T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: TONY efter 16. August 2007 kl: 17:38:04

Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 16. August 2007 kl: 17:38:04
Jeg er ved at prøve på at finde en løsning på de tærede endedæksler, som 5-trinsboxene næsten altid har.
Her er ét af de dæksler jeg har afmonteret til at forsøge med, og lad det samtidig være en opfordring til, kun at afmontere dækslet for at tætne, hvis du er sikker på at det er iorden, eller hvis du har et andet.  :!:
Se godt på det udv. billede ved den lille "tap", så vil du se bagsiden af lejet til øverste gearaksel  :!:  :!:  :!:  :shock:
På det andet billede ses det, at selv den indvendige side af dækslet er tæret  :shock:  :shock:  :shock:
Gearkassen har kun stået stille i 6 mdr. og stykket som mangles i dækslet, faldt simpelthen af, da jeg fjernede ophænget  :(  :shock:

Tony
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 25. August 2007 kl: 09:02:19
Tony mener at når man fjerner ophænget smuldrer dækslet i stykker, så med mindre man har et nyt dæksel der er helt skal man ikke begynde at skille kassen ad for at tætne i samlinger eller renovere.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 25. August 2007 kl: 11:59:04
Jep...de er meget dårlige, men kun udvendig. Indmaden derimod er faktisk utrolig stærk, der er jo stadig mange kørende gearkasser som er over 20 år gamle.
Det jeg vil prøve, når jeg får lavet en form, er at indstøbe de bagerste ca.2 cm. af endedækslet i polye....than (kan sq ík lige stave det).
Materialet er modstandsdygtig over for stort set alt, og er utrolig stærkt.
Desværre er det også dyrt, ca. 400,- pr. dæksel, men til gengæld holder det også resten af gearkassens levetid.
Det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre at få et nyt dæksel, og hvis man kunne, ville prisen sikkert afholde de fleste fra at købe et.

Tony.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: poot efter 27. August 2007 kl: 23:52:25
Kan man ikke bare svejse et stykke alu plade ind i hullet.  eller er legeringen ikke til at svejse i .

Så vidt jeg ved, er udstyr til alu svejsning ikke så dyrt mere, og der er vel mange ender, pluds koblings klokker. der skal laves, så det kunne måske blive en hel lille forretning.



fandt lige dette
http://www.biltema.dk/products/productlist.asp?iSecId=554

jeg har elektrode svejser, så kom med en ende og jeg er villig til at forsøge mig. :wink:  :wink:

Hilsen Poul
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 28. August 2007 kl: 00:14:01
...Dækslet ovenfor er for ringe til at man kan svejse det, det ses ikke så tydeligt på billedet, men overfladen ligner en pløjemark og omkring hullet er der under 1 mm. meget porøs gods.
Så det prøver jeg at støbe op når jeg engang finder ud af hvordan jeg kan få det store leje ud, som sidder midt i dækslet  :P  det skulle helst kunne bruges igen.

Men mange andre dæksler med meget mindre huller tror jeg godt man kunne lave ved at svejse dem.

Et af mine dæksler prøver jeg også at smøre ind i "kemisk metal" og så spænde ophænget på inden det tørrer, så må tiden vise om det også er oliebestandig.

Jeg kender desværre ingen pt som svejser alu, ellers skulle det prøves.
Jeg kigger lige på linket, så må vi jo se om du skal prøve at svejse en ende  :wink:

Tony
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 28. August 2007 kl: 10:18:15
Jeg følger meget interesseret med.. Jeg har en 3H der endnu er tæt ved dækslet men som sikkert ikke er det når man tager ophænget af.. Måske kunne man endde eksperimentere med at ændre ophænget så der kunne komme mere luft til?
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 28. August 2007 kl: 11:01:00
Citat fra: "TONY"
Jep...de er meget dårlige, men kun udvendig. Indmaden derimod er faktisk utrolig stærk, der er jo stadig mange kørende gearkasser som er over 20 år gamle.
Det jeg vil prøve, når jeg får lavet en form, er at indstøbe de bagerste ca.2 cm. af endedækslet i polye....than (kan sq ík lige stave det).
Materialet er modstandsdygtig over for stort set alt, og er utrolig stærkt.
Desværre er det også dyrt, ca. 400,- pr. dæksel, men til gengæld holder det også resten af gearkassens levetid.
Det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre at få et nyt dæksel, og hvis man kunne, ville prisen sikkert afholde de fleste fra at købe et.
Tony.


Efter min mening er T3 gearkassen hverken god kvall. indvendigt eller udvendigt i forhold til andre kasser jeg har set (tænker bla. på min Renault  :wink: ) ... Men skidt nu med det.

Problemet er at støbegodset er af så dårlig kvalitet, at den galvaniske tærring som opstår mellem stålophænget og aludækselet voldsomt reducerer levetiden på dækselet.

Løsningen kunne være at rense dækslet RIGTIG godt af og laminere et tyndt lag glasfiber på områderne, hvor tæringen opstå.

Det er ikke muligt at svejse ordenligt i alu af så dårlig kvall + det ikke vil løse problemet..

Jeg ville anvende glasfiber og epoxy i stedet for kemiskmetal.
Tror ikke styrken er høj nok på kemiskmetal til at lappe huller af den størrelse.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 28. August 2007 kl: 12:17:08
Men uden afmontering kan man jo ikke eksperimentere.. så af skal det skide ophæng jo..

Jeg vil måske forsøge mig med at varme ophænget op før jeg tager det af, men ved ikke om det hjælper en døjt.

Efter en længere udredning fra en kollega om galvanisk tæring på aluminiumsskrog i skibsfarten i saltvand tror jeg jeg vil forsøge med en koldforzinkning som en slags offeranodelag og så enelleranden gummimembran mellem metalbeslaget og aludækslet.

Ønsk mig altmulig held og lykke når jeg tager beslaget af!  :shock:
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 28. August 2007 kl: 16:21:39
@ wbx, nej til de store huller tror jeg heller ikke på kemisk metal, men i de andre dæksler jeg har, er de største huller ca. 6-7 mm. så dem vil jeg forsøge på.

@ Jan, jeg tror ikke du behøver at varme. Ingen af mine ophæng var svære at få af, de hænger ikke fast i gearkassen. "snasket" mellem gearks. og ophæng bliver nærmest "glaséret" ud mod ophænget, problemet er mellem "glaséringen" og gearkassen.

Det er godt at der nu er flere til at eksperimentere, så må vi da kunne finde en holdbar løsning  :D  men hvordan fa.... får man det leje ud dækslet, så det er til at bruge igen  :?  

Tony
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: poot efter 28. August 2007 kl: 17:03:52
Citat fra: "TONY"
 

Det er godt at der nu er flere til at eksperimentere, så må vi da kunne finde en holdbar løsning  :D  men hvordan fa.... får man det leje ud dækslet, så det er til at bruge igen  :?  

Tony


Nu der alligevel er hul i dækslet, kan man så ikke bore et mere, så man kan slå det ud bagfra.

Poul
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 28. August 2007 kl: 17:07:48
....Har faktisk overvejet det  :roll:  og siden jeg ikke er den eneste, så tror jeg sq at jeg prøver  :shock:

Tony
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: Djursland efter 28. August 2007 kl: 18:58:33
Citat fra: "jankjerbye"

Efter en længere udredning fra en kollega om galvanisk tæring på aluminiumsskrog i skibsfarten i saltvand tror jeg jeg vil forsøge med en koldforzinkning som en slags offeranodelag og så enelleranden gummimembran mellem metalbeslaget og aludækslet  :shock:


ville det ikke være en ide at sætte en Zink annode på gear kassen som offer annode

det gør man jo til søs på alu både

Mvh Djurs  :lol:
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: FarT3 efter 28. August 2007 kl: 21:15:40
Jeg var også ude for at splitte gearkasser ad for at lære lidt om indmaden. Jeg har også tæringsproblemer i endedækslet på 86'eren ASS. Der ses tydeligt en revne rundt om tæringen. Det er min teori at der simpelthen ophobes så meget ir der aflejres mellem ophænget og endedækslet at det trykker endedækslet i stykker da ophænget ikke lige giver sig.

Jeg tror ikke på en gummipakning, da der altid kan komme fugt mm ind bagved. Grundig undervognssovs tror jeg er løsningen. Evt en sealing på 3 sider mellem ophæng og dæksel så bunden er åben for ventilation.

[/img]

Iøvrigt ødelægger VW lejet i midten for at få det ud ved at vippe midten op og derefter bruge en indvendig aftrækker.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 28. August 2007 kl: 22:57:47
Jeg har lige afmonteret lejet med succes  :D
Find midten af dækslet ved at måle tværs over, mål 1,6 cm. ud fra midten, mod begge sider naturligvis :roll: , og bor så 2 huller.
Start småt og forsigtigt, og slut oppe i 5-6 mm. Så kan man slå lejet ud, uden at ødelægge det.

@ FarT3, den ser bekendt ud den trykskade  :(  men resten af dit dæksel ser overraskende sund ud, på mine er res.nummeret forlængst tæret væk  :roll:
Jeg tror også på en 3-sidet sealing, hvis man har et fint dæksel som endnu ikke er skadet.  :idea:

Tony
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 01. September 2007 kl: 22:31:05
Jeg tror jeg vil prøve med http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83195 dether på mit endedæksel.

Jeg fik ophænget af uden der gik hul men der kom dog et par store flager af!

Billeder følger..
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 01. September 2007 kl: 22:40:01
...det ser ud til at være en stærk, og ihvertfald prisbillig løsning.
Det bliver spændende at se resultatet.... :roll:

...nu er det forhåbentlig ikke din AAS-box du leger med...... :?  :shock:

ser frem til billeder......

Tony
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 02. September 2007 kl: 09:33:35
Jo.. det er AAS boksen.. den skal sku fikses og pudses og forstærkes og males inden jeg sætter den under bilen til en våd saltholdig vinter.

Jeg har også kigget lidt på de offeranoder man kan købe ved biltema.. hvordan monteres sådan en korrekt? Der kan vel ikke ske andet end at det ikke virker.

Så fik jeg taget lidt billeder:

http://martinelund.dk/jan/gbox/gbox.html
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 02. September 2007 kl: 23:17:19
Hmm opspartling i epoxy med glasfibertråde til forstærkning og alugrunder jeg blevet anbefalet.

Derudover overvejer jeg nogle gummiskiver mellem beslaget og gearkasssenså den galvaniske tæring bliver nedsat...

Ingen kommentarer på offeranoden til skibe.. Hvordan faen skal sånen sidde ? Og virker det overhovedet på en gearkasse af aluminum?
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: TONY efter 02. September 2007 kl: 23:37:01
....jeg tror du skal bruge metalskiver, hvis det er for at lave lidt mere afstand  :?:  metalforbindelsen har du alligevel gennem boltene.

mht. offeranoder... ved ikke meget om det...men er det ikke noget med at "overføre" tæringen til en svagere metal-legering  :?:
Findes der noget svagere end en T3-gearkasse.... :?  :wink:

Tony
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2007 kl: 07:04:34
Citat fra: "jankjerbye"
Hmm opspartling i epoxy med glasfibertråde til forstærkning og alugrunder jeg blevet anbefalet.

"Rigtig" glasfiber - altså med polyester virker også helt fantastisk - det er da en overvejelse værd.

Derudover overvejer jeg nogle gummiskiver mellem beslaget og gearkasssenså den galvaniske tæring bliver nedsat...

Ingen kommentarer på offeranoden til skibe.. Hvordan faen skal sånen sidde ? Og virker det overhovedet på en gearkasse af aluminum?

Tror ikke det giver noget, men vil da gerne følge et forsøg. Kriteriet for at det dur, er jo at der er elektrisk (galvanisk) forbindelse fra emnet, der skal beskyttes, til "offeret". Det er der i sagens natur i en båd, hvor saltvandet udgør "den store leder", men det er betydeligt mere tvivlsomt i fri luft. "Offeranodeproncippet er jo i bund og grund det samme som galvanisering/forzinkning - blot mindre fordelt. Jeg tvivler på, at en trailer ville være rustbeskyttet, hvis al zinken blev samlet i en klump i det ene hjørne. Jeg ved godt, at galvanisering kryber, meeeen, vist ikke så meget. I stedet for ved jeg at ganske lavteknologisk rustbeskyttelse med et hvilket som helst olieprodukt dur.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 03. September 2007 kl: 09:03:27
Citat fra: "Jarl"


"Rigtig" glasfiber - altså med polyester virker også helt fantastisk - det er da en overvejelse værd.



Enig!
Jeg ville dog anvende epoxy i stedet for polyester !
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 03. September 2007 kl: 10:23:25
Ja.. offeranoder er nok lidt flippet.. det er nok droppet..

Jeg skal lige prøve at overveje hvordan jeg vil bygge de kratere der er op.. det er ikke voldsomt meget gods der mangler og der er nærmest i sådan en lille rand ved næsen til lejet... Jeg har ikke arbejdet i epoxy/fiber før.

Desuden vil jeg prøve at opnå så glat en overflade som muligt, den er rimelig ru nu. for at undgå at alt for meget gnat og gyt sætter sig og holder på fugten. Jeg har overvejet lakering, WBXmanden siger jeg skal bruge Alugrunder.. det har jeg ikke lige fundet .. jeg har fundet noget der hedder alu/zink spray.. Har også overvejet hammerite direkte på godset og så epoxyspartel ovenpå... og så hammerite igen.

Jeg vil helst ikke have altformeget materiale på endegodset så det kan sætte sig skidt og møg, og grunden til at jeg vil bruge gummiskiver er at de er fleksible og kan gi sig når man nu placerer gearkassen anderledes (minimalt godtnok) i forhold til ophænget. Der er ikke tæring ved boltene i gevindet, men det risikerer man måske hvis man fjerner kontakten til ophænget.. hmm..
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 10. September 2007 kl: 18:06:32
Nå.. manglende erfaring = lærepenge..  Jeg fik fat i noget epoxykit med indlejret hærder.. Jeg kan huske at jeg tænkte da jeg stod og kiggede på det.. hvorfor mon det ikke hærder der hvor det rører ved hinanden inden i kittet? Da jeg fik kittet ud af  det lille rør var det underligt hårdt og grynet indeni.

Tjaeh.. det var da dejligt at arbejde med og jeg fik opbygget begge hjørner af gearkassen med et par grå moddelervoksklumper forstærket med fibertape.. det fungerede ret godt.. bortset fra at det aldrig hærdede...  :x

Hmm.. det anede mig at det ikke fungerede, nu er det prøvet.

Er der nogen der har erfaring med forskellige epoxyprodukter? Hvad vil i anbefale til denher opgave?
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 10. September 2007 kl: 19:57:57
Et lille billede af forsøget med armering med fiber. Det gik rimeligt indtil det lorteepoxy ødelagde det hele..

Hvad bruger man? Nogen der kan komme med en link til et produkt så man ved hvad man skal købe? Biltema har 5-6 forskellige ting med epoxy...

(http://martinelund.dk/jan/P9100094.jpg)
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: BlackChart efter 10. September 2007 kl: 20:01:11
Jeg ville nok vælge den 2 komponent kemisk metal de har, vare nr. 36-058...
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. September 2007 kl: 20:01:15
Når man ikke vil høre, må man føle...  :P

Den "pølse" du har købt skal ældes rigitig godt sammen i hånden (håndflade og tommelfinger) med gummi handsker på.

MEN som jeg har fortalt dig, er det IKKE det helt rigtige !

Brug glasfiber væv og lamineringsepoxy (meget tyndtflydende, kan anbefale West Systems) !
Vævet skal lægges på i lag og kun lige gennemvædes, hverken for lidt eller for meget epoxy.

Man kan evt. blande cellulosefibre i epoxyen og bruge den som en slags epoxyfiberspartel, lidt nemmere end lægge glasfibervæv på i lag, og næsten lige så stærkt.

Glasfiber har ikke styrke i sig selv og det har epoxy heller ikke, derfor er det vigtigt "blande" det i det rigtige forhold.

En tommelfingerregel skal det være et forhold fra 1:1 til 2,5:1 epoxy/ glasfiber. Det afhænger af væv, epoxy og lamineringsmetode.

Prøv at søg på nettet vedr. glasfiberarbejde
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. September 2007 kl: 20:13:29
Citat fra: "jankjerbye"
Et lille billede af forsøget med armering med fiber. Det gik rimeligt indtil det lorteepoxy ødelagde det hele..

Hvad bruger man? Nogen der kan komme med en link til et produkt så man ved hvad man skal købe? Biltema har 5-6 forskellige ting med epoxy...

(http://martinelund.dk/jan/P9100094.jpg)


Det er sku'da ikke remse du skal bruge !!!  :lol:
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 10. September 2007 kl: 20:26:41
Ahhr.. Rasmus det er vist selktiv hukommelse... Du var vist rimelig pirrelig den dag.. der var ikke megen hjælp at hente udover meget generelle vendinger om glasfiber og epoxy.. så jeg prøvede selv. Det er også derfor jeg spørger lidt til det efter første forsøg.. hvis du "havde fortalt" mig det hele som du antyder så var der vel ingen grund til at gøre noget helt fjerde og derefter spørge igen... ??? Nå. nok om det.. tilbage til det tekniske...

Pølsen blev æltet med gummihandsker.. meget grundigt.. og længe og lagt på..  Produktet var defekt .. der var allerede hærdet inde i midten i grynede kager flere steder, eller nærmest i "skaller". Men jeg tror bestemt at den konsistens er den bedste til at bygge de hjørner op der er forvitret og nedbrudt... Det kan være jeg ikke har taget gode nok billeder af hvordan forvitringen ser ud..

Et tyndt produkt og glasfiber i baner eller trevler er fint til store rimeligt plane flader kan jeg forestille mig men dether er jo små hjørner og en meget lille grat rundtomkring dender lille næse.. så "kit" der kan trykkes ned i graterne ville være det bedste..  (tror jeg??) Jeg har ingen planer om at lave en kæmpe "skal" udenpå hele gearkassehuset, men det er måske der misforståelsen foreligger?
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 10. September 2007 kl: 20:29:15
Jaeh? øh remse? deet? Såeh?
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: KHSalvesen efter 10. September 2007 kl: 20:39:51
1.: Du vil gerne trykke en dej ned i ujævnhederne, men vil ikke pensle noget tyndt stads deri. ?

2.: Det er noget rimeligt groft væv du har gang i. Det du skal bruge ligner mere filt. Det bliver fuldkommen gennemvædet og klistret under arbejdet.

3.: Gummihandsker beskytter ikke mod Epoxy, måske i kort tid, men det er et sats med helbredet. Du ved nok eksem, livslangt udslæt og såen. Brug redskaber, eller køb handsker beregnet til Epoxy.

Lortet er usundt. Be carefull.

Kurt - Med Epoxy certifikat. (20 år siden)
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 10. September 2007 kl: 20:47:22
Ok.. tak for lidt feedback Kurt.. jeg er helt grøn her på dether område..

Det er ikke så meget ujævnhederne jeg vil udpensle.. det er de hmm dybe "kløfter" eller grater der er opstået ved at hjørnerne på kassen er forvitret og specielt en rende rundtom den næse der stikker ud hvor der er et leje inde bagved. På den 3H jeg også har faldt den næse simpelhen af da jeg forsigtigt prøvede at rense alugodset.. det vil jeg  selvfølgelig gerne undgå så jeg vil gerne styrke "næsen" og have fyldt renden rundt om bagsiden af "næsen" med noget stærkt der kan binde på alu.. Men det kan være der ikke er nogen vej udenom at plastre den til med tynd filt og flydende halløj så dem kommer til at ligne et brækket ben nærmere end at den får sin "oprindelige" form tilbage.. det kan være det er der jeg går galt i byen?
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. September 2007 kl: 20:54:32
Aaarrghh Jan for helvede det er bare din hjælpeløshed der kan drive mig til vanvid nogen gange.
 
Google er din ven !

(http://foto.volja.net/user_galleries/oknovz/da_te_kap.../midi_bart-google.gif)

Jeg tror måske bare du skal holde dig til kemisk metal....

...eller købe West System epoxy i en marine butik , ringe til Anders Borg hos Magic Wave på fyn og bestille en karton cellulose fiber.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 10. September 2007 kl: 20:57:17
Jeg er som skrevet ganske grøn.. det kan man vel godt kalde hjælpeløs  :?

Ok.. jamen der er jo noget at gå i gang med at undersøge.. Og lidt navne på bordet er altid godt..   Tak for hjælpen indtil nu..

Jeg vender tilbage når jeg får tid til forsøg # 2..
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. September 2007 kl: 20:57:21
Citat fra: "jankjerbye"
Jaeh? øh remse? deet? Såeh?


Det du har brugt på gearkasse ligner mistænkeligt meget remse, som man bruger til at lægge mellem gipsplader for vævet ikke flækker
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. September 2007 kl: 21:01:35
Når jeg skriver karton, så er det fordi Anders plejer at sende cellulosefiber i tomme mælkekartoner  :wink:
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: KHSalvesen efter 10. September 2007 kl: 21:05:22
Den remse har jeg heller aldrig hørt.

Som problemet beskrives, hælder jeg også til kemisk metal.

Jeg har engang været med til at støbe en trykke form, i forbindelse med tampontryk. Der brugte vi noget stads der var nærmest flydende, i løbet af dagen hærdede det med en enorm varmeudvikling. Til sidst var det at betragte som alu støbegods.

Ud at søge, spørg i industrien, kontakt de kemiske firmaer. Evt Google.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jensjakob efter 10. September 2007 kl: 21:17:12
Hvad siger de kloge hoveder på Teknologisk - jeg mener - du sidder til daglig midt i hjernetrusten....
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: opelhaj efter 10. September 2007 kl: 21:19:57
mon der er så mange derinde der tænker på rep af tærret endedæksel på t3 kasse foruden Jan  :D
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 10. September 2007 kl: 21:26:45
Hæhæ.. altså jeg tænker mere..

Finde/få anbefalet det rette produkt..

Finde den rette butik/forhandler..

Købe produktet..

Finde tiden til at lave forsøg # 2.

Jeg havde ikke i sinde at aktivere hele den danske videnskabelige verden eller gå i praktik på Cheminova :D

Jeg er måske for uambitiøs..
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: opelhaj efter 10. September 2007 kl: 21:31:44
hey din slemme dreng.. jeg får besked fra cheminova drengene imorgen sååååå slap af 8)
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: opelhaj efter 10. September 2007 kl: 21:32:39
ambitions niveauet fejler intet............
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: Jarl efter 10. September 2007 kl: 21:49:24
Kære Jan

Her er en lille dagligdags historie fra virkeligheden, som evt er god at blive klog af:

For 3 år siden reparerede jeg min Carat-forkofanger med "rigtigt" glasfiber - altså polyester og fiber. I den forbindelse tabte jeg en klat på mine fliser i indkørslen. I mellemtiden har der dagligt passeret biler med dækkene lige hen over klatten. Solen har skinnet på den og rrgnen har øset. Frosten har været kold og sommeren varm. Jeg har tabt raps, kølervøske og motorolie på klatten. Flere gange har jeg med damprenser forsøgt at fjerne skidtet. Uden held! Klatten sidder nu på 3. år helt perfekt og stadig med 100% vedhæftning på hele kontaktfladen. Du er velkommen til at besigtige den ved lejlighed.

Men - det er jo på fliser - hvad med metaller? I glasfiberbåde med indenbordsmotor er motoren typisk fastgjotr på en stålrtamme, som er indstøbt i glasfiber. Denne glasfiber udholder temperatursvingninger, vibrationer og diverse kemiske påvirkninger fra motorens udflåd.

På den baggrund ville jeg bestemt bruge rigtig glasfiber til dit projekt. Og som fiber ville jeg benytte rowing - som er fiber rodet sammen i en kaotisk struktur.

Inden du går i hug skal din gearkasse renses meget mere af. Alu beskytter sig selv ved at danne en oxyderet overflade på få timer, og jeg tror, at du er bedst tjent med at undgå det. Sandblæs området til det er helt rent og overvej om ikke rigtig glasfiber var en mulighed. - I hvert fald er det betragtligt billigere end epoxy.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. September 2007 kl: 22:38:29
Roving kan også være vævet og ligne noget der kunne være lækkert at sy et par underbukser af.  :lol:

Hvis det var huller jeg skulle lappe, ville jeg også bruge enten måtte eller væv, men det er jo ikke tilfældet her.

Har anvendt epoxy med cellulosefibre til at lukke det hjørne jeg blev nød til at fjerne fra renault kassen til starteren.

Cellulose/ epoxy bruges også som kerne materiale i windsurfingfinner på under 10 millimeters tykkelse og 70 cm's. længde hvor påvirkningen er mange hundrede Nm lige under brættet

Stadig tror jeg kemisk metal el. glasfiber spartel  fra Plastic Padding og efterfølgende slibning og maling kan klare jobbet til UG (uden +), vil helt sikkert holde gearkassens levetid ud.  :P
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jankjerbye efter 11. September 2007 kl: 13:53:58
Hmm.. ok.. jeg går efter en ikke perfekt men acceptabel løsning. Jeg har fundet et spartelprodukt der er knapt så giftigt at arbejde med og som har fået mange gode anmeldelser.

Det er en MOTIF spartel med glasfibertråde i.

(http://media.thg.dk/DAT/pic/m/99444360002.JPG)

Det vil jeg forsøge mig med og håber det gir noget styrke til de tærede områder.
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: BlackChart efter 11. September 2007 kl: 20:20:03
Det er noget pis at arbejde med, taler af erfaring :?
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jensjakob efter 11. September 2007 kl: 21:04:11
1. Husk gummihandskerne
2. Gør det udendørs - det STINKER af epoxy
3. Du har ca 2 minutter til at blande, og 2 minutter til at sparte det på
4. Det stinker
5. Jeg har lappet pænt store huller i karossen med det - det holder fint stadigvæk...
6. Når du sliber det - lad være med at indhalere støvet - skidt for lungerne
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: poot efter 11. September 2007 kl: 22:06:48
Hej jan  :)
jeg ville bruge enten glasfiber rep sæt. eller kemisk metal  s 94 i harald nyborg kataloget 8)

Man skal vel også se på hvad skal produktet klare. og hvis der ikke er hul i gearkassen, skal der jo bare forhindres yderligere tæring,   monteringshullerne i endelåget, kan og skal vel stadig være det som gearkassen er gjort fast i.

Glasfiber rep sættet fungerer godt. har rep plæneklipper skjold med det, ( det var det sidste der gik i  stykker). faktisk tror jeg på Jarl, det polyester, man  limer glasfiberen med, kan saktens holde uden yderligere  tilsætning. det er uopslideligt.   men der skal nok sandblæses inden du kommer noget på.

Er det for et syns skyld du vil komme noget på endestykket. ville jeg bruge kemisk metal , står på samme side i HN kataloget.

husk nu billeder :wink:   okay det plejer du jo også  :)

hilsen Poul
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: WBX Manden efter 11. September 2007 kl: 22:53:30
Citat fra: "jensjakob"

Gør det udendørs - det STINKER af epoxy

 
Hmm det var mærkeligt  :roll: ... epoxy lugter næsten ikke og den omtalte spartel er på polyesterbasis  :P


Citat fra: "poot"
Hej jan  :)
faktisk tror jeg på Jarl, det polyester, man  limer glasfiberen med, kan saktens holde uden yderligere  tilsætning. det er uopslideligt.   men der skal nok sandblæses inden du kommer noget på.


Polyesteren er alene ikke meget stærkere end maling, men sikkert fin nok til at stoppe den galvaniske korrossion, så længe det ikke skal optage nogen kræfter.
Enig med en GRUNDIG rengøring !
Titel: Fugtige 5-trinsboxe
Indlæg af: jensjakob efter 11. September 2007 kl: 23:38:13
Fair nok.

"Den ligner den jeg bruger -og den jeg bruger lugter giftigt" - citat rettet :-)