T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: BlackChart efter 05. Januar 2013 kl: 13:48:19
-
Jeg har siddet og søgt lidt, men synes ikke jeg har kunnet uddrage hvad der er bedst.
Som bekendt igang med at udbedre den smule rust Minnie har, og der er skiftet noget plade ved nogle samlinger.
Har søgt mig frem til produkter som Sikaflex (er det mon 221 man mener her?), rudelim og karosserilim.
Hvad er erfaringerne derude?
-
Sikaflex 221 har jeg gode erfaringer med, autolakereren bruger noget der skal overlakeres inden 4 timer..
-
skal fugerne være synlige eller er det i hjulkasser?
-
Det er til de synlige, dem på siderne.
Det man ikke kan se regner jeg med at rense godt og grundigt af og søbe ind i karosserikit og så et godt lag undervognsbehandling/hulrums beskyttelse på...
-
jeg tror det vigtigste er at følge producentens anvisninger nøje mht overlakering. Både mht grunder/primer, tørretid, hærdet/ikke hærdet. så om "snasket" hedder sika, dana eller 3m er nok mere religion. ;-)
-
hva siger til at man bruges sika 521 nogen der har erfaringer
kim
-
Jeg renser fugerne med en dremel, efterfølgende med en rundbørste messing på boremaskinen.
Derefter behandler jeg fugen med epoxy, jeg benytter mig af Brunox som jeg pensler (kan googles).
Efter 2 dage kommer der så Sikaflex ind i den behandlede fuge, mener det er 221, men primært er det den til fuger.
Så lakerer jeg.
Enkelte arbejder med phosforsyre (det der er i Cola) og så er der nogle der sandblæser fugerne.
Det vigtigste er, at fugen får lak eller epoxy inden der kommer Sikaflex ind i fugen.
Og rusten kommer også indefra, Fluid Film indefra er magie ... Fluid Film kryber opad, sikke en evne ...
Jens
-
Jeg renser fugerne med en dremel, efterfølgende med en rundbørste messing på boremaskinen.
Derefter behandler jeg fugen med epoxy, jeg benytter mig af Brunox som jeg pensler (kan googles).
Efter 2 dage kommer der så Sikaflex ind i den behandlede fuge, mener det er 221, men primært er det den til fuger.
Så lakerer jeg.
Enkelte arbejder med phosforsyre (det der er i Cola) og så er der nogle der sandblæser fugerne.
Det vigtigste er, at fugen får lak eller epoxy inden der kommer Sikaflex ind i fugen.
Og rusten kommer også indefra, Fluid Film indefra er magie ... Fluid Film kryber opad, sikke en evne ...
Jens
Mads (vwmadsen), som har nogle rigtigt fine fuger, har et ekstra led i processen. Efter at have renset rillen grundigt, sprøjter han penetrerende rustbeskyttelse (oliebaseret) ind i samlingen over adskillelige gange, så sprækken ved svejsningen bliver fyldt op. Derefter tørrer han rillen med fortynder, inden påføring af epoxyen. Derefter maler han, og så fuger han. ( Ret mig Mads, hvis jeg husker forkert :) )
-
er det dette ?
http://www.ebay.de/itm/26-99-Liter-BRUNOX-Epoxy-Rostumwandler-1-0L-Rostgrund-Rostsanierer-Grundierung-/360488122896?hash=item53eec43a10:g:ZsoAAOSwUKxYkz-T
-
Ja den der Brunox link er korrekt !!!
---
Fluid Film anvendes først efter 2K lakering udefra, dens evner er for gode... 2K lakken hæfter ikke på Fluid Film ... og det kan krybe under "for frisk" lak ...
Jeg går meget op i Fluid Film, dens evner er 100x mere effektiv end petrolprodukternes. Og som eneste biokemi kryber det opad ... en spraydåse hjælper indvendig i hjørnere. Bunden på min bobbel cabriolet er blevet sprøjtet med Mike Sanders dysse og Fluid Film A ... Vangerne i alle mie 3 busser er fyldt med Fluid Film A til det drypper ...
Her et billede af indersiden (førerside) på min LLE, nederst inde blev der penslet Fluid Film efter svejsearbejdet. Kampen mod rust kan være krævende, det kender vi alt om ...
Der er mange visdomme, vi bliver alle klogere.
Jens
-
Og lige et billede af syncro dokaen med fræsede kanter og hjørner ... den er blevet behandlet med epoxy, så fik den Sikaflex og 2k epoxy og til sidst 2k lak ...
Jeg køber original lak 2K hos forhandleren til veteranbiler, ikke noget moderne vandlak.
-
Jeg er gået i gang med at lave de udvendige samlinger på min T3.
Jeg kan se at mange af jer omtaler Fluid Film meget positivt.
Der er 2 valgmuligheder.
Den der holder længst er mere tyktflydende.
Hvilken har i brugt?
Fluid Film liquid A
Viskositet: lav (f.eks. som olivenolie)
Krybeevne: + + + + +
Beskyttelsesvarighed: min. 2 år (i lukkede hulrum)
Fluid Film NAS
Viskositet: lav-middel (f.eks. som ketchup)
Krybeevne: + + + +
Beskyttelsesvarighed: ca. 6 år (i lukkede hulrum)
Jeg har har fjernet fugemassen, forseglet samlingen med epoxy maling. Havde overvejet kun at bruge epoxy - men er kommet frem til at epoxyen ikke holder, da den ikke er elastisk - er det korrekt?
Venlig hilsen
ThomasE