Forfatter Emne: Rystelser i styrtøjet  (Læst 1887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Rystelser i styrtøjet
« Dato: 08. Maj 2010 kl: 09:58:21 »
Hey alle,

Jeg synes at kunne konstatere nogle rystelser i rattet når jeg kommer over 50-60km/t. Dette er jeg selvfølgelig ikke specielt glad for, så jeg har tænkt mig at prøve at gøre noget ved det. Jeg vil bruge i morgen på at pille ved det (og installere mine fine spacere til kontrol armen <-- jeg ved ikke rigtig hvad den hedder), men er i tvivl om, hvad jeg skal kigge efter.

Jeg hev jo, som bekendt, det meste fra hinanden på træffet for at installere nye shocks osv. Jeg havde derfor tænkt mig først og fremmest at kigge de bolte efter som jeg har haft fat i, og stramme efter.

Dernæst havde jeg jo det uheld med slæbetorvet som blokerede det højre forhjul på motorvejen. Kan noget være blevet bøjet/smadret/hevet løs, mon?

Der er jo, selvfølgelig, også den mulighed at mine hjul ikke er afballanceret mere. Kan det måske betale sig at betale for at få den sporret i stedet? (og vil dette overhovedet hjælpe, eller er det bare noget jeg tror?)

jeg har vedhæftet 2 sprængskitser af de dele jeg vil kigge på, så der er en form for fælles reference punkt, ved svar.

Mange tak,

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rystelser i styrtøjet
« Svar #1 Dato: 08. Maj 2010 kl: 11:19:08 »
Tjekket at der ikke sidder en sten i dækket eller mudder et eller andet sted på fælgen??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Herr_Jensen

  • Gæst
Rystelser i styrtøjet
« Svar #2 Dato: 08. Maj 2010 kl: 11:39:35 »
Sten i dækket giver bare en irreterende klik lyd når man kører. Det er et frisk dæk jeg smed på pga slid da dækket blokerede, så der er ikke noget mudder i fælgen.

Jeg frygter lidt noget kan være blevet bøjet... : (

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rystelser i styrtøjet
« Svar #3 Dato: 08. Maj 2010 kl: 11:42:15 »
Udover klikkende lyde kan sten også give rystelser...

Du har tjekket for mudder på den anden side, ik'?? :)

Min rystede også fælt meget af vejen hjem fra Mammut Park, men det var simpelthen den mudderpøl der ville med til DK som sad på fælgene :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Rystelser i styrtøjet
« Svar #4 Dato: 08. Maj 2010 kl: 19:52:42 »
Er det dæk du har fået på også afbalanceret ? En sporing er vel ingen skade til, men det fjerner næppe de omtalte rystelser. De fremkommer af en ubalance, - i reglen fra dæk eller fælg, men da din skive også farer med rundt, kan den heller ikke udelukkes på forhånd, ligesom en ubalance kan forekomme i trækaksel og specielt yderste trækaksel-led (Vores Fiesta ryster som en olding i brudesengen fordi dens ejer endnu ikke har fået skiftet de famøse yderste led ) og det er ejendommeligt nok kun noget der forekommer, når man er alene i kareten.  Men yderst fornuftigt, at få kigget hele ophænget igennem efter sådan en utidig blokering.

Herr_Jensen

  • Gæst
Rystelser i styrtøjet
« Svar #5 Dato: 08. Maj 2010 kl: 20:53:16 »
Hm - nu siger du lige trækaksel led. Et af dem står faktisk og skal til at skiftes, fordi det synger på sidste vers. Ih, jeg håber da jeg er så heldig det bare er det... Jeg synes egentlig også det er blevet lidt værre med det dæk jeg skiftede, så måske ligger der også noget af grunden der.

Smadrer det noget at køre med? Hvis jeg ikke finder det helt store i morgen, har jeg tænkt mig at køre rundt til jeg får en ny trækaksel. Er der monstro noget som tager varig skade af dette?

Solow

  • Gæst
Rystelser i styrtøjet
« Svar #6 Dato: 08. Maj 2010 kl: 21:03:09 »
Citat fra: "Aran"
det er ejendommeligt nok kun noget der forekommer, når man er alene i kareten.


Det er faktisk ikke ejendommeligt, men meget logisk at når der er mere vægt i bilen trykkes akslen derved lidt længere ud i leddet og derved strammer lidt op.

Offline Fut

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
Rystelser i styrtøjet
« Svar #7 Dato: 09. Maj 2010 kl: 11:28:05 »
Man kan faktisk godt ødelægge sit forhjulsleje ved at køre med et hjul der ikke er afbalanceret.

Herr_Jensen

  • Gæst
Rystelser i styrtøjet
« Svar #8 Dato: 09. Maj 2010 kl: 12:22:11 »
Er det korrekt antaget at jeg står med bremseskive, og det hele, i hånden hvis jeg skruer yderste trækaksel led af?

Hvordan er processen for at inspicere/skifte det?

Mange tak,

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rystelser i styrtøjet
« Svar #9 Dato: 09. Maj 2010 kl: 14:23:34 »
Nej, hvis du vil have nav og det hele med ud skal du have fat i en værkstedspresse...

Pil kaliberen af og fjern den lille stjerneskrue der sidder og holder skiven ind mod nav, så skulle du kunne få skiven af...

Når jeg tjekker for skævheder plejer jeg at ligge en lineal hen over bagsiden af skiven, så kan man somregel se om den gaber nogle steder...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Herr_Jensen

  • Gæst
Rystelser i styrtøjet
« Svar #10 Dato: 09. Maj 2010 kl: 20:53:49 »
Mange tak for jeres svar. Efter i dag tror jeg det er mit forreste, yderste knokkel led den er gal med.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Rystelser i styrtøjet
« Svar #11 Dato: 09. Maj 2010 kl: 22:58:40 »
Har du en ekstra trækaksel (eller måske Mølle??) så tager det jo ikke lange tid at bytte dem for at fejlfinde... Især ikke for en Off-Road mekker som dig, der skirfter shocks on location... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)