22
« Dato: 24. April 2013 kl: 22:31:05 »
Jeg synes det var på tide med en update, der er blevet arbejdet lidt på bussen i Marts måned, tiden til at skrive indlæg har ikke helt været der, men nu skal det være ;-)
En kort indledende historie er på sin plads.
Jeg opdagede en dag at der var nogle små dryp under motoren en morgen. Jeg fulgte sagens et par dag, og der var et par små drypmærker på fliserne hver morgen. Jeg kunne ikke fastslå at kølevandsstanden faldt men en afbrændingstest af drypmærkerne viste at det var kølervæske der var dryppet på fliserne ?
Jeg kørte bussen over graven den kommende weekend og besigtigede sagen nedefra. På samme måde som man rutinemæssigt tænker flækket top når man ser bobler i ekspantionstanken på en 1,6TD, så tænkte jeg vandkappepakninger da jeg kom under og så to dråber hænge på vandkappepakningen. Jeg har læst om de problemer på wbx motorene og sprang direkte på den diagnose uden at få undersøgt det nærmere.
Uden at spilde mere tid fik jeg booket plads på værkstedet og fik taget motoren ud. Så blev den kørt på motorværkstedet for at blive strippet helt ned så den kunne blive monteret op med nye topstykker og nye pakninger.
Da den endelig var strippet helt ned viste det sig at thermostathuset havde en revne på bagsiden der boltes op mod venstre topstykke. Fra revnen er der lækket en minimal mængde kølervæske, der så er løbet rundt om undersiden af topstykket for at stoppe ved vandkappepakningen og dryppe derfra. Faktisk var alle pakninger på motoren hele og tætte, ganske som man forventer når nu motoren kun har kørt 115.000km
Nu lå motoren jo klar i motorværkstedet så jeg demonterede topstykkerne, inspicerede foringerne og skiftede all de pakninger jeg kom i nærheden af naturligvis også oringene i top og bund af foringerne. Motoren fik to nye renoverede topstykker, og blev monteret komplet op til og med komplet udstødning inden den blev lagt i bussen igen.
Det blev vist en længere historie :-)
Facit, reparationen var ikke nødvendig, men det er nu skønt at have lavet det, det giver ro i maven - gummipakningerne var ikke utætte, men de var hårde og var intet match til helt friske bløde pakninger. Nu er der ro de næste mange år. Her kommer lidt billeder jeg har taget undervejs.