele.
Du finder en udførlig liste over 1,9 dele du som mimimum mangler udover 1,6 dele på det indlæg wilson linker til.

Hvis jeg levere en motor til dig så skal jeg med glæde svare på de spørgsmål du måtte have.

Grunden til at du spørger til hjælp med/detaljer omkring hele projektet, er jo uden tvivl fordi du har læst det indlæg wilson linker til, når nu indlægget er et salgsindlæg, så kan det vel ikke komme som den store overraskelse at ikke er interesseret i at yde "aaz-support/vejledning" til en motor du køber hos en anden.
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: larsen efter 12. Januar 2009 kl: 22:26:17
hej casper
jeg har købt en komplet 1.9td aaz som jeg gir i bytte og og beholder resterende dele fra. med hensyn til hjælp/support ville jeg gerne betale for evt arbejdsbeskrivelse og svar på spørgsmål
mvh larsen

ps. grunden til at jeg har valgt at købe en ombytningsmotor fra fabrik er at jeg skal bruge bilen i grækenland så jeg føler mig lidt afhængig af at få de 2års garanti som fabrikken tilbyder
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: jankjerbye efter 12. Januar 2009 kl: 22:35:34
Hvilken gearkasse vil du lave til den ?
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: casper efter 12. Januar 2009 kl: 22:36:02
Der er flere informationer i følgende tråd:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2850
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: larsen efter 12. Januar 2009 kl: 22:45:22
tak for linket. jeg efterlyser dog stadig en evt arbejdsbeskrivelse eller hvis nogen kender en pålidelig/dygtig mekaniker som kender t3 og bor i jylland. med hensyn til gearkassen regnede jeg med at kunne bruge den 4trins der sidder i og så skifte den til en femtrins senere (nogen som ligger inde med sådan en?)
mvh larsen
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: FarT3 efter 12. Januar 2009 kl: 22:48:04
Da jeg i sin tid var på undersøgelsesstadiet løb jeg ind i et link til "PROJEKT AAZ" som jeg printede ud. Måske hvis du googler på det kan du finde det Over 40 sider tysk minutiøs gennemgang af hele processen. Og nej jeg fik aldrig læst det :oops: [size=12][/size]Vi har vel alle vores forcer. Jeg leder stadig.  :D
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: wilson efter 12. Januar 2009 kl: 22:51:12
Tror du ikke helt er klar over dit projekt omfang....

Men få en idé om det her:
http://www.vw-bus.net/PROJEKT_AAZ_detaillierte_Beschreibung.pdf



Der er også lige en detalje med 1,9'ernes styrker / svagheder.

Styrke: voldsomt bund moment og hele vejen op
med rette gearing (læs ombygget gearkasse = ikke gratis)

Svaghed:
Tåler ikke høje omdrejninger - slet ikke over længere tid!!! Derfor anden gearkasse.
Store varme problemer. Oliekøler er need to have. Intercooler er nice to have.
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: casper efter 12. Januar 2009 kl: 22:53:29
En 4. trins og langt de fleste 5 trins er aaaalt for lavt gearet. Du skal finde dig en AAP gearkasse og montere. Det er den højest gearede af alle T3 gearkasser, en AAP er en start. Derefter kommer så gearing med højere dæk.........

En AAZ er _meget_ momentstærk og kræver den lede gearing.

EDIT:
ja der blev jeg så lige overhalet indenom af wilson :-)

EDIT2:
:-) jep, nu rettet til AAZ ...
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: jankjerbye efter 13. Januar 2009 kl: 12:00:03
@Casper Og for meget kaffe har du også fået.. Går ud fra T3 = AAZ i dit ovenstående indlæg. :)

@Larsen:

Hvis du ikke selv kan lave hele ombygningen og skal have mekaniker til det tror jeg du skal prøvet at skrive et budget ned på papir og så overveje det grundigt.

Samtidigt skal du gøre dig klart hvad det er du vil opnå med en 1,9 AAZ konvertering. Når du har defineret hvilke krav du stiller til motoren i din T3 så er det mest pragmatisk og fornuftigt at tage gearkasse/motorvalget derefter.

En AAZ er IKKE en mere omdrejningsvillig motor.

En AAZ er derfor IKKE en bedre motorvejsmotor.

En AAZ er IKKE en koldere motor.

En AAZ er derfor IKKE en mere holdbar motor.

mvh

Jan
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: Bluestar efter 13. Januar 2009 kl: 14:39:46
Jeg har en aaz i min med std. gearbox og den render vel 85-90 i 5 gear ved 3000 rev... derfor er det noget hø, den kunne godt bruge noget gearing!

jeg har ekstren oliekøler, 80 graders thermostat og nyest en hjemmegjort intercooler og den går som en drøm lige nu! den trækker sindsygt godt og bakkerne er ikke noget problem mere, det er det med en 1,6TD... så der er den MEGET bedre! Hvis der bare var en nem løsning med gearingen, så var det sgu drømme kværnen!

den går i øvrigt imellem 11-13 km/l ved blandet kørelse!

jesper
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: Hasse efter 13. Januar 2009 kl: 19:46:44
Jag har en AAZ i min doka den har gått i 1,5år utan problem med 4vxl,låda jag har en 5vxl,låda från en 112i som skall monteras för att få ner varvtalet.
Är det så här du vill att det ska se ut i bilen.
Titel: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
Indlæg af: verner efter 13. Januar 2009 kl: 22:29:27
er der de samme problemer på 1,9D som 1,9TD(aaz mfl)