T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: adman efter 13. Oktober 2008 kl: 00:51:12

Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 13. Oktober 2008 kl: 00:51:12
Nu er det snart ikke sjovt længere, håber en af jeg kan give et godt råd (andet end at skille sig af med dyret).

Hinzebussen bliver ved med at lave ballade med kølersystemet, og jeg har snart prøvet alt.

Kort resumé:
Først sprang en af de tykke slanger på vej til Langeland for et par måneder siden. Reperation, og hjem igen.

Så blev den varm igen og smed alt vandet på Øresundsbroen ugen efter. Dette skyldtes dog at mekanikeren på Langeland ikke havde sat strips på slangen, så den havde slæbt på drivakslen og slidt hul. (Spade!!!)

Reperation igen, og ny kølevædske på.

Men ak ak, stadig problemer. Den opfører sig fint på motorvejen, lige indtil jeg skal ned i fart og op igen lige efter, som eksempelvis ved et betalingsanlæg. Så ryger varmen, og jeg må ud og have alt vores bagage ud af lastrummet for at kunne komme til motorrummet, og lette på låget til ekspansionsbeholderen. Så kører den fint igen.

Købte et nyt låg til ekspansonsbeholderen, og håbede at det var her problemet gemte sig. Men nej, stadig ballade.

I fredags havde jeg den så på værksted, hvor vi var tre mand om at lufte ordentligt ud efter forskrifterne her fra forumet. Altså op med forenden, løsne den bageste udluftningsskrue, 2000 omdrejninger, lufte ud på køleren imens der bliver hældt vædske på bagtil. For at være HELT sikker på at der ikke var mere luft i systemet, lod vi den nærmest skifte alt kølervædske ud, til der absolut ikke kom flere luftbobler.

Det så ud til at hjælpe. Turen til Sverige forløb uden problemer, op og ned i fart, og det hele virkede fint. Varme på hele vejen.

I dag har jeg så gået og skiftet olie på den og slebet rust så den snart kan få en ny lak, og i aften skulle vi så lige køre en lille tur på ca 5 km, og pldselig er den for varm igen, og jeg må igen ud og lette på låget, så den siger psssssst, og så virker det fint igen.

Jeg prøvede denne gang at åbne lugen ved nummerpladen, og kunne høre en svag vislen, som om der er en utæthed et sted.

Hvad skal jeg gøre? Kan selvfølgelig bare leve med det og lette på låget hver gang den bliver varm, men det gør at man hele tiden kigger på måleren i stedet for på vejen, og det er skideirriterende at vi ikke kan bruge lastrummet. Det er jo ellers et af de store plusser ved en T3, og vi har ALTID masser af ting med frem og tilbage.

Nogen bud?
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: jensjakob efter 13. Oktober 2008 kl: 09:00:28
Hej Flemming

1. Fortæl os om vandstanden i de 2 beholder, før du åbner for dæksel og efter.

2. Er der synlige bobler i beholder når motor er varm og den går i tomgang?

Med gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: Mads-kaa efter 13. Oktober 2008 kl: 09:00:30
Når du skriver den bliver for varm, hvad er det så? hvor langt oppe er nålen? blinker dioden?
termostat? vandpumpe? Skift dem, hvis du er i tvivl. Hvis du siger du hører en syden eller lignende, så må du jo næsten finde ud af hvor den kommer fra.

/Mads
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: Aran efter 13. Oktober 2008 kl: 18:41:20
Inspektion af samtlige køler og varmeforbindelser. Er den med den tynde forbindelsesslange hen over motoren ?
Det var problemet med min. Man kunne ikke se utætheden, men en dag fik jeg den "geniale" ide, at vride ganske let i den famøse slange - med varm motor - og SÅ fandt jeg ud af, hvor kølevandet kom ud.
Det var en varm oplevelse.
Men også slangestudser bag på motoren bør kigges grundigt efter, ligesom de korte slanger der sidder der.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: POLLE955 efter 13. Oktober 2008 kl: 19:22:41
Hej Flemming !
Jeg har prøvet det samme , der var det topstykkerne der var revnet , ganske små revner , ned mod tændrørne , det gav overtryk i systemet , håber ikke det er det , men jeg har en dj motor liggende , så kan du få den med når du henter skydedøren  8) . Du har kigget efter revner ved låget på ekspantionsbeholder , lige under dækslet  :?: håber du finder fejlen .
hilsen poul
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: WBX Manden efter 13. Oktober 2008 kl: 20:35:33
Citat fra: "POLLE955"
Hej Flemming !
Jeg har prøvet det samme , der var det topstykkerne der var revnet , ganske små revner , ned mod tændrørne , det gav overtryk i systemet


Den er jeg tilhænger af. Og forklaringen kunne være som jeg tidligere har skrevet her: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5852&postdays=0&postorder=asc&start=0
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: ThomasG efter 13. Oktober 2008 kl: 20:54:15
Ja, det ligner umiddelbart det symptom, som jeg kender fra min kammerats 2.1WBX'er . Den har en 'prop' et eller andet sted, muligvis ved et af topstykkerne. Kølevandet bliver presset tilbage i den bagerste ekspansions-beholder, og når bilen bliver rigtig varm, tager den vandet lidt efter lidt. Han har forlængst pillet termostaten ud, kører videre nu og
efterfylder med vand indi mellem. Men der er ingen synlige revner eller utætheder. Og ja, det holder jo ikke evigt.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 13. Oktober 2008 kl: 22:25:39
Tak for alle svarene. Jeg må hive den på værksted igen på mandag, når jeg er tilbage.


Citér
1. Fortæl os om vandstanden i de 2 beholder, før du åbner for dæksel og efter.

2. Er der synlige bobler i beholder når motor er varm og den går i tomgang?


Vi hældte i til max på begge beholdere i fredags, og når den laver tricke med at blive for varm, er der under halvt fyldt i ekspansionsbeholderen, indtil jeg letter på låget, så løber det hele tilbage igen.

Og der er ingen bolbler ved tomgang.

Mads, nålen er normalt lidt under lampen, og når den bliver for varm når den ikke at lyse, da jeg holder øje med den HELE tiden. Så omkring 3/4 holder jeg ind og "trykudligner".

Må få tjekket både thermostat og pumpe.

Vi har ellers lige været slangesystemet igennem, og han har lavet tryktest  som ikke viste problemer, men vi må på den igen.

Prøver at skifte ekspansionsbeholderen, har en ekstra liggende, som jeg fik af Mølle.

WBX, kan man teste om det er topstykket, uden at skille motoren ad?
Og hvis problemet er mangel på saft, hvad er løsningen så? En anden type karburator? Hvilken?

Poul, super med en hjælpende motor, hvis vi skal ud i ekstremer. Tjekker lige alt andet først.

Igen, tak for svar.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: bos1 efter 13. Oktober 2008 kl: 22:33:40
har prøvet lidt af de samme symtomer på min lillebrors 62 fairlane og der viste det sig at være køleren der tilstoppet i kølerlamellerne så vandet bare blev cirkuleret rundt om dem men aldrig blev kølet ordentligt ned
problemet blev løst med en ny køler
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: Eva efter 13. Oktober 2008 kl: 22:38:52
Citat fra: "adman"
Tak for alle svarene. Jeg må hive den på værksted igen på mandag, når jeg er tilbage.


Citér
1. Fortæl os om vandstanden i de 2 beholder, før du åbner for dæksel og efter.

2. Er der synlige bobler i beholder når motor er varm og den går i tomgang?


Vi hældte i til max på begge beholdere i fredags, og når den laver tricke med at blive for varm, er der under halvt fyldt i ekspansionsbeholderen, indtil jeg letter på låget, så løber det hele tilbage igen.

Og der er ingen bolbler ved tomgang.

Mads, nålen er normalt lidt under lampen, og når den bliver for varm når den ikke at lyse, da jeg holder øje med den HELE tiden. Så omkring 3/4 holder jeg ind og "trykudligner".

Må få tjekket både thermostat og pumpe.

Vi har ellers lige været slangesystemet igennem, og han har lavet tryktest  som ikke viste problemer, men vi må på den igen.

Prøver at skifte ekspansionsbeholderen, har en ekstra liggende, som jeg fik af Mølle.

WBX, kan man teste om det er topstykket, uden at skille motoren ad?
Og hvis problemet er mangel på saft, hvad er løsningen så? En anden type karburator? Hvilken?

Poul, super med en hjælpende motor, hvis vi skal ud i ekstremer. Tjekker lige alt andet først.

Igen, tak for svar.


Hjælpe dig kan jeg desværre ikke....kun med, at det i hvert fald ikke er grundet for lidt benzin...for jeg har nøjagtig samme problem du beskriver der, med min 1,6 TDer.....problemer startede helt på samme måde også, med en af slangerne under bilen (som  beskrevet i din tidligere tråd)  og der er også trykprøvet o.s.v....


Så jeg vil bare følge interesseret med i tråden, om der kommer nogen "guldkorn" jeg kan overføre til TDeren    :wink:
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: casper efter 13. Oktober 2008 kl: 23:33:42
Med alle de mere eller mindre opfindsomme forklaringer, så må jeg desværre tage den realistiske hat på.........

Du kan skifte slanger, pakninger, beholdere og andet vandbærende gods herfra og til hel...., men det ændrer ikke på at et så massivt overtryk i kølesystemet - så den kan trykke ekspantionsbeholderen tom! , det kommer fra et revnet topstykkestykke, og det er ligegyldigt om vi snakker diesel eller wbx.

Tag og få testet kølevandet under drift for forbrændingsrester, det er måden at afsløre det på uden at tage toppen(ene) af
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Oktober 2008 kl: 20:10:25
Citat fra: "adman"


WBX, kan man teste om det er topstykket, uden at skille motoren ad?
 Ja, du kan købe et sporingsstof til CO, som kommes i kølevæsken. Er der udstødningsgas (dermed også CO) i kølevandet bliver sporingsstoffet farvet.
Og hvis problemet er mangel på saft, hvad er løsningen så? En anden type karburator? Hvilken? Du skal hellere sætte den org. indsprøjtning på


Citat fra: "Eva"

Hjælpe dig kan jeg desværre ikke....kun med, at det i hvert fald ikke er grundet for lidt benzi ...for jeg har nøjagtig samme problem du beskriver der Hey hov stoooop  :D det er jo ikke pga. manglende benzin, men følgeskaderne af for lidt brændstof. Er forbrændingen for mager vil temperaturen stige og det kan topstykkerne ikke li  :idea:   , med min 1,6 TDer.....problemer startede helt på samme måde også, med en af slangerne under bilen (som  beskrevet i din tidligere tråd)  og der er også trykprøvet o.s.v....

Så jeg vil bare følge interesseret med i tråden, om der kommer nogen "guldkorn" jeg kan overføre til TDeren    :wink:


Citat fra: "casper"
Med alle de mere eller mindre opfindsomme forklaringer, så må jeg desværre tage den realistiske hat på.........
Min forklaring er skam ikke urealistisk, et meget normalt symptom på for mager blanding. Den magre blanding skyldes dog normalt en til stoppet dyse, hvilket føre til tændingsbanken (pitting af stempel) og flækkede topstykker. En af de mest, hvis ikke den mest, almindelige årsag til en WBX går ned.

Du kan skifte slanger, pakninger, beholdere og andet vandbærende gods herfra og til hel...., men det ændrer ikke på at et så massivt overtryk i kølesystemet - så den kan trykke ekspantionsbeholderen tom! , det kommer fra et revnet topstykkestykke, og det er ligegyldigt om vi snakker diesel eller wbx.

Tag og få testet kølevandet under drift for forbrændingsrester, det er måden at afsløre det på uden at tage toppen(ene) af
Enig! Jeg kunne også godt mistænke gennemgangen i køleren for at være for dårlig !? Det kan dog tjekkes ret hurtigt ved at pille den af og hælde vanden igennem
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: bos1 efter 15. Oktober 2008 kl: 09:23:00
Citat fra: "WBX Manden"

Enig! Jeg kunne også godt mistænke gennemgangen i køleren for at være for dårlig !? Det kan dog tjekkes ret hurtigt ved at pille den af og hælde vanden igennem
[/quote]

det er så ikke altid man kan det for på min brors fairlane kune vi også hælde vand igennem men det kom bare aldrig in igennem kølerlammelerne
så det blev aldrig kølet ned men cirkulerede bare rundt i systemet
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 17. Oktober 2008 kl: 00:49:33
Tak for alle svarene, tjekker det hele igennem på tirsdag, når jeg er hjemme (og kan stå med min trofaste og tålmodige mekaniker).

Vi prøver selvfølgelig at tjekke om det skulle være topstykket, men min mekaniker synes at det ville være mærkeligt, da motoren lyder supersund, og hverken ryger eller lugter.

Han hælder mest til at vi skal kigge på vandpumpen, da problemet nærmest er synkront med antal omdrejninger.

95 % af min kørsel er motorvej, men i dag havde jeg chancen for at køre lidt blandet kørsel, og kunne se at hvis den blev lidt varm, skulle jeg bare sætte den et gear ned og give gas, så kom varmen tilbage i bilen.

På motorvej er det sådan at hvis jeg kører 90, er nålen på et par mm under lampen, og hvis jeg speeder op til 100 falder temperaturen 10 grader.

Så hvis nogen har en vandpumpe jeg kan prøve (købe), vil det være fint.

Men vi skal nok gå alle jeres bud igennem, til fejlen bliver fundet.

Tak igen.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. Oktober 2008 kl: 08:37:14
Citat fra: "adman"
På motorvej er det sådan at hvis jeg kører 90, er nålen på et par mm under lampen, og hvis jeg speeder op til 100 falder temperaturen 10 grader.


Så bliver den jo ikke varm???

/Mads
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: bos1 efter 17. Oktober 2008 kl: 09:35:27
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "adman"
På motorvej er det sådan at hvis jeg kører 90, er nålen på et par mm under lampen, og hvis jeg speeder op til 100 falder temperaturen 10 grader.


Så bliver den jo ikke varm???

/Mads


havde samme problem med en af de andre busser jeg har haft og der skiftede jeg også vandpumpe og termostat uden det hjalp
senere blev den også varm under bykørsel og hvis den så fik lidt gas faldt temperaturen
fandt desværre aldrig ud af hvad der var galt da jeg opgav bilen af andre grunde
men som jeg før har skrevet havde vi samme problem med min brors fairlane og der var det køleren

og på min egen har jeg lige skiftet motor fordi den lavede så meget tryk i systemet så den skød alt vandet ud af overtryksbeholderen

kan læses her

 http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5988&highlight=topstykke
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: MchAlf efter 17. Oktober 2008 kl: 20:07:51
Hmmmmm...

Jeg kan ikke læse nogen steder om blæser motoren / termostaten på køleren virker ???

Mch.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: verner efter 19. Oktober 2008 kl: 10:27:15
hvordan ser køleren ud?
er nogle af lamellerne væk, så der ikke kan strømme luft igennem?
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 20. Oktober 2008 kl: 10:10:59
For faen, nu er jeg grædefærdig.

I går aftes på vej hjem fra Sverige (allerede her lyder det som en historie der kører i ring), måtte vi igen have bugsering af Dansk Autohjælp.

Havde lige tjekket vand inden vi kørte, den manglede en smule, så jeg hældte lidt på. Hele vejen til Malmø var den superstabil, nærmest bedre end den plejer at være, nålen stod lidt lavere, og uanset hastighed holdt den sig på præcis samme temperatur.

I malmø holder vi ind for at få lidt at spise, og 20 min senere starter jeg bilen for at køre over broen. Nu er temperaturen så steget lidt og den begynder igen at være ustabil, altså forstået som at når jeg sænker hastigheden stiger temperaturen. Tungen lige i munden, hjertet oppe i halsen, og øjnene limet til måleren. Kom over broen i fin stil, men så snart vi drejer ned ad Amager Strandvej, og man skal ned og køre 30-50 km/t, flyver temperaturen deropad, og varmen forsvinder fra blæserne i kabinen.

Efter 800 meter er måleren oppe på 3/4 og jeg vile holde ind til siden for at tage trykket af ekspansionsbeholden, og netop som jeg drejer ind til siden lyder der et PUFFF under bilen og det vælter ud med røg/damp.

Lede efter lommelygten (som en eller anden klump havde fjernet), så jeg kunne ikke se hvad der var sket. Der lå lidt vand under bilen men ikke mere end en halv liters penge.

Praje en taxa, så kærsten og den lille kunne komme hjem, og så ellers fat i Autohjælp til værkstedet. Det er jo nærmest rutine, så der var ingen panik, men jeg er spændt på hvor meget længere Dansk Autohjælp har tålmodighed med os.

Og jeg er dybt frustreret over problemet kommer og går på den måde. Det gør det svært at diagnostisere. Hvis køleren er gået, er den det vel hele tiden? Hvis topstykket er flækket, burde det vel også være et konstant problem? Ligeledes er det vel med thermostaten? Og hvis kølesystemet skal renses, er det vel heller ikke sådan at en kalkprop kan flytte sig rundt i systemet?

Må prøve at skifte vandpumpen og så tage den derfra.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: Mads-kaa efter 20. Oktober 2008 kl: 12:09:10
ØV, men du kan vel huske hvor under bilen vandet lå, så må du fejlsøge i det område. Pufff, lyder jo unægteligt som om noget er sprængt.

/Mads
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: verner efter 20. Oktober 2008 kl: 12:16:58
jeg ville i dit tilfælde tage et grundigt kig på termostaten samtidig, og skifte ved mindste tvivl, da den godt kan gå stramt/hænge.
normalt er det i åben tilstand, men modsat er også set :roll:

mht. køleren, er det nemt at se udefra, hvis de små zigzag lameller er væk flere steder, så vil de lammeler der løber vand i puste sig op, og så skal der meget fartvind til at køle den, dvs ikke de store problemer ved march hastighed, men store varme problemer ved lav hastighed.

det er bare op med humøret, på med vanten og åbn så en kold bajer inden du gå igang  8)
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: KHSalvesen efter 20. Oktober 2008 kl: 18:00:00
Citat fra: "Mads-kaa"
ØV, men du kan vel huske hvor under bilen vandet lå, så må du fejlsøge i det område. Pufff, lyder jo unægteligt som om noget er sprængt.

/Mads
Det er vel lidt irrelevant at den har skudt en køleslange, det drejer sig vel om hvorfor.

Vandpumpen kan vel knap nok lave tryk nok til det.?
Men det kan kompressionsgas. ! Hvis topstykket har en lille revne, kan revnen vel åbne og lukke alt efter temperaturen.?

Hvad blev det til med den gastest.? Udført på varm motor.!

Kurt
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: Eva efter 20. Oktober 2008 kl: 18:18:55
****Havde lige tjekket vand inden vi kørte, den manglede en smule, så jeg hældte lidt på.  ****

Luftede du den også ud, ellers kan den mangle meget mere vand end det du kan se mangler i beholderen.


****I malmø holder vi ind for at få lidt at spise, og 20 min senere starter jeg bilen for at køre over broen. Nu er temperaturen så steget lidt og den begynder igen at være ustabil, altså forstået som at når jeg sænker hastigheden stiger temperaturen. Tungen lige i munden, hjertet oppe i halsen, og øjnene limet til måleren. Kom over broen i fin stil, men så snart vi drejer ned ad Amager Strandvej, og man skal ned og køre 30-50 km/t, flyver temperaturen deropad, og varmen forsvinder fra blæserne i kabinen. ***

Det mønster ses typisk når bilen kommer til at mangle mere og mere vand, enten fordi anlægget er utæt, eller topstykket er revnet så vandet forsvinder, enten gennem udstødning eller det presses bagud i udligningsbeholderen

***Efter 800 meter er måleren oppe på 3/4 og jeg vile holde ind til siden for at tage trykket af ekspansionsbeholden, og netop som jeg drejer ind til siden lyder der et PUFFF under bilen og det vælter ud med røg/damp.****

Når der lyder et puff, er det fordi enten ekspansionbeholder eller en slange er sprunget grundet overtryk...enten lavet af et revnet topstykke eller fordi anlægget koger....


****Og jeg er dybt frustreret over problemet kommer og går på den måde. Det gør det svært at diagnostisere. Hvis køleren er gået, er den det vel hele tiden?***
   Ja

****Hvis topstykket er flækket, burde det vel også være et konstant problem? ***

Ja, det skulle man tro......men en ting er teori en anden praksis ;-)

****Ligeledes er det vel med thermostaten?***
 JA

***Og hvis kølesystemet skal renses, er det vel heller ikke sådan at en kalkprop kan flytte sig rundt i systemet?***



Jeg ved ikke med en kalkprop, men "ting" kan flytte sig rundt i systemet......jeg har været udsat for et lignende problem med en Golf TD, der havde samme problemmønster.......der var det resterne af en gammel gummipakning fra tersmostaten, der flød rundt i anlægget og periodevis stoppede kølekanalerne i topstykket...det var først da motoren blev skilt ad, vi kunne se gummiresterne i topstykket.....
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: Mads-kaa efter 20. Oktober 2008 kl: 19:08:58
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "Mads-kaa"
ØV, men du kan vel huske hvor under bilen vandet lå, så må du fejlsøge i det område. Pufff, lyder jo unægteligt som om noget er sprængt.

/Mads
Det er vel lidt irrelevant at den har skudt en køleslange, det drejer sig vel om hvorfor.


Det kan du da have ret i, men når man står med en flækket køleslange eller en ødelagt ekspansionsbeholder, så har man vished om hvor man skal lede videre...

/Mads
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: verner efter 22. Oktober 2008 kl: 01:06:26
det er ikke utænkeligt med en forstoppelse, har selv prøvet efter toppaknings skift på min vento.

men få lige tjekket den toppakning med en 4gas tester først :!:
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 25. Oktober 2008 kl: 10:47:51
En lille update:


I går lykkedes det endelig at få fat i delene som skulle skiftes. En af de tykke slanger var sprunget oppe ved knækket ved motoren. Det blev skiftet.

Vi skiftede også termostat, kontakten til propellen bag køleren blev skilt og renset. Den var meget irret. Mekanikeren satte en lus på for at se om den virkede, og den snurrede fint rundt.

Så blev der luftet ud og fyldt kølervædske på, og derefter fik den lov at stå i tomgang i tre kvarter med fuldt blæs på, for at se om den blev for varm, og om varmen i kabinen var konstant.

Der var ingen problemer, og der var fin gennemstrømning i hele kølesystemet. Eneste kedelige detalje var at det ikke lykkedes at få aktiveret propellen bag køleren, selvom der var godt med varme på.

Så var det lukketid, og vi aftalte at jeg kunne prøve at hente bilen og køre en lang tur, dels for at se hvordan den opførte sig ved kørsel, og dels for bedre at kunne måle for CO på mandag.

Vi kørte så til Sverige, og på vej op var både temperaturmåler og varme i kabinen helt stabil, dog synes jeg at måleren stod lidt for højt. Den var lige over lampen, uanset hastighed. Stabil, men for højt.

Fem km fra vores hus, var der pludselig ikke varme i kabinen igen, og jeg måtte ud og løsne låget til ekspationsbeholderen, så trykket kunne lettes.

Vandet løb tilbage i beholderen, og jeg lagde mærke til at der kom lidt vædske op gennem gummipakningen ved føleren, og det dannede en lille "sø" i fordybningen, og der stod det så og boblede lidt.

Skal der ikke være 100% tæt der?

Nå, men vi må tage en rolig tur hjemad så vi på mandag kan måle CO og evt skifte topstykke.

Men nu ved jeg da at propellen foran ikke aktiveres, og at der er utæt ved føleren i ekpansionsbeholderen.

Håber at vi snart får løst problemet, den skulle meget gerne være driftsikker når vinteren kommer.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: BlackChart efter 25. Oktober 2008 kl: 11:23:00
At nålen er lige over dioden er intet problem, det er ca. standard position for min med mindre det er koldt i vejret...

I disse dage kommer nålen sjældent mere end lige over de nederste felt morgen og aften, midt på dagen kan den godt lige snige sig op til dioden...

Men at den presser vandet ud af ekspansionsbeholderen kan jeg ikke lige se anden forklaring på end at der kommer forbrændingstryk ud i køle kredsløbet...
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: poot efter 25. Oktober 2008 kl: 14:20:10
Et Lille tankeeksperiment.

Når motoren står og går i tomgang, er der et vist tryk i toppen af cylindren og toppakningen og topstykke.

Hvis nu vi så kører ud på vejen og bruger nogle HK. må der blive tilsvarende ekstra tryk i motoren svarende til det vi hiver ud i HK.

Hvis der er en mikroskobisk utæthed, kunne man så ikke godt tænke at denne utæthed ville være tæt  indtil trykke blev for stort.

Mht kølevandets udvidelse og sammen trækning, så vil vandet blive presset over i den lille beholder ved mummerpladen, når motoren bliver varm. og suget tilbage når motoren bliver kold. (hvis altså forbindelserne er tætte, ellers kan der blive suget luft ind i stedet for.) hvis dette er iorden.

Så må den luft der kommer i ekspansinsbeholderen komme fra utåthed i motor,toppakning og topstykke.


jeg kunne forestille mig man kunne afprøve må følgende måde.

1: kør 10 km med tom last og stille vejr.

2: kør 10 km med fuld last

3: kør 10 km rigtigt råddent hvor motoren presses til max

Mål hvor meget vand der bruges ved hver tur.


Man kan vel også måle kølesystemet for utæthedder, ved at montere en ventil i et gammelt låg (Thansen har løse ventiler). og sætte tryk på. så skulle der vel gerne komme luft ud af beholderen ved mummerpladen. (hvis systemet er i orden) ellers vil vandet sprænge slangerne og piple ud af udtæthedderne.

Nogen der kan huske hvor mange bar der skal til for at ventilen i ekspansionsbeholderen åbner.

Hilsen Poul
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 05. November 2008 kl: 17:28:38
Citat fra: "WBX Manden"


Ja, du kan købe et sporingsstof til CO, som kommes i kølevæsken. Er der udstødningsgas (dermed også CO) i kølevandet bliver sporingsstoffet farvet.



Nogen der har et bud på hvad det hedder, og hvor det kan købes?

Min mekanikers udstyr til dette er gået i stykker, og et nyt koster 2.800 spir. Det mente han var lidt overkill, og det er så sjældendt at han bruger det, at jeg ikke vil byde ham at skulle købe det bare for min skyld.

Spurgte Rasmus tidligere på dagen, og han sagde at de på hans job havde et lille "kemi-sæt", men ikke vidste hvad det hed.

Hvor kan jeg få fat i det, elle har nogen af jer udstyret til at hjælpe, for nu kan jeg snart ikke vente længere. Bilen har bare stået stille i 14 dage, og jeg skal til at bruge den.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: verner efter 05. November 2008 kl: 17:58:19
biltema har fået sadan et sæt, men hvordan og hvor godt det virker ved jeg ik.
varenr. 19-1299 p0ri 499,-

jeg sværger mere til at måle "hc" i kølevandet med en 4/5-gas tester sådan en har et hvert værksted med respekt for sig selv :wink:

HC er uforbrændt benzin, og det må der slet ikke være noget af i kølevandet.

btw. så koster en 4-gas tester mere end 2800kr, så det er nok ikke den der er istykker hos din mekaniker :roll:
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 11. November 2008 kl: 13:04:51
Verner, tak for tippet. Det blev ikke nødvendigt at prøve Biltemas model, da mekanikeren alligevel valgte at købe den "proff" model.

Men desværre viste det sig at dommedagsprofeterne  :lol:  fik ret, det var et topstykke som var stået af. Den er under kniven nu, og jeg håber at have den tilbage om et par dage.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: adman efter 11. November 2008 kl: 13:12:03
PS: Tak for tippene undervejs.
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: WBX Manden efter 11. November 2008 kl: 15:14:52
Er glad for jeg havde ret :-D og fordi du fandt fejlen...

Trist at det VAR topstykket  :cry:

Jeg synes du kraftigt skal overveje at få målt luftoverskudstallet ved forskellige belastninger, for at være sikker på den ikke kører for magert!
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: verner efter 13. November 2008 kl: 01:48:17
Citat fra: "WBX Manden"
Er glad for jeg havde ret :-D og fordi du fandt fejlen...

Trist at det VAR topstykket  :cry:

Jeg synes du kraftigt skal overveje at få målt luftoverskudstallet ved forskellige belastninger, for at være sikker på den ikke kører for magert!


mener du lambda-tallet?
Titel: Uendelige varmeproblemer :o(
Indlæg af: WBX Manden efter 13. November 2008 kl: 08:58:34
Citat fra: "verner"
Citat fra: "WBX Manden"
Er glad for jeg havde ret :-D og fordi du fandt fejlen...

Trist at det VAR topstykket  :cry:

Jeg synes du kraftigt skal overveje at få målt luftoverskudstallet ved forskellige belastninger, for at være sikker på den ikke kører for magert!


mener du lambda-tallet?


Ja, det er det samme!

Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed, at revnerne i topstykket skyldes AFR/ luftoverskudstallet/ lamda tallet, men jeg mener da det er et fornuftigt bud :roll: