T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: adman efter 13. Januar 2009 kl: 23:20:13

Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 13. Januar 2009 kl: 23:20:13
Skal have skiftet motor eller topstykker, alt efter hvad der er letttest, og min mekaniker er ramt af skiftevis travlhed og sygemeldinger, så nu kan jeg snart ikke vente længere.

Jeg er ellers tålmodigheden selv, men det bliver ved at trække ud, og nu er det efterhånden et par måneder siden at bilen skulle have været klar.

Jeg har en komplet motor stående, lige til at smække i, men der skal laves lidt skift af dele, da den nye motor er med sprøjt, og den der sidder i er med kaburator.  

Havde først regnet med at jeg bare skulle skifte et topstykke, men det løb hurtigt op i en del kroner, da begge topstykker plus det brugte, der skulle på i stedet, skulle tryktestes (3x6-700 kr), en planslibning, nyt pakningssæt til 1500 kr, 4-500 kr for det brugte topstykke osv. Jeg købte en motor for 1500 kr i stedet, og den skulle være i udemærket stand.

(Rasmus, jeg skal selvfølgelig nok få afleveret dit topstykke tilbage, det hele har bare trukket ud, og det var først sidste mandag at jeg fik hentet en anden motor.)

Min nuværende motor er bortset fra et topstykke ellers også i rigtig god form, så det er lidt svært for mig at vurdere hvilken løsning der er bedst. Altså om jeg skal skifte hele motoren, eller bare topstykkerne, og så ellers satse på at alt swinger.

Jeg kan låne hans værksted kvit og frit, men mangler en med det kølige overblik og mekanisk erfaring.

Er der nogen som har lyst til at stille op? Værkstedet ligger i Valby.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Hinze efter 14. Januar 2009 kl: 14:11:42
Udover at være bange for at komme til at ridse den fine nye lak, kunne det da godt være jeg kunne lokkes til at kikke forbi; hvad er tidshorisonten? Er det en hverdagsaften eller weekend du har værkstedet?

Så kan du jo selv vurdere, om jeg har det "kølige" overblik  :D

Hinze
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: wilson efter 14. Januar 2009 kl: 14:41:38
Det er fanme en go service der er med til Hinzebussen  :D

Hvor finder man lige en bil hvor et motor skift næsten 1 år efter købet udløser et "jeg vil gerne komme og hjælpe" fra sælgeren  8)

Det er sgu cool - go' stil!
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: verner efter 14. Januar 2009 kl: 15:27:57
ja fin service, men han savner vel også at lave bil, nu har han jo kørt toyota så længe at han har glemt det meste :roll:
udover at skifte olie :wink:
det er sku kedeligt at lave toyota, de fejler jo aldrig noget sjovt :roll:
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 14. Januar 2009 kl: 16:06:40
Hinze, det lyder super.  :D

Hvornår afhænger helt af dig, jeg kan låne værkstedet som det passer bedst. Og jeg er selv rimeligt flexibel.

Vi kan lige ringes ved om hvad der passer dig.


Flemming
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Crapz efter 14. Januar 2009 kl: 19:13:47
post en dato så kigger jeg på om jeg kan få tid :D
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 14. Januar 2009 kl: 19:29:12
Herligt med hjælpsomme mennesker.

Vi tager fat på den i morgen eftermiddag.

Adresse: Lyshøjgårdsvej 80, Valby.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: wilson efter 14. Januar 2009 kl: 20:17:29
En escort, men til lidt inspiration:
http://bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=18448

Denne gang er det ikke nok med en billedserie - der skal en film til  :wink:
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 14. Januar 2009 kl: 20:58:27
imponerende!!! Tror ikke vi kommer til at slå den rekord i morgen. Mon ikke vi kommer op på den anden side af ti minutter?
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Aran efter 14. Januar 2009 kl: 21:25:33
Tjaeh, hvis du demonterer køle og varmeslanger, el og kabelforbindelser + motorophæng m.v. skal det såmænd nok kunne la` sig gøre, at hive den ud på under 10 min.
(med gearkasse forstås )

GOD FORNØJELSE !  :D  :D  :D
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Crapz efter 14. Januar 2009 kl: 21:31:40
har snakket med konen og vi skal noget i morgen SUK ville sku gerne have været med
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 16. Januar 2009 kl: 15:09:22
Kæmpe tak til Hinze for stor hjælp hele dagen/aftenen/natten i går.

Imponerende gået. Vi kunne ikke helt holde de 42 sek, men kom ind på en fin andenplads i tiden 13 timer, 32 min og 17 sek.

Der var selvfølgelig en del der drillede undervejs, og som heller ikke var helt på plads da vi gik i nat.

Først var det ud med den gamle motor, og så af med toppene for at besigtige problemet. Efter lidt snak frem og tilbage blev vi enige om at ingen af topstykkerne så skadede ud, men at pakningerne derimod ikke havde det for godt. Og da motoren jo ellers var sund og kører fantastisk, endte vi med at fortsætte med den gamle motor.

Så der blev slebet, renset og skiftet pakninger til den store guldmedalje.

Et lille uheld blev de også plads til: Da vi skulle have vandpumpen af knækkede hovederne af begge bolte. Skideærgeligt, især da vi bagefter fandt ud af, at vi sagtens kunne have fået pumpen af uden at løsne de to bolte. Nødløsningen blev at give begge steder en svejseklat.

Samle det hele igen, og da motoren skulle på, drillede alt i en times tid. Vi boksede så vi var blå i hovederne, men motoren ville bare ikke ind i gearkassen. Motoren stod på et rullebord, bilen på liften og liftens donkraft støttede gearkassen, men ligemeget hvordan vi justerede hver ting i højden, så gad den bare ikke.

Da vi var mest frustrerede kom nabo-mekanikeren ind for at sige godnat. Han var et kæmpe brød, som kom over over kiggede lidt på motoren, hev lidt i den, og så smuttede den på plads. Irriterende type!!! Godt han gik igen.

På med vand og olie, og så var vi spændte på at starte maskinen.

Først ville den ikke starte. To tændrørshætter var blevet byttet rundt (min fejl). Så startede den, men lød underligt. Hinze havde tidligere på aftene givet mig en lektion i at stille ventiler, men de var ikke helt på plads, så de måtte have et par ture til, før den var på plads. Der var vist også et par stænger som drillede lidt, ved ikke at smutte rigtigt på plads.

Og den smed desværre også stadig vand. Det piblede lifligt fra vandpumpen ved den pakning, hvor de to bolte var knækket. Øv!!! Så den må af igen en af dagene, og så må der bores ud og skæres nogle nye gevind.

Den havde også svært ved at stå i tomgang og lød stadig ikke 100% godt, men Hinze mente at den nok bare var et spørgsmål om blanding.

Alt i alt en lang og lærerig dag med Hinze som fantastisk hjælp.

Men ud at køre kom jeg desværre ikke. Så det var en lang tur hjem på cykel i bidende frostvejr, sulten, træt og uforløst. Mangler jo stadig at komme ud og køre i den, så jeg kan se om operationen lykkedes.

Igen stor tak. Hinze du må endelig huske at sige til, hvis jeg skal stille op for dig en dag.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Hinze efter 16. Januar 2009 kl: 20:40:36
Selv takker for at jeg måtte være med. Jeg har taget mig en "morfar" i dag; det blev jo lidt sent  :D

Her et par knips af Doktor Flemming i aktion.

(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009126.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009127.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009128.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009129.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009130.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009131.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009132.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009133.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009134.jpg)
(http://t3nettet.fragreve.dk/15012009135.jpg)




og en lille film http://t3nettet.fragreve.dk

Hinze
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: jensjakob efter 16. Januar 2009 kl: 20:46:22
Fed historie - RESPEKT - duvokser i den grad med opgaven Flemming!

OG flot gået af Hintze - god stil.

Citat fra: "adman"
Samle det hele igen, og da motoren skulle på, drillede alt i en times tid. Vi boksede så vi var blå i hovederne, men motoren ville bare ikke ind i gearkassen. Motoren stod på et rullebord, bilen på liften og liftens donkraft støttede gearkassen, men ligemeget hvordan vi justerede hver ting i højden, så gad den bare ikke..


Mads har et gammelt trick: Gearkassen i gear, glide den ind til den går på, dreje lidt i den ene aksel-flange, (og hold på den anden så de ikke bare roterer kontra), så højgearsakslen roterer lidt - og så smutter den på.

Det er typisk fordi strålerne på akslen ikke passer med koblingen, og der skal drejes en brøkdel.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: opelhaj efter 16. Januar 2009 kl: 21:37:11
det der er nøjagtigt hva det drejer sig om..... det er billedet på det og være den lykkelige ejer af en t3 :0) tomlen op :0)
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Hinze efter 16. Januar 2009 kl: 22:44:34
Jeg har lige tilføjet et link i bunden af mit indlæg. Flemming er på vej til Hollywood  :D

Hinze
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: KHSalvesen efter 17. Januar 2009 kl: 10:44:13
Citat fra: "Hinze"
Jeg har lige tilføjet et link i bunden af mit indlæg. Flemming er på vej til Hollywood  :D

Hinze


Hvor mange Bonghoveder var i nået til.  :lol:  8)

Kurt
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 17. Januar 2009 kl: 17:12:53
Citat fra: "KHSalvesen"


Hvor mange Bonghoveder var i nået til.  :lol:  8)

Kurt


Årh, hvis bare det var så vel  :wink:

Har det desværre lidt som som Obelix, faldt i "potten" som barn, så nu må jeg ikke få mere. Til stor ærgelse for de tre marokkanske bønder som nu er arbejdsløse...
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 21. Januar 2009 kl: 21:27:51
en lille update:

Var ude i forgårs og lave vandpumpen. Det tog lidt tid at få de knækkede bolte ud. Først skulle jeg have slebet svejsningerne af, så kunne jeg banke låget løs med nogle lette dask med en lillebitte hammer.

Sovse boltene godt ind i noget rustfjerner, men de kunne stadig ikke vrides af, så der skulle en masse varme til før det lykkedes.

Slibe det hele rent og plant, nye pankinger og så på med den igen.


Næste morgen tog jeg derud igen for at starte bilen op og kunne konstatere at pumpen nu var tæt.

Vand på, lufte ud, justere tomgang og luft. Den kørte desværre ujævnt. Hostede og hakkede. Jeg kørte en tur i den, og den trak underligt, lød som en vw boble, og havde ikke nær samme optræk som før.

Det lyder lidt a la Biffs indlæg, og jeg tjekkede også et lignende inlæg fra JJ fra sidste sommer. Så jeg købte nye tændrør, og satte dem i her til aften. Men samme resultat.

Både kabler og tændrørshætter ser fine ud. De tændrør jeg pillede ud, var sorte i førersiden og kaffebrune i den anden side.

Kørte ud og stillede den på værkstedet, og så må han lige kigge på tænding i morgen.

Nogen input?


Mangler stadig at komme ud og køre en lang tur, så jeg kan se om den store operation lykkedes, men foreløbig ser det fint ud. Den bliver ikke varm som før, men det kan måske skyldes at den ikke trækker på alle cylindre?
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 23. Januar 2009 kl: 15:19:28
Tog ud på værkstedet i morges for at tjekke om der var hul igennem til de nye tændrør, jeg satte i forleden. Der var fin gnist på allesammen.

Så gik jeg i gang med at justere ventiler, og det var løsningen. Den gik helt fint efter det, så nu kan jeg endelig komme ud at få en tur på motorvej, så jeg kan se om den store operation lykkedes, eller om den stadig har problemer med vandkølingen.

Jeg var pavestolt, da jeg egenhændigt havde justeret ventiler. Der er en første gang med alting, men det her var vildt fedt. Det har sgu været meget lærerigt at gå med Hintze og skille og samle dyret. Tak, tak, tak.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: WBX Manden efter 23. Januar 2009 kl: 15:48:20
Citat fra: "adman"
Tog ud på værkstedet i morges for at tjekke om der var hul igennem til de nye tændrør, jeg satte i forleden. Der var fin gnist på allesammen.

Så gik jeg i gang med at justere ventiler, og det var løsningen. Den gik helt fint efter det, så nu kan jeg endelig komme ud at få en tur på motorvej, så jeg kan se om den store operation lykkedes, eller om den stadig har problemer med vandkølingen.

Jeg var pavestolt, da jeg egenhændigt havde justeret ventiler. Der er en første gang med alting, men det her var vildt fedt. Det har sgu været meget lærerigt at gå med Hintze og skille og samle dyret. Tak, tak, tak.


Nu har du husket at justeringsskruen kun skal 1/4-1/2 omgang ind efter du har fået kontakt og ikk 2 omgange som der står i de fleste værkstedsbøger ?
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 23. Januar 2009 kl: 16:05:26
Jow da, har ikke glemt at du rådede mig til det, sidst vi talte sammen :)
Og tak for tippet.

Ringer lige til dig i næste uge, jeg skal jo lige have afleveret et topstykke tibage til dig.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 23. Januar 2009 kl: 19:20:00
Nu har jeg været ude og teste lidt blandet motorvej og bykørsel, og det ser ud til at det bare spiller. Temperaturen holder sig stabilt, også selvom jeg efter motorvejen røg ind i en 20 minutters kø. Nålen lå roligt som en klippe lige midt i lampen.

Der er dog et par små-justeringer. Den går for højt i tomgang (kan jeg godt selv finde ud af), og den lyder ikke som om blandingen er optimal. Der kunne jeg godt bruge et trænet øre.

Det virker heller ikke som om den trækker helt så lystigt som før, men måske blev jeg bare snydt af en omgang heftig modvind.

Men alt i alt er jeg lidt ovenpå nu, glad og tilfreds. Rart efter et par måneder hvor bilen mest af alt har budt på frustrationer.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: WBX Manden efter 23. Januar 2009 kl: 20:32:29
Jeg er glad på dine vegne, fedt når ting lykkes og man kan sætte sig ind i bilen, køre, slappe af og nyde det.  :lol:

Hvordan var det din setup ende op, MV med DG karburator ?
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Hinze efter 23. Januar 2009 kl: 21:29:43
DJ med DG karb.

Hinze
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: WBX Manden efter 23. Januar 2009 kl: 21:39:11
Citat fra: "Hinze"
DJ med DG karb.

Hinze


Nååå ja det var jo den gamle motor der blev reppet.
Nu har jeg for første gang også hørt om en utæt toppakning i WBX  :P

Uhhh... håber det går godt !

@Adman
Du skal være ekstrem opmærksom på tændingsbanken og måske også på forbrændingstemperaturen (hvilket er lidt mere omstændigt at tjekke).
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 24. Januar 2009 kl: 23:28:55
Arrrghh!!! Allle eder og forbandelser kogt ned til et enkelt ord.

Nu gik det næsten lige så godt.

Skulle til Langeland i dag, og glædede mig helt vildt til at fortsætte succeen fra i går.

Det gik også godt. Vi kom hele vejen til Langeland, og bilen havde ingen varmeproblemer, alt var idyl, og jeg var en glad og stolt mand.
Småting som at den stadig ikke trak optimalt og lød som om blandingen ikke var helt perfekt, men det var jo noget der bare lige skulle justeres.

Her til aften skulle vi hjem igen, og alt var godt, lige til vi kom til Nyborg og skulle ind på en tank. Wupti, så bevægede nålen sig opad og den varme luft i forsvandt.

Og jeg blev meget meget træt....

Tilbage til udgangspunktet. Mange timer spildt, endnu flere frustrerede timer foran mig. Jeg var milimeter fra at køre den i Nyborg Havn og tage toget hjem. Lortebil!!!!

Så Rasmus, det var åbenbart ikke nok med pakningerne. Fik du ret igen? Det tror jeg nok. Pisseirriterende type.  :(


Nå, men ud og lette på låget som så mange gange før.

Starte og køre videre. 150 km motorvej foran os, og det gik fint lige til vi kom til Greve (måske bilen bare ville hjem til Hinze). Så begyndte temperaturmåleren at falde lige så langsomt, og da vi nåede Hvidovre var den næsten ned på 1/4. Underligt, det havde jeg aldrig set før. Vi kørte jo 100 kmt i på motorvejen. Og hele vejen havde den ellers stået lige et par mm til højre for midten. Og lige på midten når vi holdt for rødt.

Så skete der noget meget mystisk. Speederen virkede pludselig ikke. Så lyste både olielampen og batterilampen.

Meget ubehageligt midt på motorvejen. Var gaskablet knækket? Slukke bilen, ind til siden, og så ud og kigge. Ingenting at se, og heller ikke det velkendte pift, da jeg åbnede låget til ekspantionsbeholderen. Men den ene af de tykke slanger var normalt varm, og den anden helt kold.

Ind og starte igen, og resten af turen hjem var uden problemer.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 24. Januar 2009 kl: 23:32:24
Hvad med jer andre? Er I glade? Kører det bare?

Jeg er ved at være rigtig rigtig træt af at betale vægtafgift og forsikring til en bil jeg aldrig kan køre i. Det er sgu en dyr parkerings-afgift.

Er tæt på at give op. Men fanden stå i det. Her har man brugt et halvt voksen-liv og alle vores spareskillinger på at gøre den fin, og så er der alligevel ikke andet end ballade. Kæmpe dillemma. Hvor mange gange skal man løbe panden mod en mur, før man lærer at løbe uden om? Men det ville være et kæmpe nederlag. Og jeg har ikke lyst til at tabe kampen.

Og så tilbage til start-spørgsmålet i denne tråd: Hvem gider give et nap med at skifte motor?  :lol:

Kan nok ikke trække mere på Hinze. Men JJ, du må da have god tid nu hvor du ikke står og mekker nede på gaden mere?   :wink:
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: jensjakob efter 25. Januar 2009 kl: 09:13:02
Hej Flemming

Mangler en vigtig info - da du nåede til Langeland, og varmen forsvandt - manglede der vand? Hældte du vand på?

OPlevelse på vej hjem lyder i mine øjne som en dårlig stelforbindelse eller lignende - at det var elektrikken som drillede - ikke mekanikken.

Men jo - jeg stiller gerne op til at være med til motorskift -jeg tror på at jeg kan lære noget :-)

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: bos1 efter 25. Januar 2009 kl: 09:29:46
Citat fra: "adman"
Hvad med jer andre? Er I glade? Kører det bare?

Jeg er ved at være rigtig rigtig træt af at betale vægtafgift og forsikring til en bil jeg aldrig kan køre i. Det er sgu en dyr parkerings-afgift.

Er tæt på at give op. Men fanden stå i det. Her har man brugt et halvt voksen-liv og alle vores spareskillinger på at gøre den fin, og så er der alligevel ikke andet end ballade. Kæmpe dillemma. Hvor mange gange skal man løbe panden mod en mur, før man lærer at løbe uden om? Men det ville være et kæmpe nederlag. Og jeg har ikke lyst til at tabe kampen.

Og så tilbage til start-spørgsmålet i denne tråd: Hvem gider give et nap med at skifte motor?  :lol:

Kan nok ikke trække mere på Hinze. Men JJ, du må da have god tid nu hvor du ikke står og mekker nede på gaden mere?   :wink:



kender godt følelsen med at man bare har lyst til at give op og sælge/skyde/brænde/drukne eller bare forlade den gamle møjæske der hvor den igen er brændt sammen MEN og der er et men lad være med at gøre det
jeg har selv gjort det et par gange (givet op) og fortrudt det stort hver gang
sidst jeg var ved det var med den jeg har nu hvor den først smed den ene top ikke ret lang tid efter jeg havde fået den og næsten lige efter jeg havde fået den til at køre dødsdømte min faste mekaniker den inden den skulle til syn
men begge gange reddede jønne ukendt mig (og bussen  :D  ) og den ukuelige hjælp fra t3nettet mig
så mit råd er hæng i og kæmp videre man bliver kun gladere for sin bil når den endelig kører til sidst  :D
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: lagoni efter 25. Januar 2009 kl: 14:50:52
:!: Giv ikke op :!:
Jeg sender lige en gang God Karma og Kampmod!
 :wink:
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Mads-kaa efter 25. Januar 2009 kl: 15:39:59
Den motor du har købt er den komplet? Jeg mener er den med sprøjt/karb eller skal du til at flytte dele og andet over?
Alt andet lige vil jeg mene du er bedre tjent med at skifte motoren til et standard setup up, og efter min mening et med sprøjt. Standard opsætningen vil gøre livet meget nemmere for dig i fremtiden...

Hvis det passer i min kalender når tiden kommer, så stiller jeg gerne op et par timer.

/Mads
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 25. Januar 2009 kl: 16:08:29
Uha, Mads, don't mention the war....

Motoren jeg har købt, er rimelig komplet med sprøjt. Udstødningen er skåret over, der hvor der normalt sidder et beslag ca midt på et af rørene. Så der skal jeg have udstødningen over fra den gamle.

Meeeeen, så er det at det bliver lidt bøvlet, for hvis jeg skal have den over til orginalt setup, så skal der en anden tank på, kølerslanger og hvad dertil hører, sidder i den "forkerte" side, og så er ledningsnettet vist heller ikke gearet til sprøjt.

Så løsningen bliver nok at flytte karburator, strøm og vand over på den "nye".

Men jeg er i syv sind nu.

For var det jeg oplevede i går et tegn på at den stadig har problemer med topstykket, eller var det fordi den ikke var justeret korrekt og måske derfor blev presset mere end hvad godt er?

Har også et spørgsmål:

Hvis jeg skal have målt om der er kompressionsgas i vandet, kræver det så at ALT vandet bliver skiftet? Vi har jo bare fyldt mere på. Men kan det ligesom "binde" sig til kølervædsken, så målingen viser hvad den fejlede før, eller kan vi bare måle igen?

Var det kluntet formuleret?
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: ThomasG efter 25. Januar 2009 kl: 17:07:03
Øv, øv, Flemming, for en historie og jeg føler bare med dig (ja, og din familie også) for det går jo ud over jer alle, når det ikke spiller.

Har nu kørt WBX i et par år, og jeg er altså ikke den store motor-professor, men jeg tror ligesom flere af de andre, at man såvidt muligt skal holde sig til standard-setup'et, hvis man kan.
Jge synes efter de par år, jeg har haft vores øse, at man skal være lidt 'på vagt' overfor fejlkilder, hvis den ikke kører ordentligt.
Dårlig stel, forkert tænding, tændingsmodulet, luftmængdemåleren, luft i kølesystemet osv. osv. osv. (man kan blive ved).
MEN når den først er iorden, så kører det bare!! Og så ER det en fed maskine

Fat mod og hold ud. Du lærer en hulens bunke af det, selvom det kan være surt.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 25. Januar 2009 kl: 22:09:19
Citat fra: "adman"


Hvis jeg skal have målt om der er kompressionsgas i vandet, kræver det så at ALT vandet bliver skiftet? Vi har jo bare fyldt mere på. Men kan det ligesom "binde" sig til kølervædsken, så målingen viser hvad den fejlede før, eller kan vi bare måle igen?

Var det kluntet formuleret?


Nogen der ved det?
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: WBX Manden efter 25. Januar 2009 kl: 22:09:56
Hej Flemming

Desværre synes jeg din symtombeskrivelse minder om en overophedet motor   :?

Det har ikke noget med justeringen at gøre, for den har kun indflydelse i tomgang. Skal du ændre på blandingen under kørsel, skal kaburatoren omdysses.

En MV motor ville være bedre at køre med karburator på pga. den lavere CR værdi.

Hvis du og Mads finder en dag, vil jeg godt dukke op og give min vurdering.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: WBX Manden efter 25. Januar 2009 kl: 22:11:29
Citat fra: "adman"
Citat fra: "adman"


Hvis jeg skal have målt om der er kompressionsgas i vandet, kræver det så at ALT vandet bliver skiftet? Vi har jo bare fyldt mere på. Men kan det ligesom "binde" sig til kølervædsken, så målingen viser hvad den fejlede før, eller kan vi bare måle igen?

Var det kluntet formuleret?


Nogen der ved det?


Tjooo... uden at vide det med sikkerhed, så vil jeg tro du kun behøver at fylde op..  :roll:
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: casper efter 25. Januar 2009 kl: 22:47:33
Jeg har testet mit kølervand idag med en udstødningsgastester fra Biltema, og tænk sig, toppen var ikke revnet på jx´eren :-) ( man må jo glæde sig mens man endnu kan ;-) )

Der er flere forskellige metoder, men de mest udbredte hvor en væske skifter farve, tester for opløst CO2 i vandet. Fordelen herved er at det er yderst begrænset hvad der kan opløses af CO2 i et 80C vandigt medie. Eventuel tilstedeværelse af CO2 i kølervandet vil derfor hurtigt forsvinde under normal drift, og måles der derfor pludseligt et indhold af CO2 i vandet, så er det en god indikator for at der kommer kompressionsgas ind i vandkredsen.

mængden af kølervand der testes på er typisk 10-15 mL
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: verner efter 25. Januar 2009 kl: 23:46:50
på en benzinmotor kan man tage slangen fra 4-gas måleren og holde hen til ekspansionbeholderen med låget taget af selvfølgelig.
slangen må ikke komme ned i vandet!
med motoren kørende i tomgang må der ikke kunne måles hc (uforbrændt benzin)
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: adman efter 02. Februar 2009 kl: 21:44:16
Så er jeg kørende igen.

Endnu en gang viste Hinze sprotsmanship i verdensklasse.  :wink:

Han ringede til mig og sagde at han gerne kiggede på den igen, hvis det kunne foregå hos ham. An offer you cant't refuse, som de ville have sagt i Sopranos.

Så jeg kørte derned, og nogle dage senere kunne jeg hente den igen. Og den både lyder og kører som en drøm nu. Han stillede ventiler, justerede tænding, tjekkede vacumslanger, testede vandgennemstrømning og hvad der ellers skulle til.

Men det hele er meget mystisk: Inden jeg kørte ned til ham, var jeg forbi værkstedet for at lave en test for kompressionsgas i kølesystemet.

Den var positiv, ingen tvivl. Væsken skiftede farve i løbet af et halvt minut, så jeg var sikker på at vi skulle have motoren ud igen.

Hinze justerede og gjorde ved, og var ikke overbevist om at motoren skulle skilles ad igen. Og efter endt justering kørte han ad et par omgange ud og gav den nogle tæsk for at se om den blev for varm.

Det gjorde den ikke. Endnu en gas-test viste heller ikke andet end at den var tæt og fin.  :?

Meget mærkeligt!!! Men nu har jeg kørt i den hele weekenden, og den er bare helt stabil. Fatter intet, men det behøver jeg vel heller ikke? Det vigtigste er at den virker.

Så igen kæmpe tak til Hinze.

Og tak til alle for gode råd og indlæg i tråden.
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: Hinze efter 02. Februar 2009 kl: 21:55:38
En kørende T3 giver færre til de "onde slagtere"  :mrgreen:

Flemming, Jeg er kun glad for at kunne hjælpe lidt til, så ikke bussen bare skulle stå og glo på den dyre P-afgift.

Hinze
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: jensjakob efter 02. Februar 2009 kl: 21:59:57
Respekt!!!!!!!!
Titel: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
Indlæg af: wilson efter 02. Februar 2009 kl: 22:04:30
Citat fra: "Hinze"
En kørende T3 giver færre til de "onde slagtere"  :mrgreen:

Flemming, Jeg er kun glad for at kunne hjælpe lidt til, så ikke bussen bare skulle stå og glo på den dyre P-afgift.

Hinze


Den er alligevel alt for god til at slagte. Men flot indsats både fra Flemming men specielt fra Hinze.

Det er guldrandet garanti der er på den bus  8)