T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jesper efter 26. Januar 2006 kl: 19:49:42

Titel: Service af dyser og pumpe?
Indlæg af: Jesper efter 26. Januar 2006 kl: 19:49:42
Problemet er ujævn motorgang ved koldstart samt ujævn tomgang det meste af tiden - derudover er bundtrækket dårligere end normalt

Hvor ofte skal dyserne udskiftes eller serviceres og hvad med pumpen?

Jesper
Titel: Service af dyser og pumpe?
Indlæg af: Jarl efter 27. Januar 2006 kl: 14:14:54
Dyser holder typisk over 100.000. De skal i deres levetid ikke serviceres. Er du i tvivl om deres funktion, så er du nødt til at teste dem med en dysetester. Så kan du se forstøvningsbilledet og åbningstrykket, som for en sugediesel skal være 130 bar og for en turbodiesel 155 bar.

Pumpen holder typisk 1.000.000 km, hvis den aldrig får skidt ind med dieselen. Den kan blive utæt, og så drypper den. Det klares med nye pakninger.

Den mest almindelige fejl i systemet er (udover luft i systemet grundet dårlige slanger/tilslutninger og stoppet dieselfilter) pumpetimingen, der skal justeres.

Læs denne tråd:

 http://www.rapsbil.dk/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=211
Titel: Service af dyser og pumpe?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. Marts 2006 kl: 13:53:46
Desværre har BOSCH ikke frigivet pumpen til raps eller lignende. Pakningerne bliver ædt af rapsolie hhv. BIODIESEL. Man kan fraskille en pumpe for at udskifte pakningerne. Samtidig rydder RAPS gevaldigt op i systemet, den renser alt skidt og småfidus i ledningssystemet sammenlignet med normal diesel. Dermed opstår der store mængder skidt i hele indsprøjtningssystemet. Dette ødelægger meget.

Et set pakninger koster omtrent 18,00 Euro til en pumpe. www.dieselsend.de har forstand på det.

Pumpen på min 1,6 TD holdt kun 308.000 km, den var slidt. BOSCH kostede mig omtrent 335,00 euro til komplet istandsættelse/renovering af slidte dele i pumpen og tjek af indsprøjtningsdyserne. Det holder ikke evigt.

Jens