Forfatter Emne: Montage af solceller  (Læst 13086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #15 Dato: 04. Maj 2013 kl: 19:00:21 »
Jamen der ikke så meget i det.

Listen rundt om mit solpanel er pakket med Sikaflex 291 dvs. at jeg har boret og skruet listen på med rustfrie selvskærende skruer . Derefter har jeg dækket af med malertape rundt om listen, hvorefter det hele er skruet af igen.

Så har jeg lagt en passende pølse af Sikaflex, skruet listerne på, og tørret overskydende Sikaflex af og fjernet malertapen. Voila  :)

Derefter har jeg skåret skruerne af på bagsiden med en vinkelsliber og for et syns skyld kommet lidt Sikaflex på skruefladerne.

Beslag på både har jeg pakket på samme enkle måde. Ingen problemer, bare der er en lille flade under beslaget (eller hovedet på en skrue) som Sikaflexen kan pakke.


[attachment=14329]P4032403.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #16 Dato: 04. Maj 2013 kl: 21:22:28 »
Vi lavede nogenlunde samme løsning på Mary da vi skulle have ledningen igennem taget på hende.
Dog ikke så flot som Kims løsning.
Men samme princip med tætning af hullet med noget fleksibelt "snask".
Det har holdt i knap 5 år nu.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #17 Dato: 10. Juni 2013 kl: 19:34:22 »
Tak for gode fif og tips i denne tråd.  :)
Jeg har erhvervet mig to paneler af samme slags som det der er på Arnolds tag.
Min plan er at lime dem på mit hævetag og føre kablet ned bagest i bilen.
Er der nogen som har erfaringer med at føre ledninger fra et hævetag igennem taget på bilen. Jeg mener: der kommer til at være et løst kabel som bliver bøjet hver gang taget klappes ned. En af mine venner mente at jeg måske kunne forstærke den del af kablet med flere lag krympeflex...?
Kim: har du et godt råd til hvilke kabler man bør vælge? Jeg så at matronics har et solcelle kabel til 15 kr/m http://www.matronics.dk/Kategori/Baad-og-camping/Solceller-og-tilbehoer/Gruppe/Solcelle-kabel

[attachment=14673]Photo10-06-1317.07.44.jpg[/attachment]
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #18 Dato: 10. Juni 2013 kl: 20:01:31 »
Citér
Kim: har du et godt råd til hvilke kabler man bør vælge? Jeg så at matronics har et solcelle kabel til 15 kr/m



Som udgangspunkt jo kraftigere kabel jo bedre :)

Jeg har 2 stk 4 kvadrat ledninger til mit panel, og jeg er nu ved at lave et tilkoblingsstik til et flytbart 40W panel, som skal kunne placeres forskellige steder på bilen eller op til 6 m fra den.
Den får sine egne 4 kvadrat ledninger indtil den kobles sammen med min Naps Max spændingsregulator.

Du kan regne ledningstykkelsen ud med nedenstående nomogram. Husk at gange med 2, da strømmen jo skal begge veje.

Ledningen, som jeg bruger, er beregnet til marinebrug og kan købes i bådforretninger.

[attachment=14675]P6102523.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #19 Dato: 10. Juni 2013 kl: 20:35:17 »
Tak for det hurtige svar :)
Jeg kan se at matronics' 4 mm2 nok ikke er et dårligt bud. Jeg har lige knap 5m hver vej og 100w. Det må give ca. 4 mm2 - så vidt jeg kan se på skemaet fra din båd-elbog  ;)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #20 Dato: 10. Juni 2013 kl: 20:46:02 »
Men ved nærmere eftertanke kunne det godt være at man skulle opgradere til 6mm2.... :)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #21 Dato: 10. Juni 2013 kl: 21:01:47 »
Jeg ville sige at det er lige i underkanten, når jeg lægger en lineal på nomogrammet i bogen. Så jeg ville gå op i 6 kvadrat, hvis jeg var dig.

Bruger du det medfølgende spændingsrelæ?

Jeg havde først planlagt at bruge det medfølgende relæ til mit ekstra solpanel. Det var mest praktisk af hensyn til ledningsføringen. Men jeg fandt ud af, at det ikke fungerede, fordi det modarbejdede mit mere følsomme og avancerede Naps Max relæ, som jeg har koblet det fastlimede panel ind over.

Så nu er jeg ved at skaffe et ekstra stik, som skal monteres udvendigt på siden af taget og forbindes med Naps Max relæet, så begge paneler kan køre parallelt igennem.

Så i reelt har jeg 8 kvadrat til i alt 90 WH, det meste af vejen.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #22 Dato: 10. Juni 2013 kl: 21:37:05 »
Jeg går lige ud og snupper et par billeder af det vi har på Gogge,

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #23 Dato: 10. Juni 2013 kl: 21:57:44 »
KH: Det lyder fedt! :)
Kim W: Jeg tror også at det bliver 6 mm2. Jeg havde planlagt at bruge det medfølgende relæ. Jeg har ikke den store erfaring med den her slags, men tænker at det er en ting man kan skifte efterfølgende, hvis det viser sig ikke at være optimalt. Med mindre man vil strømline det, som det ser ud som om du har gjort :) - så er det vel meget simpelt at tilslutte, eller...? Det håber jeg i alt fald  :cheer:
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #24 Dato: 10. Juni 2013 kl: 22:19:42 »
Ja det er simpelt, men husk at der skal være en afbryderfunktion (og i dit tilfælde skal den kunne klare 10 amp)  mellem regulator og batteri. Den skal du bruge hvis du frakobler batteriet fra systemet.
Uden batteri kan strømmen fra solcellerne, som jo ligger på 17,9V, få spændingen på sysremet til at stige kortvarigt , inden relæet regulerer ned og det kan måske beskadige pærer eller andet følsomt elektronik.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #25 Dato: 10. Juni 2013 kl: 22:39:06 »
Det var jeg ikke klar over. Det må jeg huske at få med :)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #26 Dato: 10. Juni 2013 kl: 22:49:05 »
Jeg har taget et par billeder, men jeg kan ikke få dem ind på PC-en.

Men, vores to paneler er limet bagerst på hævetaget, med kablerne bagud.
Der blev boret fire små huller, næsten ved bagkanten, de fire kabler på panelerne blev ført igennem og ned i hulrummet og samlet med store dobbelte el-kronemuffer, af den slags som bruges i lampesteder e.l.
Derfra er er ført så kraftigt kabel som jeg kunne få mast ind i tilslutningerne i relæet, og ligeså ud til batteriet.
Vær lidt forsigtig med relæet, kvaliteten er middelmådig. (vi drømmer om en ligesom Kims)
Da Gogge ikke har elvarme og visker i bagruden er der ingen kabel øverst i rammen til bagklappen, og det hul i venstre øvre hjørne førte jeg kabkerne til batteriet ind ad og fandt et hul et lille stykke indenfor, og førte kablerne ned til batteriet bag skabet ovenpå motoren,
Vort batteri står i en kasse mellem køkkenbord og R-R-sædet, og derfor er der ikke meget kabel der skulle trækkes.

Jeg undgik at bore mere end de fire huller bagerst i hævetaget, og engang skal vi have indmaden ud, og så kan det ske der bliver flyttet nogle ting, og derfor ville jeg ikke have perforeret bilen med huller de særeste steder.

Du er velkommen til at ringe, hvis noget af min forklaring virker uforståelig, det er svært at få alt med.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #27 Dato: 11. Juni 2013 kl: 07:33:13 »
@ hanslars.

Da jeg fra din tråd om waffleboards kan forstå at du skal langt, vil jeg anbefale dig at overveje at investere i et lille fikst voltmeter, som jeg selv har stor glæde af. Det er beskrevet her på linket under billedet og i min tråd : Kim's syncro Arnold den Grønne #94 :



[attachment=14678]P2251815_2013-06-11.JPG[/attachment]http://www.kjoeller.com/varevognsudstyr/stroem/nyt-voltmeter/
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Montage af solceller
« Svar #28 Dato: 11. Juni 2013 kl: 07:59:31 »
@ KH: det lyder interessant det du skriver. Det kan godt være jeg lige ringer for at høre nærmere.

@ Porteren: Jeg har godt luret på Arnold tråden - det er godt nok blevet en fin bil, man kan se at du har lagt mange timer i den :) Sådan et voltmeter, har det anden funktion end at man kan se hvor godt ladet et batteri er (igen jeg er totalt rookie hvad sådan noget angår)?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Montage af solceller
« Svar #29 Dato: 11. Juni 2013 kl: 09:57:31 »
Nu ved jeg jo ikke ret meget om dit system eller hvad det skal drive, men med 100Wh solceller monteret, må jeg gå ud fra at du har brug for en del power.
Derfor er det også vigtigt at holde øje med batteriets tilstand. Hvis du aflader for meget kan du ødelægge et dyrt batteri og i værste fald sidde med en gang lunken og sundhedsfarlig mad fordi køleskabet ikke virker mere.

Med voltmeteret kan du overvåge begge batterikredse, den øjeblikkelige ladning fra solcellerne( når der er fuld ladning ligger den på 14,4 V og senere gearer den ned til ca. 13,8, når den har ladet kraftigt i nogen tid) og den øjeblikkelige belastning af batterierne.

I det hele taget kan du bruge voltmeteret til at se om dit system er i orden

[attachment=14681]Tommelfingerreglerfor12vel.jpg[/attachment]

[attachment=14682]P1022328_2013-06-11.JPG[/attachment]


Denne lille bog er guld værd, men koster kun ca. 150 kr. i visse bådforretninger
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen