Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - casper

Sider: 1 ... 87 88 [89]
1321
Diverse / Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Dato: 07. Maj 2006 kl: 12:01:26 »
Jeg lavede det i fredags, jeg brugte vist 15 min :-)
Jeg har nogle billeder af processen, de kommer på senere

1322
Diverse / Gearkasse problemer, Transporter 1.9 B fra 1984
« Dato: 04. Maj 2006 kl: 10:52:40 »
jankjerbye: Hvis ikke den gearkasse der sidder på din reservedelsbil har den samme udveksling så går det ikke, selvom den begge stammer fra en 1,6 TD, fx. har AVS og AVK 5,43 og 5,83 i udveksling og de stammer begge fra en 1,6 TD.

Men nu du har en hel reservedelsbil så er den ikke længere, bare tag den foreste gearkasse om flyt med over, så ved du at de passer sammen.

Den kunne også være at man kunne flytte differentiale delen fra den gamle gearkasse over i den ny så oversættelsen i den nye bliver hvad der sad i den gamle. Bare en hurtig tanke, men det er der sikkert flere herinde der ved mere end mig om gearkasser, der kan svare på

1323
Diverse / Gearkasse problemer, Transporter 1.9 B fra 1984
« Dato: 03. Maj 2006 kl: 20:57:56 »
Ja, der finde adskillige, se http://www.t3-infos.de/images/Syncrogetriebe-Liste.gif

Jeg har det problem at min gearkasse hopper ud af 4 gear, og min første indskydelse var at køben en brugt i tyskland, og smide den på, istedet for at skulle prøve at renovere den gamle.  Men efter at have fundet oversigten der, er jeg gået lidt  væk fra den plan, problemet er at de forskelle differentialer i syndro gearkasserne har forskellige oversættelser. Der sidder jo også en gearkasse/differentiale forest og den skal have samme oversættelse for ikke at ødelægge visco koblingen, så der er lige så mange forskellige typer foreste gearkasser, som bagerste.

1324
Diverse / Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Dato: 03. Maj 2006 kl: 20:28:23 »
Jarl: Jeg er (for den 50´ene gang) dybt imponeret over den ekspertviden du ligger inde med.

Jeg skal på værkstedet igen imorgen, så prøver jeg at skifte det gamle  speedometeret ind i det nye hus. Jeg tager lige en serie billeder af processen, det kunne jo være at der var andre der ville kaste sig ud i et omdrejningstæller projekt.

Det var sjovt du lige skulle nævne det med opløsningsmidlerne, min første motivation for at få en omdrejningstæller var at kunne holde omdrejningerne nede uder varmkøringsfasen på vegetabilsk olie :-)

1325
Diverse / Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Dato: 03. Maj 2006 kl: 16:50:52 »
Så var det jeg tænkte at det kunne være rart med en omdrejningstæller i min 1,6 TD syncro. Jeg kiggede på min genrator og blev glad da der gik en ledning ud fra w klemmen, selv om der ikke var omdrejningstæller i den.
Efter lang tid lykkes det på ebay.de at finde et "instrument cluster" til en diesel så glødelampen findes.

Selve monteringen gik rimeligt nemt ca. 15 min. Jeg havde dog luret at der nok var noget galt da der stod w=1000 bag på mit gamle speedometer og w=500 bag på det nye.

Så nu viser speedometeret nøjagtigt det dobbelte af hvad vognen kører....

Udmiddelbart ved jeg ikke og der er noget der kan gøres da omdrejningstæller og speedmeter sidder sammen på basiden med en blå film, ellers kunne man jo bare tage speedometer fra det ene, og omdrejningstæller fra det andet instrument.

Nogen gode ideer ? , det er jo lidt trist at skulle dividere hastighed og serviceintervaller med 2 hele tiden. Og så skal den til syn om en måned..... :-(

1326
Diverse / motorskift til aaz
« Dato: 25. Marts 2006 kl: 12:12:35 »
Kan godt være det virker som en dumt spørgsmål, men hvorfor skifte til en aaz ? 75hk mod 70 for en jx. Selvfølgelig kan den skrues op i effekt med en intercooler, men det kan man jo også med en jx, på jx´en er der jo også mulighed for at smidde en ky blok på.

Det vel sikkert fordi der er noget andet ved en aaz der er interessant, men hvad ? bedere moment ? levetid? eller noget helt 3. ?

Og er 556 EUR ~ 4k kr. ikke billigt for en motor ? hvad koster en brugt jx med samme km. stand ?

1327
Diverse / Rust Arbejde
« Dato: 21. Marts 2006 kl: 12:37:33 »
2-komponent/epoxy grundere og autolak, hvor køber man sådan noget ?

Sandblæsning er det noget man kan kaste sig ud i uden at lave sig selv om til sahara ? Jeg har sprøjtemalet før og kunne forstille mig at sandblæsning er lidt det samme, sikkert med en lidt anden kop på sprøjtepistolen eller noget i den stil. Sandblæser "i" selv, eller er det noget man får lavet ude i byen ?

1328
Diverse / Rust Arbejde
« Dato: 21. Marts 2006 kl: 11:30:51 »
sprøjtemetaliseret, hvad er det  for en svend ?

1329
Diverse / Bremseklodser foran på en syncro.
« Dato: 20. Marts 2006 kl: 18:06:55 »
Ja jeg har det samme måde, det kan jo kun gå galt.... :-)

Nu du selv kører syncro kan du sikkert svare på spørgsmålet om bremseklodserne, er det de samme som på en alm. t3

1330
Diverse / Bremseklodser foran på en syncro.
« Dato: 19. Marts 2006 kl: 18:07:11 »
Den "korte" historie op til spørgsmålet:
Nå men vognen bremser virkeligt skidt, den har også et par andre mindre issues så jeg har bestilt en værkstedhåndbog til den. ....Men så var liften ledig, og tålmodigheden slap op....  :-)
På vej til værkstedet fik jeg så den ide at det var bremseforstærkeren der var defekt, alene at finde den var en opgave, og så er det foreste skjold på en synro ikke verdens nemmeste at stå med en mand. Men efter en times tid var jeg kommet ned til bremseforstærkeren bag instrumenthuset, jeg koblede en vakuum pumpe og den var ikke utæt....der slog det mig så at der sikkert ikke er slid sensor på klodserne på en T3.
Så en time mere til at samle det hele og 5 min til at pille forhjulene af og det er klart at der bare ikke er mere tilbage på klodserne. Men så kan man vel lære at vente og ikke bare kaste sig ud i det :-(

Det var så den "korte" forhistorie til spøgsmålet.
Hvilke bremseklodser sidder der på en 1,6TD syncro 90´er , er det de samme som alle andre T3´ere ? eller er det specielle klodser ?

Hvor køber man bremseklodser og er der kvalitetsforskelle på de forskellige steder/fabrikanter ?

1331
Diverse / Rust Arbejde
« Dato: 19. Marts 2006 kl: 17:47:10 »
Så fik jeg vaske dyret og set lidt på rust tilstanden, der er en del (ca 30) pletter med overflade rust, ikke noget alvorligt og uden at det er til at se noget på bagsiden af pladen. Der er lidt rust i pladesamlingerne, alt i alt ca. 1-1,5 meter rust fordelt ud over bilen.
Jeg har taget et billede det værste sted mht. pladdesamlinger og et billede af de almindelige pletter.





Det ser ud til at rusten er blevet "skjult" af en tidligere ejer, da der er malet over med en lidt anden farve, det er lidt svært at se på billedet.

Målet er at få lavet al rusten og få den omlakkeret til sidst. For ikke at dø 4 gange under processen, havde jeg tænkt at tage det lidt hen af vejen over en periode på 1 års tid.

Problemet er at jeg ved tæt på intet om rust arbejde, rust i plade samlingerne har jeg ingen anelse om hvordan man laver. Pletterne med overfladerust har jeg tænkt at lave således:
1) fjern rusten, ender sikkert i en lille "krater"
2) fyld "krateret op til overflade højde
3) give det en slags "anti rust primer"
4) slibe det, give det en gang maling/lak primer
5) slibe det, sprøjtelakere det
6) sprøjte en gang klar lak på

Er jeg helt "way off" her ?
og mht. step 2 fylder man pladen og med metal ?, syenes jeg engang hørte at "man" fyldte bly eller tin i, men det kan godt være jeg husker forkert.

Vognen ender nok med at se lidt spættet ud undervejs, men det skal jo også være overkommeligt at kaste sig ud i. Det vigtigste er dog at det bliver gjort "ordentligt", så jeg ikke ender med at få den lakkeret over det hele, og rusten så bare bobler frem gennem lakken, kort tid efter.

Og så lige en sidste ting, rusten på billede 2 i samlingen,  hvordan er det sammenligningsmæssigt ? er det let rust/middel rust/meget rust ? i forhold til hvad i ellers har set.

1332
Diverse / Hopper ud af gear
« Dato: 03. Marts 2006 kl: 14:22:05 »
Det var en syncro gearkasse og det var kun i højeste (4gear ) den hoppede ud

1333
Diverse / Hopper ud af gear
« Dato: 03. Marts 2006 kl: 14:05:49 »
Jeg har været ude for at kigge på en T3´er, og den havde desværre nogle problemer, det er selvføgelig ældre biler, men især en af tingene stressede mig lidt.

Den ikke kunne blive i et af gearene men hoppede ud efter 1-2 sek. Hvis man fysisk holdte den i gear kørte den dog ok i gearet.

Er det et kendt og eller nemt fixeligt problem, eller noget der kræver en ny gearkasse? Og hvad kan egentligt få en gearkasse til at hoppe ud af gear?

Sider: 1 ... 87 88 [89]