Forfatter Emne: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.  (Læst 6726 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Dato: 09. Marts 2009 kl: 18:38:38 »
Hvad der for få uger siden bare var en sjov leg med tanker kan nu - grundet skattereform og kommende miljøzoner - sagtens blive realitet for mange af os.
Ombygning af dieselbiler til rækkebenz.

Derfor - JJ - kunne det være herligt at høre nogle reallife-iagttagelser om, hvordan sådan en opfører sig i en T3. Brændstofforbrug? Fornemmelse af trækkraft? Temperaturforhold? Motorens momentforløb i forhold til gearing? Støjniveau? Fortæl frit fra leveren.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #1 Dato: 09. Marts 2009 kl: 20:02:28 »
http://www.mamut.net/vwbustuningshop/

http://www.smt.nu/

og så er der jo også nogle stykker i tyskland
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #2 Dato: 09. Marts 2009 kl: 20:40:56 »
I sverige finns adapter för montering av volvo b23/b230 motor på bensinväxellåda.
Jag misstänker att dom flesta tyska ombyggnadssatser är för samma växellåda.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #3 Dato: 09. Marts 2009 kl: 21:13:51 »
Citat fra: "Jarl"
Hvad der for få uger siden bare var en sjov leg med tanker kan nu - grundet skattereform og kommende miljøzoner - sagtens blive realitet for mange af os.
Ombygning af dieselbiler til rækkebenz.

Derfor - JJ - kunne det være herligt at høre nogle reallife-iagttagelser om, hvordan sådan en opfører sig i en T3. Brændstofforbrug? Fornemmelse af trækkraft? Temperaturforhold? Motorens momentforløb i forhold til gearing? Støjniveau? Fortæl frit fra leveren.


Hej,

Jamen, gerne.

Jeg må indrømme at jeg stadig ikke aner hvilken gearkasse der sidder på. Jeg har simpelthen ikke haft bilen på lift endnu - den kører bare. Og kører.

Subjektiv oplevelse: En dejlig omdrejningsvillig motor, som både formår at trække jævnt fra nær bunden i 5 gear, og som formår at vræle frækt golf-agtigt når den får noget at leve af i de lave gear.
Har prøvet 135 på motorvejen, op af bakke, og der var stadig noget at komme efter ved at træde speederen længere ned. Og der kunne stadig snakkes i bilen. Triller også gerne 55 km/t og kan ikke høre motoren

Den ryster mere end en WBX - subjektivt vurderet en del mere. Måske jeg en dag tager mig sammen til at se på motorophængene og forny dem og se om det gør en forskel. Hvor WBX'en vuggede blidt fra side til side, så står en række-4 og ryster som en våd hund der fryser - men det kender diesel-folket jo.

Økonomi: Ca 1000 km blandet by-kørsel hh motorvej (50 km hver vej) med 125-130 her i jan/feb: 9,6 km/l.

Varme: Den bliver ikke over-varm. Men hey - vinteren snyder, mere viden til sommer.

Men havde jeg en diesel gulplade, og stirrede afgift-døden i øjnene, ville jeg klart overveje at kaste en ABS eller sjovere, en 2E i - og gå over til benzindrift. Den mest økonomiske må dog være 115 heste multipoint 1.8L motor - større kompresseion, multipoint injection - og samme slagvolumen?

Just do it!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #4 Dato: 09. Marts 2009 kl: 21:33:19 »
Og måske kunne en dæmperordning a la volvo 460 have en gavnlig effekt på rysteriet ?
(minder om en støddæmper i vandret liggende miniformat)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #5 Dato: 09. Marts 2009 kl: 22:48:46 »
@jj, i hvlken bil ligger den 1,8l multipoint med 115hk? :roll:

jeg kender til 1,8 monopoint med 90hk (motorkode abs og adz) som ligger i bla golf3, vento og passat 89 - 96 (den hedder noget andet i de første passater men i principet den samme motor, bare anden styring).

2,0 multipoint med 115hk som bla. ligger i golf3 gti 8v og passat (94-96 måske også i 32i'eren men har ik undersøgt det nærmere :roll: )

mht. 1,8l motor med karburator fra bla. golf2, vil jeg ikke anbefale den, da jeg syntes at det er en træls karburator med alt for meget vacum-haløj, så KISS og vælg indspøjtning og gå uden om k- og ke-tronic da det også er forældet i mine øjne :wink:

personligt har jeg selv kørt 5år/80kkm i en vento med 1,8 monopint abs, og synes den er meget driftsikker og vedligholdes venlig, og har ik noget imod koldstart/fuldpedal :P
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #6 Dato: 09. Marts 2009 kl: 23:24:51 »
Kan være jeg tager fejl.

Men denne?
1.8 20V 93kW
The normally aspirated version of the 1.8T

Engine code  
AGN / APG / ADR / ARG / APT / AVV
Configuration  
1,781 cc (108.7 cu in) inline 4
Head  
DOHC, aluminum, 5-valves per cylinder.
Cylinders  
bore * stroke 81 * 86.4 mm, cast iron engine block
Fuel System  
Motronic ME 7.5 electronic sequential SFI fuel injection, premium unleaded recommended
Output
93 kW (125 Hp) at 5,800 rpm and 168 N.m (124 lbf.ft) @ 3,500 rpm
93 kW (125 Hp) at 6,000 rpm and 170 N.m (125 lbf.ft) @ 4,200 rpm
93 kW (125 Hp) at 5,800 rpm and 173 N.m (128 lbf·ft) @ 3,950 rpm
applications  
Audi A3 (1996—2003), Audi A4 (1994—2001), Audi A6 (1995—2001), SEAT León (1999—2005), SEAT Toledo (1999—2004), Škoda Octavia (1997—1999), VW Passat (1996—2000), VW Golf (1997—1999)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #7 Dato: 10. Marts 2009 kl: 01:18:41 »
ja det er så en 125hk model, den der kom i golf4 og passat 3b, men blev trukket af markedet igen da kunderne ikke var tilfreds med den!
men med turbo og standard 150hk får den fine anmeldelser 8)

det er noget lignede tristar er ved putte i sin airride doka :P
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #8 Dato: 10. Marts 2009 kl: 07:36:39 »
@ JJ.: Ikke overbevisende brændstofforbrug, er det køremønsteret med by og motorvej der trækker ned.

Jeg mangler stadig en liste over hvilke biler der er mest optimale at tage motoren fra, men fornemmer det er rimeligt nye biler. :cry: som så vil koste kassen. :x

Er det korrekt at alle Golfer, Passat, små Audi er interessante hvis HK mængden er indenfor 20%
JX - 70 HK (max 84)
CS - 50 HK (max 60)

@ PARKHAVE.: Hvad koster de omtrentligt hos dig.

@ Brutus.: Hvem var det i sin tid der foretog ombygning til R4.

@ Verner.: Det er da godt du har alle de projekter stående, så er der motorer at tage af.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #9 Dato: 10. Marts 2009 kl: 08:41:18 »
Golf3 og Vento. (Og passat og ?)

Min Haynes siger påforsiden: Golf & Vento 1992-1998

1.8 ABS motor.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Ashley

  • Gæst
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #10 Dato: 10. Marts 2009 kl: 09:02:55 »
er det virkelig bare så nemt lige at udskifte dieselmotoren til en benziner??

da min kammerat skulle det, i hans  t4 så skulle der kiler, og en masse saven og svejsning til..

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #11 Dato: 10. Marts 2009 kl: 09:10:29 »
ABS 90 HK
AAM og ANN 75HK

Alle 3 er monopoint

Hinze

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #12 Dato: 10. Marts 2009 kl: 11:17:12 »
Ja må vi nu lige høre. Der er vel forskel på f.eks ledningsnettet til benzin og diesel så det her plug and play er vel med indtil flere forbehold.

Træd frem kære vismænd udi T3'ens snurrige fremdriftsmuligheder og berig os med eders erfaringer.  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #13 Dato: 10. Marts 2009 kl: 14:45:47 »
@JJ: Kunne du måske ved lejlighed tage et billede af området ved indsugningsmanifolden, så man kan se, hvor meget/lidt plads, der er hen til motorbrøndens side?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #14 Dato: 10. Marts 2009 kl: 16:48:56 »
:lol:  Ja jeg har jo i laaang tid luret på Brutus bilen.  :lol: Desværre uden særlig meget respons, når jeg har spurgt.

Kurt
Kurt - 25115788