Forfatter Emne: motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz  (Læst 5009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

larsen

  • Gæst
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Dato: 12. Januar 2009 kl: 21:23:20 »
hej alle.
har lige hjembragt en 9 pers tidligere rødekors bus fra hannover. årg 89 der har kørt 66.000 km. men bilen har en motorskade og jeg vil i den forbindelse udskifte den fra en 1.6td til en 1.9td aaz motor. har fundet en fabriksrenoveret motor hos firmaet vege i sverige som delvist på grund af den svenske kronekurs kan købes for ca 9800kr. mit spørgsmål er hvad er vigtigt at huske når man skal lave denne ombytning hvad skal jeg ha med til den 1.9td aaz jeg vil hente, og hvad kan jeg bruge fra 1.6td;eren
mvh larsen

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #1 Dato: 12. Januar 2009 kl: 21:43:22 »
Casper har en fin plug'n play til at stå:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5463
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #2 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:02:02 »
Hej Larsen

Velkommen til T3nettet - din hyggelige garage på nettet.

Det lyder som en rigtig dejlig bildu har fået dig, fortæl fortæl - vi er nysgerrige for gode historier og flotte billeder.

Med gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #3 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:11:57 »
Hej Larsen

Bliver spændene når du når lidt vidre med den. At se lidt billeder og høre hvordan det ellers går med den. Tillykke med den :-)
Mvh
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #4 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:15:51 »
Har du noteret dig at du ved motorer fra http://www.vege.se/ skal levere en identisk motor til dem? Så vidt jeg læser deres site så sælger de kun ombyttermotorer.
Jeg kan heller ikke læse hvor meget der er inkluderet når man køber en motor der ? Hvis du "kun" får en longblock så mangler du mange dele for at kunne bygge en 1,9 T3 Hybrid, og det er både 1,6 og 1,9 dele.
Du finder en udførlig liste over 1,9 dele du som mimimum mangler udover 1,6 dele på det indlæg wilson linker til.

Hvis jeg levere en motor til dig så skal jeg med glæde svare på de spørgsmål du måtte have.

Grunden til at du spørger til hjælp med/detaljer omkring hele projektet, er jo uden tvivl fordi du har læst det indlæg wilson linker til, når nu indlægget er et salgsindlæg, så kan det vel ikke komme som den store overraskelse at ikke er interesseret i at yde "aaz-support/vejledning" til en motor du køber hos en anden.
Mvh. Casper

larsen

  • Gæst
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #5 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:26:17 »
hej casper
jeg har købt en komplet 1.9td aaz som jeg gir i bytte og og beholder resterende dele fra. med hensyn til hjælp/support ville jeg gerne betale for evt arbejdsbeskrivelse og svar på spørgsmål
mvh larsen

ps. grunden til at jeg har valgt at købe en ombytningsmotor fra fabrik er at jeg skal bruge bilen i grækenland så jeg føler mig lidt afhængig af at få de 2års garanti som fabrikken tilbyder

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #6 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:35:34 »
Hvilken gearkasse vil du lave til den ?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #7 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:36:02 »
Der er flere informationer i følgende tråd:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2850
Mvh. Casper

larsen

  • Gæst
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #8 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:45:22 »
tak for linket. jeg efterlyser dog stadig en evt arbejdsbeskrivelse eller hvis nogen kender en pålidelig/dygtig mekaniker som kender t3 og bor i jylland. med hensyn til gearkassen regnede jeg med at kunne bruge den 4trins der sidder i og så skifte den til en femtrins senere (nogen som ligger inde med sådan en?)
mvh larsen

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #9 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:48:04 »
Da jeg i sin tid var på undersøgelsesstadiet løb jeg ind i et link til "PROJEKT AAZ" som jeg printede ud. Måske hvis du googler på det kan du finde det Over 40 sider tysk minutiøs gennemgang af hele processen. Og nej jeg fik aldrig læst det :oops: [size=12][/size]Vi har vel alle vores forcer. Jeg leder stadig.  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #10 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:51:12 »
Tror du ikke helt er klar over dit projekt omfang....

Men få en idé om det her:
http://www.vw-bus.net/PROJEKT_AAZ_detaillierte_Beschreibung.pdf



Der er også lige en detalje med 1,9'ernes styrker / svagheder.

Styrke: voldsomt bund moment og hele vejen op
med rette gearing (læs ombygget gearkasse = ikke gratis)

Svaghed:
Tåler ikke høje omdrejninger - slet ikke over længere tid!!! Derfor anden gearkasse.
Store varme problemer. Oliekøler er need to have. Intercooler er nice to have.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #11 Dato: 12. Januar 2009 kl: 22:53:29 »
En 4. trins og langt de fleste 5 trins er aaaalt for lavt gearet. Du skal finde dig en AAP gearkasse og montere. Det er den højest gearede af alle T3 gearkasser, en AAP er en start. Derefter kommer så gearing med højere dæk.........

En AAZ er _meget_ momentstærk og kræver den lede gearing.

EDIT:
ja der blev jeg så lige overhalet indenom af wilson :-)

EDIT2:
:-) jep, nu rettet til AAZ ...
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #12 Dato: 13. Januar 2009 kl: 12:00:03 »
@Casper Og for meget kaffe har du også fået.. Går ud fra T3 = AAZ i dit ovenstående indlæg. :)

@Larsen:

Hvis du ikke selv kan lave hele ombygningen og skal have mekaniker til det tror jeg du skal prøvet at skrive et budget ned på papir og så overveje det grundigt.

Samtidigt skal du gøre dig klart hvad det er du vil opnå med en 1,9 AAZ konvertering. Når du har defineret hvilke krav du stiller til motoren i din T3 så er det mest pragmatisk og fornuftigt at tage gearkasse/motorvalget derefter.

En AAZ er IKKE en mere omdrejningsvillig motor.

En AAZ er derfor IKKE en bedre motorvejsmotor.

En AAZ er IKKE en koldere motor.

En AAZ er derfor IKKE en mere holdbar motor.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Bluestar

  • Gæst
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #13 Dato: 13. Januar 2009 kl: 14:39:46 »
Jeg har en aaz i min med std. gearbox og den render vel 85-90 i 5 gear ved 3000 rev... derfor er det noget hø, den kunne godt bruge noget gearing!

jeg har ekstren oliekøler, 80 graders thermostat og nyest en hjemmegjort intercooler og den går som en drøm lige nu! den trækker sindsygt godt og bakkerne er ikke noget problem mere, det er det med en 1,6TD... så der er den MEGET bedre! Hvis der bare var en nem løsning med gearingen, så var det sgu drømme kværnen!

den går i øvrigt imellem 11-13 km/l ved blandet kørelse!

jesper

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
motorudskiftning 1.6td til 1.9td aaz
« Svar #14 Dato: 13. Januar 2009 kl: 19:46:44 »
Jag har en AAZ i min doka den har gått i 1,5år utan problem med 4vxl,låda jag har en 5vxl,låda från en 112i som skall monteras för att få ner varvtalet.
Är det så här du vill att det ska se ut i bilen.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16