Forfatter Emne: Seler og synsregler  (Læst 5527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Dato: 22. Februar 2015 kl: 13:55:25 »
Hej,

ER der nogen som har været til syn siden November 14, og er ramt af de nye synsregler om seler?

"
Kontrol af eftermonterede sikkerhedsseler og deres fastgørelse i køretøjsart M
og N foretages ved førstkommende syn (medmindre det fremgår af seneste
synsrapport, at kontrollen blev foretaget ved dette syn). I Køretøjsregisteret angives
»Sikkerhedsseler eftermonteret«. jf. afsnit 14.02.3.2., Supplerende type.
På synsrapporten anføres servicebemærkningen: »Seleforankringer: [navn på
prøvningslaboratorium] rapport nr. [nummer], den [dato]«.
Ved ethvert syn kontrolleres, at antal sidde- og ståpladser er uændret i forhold til
det registrerede. Såfremt der konstateres ændringer, skal sikkerhedsseler og
deres fastgørelse kontrolleres i henhold til ovenstående.
Dokumentationskravet omfatter kun køretøjsarter M og N. For andre køretøjsarter
gælder reglerne Før 01.04.80.
Før 01.04.80: Ingen krav om dokumentation for seleforankringer. Synsvirksomheden
bedømmer ved førstkommende syn visuelt, hvorvidt
fastgørelsen er fagligt forsvarligt udført og anfører i givet fald på
synsrapporten servicebemærkningen: »Sikkerhedsseler eftermonteret«.
I Køretøjsregisteret angives »Sikkerhedsseler eftermonteret«.
jf. afsnit 14.02.3.2., Supplerende type.
"

?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Seler og synsregler
« Svar #1 Dato: 22. Februar 2015 kl: 18:45:52 »
Hej Jens Jacob.

Det er jo lidt af en bombe du smider her.

Hvad er køretøjer M og N? og hvad er det for en slags prøvningslaboratorier, der evt kan godkende en eftermontering af seler?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Svar #2 Dato: 22. Februar 2015 kl: 20:24:21 »
Det ligner lobbyarbejde:
http://www.motormagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=106200048

Og
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/626278A5B54143B1BC848F3D7269A4A4.ashx
punkt 10.02.001 - 6

M=Personbiler
N=Varebiler

Det ser meget mystisk ud - så jeg er meget interesseret i at høre om nogen har oplevet synshaller der har strammet fokus på selerne.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/09%20Nyheder/01%20Bilteknik/2014/Bilag%20til%20handlingsplan%20om%20sikkerhedsseler%20mm.ashx
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Svar #3 Dato: 22. Februar 2015 kl: 21:52:04 »
Jeg har hørt lidt fra en ven som kender en som kender en med lidt forstang på campere.
Altså, det er langt ude og jeg ved ikke om der er noget om snakken.

Men, ifølge rygtet, så skulle det ikke være så slemt, som det står. For så er der rigtig mange biler, som vil få problemer, og det skulle ikke være hensigten.

Men som sagt, det er kun rygter fra rygtebørsen. Så jeg tør ikke stå inde for rigtigheden.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Seler og synsregler
« Svar #4 Dato: 22. Februar 2015 kl: 22:36:04 »
Det er jo børneseler der tales om!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Svar #5 Dato: 22. Februar 2015 kl: 22:39:48 »
Desværre kan jeg ikke ud fra Synsvejledningen læse at det "kun" er børneseler.

Det er rigtigt at artiklerne har fokus på børneseler - men - som jeg læser synsvejledningens nye krav - er det alle eftermonterede seler....

Jeg vil blive glad for at blive modbevist.

Jeg har også kastet spørgsmålet op ovre på Caravelle.dk - der er jo en del 10-pers busser derovre med eftermonterede seler
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Seler og synsregler
« Svar #7 Dato: 23. Februar 2015 kl: 14:03:30 »
Nå, Jens Jacob. Det var sgu en værre redelighed, du der fik rodet op I.

Min Sprinter har ingen fabriksmonterede befæstigelsespunkter, så det satte en del i gang.

Jeg har nu snakket med først Mercedes Einar Hessel, så Danmarks eneste chrash test firma, som hedder Dahl Engeneering, et bilombygningsfirma i Vejle og senest FDM teknisk vejledning.

Alle er bekendt med, at der er skærpede regler,de har været flinke og hjælpsomme, men ingen har kunnet give mig præcis vejledning.

Så nu afventer jeg svar fra FDM efter skriftlig henvendelse, og jeg skal ringe til en anden medarbejder i bilombygningsfirmaet i morgen.

Som jeg ser det lige nu vil det letteste være at pille sædet ud til syn, og så håbe på ikke at blive afsløret i ikke at have sikkerhedsseler til dagligt.Jeg skal jo ikke bruge sædet under kørsel.

Er det nogen der har et bud på konsekvenserne af at blive taget i det. Hvor stor bøde?

Det ville være pærenemt at svejse, eller laske forstærkninger på, så det rigeligt kunne holde, men det ser ikke ud til at man bare sådan kan få det godkendt, ved et visuelt skøn.

FANDENS TIL PARAGRAFRYTTERI.


[attachment=19012]PA120452.jpg[/attachment]


[attachment=19011]PB290533.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Svar #8 Dato: 23. Februar 2015 kl: 14:31:23 »
Jeg ville nok vælge modellen m at køre til syn uden de bløde puder og surringsremme ovenpå de to opbevaringskasser bag førersædet....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Seler og synsregler
« Svar #9 Dato: 23. Februar 2015 kl: 15:19:06 »
Citér
Jeg ville nok vælge modellen m at køre til syn uden de bløde puder og surringsremme ovenpå de to opbevaringskasser bag førersædet


Ja, noget i den stil ;)

Så kunne den kasse, som stod oven på batterikassen, og fungerede som afsætningsplads, klappes op og blive til en lænestol, når vi camperede. Men hvor går grænsen for hvornår noget betragtes som et sæde, der skal have seler? En klapstol der placeres oven på batterikassen ved camping, kan ihvertfald ikke være ulovligt.

Jeg har så en ekstra mulighed fordi min er fra før 2007, og derfor er blevet synet med et tværstillet klapsæde bagi. Dermed skal der ikke være sikkerhedsseler monteret.

Det monterede Ford Galaxy sæde er med drejekonsol, men desværre kan det ikke drejes i 90 grader på kørselsretningen, fordi det er monteret for tæt på væggen. Det havde ellers været nemt og lovligt, selemæssigt set.

Så en af løsningerne er, som du også antyder overfor, at have et set up til syn og et andet til dagligt, men jeg kunne også bygge en sædekonstruktion, der kunne drejes, så det stod på tværs under kørsel og fremadrettet, når vi camperede.

Ja der er løsninger nok for den kreative, men det ville være dejligt om man kunne få lovliggjort den eksisterende løsning, så der kunne sidde en i det tredie sæde under kørsel, og det er vel i grunden også der, du har et problem med din bus.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Svar #10 Dato: 23. Februar 2015 kl: 15:49:02 »
Det her kan godt give lidt panderynker.
Gogge er ombygget til camper i -92.
Da vi fik den havde den 2 mavebælter og en rullesele af ubestemmelig oprindelse bagi, som ikke var lang nok, og spolen derfor var boltet på der hvor "trekanten" normalt skal være.
Det må den være godkendt med adskillige gange.

Da vi fik den fandt jeg et sæt originale Caravelle bagsædeseler og en Klippan spole til midtpå.
Ved monteringen fandt jeg ud af at der ikke er originale befæstninger bag sædet, men at de tidligere ejere selv har boret huller og sat nogle spændskiver på undersiden.
Skiverne blev skiftet ud med kraftige stykker fladjern, jeg husker ikke mål på dem, men de dækker et rimelig stort område.
Siden det blev lavet er den godkendt 2 gange, det eneste synsmedarbejderen har gjort er at mærke om de bevæger sig frit og ved et hurtigt træk låser.
Han regner helt sikkert med at der er originale befæstninger, da han ikke har kontrolleret dette, og der findes ingen bemærkninger i tidligere synsrapporter, og, der er ikke foretaget reparationer på det skrå stykke.

Så det bliver lidt spændende at køre til syn med bilen den skal afsted senest d. 1/10. -15.
For det er da ikke rimeligt at kassere noget som har været godkendt i 23 år, eller hvad mener I ?

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Svar #11 Dato: 23. Februar 2015 kl: 15:51:16 »
Men i øvrigt, tak Jens Jakob for arbejdet med at orientere os.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Seler og synsregler
« Svar #12 Dato: 23. Februar 2015 kl: 16:25:11 »
Så vidt jeg kan se, skal der ikke være seler bagi, på biler fra før 1989, men det er sgu svært at overskue.

Til gengæld fandt jeg det her:

10.02.364 Campingbil
(1)Bestemmelserne i pkt. 10.02.021, 10.02.022 og 10.02.023 om sikkerhedsseler og om sikkerhedsselers forankringer gælder kun for siddepladser, der er beregnet
til normal brug under kørsel.
På bagsædeplads er hoftesele tilstrækkelig. Retractor kan undlades.
Seleforankringer til bagudvendende sæder skal alene opfylde bestemmelsen i
pkt. 10.02.001 (6).
Før 01.04.93: I campingbil skal seleforankringer ved andre siddepladser end
forsædets ikke opfylde pkt. 10.02.021 (2), men være solidt fastgjort
til køretøjets faste dele.

Den sidste ser ud til at gælde for dig Kurt,

....men hvad det betyder for Ulven,som er indregistreret som personbil men er en campingbil, ved jeg ikke :unsure:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Seler og synsregler
« Svar #13 Dato: 23. Februar 2015 kl: 19:33:37 »
Tak for orienteringen Kim.
Jeg er jo stadig lidt i vildrede med fortolkningen og værre er det med forståelsen, og det er jeg vist ikke ene om. :unsure:
Gogge er godkendt til "persontransport og beboelse" !
Sådan står der skrevet i reg.-att. og det har jeg til nu ment er et plus.  :dry:

Men ligenu må jeg håbe på at den godkendes på den sædvanlige måde, som ovenfor nævnt, den må være godkendt 11-12 gange efter ombygningen.
Men det bliver da spændende at høre om nogen af os får problemer med fastgørelsespunkter.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Seler og synsregler
« Svar #14 Dato: 24. Februar 2015 kl: 10:40:25 »
Jeg har nu snakket med Trafikstyrelsen, og der var godt nyt til mig.

Når Ulven er færdigbygget skal dens registreringsstatus bare ændres fra; varebil med anvendelse til privat personkørsel, 1/4 personer, til; campingbil til beboelse, med siddepladser til 2 personer.

Så behøver jeg ikke at have sele på det fremadvendte sæde.

Det helt overraskende nye for mig er, at jeg yderligere må have to personer i bilen, hvis de ligger ned omme i køjerne.

Det betyder også, at hvis en af os har brug for en lur på længere ture, er det ikke ulovligt at sove i køjerne under kørsel, uden at være fastspændt.

Når jeg pointerer "ikke ulovligt" er det fordi, at der, ifølge ham jeg snakkede med fra Trafikstyrelsen, aldrig er faldet dom om det modsatte.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen