Forfatter Emne: Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus  (Læst 10147 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fynbo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Dato: 22. Maj 2014 kl: 00:59:42 »
Har rodet lidt med en sjov ide:

Da vi her i landet bliver brandbeskattet fordi man ønsker og kører i en tung personbil, begyndte jeg at undersøge mulighederne for at ændre en 9 personers til en 10 personers bus til privat buskørsel.

Er sikkert ikke den første som har fået tanken, vil gerne høre om andre har erfaringer med dette?

Har talt med trafikstyrelsen og de ser ingen hindringer i dette, hvis der laves en ny type godkendelse. Der er bla. en i Århus som er i stand til at lave typegodkendelser. Efter hans udsagn vil det koste ca . 20 til 30 kilo for en godkendelse.

Havde forstillet mig at man kunne vende den forreste bænk om og der derved ville blive plads til et ekstra sæde mellem de 2 bænke. Og selvfølgelig et 2 pers. sæde foran. Da T3 erne er af ældre årgange skal de ikke have ABS bremser og fartbegrænser etc.

Man skal selvfølgelig have et bus kørekort, men har talt med en kørelærer og hvis vi kommer flere kan man få dette til en billigere pris. Ca. 12 kilo.

Min plan er at eksportere bilen og derefter importere den igen og betale de 60% afgift så den kan indregistreres som bus. Da man skal have "de 180%" tilbage burde dette give lidt overskud til projektet.

Se http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_4_4.htm

Vægtafgiften vil så være ca. 2.000 kr i stedet for 14.000 om året, så efter ca. et år vil der være overskud.
Håber der er 5-7 stykker eller flere som vil være med på ideen, da 30 kilo er lidt meget at rejse alene og typegodkendelsen er jo tilgængelig for alle, men nogle skal jo starte.

mvh Fynboen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Svar #1 Dato: 22. Maj 2014 kl: 07:21:55 »
spændende tanke Fynboen. Jeg mener det var Dennisbrandbyge der kom "langt" med Trafikstyrelsen. Mener han stoppede ved dokumentation for krav til brand forholdende på interiøret.
Men det må da kunne lade sig gøre at finde noget tilsvarende dokumentation for T3.

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Mvh Jason
22644383

Offline Nikolaj74

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 265
    • Vis profil
Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Svar #3 Dato: 22. Maj 2014 kl: 09:34:06 »
Det kan da ikke være rigtigt den skal tybe godkendes, når nu den model finds som 10 personers... :S

Har tænk lidt det same med min, der er jo mange der gør det med t4 det kræver da ingen tybe godkendelse, og mange har bare en lille bænk af nogle plade bag ved.

Offline t3brian

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 271
    • Vis profil
Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Svar #4 Dato: 22. Maj 2014 kl: 10:03:36 »
Mener ikke man kan få den til DK igen når først den er eksportere og de trækker 15 % fra den afgift der skulle betales hvis du impoter den.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Svar #5 Dato: 22. Maj 2014 kl: 13:08:47 »
Interessant. Meget interessant. Især da jeg allerede har bus kørekort.

Hvis den er mulig, så kan det godt være at vi er med på den med Mary.

Så lad os endelig høre nærmere.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline fynbo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Svar #6 Dato: 22. Maj 2014 kl: 23:34:15 »
Det ser ud til at for personbiler med mere end 9 personer M2 skal der ifølge EU regler fra 2007 og en bekendtgørelse fra færdselsstyrelsen
i 2009 ikke være en typegodkendelse på biler med teknisk totalvægt på max 3500 kg.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Meddelelser/1933.ashx

Men så kommer problemet med reglerne for busser . Se meget omfattende dokument herunder.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140958

Har fundet firmaet Danotec i Århus som beskæftiger sig med godkendelse af busser.
Ringer og snakker med færdselsstyrelsen i morgen. Fortsættelse følger.

mvh Fynbo

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Svar #7 Dato: 23. Maj 2014 kl: 19:22:17 »
Det kan være at den strander på kravet om 751 kg frivægt for at der er reel vægt nok til at transportere fører, 9 passagerer og 150 kg bagage?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."