T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: adman efter 19. August 2008 kl: 10:59:58
-
Stor dramatik på Øresundsbroen i går aftes på vej hjem fra Sverige.
Midt på broen i røg temperaturmåleren pludselig med lynets hast op i det røde felt.
Ind i nødsporet, på med sikkerhedsvest, ud og kontatere en sejlrende af vand efter bilen. Ud med en advarselstrekant, tilbage og tømme bilen (den var selvfølgelig proppet til randen), vente en tyve minutters tid og så ellers på med nyt vand. Ekspantionsbeholderen var helt tom, men korrekt mængde vand i den anden beholder.
Vi havde heldigvis masser af vand med. Efter 6 liter under det mig at der ingen forskel er at mærke. Kunne ingenting se pga mørket, så jeg måtte stå med en finger nede i beholderen.
Ned og kigge under bilen, hvor vandet løber af i samme tempo som jeg hælder det på.
Dyb frustration, da det kun var to dage siden at vi hentede den hos mekaniker på Langeland, fordi den havde eksploderet en kølereslange sidste weekend.
Nå, ringe til Autohjælp som ikke måtte hente os, da det kun er Falk, der må hjælpe på broen. Efter en time med bilerne blæsende forbi, kombineret med kraftig vind, kom Falk endelig og bugserede os til rundkørslen på den anden side af broen. Vente igen på Autohjælp og en taxa.
Det er sgu næsten FOR spændende at være T3-ejer!
Det var i hvert fald ikke særligt fedt at holde på broen med en godt pakket bil, en hundræd kælreste og vores to-årige datter, mens bilerne kørte forbi med topfart, selvom personalet på broen havde fået hastigheds-skiltene til at vise max 70 kmt til ære for os.
Nu er jeg bare spændt på hvad mekanikeren siger, når han ringer.
-
Sikke en omgang - du har en tålmodig kæreste...
Mit bedste bud er at det er den anden ende af kølerslangen - at nattens nedbrud hænger sammen med nedbruddet på Lolland.
Ja, mekker "burde" have tjekket efter at der ikke var andre løse ender og svage slanger, nu han var igang - hvis det altså er sådan det hænger sammen.
Ja, efter sådan en oplevelse er det man drømmer om en frisk fra fadet T5 California - og råd til at overholde alle de reglementerede eftersyn på værksted.
Men - en T3 der er plejet efter servicebogen og Haynes intervaller - tror jeg vil være ca ligeså sund som en ny T5 (cirka, sådan cirka), problemet er vel at alt for mange gamle biler _ikke_ bliver serviceret i det omfang de "burde" - bl.a. fordi at årlig service så langt ville overstige indkøbsprisen på bilen.
Pøj pøj
JJ
-
Den havde ellers fået helt ny slange og var blevet udluftet, og havde kørt med fuldt blæs på varmen de første 100 km.
Så jeg er meget nysgerrig på hvad der kan gøre at den hælder vandet af.
Er den ved at føde, eller hvad?
Så meget tryk er der vel ikke på? Kan det være en fejl på vandpumpen?
-
Ja hvis bare det havde været en diesel.....:-)
Så ville du med det samme vide at det var et revnet topstykke. På med et nyt og du har 100.000km til det skal skiftes næste gang ifølge serviceskemaet
-
Hej Flemming
Mit gæt er at hvis der blev skiftet een slange, så er problemet en af følgende:
* Det kan være sort uheld - at den nye slange er faldet af igen.
* Det kan være at en af de andre slanger - med sandsynligvis samme alder som den første, opgav livet.
Mit bedste gæt, er at det er en af de andre slanger som har begået harakiri.
Hvis det er sådan det er, så er det mit bud at det er tid til at skifte slanger.
PM evt også Hintze og hør ham om hvad han ved om slangernes livshistorie, måske du er heldig og han har skiftet nogen af dem.
Gode hilsner og pøj pøj
Jens Jakob
P.s. Hvis der er problemer med de lange plastrør under vognen frem til køler, så har jeg 2 sæt liggende i laden....
-
Det kan godt være et flækket topstykke, hvis der har været overtryk i systemet!
Hvilken motor er det, DG ?
-
Det er en DJ med karburator - Hinze-bussen.
-
Det er en DJ med karburator - Hinze-bussen.
Så kan det NEMT være et flækket topstykke !!!
Jeg er lidt bekymret for DG kaburatoren ikke kan levere nok saft til en DJ.
En for mager blanding hæver temperaturen og dermed risikoen for at flække topstykket :?
-
Det løber koldt ned ad ryggen, bare ved tanken om flækket topstykke...
Hinze, som jeg købte bilen af, skrev i sin tid om motoren:
1981 født som luftkølet CU, men er ombygget til wbx; der ligger pt en DJ med karburator
Satser på at det bare er en slange...
-
Hej Flemming
Hvis det er et flækket topstykke, så kig på den positive side - i og med at Hinze har mekket på motoren, så står du ikke med en gammel sammenrustet motor, men en motor der burde være nem at skille ad.
Er det et flækket topstykke, så kan det også klares rimeligt hurtigt - eneste spørgsmål er hvem der har et DJ topstykke liggende til overs. Rasmus?
Pøj pøj
Jens Jakob
-
Jeg er lidt bekymret for DG kaburatoren ikke kan levere nok saft til en DJ.
En for mager blanding hæver temperaturen og dermed risikoen for at flække topstykket :?
Hvis det er tilfældet, hvad er så løsningen? Skal man skifte kaburator?
Den kører nu ellers som en drøm og lyder sund og rask, men nu er det tredie gang siden maj at den smider vandet, så jeg vil meget gerne til bunds i hvorfor.
Ved ikke om følgende har nogen betydning for fejlsøgning:
Første gang var da vi bugserede min gamle bus (der var blevet stjålet) med slæbetov på Hinzebussen. Da vi landede ved værkstedet 1.5 km fra start, og holdt stille, smed den vandet.
Anden gang havde den kørt motorvej til Nyborg og havde lige været nede i tempo (ca 50 kmt) nogle km, da den sprang kølerslangen.
Tredie gang ( igår) havde vi kørt motorvej en times tid og kommer hel ned i fart ved betalingsanlægget, hvorefter den kommer op på 100 i kraftig blæst på broen og efter få minutter smider den vandet.
Det fælles er at det ikke sker når den bare kører derudaf, men altså når den lige har været nede i tempo og så op igen.
Har sikkert ikke en skid at sige, men så er hændelsesforløbet da beskrevet.
-
Hvis topstykket flækker, så pisser vandet vel ikke ud hurtigere end man kan hælde det på. Med mindre altså at topstykket er eksploderet, og det er det vel næppe.
Mon ikke vi skal kigge på rør og slanger??
-
Hvis topstykket flækker, så pisser vandet vel ikke ud hurtigere end man kan hælde det på. Med mindre altså at topstykket er eksploderet, og det er det vel næppe.
Jo hvis udstødningsgassen laver overtryk i kølesystem så en slange springer af :wink:
-
Dog vil jeg sige at det lyder mærkeligt at det kun sker når der gasses ned.
Hvis det hver gang skete efter længere tids belastning, ville det være mere forståeligt :roll:
Hvor meget pedal gav du den op ad broen ?
-
Som jeg forstår Flemming så løber vandet pt. af ligeså hurtigt som det bliver hældt på = et "kæmpe" hul. Jeg hælder mest til en kølerslange, men den kan jo være sprunget hvis et flækket topstykke har lavet overtryk i systemet???
Jeg kan nok godt finde et eller to brugte topstykker, men jeg er først tilbage i staden i løbet af weekenden...
/Mads
-
Som jeg forstår Flemming så løber vandet pt. af ligeså hurtigt som det bliver hældt på = et "kæmpe" hul. Jeg hælder mest til en kølerslange, men den kan jo være sprunget hvis et flækket topstykke har lavet overtryk i systemet???
/Mads
Ja lige præcis, synes også det er det jeg skriver !?
-
Så har jeg lige været ude og runde mekanikeren for at se skaderne i dagslys.
Det viste sig at være mekanikeren på Langeland, som ikke havde lavet den ordentligt i sidste uge. Slangen var ikke blevet skiftet men kortet af der hvor der var hul, og så havde han forlænget den med et nyt stykke slange.
Slangen var for lang og ikke bundet op, så den havde ligget på drivakslen, og dermed blevet slidt igennem til der gik hul.
-
Nånå heldigvis, det var godt !
:lol:
-
Ja gudskelov at det ikke var værre. Men jeg kunne nu godt have undværet havari midt på broen om natten.
Btw, wbx-mand, det problem du nævnte med kaburatoren, er det noget jeg skal følge op på? Hinze fortalte noget om at det var en speciel kaburator med dobbelt spjæld. Husker jeg forkert?
Min mekaniker fik for første gang kigget ned i motorrummet og han undrede sig over at den manglede en vacuum-dims (undskyld jeg har glemt hvad den hed) som skulle have siddet omkring 5-7 cm til højre for den røde hætte (strømfordeler?). Er det noget jeg skal gøre noget ved, og hvem har sådan en jeg kan købe?