T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: pawel efter 14. Marts 2009 kl: 14:57:09

Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 14. Marts 2009 kl: 14:57:09
ja hermed et billede af den gamle sølvpil som har tjent mig i snart fem år..
den blev købt i al hast to dage efter min søns fødsel da bedsteforældrene ankom med en barnevogn.. fandt hurtigt ud af at en yougo ikke kan have sådan en i bagagerummet uden at bagsædet skulle ned..
så ud og hæve kontanter i hæveautomaterne på en lørdag og en t3 var i hus..
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: PARKHAVE efter 14. Marts 2009 kl: 16:40:30
Er det en gammel carat der er på gule plader ??
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 14. Marts 2009 kl: 17:33:24
jeg aner det ikke, og vil helst ikke tænke på det da den nok snart skal dø som donorbil til en gammel caravelle på hvide plader..
men den har grøntonede ruder, elspejle med varme, velour pilotsæder, makupspejl med lys og skørterne.. men alene dette gør den jo ikke til en carat.. skulle det ikke stå på rattet så?
kan man se udfra stelnummeret om det er carat?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Hawaiibussen efter 14. Marts 2009 kl: 17:50:44
er det ikke en benziner?

Jeg mener den har været tilsalg før og en herfra købte den og ville slagte den.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 14. Marts 2009 kl: 17:57:54
nej det er en jx.
jeg har haft den i snart fem år, så det kan ikke være den som var til salg.. men der er langt imellem de sølvfarvede.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Hawaiibussen efter 14. Marts 2009 kl: 18:01:09
Citat fra: "pawel"
nej det er en jx.
jeg har haft den i snart fem år, så det kan ikke være den som var til salg.. men der er langt imellem de sølvfarvede.


ok den var også lige så fint udstyret som din : )
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 11. Maj 2009 kl: 23:14:03
I forbindelse med at klargøre en bluestar til at være en pålidelig langtursmaskine hvor jeg vil have 1.9sauger er jeg stødt på en udstødning i gemmerne...
Er det en KY-udstødning??
Er der evt nogen som er i besiddelse af et foto hvor sådan en er påmonteret så man kan se hvordan den tager sig ud på en t3?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 11. Maj 2009 kl: 23:19:05
Nej desværre. Den kan slet ikke bruges på nogen som helst VW. Den er beregnet til en Ferguson 31. Sådan en har jeg tilfældigvis, og jeg vil gerne bytte udstødningen for en kasse cola light med tysk afgift.

Nu skal man jo ikke tro, alt hvad man læser, og for mig at se ligner det den superlækre brede KY-udstødning, der lige præcis mangler på min bil. Jeg kunne jo evt. prøvekøre den for dig et par år... :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 11. Maj 2009 kl: 23:26:32
Citat fra: "Jarl"
Nej desværre. Den kan slet ikke bruges på nogen som helst VW. Den er beregnet til en Ferguson 31. Sådan en har jeg tilfældigvis, og jeg vil gerne bytte udstødningen for en kasse cola light med tysk afgift.

Nu skal man jo ikke tro, alt hvad man læser, og for mig at se ligner det den superlækre brede KY-udstødning, der lige præcis mangler på min bil. Jeg kunne jo evt. prøvekøre den for dig et par år... :wink:


Et par år!!?? Så længe skal jeg jo ikke nøle med at få 1y i bluestaren!  :twisted:
Passer cs-forrøret eller skal der smedes om?
Et nyt ky-forrør -passer det direkte på cs-manifold?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 11. Maj 2009 kl: 23:37:22
Det er da en ekstra-potte til Frk Grå!
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 11. Maj 2009 kl: 23:41:40
Citat fra: "pawel"

Et par år!!?? Så længe skal jeg jo ikke nøle med at få 1y i bluestaren!  :twisted:

Klogt! Du ved, hvad køreglæde og ro i nervesystemet betyder.

Passer cs-forrøret eller skal der smedes om?

Det passer desværre ikke - du skal bruge KY-forrøret.

Et nyt ky-forrør -passer det direkte på cs-manifold?

Jeps! Altså bliver dit set-up i åndedrætet: 1) Lidt portet CS/KY indsugningsmanifold med CS/KY-luftfilter monteret med 1Y/AAZ manifoldpakning, 2) CS/KY udstødningsmanifold, 3) KY forrør og 4) KY potte med sine særlige vinkelbeslag.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 11. Maj 2009 kl: 23:44:48
Citat fra: "jensjakob"
Det er da en ekstra-potte til Frk Grå!


Nej nej jj, DIN potte skal da på en diesel maskine og så kan du overtage en cs-potte herfra! Den ville da klæde din frk.grå meget mere elegant.. :wink:
Kører din benzin-rækkemotor med cs-manifold? 8)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 11. Maj 2009 kl: 23:47:56
Hej Pawel

Jeg må indrømme jeg ikke aner hvaffen manifold Frk Grå kører med. En af jern?
HVordan ser CS manifolden ud - hvad skal jeg kigge efter?

Men det er noget interessant svejst noget som sidder efter manifolden, og jeg kunne da være fristet til at erstatte katten med et stykke flexrør...

Goe hilsner

Jens Jakob
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 11. Maj 2009 kl: 23:56:24
Citat fra: "Jarl"
Citat fra: "pawel"

Et par år!!?? Så længe skal jeg jo ikke nøle med at få 1y i bluestaren!  :twisted:

Klogt! Du ved, hvad køreglæde og ro i nervesystemet betyder.

Passer cs-forrøret eller skal der smedes om?

Det passer desværre ikke - du skal bruge KY-forrøret.

Et nyt ky-forrør -passer det direkte på cs-manifold?

Jeps! Altså bliver dit set-up i åndedrætet: 1) Lidt portet CS/KY indsugningsmanifold med CS/KY-luftfilter monteret med 1Y/AAZ manifoldpakning, 2) CS/KY udstødningsmanifold, 3) KY forrør og 4) KY potte med sine særlige vinkelbeslag.


Er der dimensionsforskelle på ky og cs forrør? Tænker her at man vel kan få svejset et forrør fra cs som går lidt længere ud til siden, således at det kan favne ky-potten.

Og jeg skal vel ikke porte nogetsomhelst hvis der er et 1600-topstykke på.. (husker ikke hvilken motorkode det var fra, men det var med hydrauliske ventilløftere -det er noget jan har fået bygget sammen..håber det vil fungere! :roll: )
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 12. Maj 2009 kl: 00:01:30
Citat fra: "jensjakob"
Hej Pawel

Jeg må indrømme jeg ikke aner hvaffen manifold Frk Grå kører med. En af jern?
HVordan ser CS manifolden ud - hvad skal jeg kigge efter?

Men det er noget interessant svejst noget som sidder efter manifolden, og jeg kunne da være fristet til at erstatte katten med et stykke flexrør...

Goe hilsner

Jens Jakob


Giv os billeder jj! Lidt vanskelig vinkel men prøv alligevel! :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 12. Maj 2009 kl: 00:04:18
Citat fra: "pawel"

Er der dimensionsforskelle på ky og cs forrør?

Yes! KY er tykkere.

Tænker her at man vel kan få svejset et forrør fra cs som går lidt længere ud til siden, således at det kan favne ky-potten.

Klart. Mørtel passer alle steder. Det gør custom-made udstødninger også.


Og jeg skal vel ikke porte nogetsomhelst hvis der er et 1600-topstykke på.. (husker ikke hvilken motorkode det var fra, men det var med hydrauliske ventilløftere -det er noget jan har fået bygget sammen..håber det vil fungere! :roll: )

Nej, så skal der ikke portes noget. Og du kan også undvære gløderør, selvom du er på Antarktis, bruger skumbananer som brændstof og har verdens seneste timing, for du har et kompressionsforhold på 27:1...:?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: wilson efter 12. Maj 2009 kl: 08:54:25
27:1 - Det bliver godt!

Og damn den kommer til at knalde godt i udstødningen. Lang stempelvandring og høj kompression.

Men husk de store hjul og den helt lange gearkasse, for det er vist ikke et setup der fordrer til 4500+ omdrejninger.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 15. Maj 2009 kl: 15:13:32
Hermed et aktuelt foto af min gamle sølvfarvede t3.. -den begynder at have en mere brunlig nuance og senest, på min 30års fædselsdag, fik den et blåt øje efter at den nedlagde et trafiklys..ups :oops:

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.. men den er faktisk temmelig frisk indenunder det ækle ydre.. Nye støddæmpere, nye lejer for og bag, nye skiver, nye tromler, nye dæk, nye bærekugler øvre og nedre, nye ender på styrestængerne, ny kobling, nydrejet svinghjul, nyt pilotleje shimmerring ved krumtap, ny højgearakselpakning..oliekøler osv osv

På de fem år jeg har haft den, er det den fjerde motor den kører med.. Motormæssigt er det en lidt lang historie, men den som sidder i nu har jeg kørt med i to år (ca 70000km) og den bruger næsten ingen vand eller olie.. Turboen er knastør udvendigt, og den har spinnet 110000km for mig. Det var en ombytningsturbo indkøbt for 1600kr i Polen, og jeg var åbenbart heldig..

Den er jævnligt på langture, og den har det rigtig fint med det. Sådan en gammel diesel liver sgu helt op efter at drøne 1000km i træk. Forrige gang den var i Polen slæbte den 1.5tons byggematerialer hjem.. Flot klaret synes jeg, og folk som hørte om turen syntes jeg var vanvittig når jeg kastede mig ud i sådan et foretagende med så gammel en bil.. Men det gik. Den har aldrig svigtet på en langtur.

Den har gået 170000km på de fem år jeg har haft den, og jeg må indrømme, at selv om vi lige skulle lære hinanden at kende i starten (læs REPERERE), så har den tjent mig godt.. -Jeg er tilfreds med den. Den fortjener snart at blive lappet, slebet, malet og poleret.. Og det er osse snart sidste udkald hvis den skal leve videre..!
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 15. Maj 2009 kl: 15:27:05
Igår var jeg på tur i moderlandet (altså ikke mit men t3ens.. :wink: ) Ned omkring Uelzen langt ude på landet og uden gps, men det gik..
450 km derned fra Århus, gnmsfart på godt 100km/t og et dieselforbrug på 90liter.
Jeg har købt en 1y fra en caddy årg97, den havde kun gået 105000km, pris 3800kr.
Så må vi se hvad den dur til.. Jeg har bestemt ikke tænkt mig at tage toppen af for at se i den inden montering. Den bliver sat i, og så må jeg så se om den bruger olie og vand, og lave en kompressionstest på den. Hvis jeg havde købt en hvilken som helst bil med 105000km på klokken, ville jeg jo ikke ligefren starte med at flå topstykket af blot for at kontrollere at alt er perfekt.. :?  -Det må vise sig..
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 15. Maj 2009 kl: 15:41:50
Det ser sgu godt ud Pawel! Måske har du det lige som mig - at du synes, det er helt hyggeligt med sådan en dagsudflugt.

Jeg er helt enig i din beslutning om ikke at lukke mere op end nødvendigt, og du får jo under alle omstændigheder set den nedefra, når du skifter bundkar og oliesugesnabel. God fornøjelse med projektet - jeg glæder mig helt barnligt til at få en "lidelsesfælle" med 1Y, og jeg er overbevist om, at du vil opleve den fede trygge fornemmelse ved at køre med en motor, hvor effekten passer til volumen.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 15. Maj 2009 kl: 15:52:04
Ja det vil nok vare lidt tid før kværnen kommer i.. For at have råd til de projekter jeg har kastet mig ud i er jeg nødsaget til at tage et byggejob på Odden og vil først have fritid fra slutningen af juni..øv :?
Men rekvisitterne er klar..
Et stk Bluestar
Et stk 1y
Rigelig med cs og jx stumper
Oliekøler fra bussmeden.

Så nu er det med at spare 8k til hvidpladeafgiften og en god uges fritid med min mekanikerven..
Plus alt det uforudsete som sikkert kommer væltende.. Men jeg må blot prøve at læse mig til løsningerne her på t3nettet, så man ikke overrumples totalt når man står midt i projektet..
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 17. Maj 2009 kl: 22:35:49
Da jeg kom på landet i eftermiddags for at finde en stump som Morten manglede, blev jeg mødt af en ubehagelig overraskelse.. Nogle møgunger havde leget i reservedelsbilerne ude på gården, og de havde forsøgt at stikke ild til sædet i bluestaren med en deodorant, og hvad endnu værre er, så har de sgu ridset skydedøren og bagenden i højre side! GGGGRRR  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:
En af fjolserne havde skrevet Eythor, hvilket så er et islandsk fornavn..
Så mig op til byen i rækkehuskvarteret, og ringe dørklokker for at finde islændinge i byen.. Efter tre fire fund af islandske familier, så var jeg pludseligt ved at være på rette spor, da der var nogen som godt kendte en Eythor.. Næste dørklokke -bingo! Fanget! :twisted:  :twisted:
Fik fat i faderen og han tog med for at besigtige skaderne, sammen med en fader mere som osse havde en knægt involveret i sagen..
Ja jeg håber at det ender godt nu.. De skal have fat i deres forsikringsselskaber og jeg får forhåbeligt malet bluestaren i den ene side.. (heldigvis der hvor der var rust i samlingen :) )
Men tiden gik med at jage syndebukke, og den mail om reservedele når jeg ikke i aften.. :?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: wilson efter 17. Maj 2009 kl: 22:42:42
Fanme godt de havde sat deres signatur !?!


Håber I finder en fornuftig løsning. Og at de får en passende "straf" så de får en idé om hvor grænsen er. Det var der nogle der måske ikke helt vidste ved en lidt låssluppen fest i kbh for nogle dage siden...
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 17. Maj 2009 kl: 22:43:12
Sådan - træls oplevelse - virkelig træls (hvad tænker de unger på - forsøge at sætte ild til en bil!!!!!!!!!!) - men håber at det indtryk på dem at blive trukket afsted med fædre osv.

Held+lykke

JJ

(Men svar lige på din PM når du kommer ovenvande)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Aran efter 18. Maj 2009 kl: 01:08:16
Jeg håber oprigtigt talt, at de får det lidt svært med, at sidde ned de næste par dage. Nej, jeg går normalt ikke ind for vold, men kender alt for godt den meningsløse vandalisme. Har måttet erstatte antenner og spejle efter sådan nogen, og der var ikke efterladt en signatur. Volvoen er blevet "sandblæst" på fronthjælm OG forrude, men det er dog trods alt min egen. Det er sgu endnu værre, når det er andres det går ud over.

Håber du får en go` erstatning. (Tænk hvor meget tid man bruger på sådan noget p.. )
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 18. Maj 2009 kl: 05:49:42
Forbandede hvalper! Det er da altid noget de efter navn.

Hvem af dem havde opfundet den dybe tallerken?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Crapz efter 18. Maj 2009 kl: 09:50:40
Puha en histore :S

Godt du fik fat i dem !

Der er også nogen unger nede ved os som fik en over næsen

de sparkede døren ind i nabo bloken kunne vi se  :shock:

så vi ringede da lige til politet og sagde at de skulle kigge forbi.

de kom hurtigt, uden horn og lyget men med nogen "små" hunde :D

vi snakkede med dem hele tiden i telefoen og sagde de stadig var der oppe så de gik stille og rolig op i lejlighenden og gik ind og sagde hej til dem :D

forsatan det bliv bange da de små hunde sagde davs til dem :D

 :lol:

de var ikke så store da de kom ned til vognen :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: ThomasG efter 18. Maj 2009 kl: 14:51:05
Hvor er det bare surt og træls, at man ikke kan have sine ting i fred.
Det er sgu', som om det bare bliver værre og værre.

Forældre som (af forskellige årsager) ikker lever op til deres ansvar
om at være ordentlige forældre og opdrage deres unger på
en forsvarlig måde med respekt for hinanden og de sociale spilleregler.

Jeg synes der er en meget kedelig tendens til, at mange unge mennesker generelt bare gør hvad der passer dem, for verdenen er alligevel
et stort tag-selv bord, hvor man er sig selv nærmest og får man ikke det,
man vil have, så tager man det selv ELLER ødelægger det for andre.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Mølle efter 18. Maj 2009 kl: 14:54:49
Citat fra: "Harald"
Hvor er det bare surt og træls, at man ikke kan have sine ting i fred.
Det er sgu', som om det bare bliver værre og værre.

Forældre som (af forskellige årsager) ikker lever op til deres ansvar
om at være ordentlige forældre og opdrage deres unger på
en forsvarlig måde med respekt for hinanden og de sociale spilleregler.

Jeg synes der er en meget kedelig tendens til, at mange unge mennesker generelt bare gør hvad der passer dem, for verdenen er alligevel
et stort tag-selv bord, hvor man er sig selv nærmest og får man ikke det,
man vil have, så tager man det selv ELLER ødelægger det for andre.


Lad os nu lige se, om ikke forældrene alligevel går ind og tager ansvar, så Pawel ender med at få malet bilen. Mine børn har også gjort dumme ting i kådhed, hvor far bagefter måtte have muldvarpen frem... Men de er da ved at arte sig alligevel... -altså synes den stolte og totalt inhabile fader.... :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: ThomasG efter 18. Maj 2009 kl: 14:57:31
Jo, Jo, vi klapper da lige hesten.
Jeg mener ikke at være 'Sven Kedelig' selv, og
det skulle heller ikke lyde dommedagsagtigt.

Skulle bare lige have luft for nogle frustrationer,
som jeg brændte inde med.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 30. Juni 2009 kl: 22:00:06
Efter at have tjent ganske upåklageligt de sidste tre års tid og kørt ca 120-130 000 km så stod min kkk turbo altså af i dag i sommervarmen.. :?

Den har ikke tidligere været våd af olie, og har heller ikke resulteret i olieforbrug eller sortplettet bagklap.. Der hvor den holdt i dag var der heller ikke oliepletter, men efter at have trillet stille og roligt ned til stranden (ca 10km) og slukket motoren kunne jeg lugte olie da jeg stod ud. Bagklappen var ret sortplettet og olien dryppede ned fra turbohuset.. Kunne osse se sporet efter mig selv på vejen.

Olierøret til turboen er intakt, og returrøret er osse intakt.. Den piftede heller ikke usædvanligt. Men den havde nået at spise en lille liter olie på de ti kilometere.. :shock:

Nu ryger den hjem med falck og så må der kigges på turboen i morgen.. Men er der nogle teorier/bud på hvorfor det pisser med olie? Er det mon samme tilfælde som med mølles turbo forleden??

Heldigvis er anden ok turbo med påmonteret forrør lagervare på hylden..

Så må vi se hvordan de dejlige bolte, som holder turboen fast til manifolden, opfører sig.. Kan næsten høre knækket allerede.. :twisted:

Og ihh hvor jeg glæder mig til at komme en 1y i bluestaren!!  8)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2009 kl: 00:12:11
Spontan og uprovokeret turbodød er ikke almindelig. Er du 1000% sikker på, at det ikke er et rør, en omløber eller noget andet "udvendigt"?

Nå - WTF - så får du jo lejligheden til at lave sølvpilen til en levedygtig sauger også...  8)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 01. Juli 2009 kl: 18:05:13
..nej jeg var ikke 1000% sikker på et intakt rør i aftes.. jeg var 120% udkørt efter en dag på taget i varmen.
Dagens skruning gav det svar at det altså var et lille knæk på olierøret til turboen som fejlede. Det var et held at jeg ikke havde kørt mere end de få kilometere til stranden.. Ellers havde den jo smidt al olien og......
Nå, men heldigvis lå der et nyt rør på lager fra jan påske (tak til hans nordjyske salgsargumenter sidst jeg var deroppe  :wink: )

Men inden vi havde opdaget hvad fejlen var, så nåede vi at sætte en anden turbo på..hmm :oops:  Så nu kører jeg med en anden brugt jeg ikke har prøvet før.. Den ser ud til at virke ok, og tak til djursland for lån af turbotryk-måleren. :wink:  

Så må vi se hvor længe jxeren holder til den nye turbo.. :lol:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Djursland efter 01. Juli 2009 kl: 19:28:02
Citat fra: "pawel"
. og tak til djursland for lån af turbotryk-måleren. :wink:  

Så må vi se hvor længe jxeren holder til den nye turbo.. :lol:


det var så lidt skulle det være en anden gang

Mvh Djurs  :lol:  :lol:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 02. Juli 2009 kl: 13:26:38
@djursland -Var det synsbedrag eller kneb du en lille tåre da du så en kørende t3 på vej ud af din gårdsplads?? :lol:

En lækker dieselkonvertering du ellers har udført på din xantia.. Nice! :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 04. August 2009 kl: 11:08:48
Sondag aften var der afgang fra aarhus, og tidlig morgen i gaar passerede jeg den polske graense. De sidste kilometer synes mig en stank af raaddent sovand blive mere og mere intens. Jeg taenkte at det sikkert var Oder-flodens delta som foraarsagede lugtgenerne, men det skulle ret hurtigt vise sig at vaere en lugt af batteri-syre som fordampede..

Saasnart jeg krydser graensen saa lyser olielampen meget kraftigt.(den havde jeg naevnt engang men den havde saa ikke lyst i et par uger) Sekunder efter lyser instrument panelet op som et kraftvaerk, alle advarselslamper lyser helt vildt, puff og lyset paa bilen gaar ud, motoren saetter ud, og mens jeg ruller i rabatten saa ser jeg rog komme op fra instrumentbraettet! Shit! :shock:  

Jeg bremser og flaar straks plastikbeklaedningen af for at finde rogkilden.. Men den foretog sig. Imens vaagner Waldemar som ellers havde snorksovet hele vejen derned, og sporger "Hvorfor holder vi i skoven far? Hvorfor lugter her saa grimt?"..og jeg fristes til at svare ham at det blot er polsk syreregn fra minerne som faar skoven til at lugte.. :idea:  (nej, han fik sandheden om bilen.. :? )

Efter en masse bovl med bugsering osv er den nu paa vaerksted. El-mekanikeren paastaar det nok var generatoren som var lobet lobsk, og saadan een kan saa spytte 60volt ud i systemet (er det sandt?)

Batteriet er lidt smeltet, alle paererne er sprunget, ledningerne ser ok ud, men vides ej med sikkerhed endnu.

Jeg skulle jo videre til familien, saa sidst paa dagen lejede jeg en bil for at komme de 200km hjem. Og jeg hader den bil! (fiat panda) Og jeg hader at solvpilen staar 200km vaek, og jeg er en skovl til strom.. :?

Sikke en start.. :(

Ellers er her mange storke.. -saa dejligt.. :?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: dokajønne efter 04. August 2009 kl: 13:38:34
En generator kan løbe løbsk, men det er nærmere batteriets  opgiven der har fået generatoren til at løbe besærk, og ikke generatoren der har ødelagt batteriet (i første omgang) , 60volt.......bum bum......den kan i hvertfald sagtens fise hele elsystemet af i vognen. Lækkert at du nu har fantastisk mulighed for at få renoveret hele ledningsnettet (hvis man nu skal lede efter noget positivt)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Aran efter 04. August 2009 kl: 18:21:05
Har faktisk hørt om en generator der leverede 72 volt ud, men det er vist heldigvis sjældent. Hvor er du henne i Polen ?
Vi tager derned om små 14 dage, og holder en uges ferie i Stettin.  :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 05. August 2009 kl: 11:11:16
Smaa fremskridt i processen..

Generatoren er renoveret, batteriet er nyt, nye paerer, nye relaerer, ny magnetventil paa pumpen, nye gloderor.

Da gloderorene blev taget ud, lignede spidserne naermest smeltet plastik.. Nu er der frygt for at der kan vaere noget som er smeltet ned i forkammeret..eller ovenpaa stemplet.. Er det sandsynligt, og hvis ja hvilke konsekvenser kan det have?? Og saa kommer jeg til at taenke paa en god ven som fortalte om afmonteringen af traege gloderor paa en mercedes.. Da de ellers var lose men ikke ville ud, fik han et tip om at torne motoren, saaledes at de naermest blev skudt ud af stemplets kompression.. Skal man forsoge det samme her i situationen inden man propper de nye gloderor i??

@aran, jeg er i midten af Polen, omkring byen Poznan. Planen er at drege ned i bjergene i Slovakiet paa fredag.. -hvis t3en kommer paa banen.. :?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: dokajønne efter 05. August 2009 kl: 13:28:51
Lige præcis topstykket er jo vant til varme jeg tror slet ikke at sådan et lille gløderør kan banke temperaturen op på noget der bare minder om jx-driftstemperatur. Om så det fik en megavolt
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 05. August 2009 kl: 13:50:23
Helt enig. Og motoren skal såmænd nok æde lidt smeltet gløderør uden at hoste.

Til gengæld er det super vigtigt, at du tjekker alle forbindelser mellem generator, batteri og stel, for årsagen til at en generator løber løbsk, er at den på en eller anden måde kommer til at arbejde uden forbindelse til batteriet. Og hvis spændingsregulatoren ikke allerede er gået op i røg, så tag også lige at skifte den.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 05. August 2009 kl: 13:58:47
spaendingsregulatoren er udskiftet nu paa generatoren.

Motoren er opstertet og den korer uden at hoste.

Men der er en del problemer med selve instrumentbraettet.. ingen vand og braenndstofmaaling, ingen omdrejningstaeller.. Der skal nyt instrument-braet til, men det ligger altsaa paa hylden 1000km vaek..

Jeg skal op og hente bilen 200km vaek og det bliver sgu spaendende..

Ps. Er der nogen som skal have hjembragt en en ny ky-potte til 300kr og nyt ky-forror til 300kr??
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Mølle efter 05. August 2009 kl: 14:12:55
Det bliver da spændende, om skidtet kører. Det skulle så være mærkeligt, om ikke du på din færd rundt kommer forbi en lokal slagter, som har et instrumentbræt liggende.

Jeg aftager meget gerne et sæt KY-udstødning.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 05. August 2009 kl: 15:11:59
Og hvis du har flere på hånden, så nupper jeg også gerne et sæt forrør+udstødning til KY.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: TONY efter 05. August 2009 kl: 18:00:09
Og jeg tager da også gerne et sæt KY potte og rør, hvis du har plads i bilen.  :D

Tony
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 05. August 2009 kl: 19:29:33
KY-lydpotte? Det er den lange tynde, ja? Som sidder på Frk Grå?

Jeg tager gerne 1 stk :-) - prisen er jo godtnok billig!
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 06. August 2009 kl: 12:45:09
Saa ruller solvpilen atter! yess! Og nu venter Karpaterne i naermeste fremtid..

Der bliver vist fyldt op med udstodninger paa hjemturen om ti dage.. :D

Forror til jx op til 8.89 koster 250kr
potte til samme 300kr

Forror til jx fra 8.89 op til 1992 koster 300kr
potte til ovenstaaende koster 350. (saadan et sad paa min solvpil som er fra 1990..)

Jeg vil forsoge at skyde et par billeder af ky-saettet.. Producenten er den samme til dem alle..

Benz-udstodninger er der osse en del af, men det er noget af en jungle at finde rundt i for mig som altid har kort diesel.. Men skriv hvis I har et specifikt onske.

Engang var der en del foresporgelser paa gummilister og manifolde, men dem kan jeg ej opdrive her.. Heller ikke sprit nye turboer (dem renoverer man, ligesom saa meget andet her..)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 06. August 2009 kl: 17:26:04
Der er en der efterlyder en komplet udstødning til en 112 hk DJ Tror han hedder photograph eller noget i den dur.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 06. August 2009 kl: 17:26:45
Link: http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-80884.html#80884
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 06. August 2009 kl: 18:56:36
http://img32.imageshack.us/gal.php?g=p0608091843.jpg

Link til et par billeder af ky-saettet.

Hvad skal rordimensionen egentlig vaere? Udvendigt paa dette ror maaler jeg 42mm. (tomrerens ojemaal med tommestok... :wink: )
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: verner efter 06. August 2009 kl: 22:05:05
hej pawel, du må også gerne tage et sæt til KY med hjem til mig (forrør + potte) plus evt. mont.sæt (det er vel også billigt i polen?)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 06. August 2009 kl: 22:24:24
@Pawel:

Det begynder jo at være et ret omfattende indkøb, du bliver forespurgt om. Jeg kan godt forstå, hvis det giver lidt lavvande i tegnebogen - det ville det i hvert fald gøre hos mig, og det er jo ikke planen at udsulte din ferie.

Derfor: PM mig et kontonummer, og pengene for en KY-udstødning til mig står på din konto i morgen.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: verner efter 06. August 2009 kl: 23:05:47
@pawel, samme her, pm et konto nummer og du har pengene så hurtigt netbanken kan gøre det :)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: TONY efter 06. August 2009 kl: 23:31:41
Også her..... selvfølgelig skal du ikke lægge pengene ud, det bliver jo efterhånden en større udskrivning,
og du skulle jo gerne have penge nok til brændstof så du kan nå hjem med sagerne.   :wink:

Tony
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Mølle efter 07. August 2009 kl: 14:03:23
Selvfølgelig. Kontonummer. Det manglede da bare...

Der bliver jo også læs på bilen????
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 07. August 2009 kl: 16:20:31
Saa sender jeg en pm rundt med info til de som har ytret interesse..

Jeg har uploaded billeder af ky-saettet og skrevet hvad rordimensionen er, dvs jeg ikke gider at hore paa bitre kommentarer om at det ikke er helt saa godt som et originalt vw osv osv.. Vil man have et saet saa doner belobet paa det konto som jeg pmer.

Jeg kan ikke skaffe beslagene til at haenge potten i. ( Saa dem soger jeg osse selv - hvis nogen skulle ligge med et saet for meget.. :wink: )

Jeg tager paa tur i Slovakiet og vender tilbage hertil Polen mandag den 17, hvor jeg kober ind af hvad der skal medbringes. Saa saet gerne pengene ind inden den 17. Skriv jeres t3navn ved overforelsen.

Af andre spaendende sager kan jeg da naevne at det koster 1500kr at faa ompakket og renoveret en jx-pumpe. ( i mit tilfaelde var stemplet dodt)

En sporing med alverdens computerudstyret vaerksted koster 200kr..

En krone over nederste tand nr 6 koster ca 2500kr, imens samme tand som implantat staar i ca 5000kr...

Smil er gratis og det er fantastisk at sommermoden aldrig rigtig forandrer sig hernede -laarkort er altid en sikker vinder! Superb!!

 :D

Fortsat god sommer!
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 07. August 2009 kl: 16:27:50
Bankinfo kommer altsaa bare her..

regnr: 5394

kontonr 0000322162


@molle du skal ikke foretage dig noget..  saet dig tilbage, vaer lidt taalmodig og vent paa dit ky-saet bliver leveret til doren med polsk vodka og kontantanter til folge.. -life is wonderfull ha? :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Aran efter 07. August 2009 kl: 18:41:34
Hvis jeg havde gået med hat, havde jeg taget den af for den service.  :D  Fortsat god tur .....
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 07. August 2009 kl: 20:48:25
Der er overført 600 kr til KY bagpotte og KY forrør.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 07. August 2009 kl: 21:21:19
600 kr overført for KY-rør og -potte. Kan du ikke også snuppe et par af de lårkorte med? ;-)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: verner efter 07. August 2009 kl: 22:43:14
jeg kan til info meddele at jeg idag har hentet en pakke købt på ebay, indeholdende en spritny original ky/cs udstødningsmanifold incl. pakninger :D
den har et udgangshul på ca 33-34mm målt med en hultafors tommestok ;)

@pawel, jeg smider lige 600kr din vej for KY-forrør og potte :)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: TONY efter 15. August 2009 kl: 20:49:05
Jeg fik så først i aftes overført 600,- for KY rør + potte, håber jeg nåede det inden indkøbet...  :oops:  ..

Tony
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 21. August 2009 kl: 20:00:37
Så er sølvpilen vendt hjem fra en god tre ugers cruise i Polen, Slovakiet og Ungarn..

Trods en lidt svær start med en generator der løb løbsk, så har bilen klaret det upåklageligt.. 5000km krævede en halv liter vand og en kvart liter olie plus 454liter diesel. Det er ganske tilfredsstillende -halvdelen af etapen foregik på motorvej med 120km/t.

Lidt om landene. Slovakiet og ungarn er ganske stille og rolige og civilicerede lande, hvor følelsen af fred og idyl hersker. Derimod kan Polen godt føles som det vilde øst.. Der hersker en del mere kaos på landevejene. Vil man frem så må man altså overhale en myldr af sløve lastbiler og pine jxeren så hårdt at man ser en jarl for sig der slår korsets tegn.. Er man utryg ved eksempelvis IKEA rundkørselen i Århus, så skal man ungå de store byer hvor rundkørselerne er tre og fire-sporede.. Dertil kommer skinnerne til sporvognene som ofte løber på selve bilernes kørebane. Og sporvognen har ikke højre vigepligt, så når den blinker og skal krydse ens vejbane, ja så skal man altså give plads -ellers.. :roll:

Der er mange fartbegrænsninger på ellers glimrende fart-strækninger. Dette giver rige udfoldelsesmuligheder for uniformerede kratluskere der pludselig peger mod een med deres obskure føntørrer.. Når de stopper een, så skal man først og fremmest nægte alt og påstå at deres radarmåling må stamme fra en anden bilist.. Derefter vedlægger man en 100zloty seddel (200kr) sammen med reg.att og kørekortet (gør det diskret og lad som om du har prøvet det før).. Så fortæller de som regel osse hvor den næste fart-kontrol befinder sig! :lol:  8)

Ellers er der altså osse stille og rolige steder dernede. Hermed et stemningsbillede fra det sydlige polen i bjergene. Ren rislende bæk hvor der var lavet en lille dæmning så man kunne få sig en dukkert. Perfekt naturcamping med bål hvor man kan nyde sin medbragte madpakke, en lækker lårkort og kolde pils.. Super sommer i t3-stil!  :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: ThomasG efter 21. August 2009 kl: 20:36:07
Fedt lige at 'læse' et stemningsbillede fra det østlige, Pawel. Bringer minder frem fra mine egne ture i de lande (bl.a.også i T3'er). Der
er bare så mange naturskønne steder. Og tillykke med, at 'øsen' holdt hele vejen (man er altid lidt spændt,ik?)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Aran efter 21. August 2009 kl: 23:07:16
Velkommen hjem. Jeg holder meget af Polen, men nægter pure, at køre bil - specielt i Stettin, hvor vi tager ned tre - fire gange om året. Rundkørsler og sporvogne er der masser af, men endnu flere taxaer (og ikke alle i specielt god stand og kondition ). Vi kørte bl.a. i en ældre Mercedes med næsten en million på tælleren, der bremsede så skævt, at chaufføren var på "overarbejde", når han måtte træde lidt kraftigt.
Det øger spændingen, som min svoger bemærkede. Jotak, men lige den form for spænding kan undværes.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: dokajønne efter 22. August 2009 kl: 00:08:05
Citér
Perfekt naturcamping med bål hvor man kan nyde sin medbragte madpakke, en lækker lårkort og kolde pils.. Super sommer i t3-stil!


Pudsigt antræk til håndmadder og en kold pils :lol:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 16. Oktober 2009 kl: 12:23:07
Efter at have haft bøvl med mit tastatur længe, er jeg nu atter skrivende efter et besøg af t3-konsulenten jan.. (tak jan!  :wink: )

Jeg har jo stadig nogle ky-udstødninger til at ligge.. De er ikke i vejen, men er de ikke savnede? Skal de ikke monteres??  :P

Ellers skal jeg en smuttur til Polen i næste uge, så hvis nogen ønsker billige udstødninger så sig til.

Ellers er jeg osse på et polsk t3forum hvor de er igang med at slagte en bluestar. Deres stumper er ej så fandens billige, men det er jo osse sjældne varer. Jeg kan blandt andet nævne at multivan indretningen bagi går for 3000kr, pilotforsæderne til 500kr pr stk, grøntonede ruder de fem bagi til en tusse (skydedørvinduet og det i den modsat side åbnes 50/50) en aaz taget ud af en t3 går for 3500kr. Hvis nogen vil høre nærmere så skriv.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Hawaiibussen efter 16. Oktober 2009 kl: 18:48:20
hva med en forude med antene og grøntonede?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Rate efter 18. Oktober 2009 kl: 23:52:34
Hej Pawel - er interesseret i en Komplet udstødning til en 2,1L DJ Benzin 1989 2WD, hvis prisen kan holdes under kr. 3.000,-

Udstødningssystemet består af 9 dele - incl. CAT + 2 straps til potten.
Eksempel fra justcampers dog uden cat og straps: http://www.justkampers.com/shop/type_25/type-25-original-vehicle-parts/exhaust/exhaust-bundle-kit-7-parts-j11612.html

Eksempel fra Bus Depot, hvor cat er med, men tværrør mod gearkasse ikke ser rigtig ud på tegning.
http://www.busdepot.com/details.jsp?partnumber=025251053GK
http://www.busdepot.com/details.jsp?partnumber=22918
http://www.busdepot.com/details.jsp?partnumber=025251521C

Hilsen Morten
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 28. Oktober 2009 kl: 14:59:18
På hjemturen fra Polen forsøgte jeg at tage livet af min jxer i sølvpilen.

Jeg hader at køre tom-hændet hjem fra Polen, så denne gang fik jeg den vanvittige ide med at læsse den med 3rummeter asketræ til brændeovnen (ca 1000kg). På denne måde sparer jeg halvdelen af kørselsudgifterne.

Fra Frankfurt (Oder) til Århus (ca 700km) fik den høvl på motorvejen hvor den kunne komme op på 130 og blev nødt til at nøjes med 100 op af "bakkerne". Den klarede det uden olieforbrug, men dog kørte den ikke mere end 8km.pr.liter diesel.. Den har en oliekøler, så måske derfor dør den ikke..
Hmm, jeg forstår ikke at den ikke vil dø. I de første par år nåede jeg at skifte motor tre gange, men den som sidder bagi nu vil ikke gå væk.. :roll:
Jeg vil hellere have en AAZ.. Dø dog du gamle jx! :lol:  :lol:
Hvad skal jeg stille op? Mere turbotryk? Flere kilo? Længere tur?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: ibber efter 28. Oktober 2009 kl: 15:05:36
de dør aldrig når de skal dø - kun når man skal bruge dem - er det ikke lidt langt at køre bare for at hente brænde ? ;0)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 28. Oktober 2009 kl: 15:14:45
Citat fra: "ibber"
- er det ikke lidt langt at køre bare for at hente brænde ? ;0)


Mormors 80års fødselsdag.. Det var sgu langt at køre blot for dét, så der blev kørt t3stumper derned og hjem igen med andre t3stumper.. og brænde.. :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 28. Oktober 2009 kl: 15:44:43
Jamen når nu det skal være diesel så glæd dig over at den omdrejningsvillige JXer holder ud, og vent med den mere morfaragtige
AAZer. Den lyder da også rigtig godt din motor.

Mvh Jønne Ukendt
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Bo efter 29. Oktober 2009 kl: 07:02:21
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Jamen når nu det skal være diesel så glæd dig over at den omdrejningsvillige JXer holder ud, og vent med den mere morfaragtige
AAZer. Den lyder da også rigtig godt din motor.

Mvh Jønne Ukendt

*host* ......hvad mener du lige med Morfaragtig????
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Hawaiibussen efter 29. Oktober 2009 kl: 10:11:47
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Jamen når nu det skal være diesel så glæd dig over at den omdrejningsvillige JXer holder ud, og vent med den mere morfaragtige
AAZer. Den lyder da også rigtig godt din motor.

Mvh Jønne Ukendt


 :lol: det det er sjovt

Bo - høje hastigheder i syncroen er forbi........så MorFar kørsel 4ever.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 29. Oktober 2009 kl: 10:14:39
Citat fra: "pawel"
Hmm, jeg forstår ikke at den ikke vil dø. I de første par år nåede jeg at skifte motor tre gange, men den som sidder bagi nu vil ikke gå væk.. :roll:
Jeg vil hellere have en AAZ.. Dø dog du gamle jx! :lol:  :lol:
Hvad skal jeg stille op? Mere turbotryk? Flere kilo? Længere tur?


Bare rolig! Du er på rette spor. Kuren skal bare have tid til at virke, men det kommer - det lover jeg!
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 10. December 2009 kl: 21:39:37
De lover sibirisk kulde over Danmark i den kommende tid. Jeg glæder mig! Og hvis den ikke dukker op, så kører jeg den snart i møde østover..

Har støvet fire gode Vredestein Transport Snow dæk på t3fælge op i DBA. De har fået en klat maling idag og skal på sølvpilen i morgen. Jeg har før kørt på samme type dæk; de larmer gevaldigt men for hulan da hvor er de gode i sne, sjap og mudder.. Er der andre der har prøvet disse slags dæk? De er da noget gammeldags i mønsteret.

Jeg vil høre om nogle ved hvilke af de nedenstående tal er dem hvor man kan se produktionsdatoen??(se foto)

På forhånd tak.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 10. December 2009 kl: 22:08:43
umiddelbart vil jeg sige billede nr 2 0608.

6. mdr. år 08
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Hawaiibussen efter 10. December 2009 kl: 22:37:23
har dem også........

Fik dem med til min hawaiibus i 2003.....

Jeg synes de synger lidt, men de er IKKE til at vride af vejen. Og man sidder ikke fast med dem.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: wilson efter 10. December 2009 kl: 22:42:51
mener det er uge og så år...
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: ibber efter 10. December 2009 kl: 22:44:02
i disse tider tror jeg at man måske skal gå mere op i hvor meget vand de kan dræne , og hvor godt de kan bremse på rimfrost , og der betyder gummiblandingen vel mere , og når den bliver forældet ændrer hårdheden sig drastisk , tre år så er et sæt vinterdæk virkningsløse mht til bremseeffekt uanset hvor meget slidbane der er tilbage.
men nu kører vi jo ikke så stærkt , så det går nok , og vi trykker jo godt med vægt på dem også ;0)

jeg kan godt li ideen med tidstypiske dæk på alle andre biler end min hverdagsbil ellers *GG*
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 10. December 2009 kl: 23:13:36
Dækket på sidste billede er fra uge 37 år 1997. Læs evt her:

http://www.daekonline.dk/Reifenbezeichnung.html
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 11. December 2009 kl: 01:46:10
Tak for svarene!

Jeg ved at gamle vinterdæk ikke er optimale på våd vej, og heldigvis har jeg osse et par nyere vinterdæk på t3fælge klar..meeen.. De der Vredestein er rigtig gode når der ligger noget sne på vejen.. Engang jag kørte fra Polen til Dk i snestorm var jeg ret så tilfreds med at have dem på.. Når de andre små biler trillede med 50-60 km i timen i indersporet på motorvejen og ikke turde at køre ud i overhalingsbanen grundet tykt lag sne/sjap, ja så var det OPTUR at overhale dem alle.. En tungt læsset transporter gav baghjul til de fine nye smarte modebiler! hehe -det satser jeg på at gentage i år...

Og hvis sneen ikke kommer..ja så må jeg tage hjulene med de kedelige vinterdæk på som er på lageret.. Jeg eeeelsker min lade med t3-stumper!  :lol:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 11. December 2009 kl: 07:06:05
Mener du ikke 2007 Jarl?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 11. December 2009 kl: 16:21:48
Nej. Jeg mener 1997. I tiåret 1990 til 2000 blev produktionsdatoen på et dæk markeret med en trekant til sidst efter sidste ciffer. Læs evt. mere på bridgestone.eu
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 02. Januar 2010 kl: 22:21:07
Jeg har lige været i hjemlandet på en lille juletur.

Sølvpilen fragtede mig et tons tagpap-shingels til kolonihavehytten plus diverse sager fra østblokken til t3-erne (udstødning og inderskærme og lidt AAP-kasser).

Tilgengæld fik den en renoveret dieselpumpe, forstærkede bagfjedre (den knak den ene gamle på turen derned..) og en AAS-gearkasse med baffelplates og .78-gearhjul i femte gear.

Og endnu engang blev den gamle jx-er ej skånet.. Afsted på autobahnen med 120 i timen og godt læsset.. Den åd 13liter diesel for hver 100km.. Og til sidst åd den osse en pakning på 4cyl ved udstødningsmanifolden.. Derudover reddede den sig osse den obligatoriske fartbøde på landevejen i Polen. Betjenten spurgte til om jeg ej var ræd for at køre i sådan et gammelt skrummel så langt, hvortil jeg så svarede at han jo kunne kigge på sin radar-måling og derudfra revidere sin opfattelse af mit køretøj..!

Godt nytår til alle bus-folk!

 :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: ibber efter 02. Januar 2010 kl: 22:32:25
sådan en  AAS-gearkasse med baffelplates og .78-gearhjul i femte gear , hva ligger en lign i af pris i dk ?
uden ombytter ? hvis du skulle ha en med hjem fra en af dine dramatiske ekspeditioner Pawel ?
indtil viderer af ren nysgerrighed ? den gamle knurrer sgu lidt rigeligt efterhånden  :?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: KHSalvesen efter 03. Januar 2010 kl: 00:03:56
Det bud på inderskærme er vist gået min næse forbi.

Pris. ?

Kurt
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: t1finn efter 03. Januar 2010 kl: 00:12:59
Jeg har sendt et PM til dig på de inderskærme . Pris
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: BlackChart efter 03. Januar 2010 kl: 11:04:31
Ja tak, en pris på de inderskærme kunne være interessante...
Så slipper man da i det mindste for at snedkerere et eller andet selv :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 03. Januar 2010 kl: 17:18:58
Et sæt inderskærme i plast til t3:

Pris 400kr (afhentet i Warswzawa) 600kr (afhentet i Århus)


 8)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: a.jespersen efter 03. Januar 2010 kl: 18:55:51
hej pawel.velkommen hjem ,du skulle vel ikke have et sæt sænknings fjedre med hjem . mvh a.jespersen. :P
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 03. Januar 2010 kl: 19:31:29
Citat fra: "a.jespersen"
hej pawel.velkommen hjem ,du skulle vel ikke have et sæt sænknings fjedre med hjem . mvh a.jespersen. :P


Nej, desværre jeg har ikke nogen sænkningsfjedere med hjem. Jeg havde nu altså ikke forstået at du søgte sådanne nogle..

Venligst -Pawel
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 03. Januar 2010 kl: 19:52:14
Hvad koster et sæt 45 mm fjedre og inderskærme dernede?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: elmo efter 03. Januar 2010 kl: 20:01:29
Jeg kunne også godt bruge et sæt fjedre, men de skal sænke mindst 70 mm. Sig endelig til hvis det er noget du kan klare.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 03. Januar 2010 kl: 20:37:22
@a.jespersen @kkrogsgård @elmo

Hvis jeg falder over sænkningsfjedre skal jeg nok købe dem, og så må vi se hvad det er for nogle og hvor meget de sænker.. :roll:  Jeg ved at t3ere dernede kan godt glemme alt om at køre på sænkningsfjedre grundet de dårlige veje.. Så når folk får en t3 fra udlandet så skifter de som regel ud til de forstærkede fjedre.

@kristian, se prisen på inderskærme længere oppe i tråden! :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: t1finn efter 03. Januar 2010 kl: 21:17:17
Jeg vil gerne købe inderskærme. Har du flere eller skal jeg vente til du får igen. Har du nogen til at ligge til 600kr nu så vil jeg gerne købe dem
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 03. Januar 2010 kl: 21:19:25
Citat fra: "ibber"
sådan en  AAS-gearkasse med baffelplates og .78-gearhjul i femte gear , hva ligger en lign i af pris i dk ?
uden ombytter ? hvis du skulle ha en med hjem fra en af dine dramatiske ekspeditioner Pawel ?
indtil viderer af ren nysgerrighed ? den gamle knurrer sgu lidt rigeligt efterhånden  :?


Hej ibber, jeg skal forsøge at stille din nysgerrighed..

Først og fremmest så aner jeg ikke hvad en AAS med o.78gearhjul og baffelplates ligger på af pris i dk, for jeg har endnu ikke stødt på sådan en gearkasse før.. Men jeg kan give dig nogle priseksempler på noget af det som jeg har fået lavet på tre kasser jeg havde med derned.

Skift af det sidste gearhjul ud af en kasse og ind i en anden 1500kr.

Hvis der osse skal monteres baffelplates så er det 500kr oveni.

Hvis der osse skal monteres baffelplates og 40%spær 1000kr oveni.

Ovenstående er altså arbejdsløn.

Baffelplates koster 300kr. Nye pakninger ved de to trækaksler koster 200kr for et sæt. Pakningen ved højgearsakslen 50kr.

Værre er det at finde de spændende gearhjul og spær. Det billigste er at spørge rundt ved ophuggerne og tjekke gearkassekoder og håbe på at få "de totalt kedelige og nærmest ubrugelige 4trinskasser" til foræringspriser..

I Polen og Tyskland er priserne på sådan noget skyhøje..(kig eksempelvis på gearkasser på e-bay..) Takket være Mølle og Hasse lever vi i det rene honningland mht gode brugte t3-stumper! Lad os håbe det bliver ved længe..  :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: ibber efter 03. Januar 2010 kl: 21:26:23
det lyder ikke skræmmende , nok billigerer end jeg turde håbe på , hvis du er interresseret i at sælge siger du bare til ;0)  ellers må jeg jo ud og lede selv , også spørge dig pænt når det er samlet sammen ;0) tak

har du opskriften på de gearhjul hvilken kasse de kommer fra og hvilke bogstaver den  har evt ?

og nej vi har ikke nogen i dk , men det skal vi da ha ;0)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: t1finn efter 03. Januar 2010 kl: 21:40:29
Inderskærm er købt af mig. Ses Pawel. Jeg ringer og aftaler tid som aftalt
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: a.jespersen efter 03. Januar 2010 kl: 22:07:24
hej pawel . det er ok, men det ved du så nu. 40mm. håber du havde en god tur ,der bliver også noget med en benzin tank,til den gule.den er ikke helt tæt ,max 200kr.så lugter den af diesel. jeg ringer til dig en af dagene mvh a.jespersen
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 03. Januar 2010 kl: 22:12:16
Sænkningssæt - husk at før 85 har en anden svingarm foran, så de bliver sænket mere foran end i bagi med et sænkningssæt (se billeder af Frk G)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: a.jespersen efter 03. Januar 2010 kl: 22:25:53
hej jensjakob. ved du hvor meget det er .har set nogle søge efter 30-40. er det derfor, de gør det . mvh a.jespersen.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 03. Januar 2010 kl: 23:02:36
Citat fra: "elmo"
Jeg kunne også godt bruge et sæt fjedre, men de skal sænke mindst 70 mm. Sig endelig til hvis det er noget du kan klare.


Er du helt med på hvilke kosekvenser (og dertil hørende modificeringer) det har for hjulgeometrien at sænke mere end 50-60 mm ?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 03. Januar 2010 kl: 23:09:08
Nej,jeg ved ikke hvor meget det er. Ligner 10-20 mm.

Frk G er skamsænket, men har stadig kørekomfort - og ligger stabilt på vejen - selv i kraftig sidevind.
Og jeg kan læsse 7-800 kg uden problemer med hjul der går på.

Til gengæld koster det i dæk. Den er svær at justere camber på.

Her er et billede af Frk G ved siden af Brandbilen:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-download-id-7911.html
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 03. Januar 2010 kl: 23:12:04
Citat fra: "jensjakob"
Nej,jeg ved ikke hvor meget det er. Ligner 10-20 mm.

Frk G er skamsænket, men har stadig kørekomfort - og ligger stabilt på vejen - selv i kraftig sidevind.
Og jeg kan læsse 7-800 kg uden problemer med hjul der går på.

Til gengæld koster det i dæk. Den er svær at justere camber på.


Jeg tror ikke din er sænket mere end 60mm JJ...
Min er sænket 45mm og den ser ikke meget højere ud en din...  gør den ?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 03. Januar 2010 kl: 23:15:26
Her er et billede hvor det ses hvor sænket hun er:
(http://zorck.dk/2009/20090627_02_std.jpg)

Der er vel ca 250 kg læs i hende på det billede, så det er ikke den store forskel vægten gør.

Bemærk hvordan hun "hænger" med næsen.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 03. Januar 2010 kl: 23:17:53
Det er svjv et GT Cupline sæt - og det eneste som de sælger, er 40 mm - så jo Rasmus - spot on :-)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 03. Januar 2010 kl: 23:19:17
Er der ikke en kantsten på billedet lige foran bilen ?
Prøv evt. at mål fra jorden og op til et elller andet sted på bilen.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: elmo efter 03. Januar 2010 kl: 23:21:30
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "elmo"
Jeg kunne også godt bruge et sæt fjedre, men de skal sænke mindst 70 mm. Sig endelig til hvis det er noget du kan klare.


Er du helt med på hvilke kosekvenser (og dertil hørende modificeringer) det har for hjulgeometrien at sænke mere end 50-60 mm ?


Jeg har 45mm på nu + fjedrene er varmet for at få den længere ned.
Her skal den gerne blive nede - men helst med fjedre der ikke har fået varme ;o)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: a.jespersen efter 03. Januar 2010 kl: 23:25:15
hej jensjakob. det ser rigtig fedt ud , men kan mine 16" være der . det er sådan hun skal se ud.hvis det kan lade sig gøre.mvh . a. jespersen
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 03. Januar 2010 kl: 23:37:30
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "elmo"
Jeg kunne også godt bruge et sæt fjedre, men de skal sænke mindst 70 mm. Sig endelig til hvis det er noget du kan klare.


Er du helt med på hvilke kosekvenser (og dertil hørende modificeringer) det har for hjulgeometrien at sænke mere end 50-60 mm ?


Jeg har 45mm på nu + fjedrene er varmet for at få den længere ned.
Her skal den gerne blive nede - men helst med fjedre der ikke har fået varme ;o)

Ok, så du har også skiftet støddæmpere, justeret spidsningen, og justeret camber på alle 4 hjul ?
Det er bare nogle af de letløselige problemer ved sænkning...

Siger begreber som camber gain, scrub radius og bump steer dig noget ?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 03. Januar 2010 kl: 23:38:24
@Rasmus: Jo, der er kantsten foran bilen. Jeg kører med 14R185 dæk - der er ikke plads til meget mere.

Foran er de mest helt op i skærmkassen, når jeg kigger ind på siden af bilen kan jeg ikke se overkanten af dækket..........

Jeg er ret overbevist om at pga at det er de gamle bærearme foran, der har en anden udforming, så er bilen strøget ret langt ned...

Jeg måler når jeg på et tidspunkt har en tommestok med ud, og kan gøre det uden at fryser nallerne af :-)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 03. Januar 2010 kl: 23:49:14
@ Elmo
Hvis du ikke allerede har læst denne artikkel, så er det nok en god ide at gøre det. Her beskrives nogle af de omtalte problemer.

http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpecific/T3/info/mods/lowering/lowering.htm
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 03. Januar 2010 kl: 23:59:07
Citat fra: "jensjakob"
@Rasmus: Jo, der er kantsten foran bilen. Jeg kører med 14R185 dæk - der er ikke plads til meget mere.

Foran er de mest helt op i skærmkassen, når jeg kigger ind på siden af bilen kan jeg ikke se overkanten af dækket..........

Jeg er ret overbevist om at pga at det er de gamle bærearme foran, der har en anden udforming, så er bilen strøget ret langt ned...

Jeg måler når jeg på et tidspunkt har en tommestok med ud, og kan gøre det uden at fryser nallerne af :-)


For hulan da JJ, der er der ikke meget HIGH-class over den ambassedefrue med de fjedre! Hun ser permenent duknakket ud, bøjer for alt og alle som hun møder på sin vej. :lol:

Kast da de fjedre ud på t3-nettet og få hende op i en anstændig højde med et sæt nye fjedre til en tusse..

Håber ikke at mit råd støder dig på nogen måde. :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 04. Januar 2010 kl: 15:08:37
@Pawel :-) - til gengæld ligger hun godt på vejen, selv i blæsevejr, ikke mange hvide knoer her mere :-)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 04. Januar 2010 kl: 16:11:39
@Jensjakob-  Monterer du 15" eller 16" ligger den endnu roligere på vejen.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: basseoghund efter 04. Januar 2010 kl: 16:18:29
@Jensjakob
den sænkning du der kører med , ligner til forveksling den der sidder på vores coach
den kører også lidt nedad hele tiden
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: elmo efter 05. Januar 2010 kl: 16:34:16
Citat fra: "WBX Manden"

Ok, så du har også skiftet støddæmpere, justeret spidsningen, og justeret camber på alle 4 hjul ?
Det er bare nogle af de letløselige problemer ved sænkning...

Siger begreber som camber gain, scrub radius og bump steer dig noget ?


Jeg har læst artiklen du henviser til, og er klar over alle konsekvenserne ved at sænke en gammel kassevogn, som for mig mest er for sjov  :wink:

Dæmpere er skiftet til kortere, og resten fungerer fint, og det har det gjort i al den tid jeg har kørt T3 - både med denne og den forrige, så mon ikke jeg klarer at den forbliver i samme position, bare med andre fjedre.

- men tak for fordi du nævner det - det er fedt at folk fortæller når det har konsekvenser det man laver.  :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 22. Februar 2010 kl: 00:10:35
Så skete det uundgåelige igen.. Toppakningen. :evil:

På langturen i det nordjydske forsvandt al varmen i kabinen pludseligt, samtidigt med at temp-føleren gik et pænt stykke op. Ind til siden og kigge i ekspansionsbeholderen i motorrummet. Jeps, masser af luft-bobler.

Går ud fra at der er kommet en utæthed fra een af stemplerne og ud til kølevandskanalerne.

Så imorgen står indkøbet på en ny toppakning, nye strækbolte, ny rem og remstrammerhjul, nye manifoldpakninger, nyt oliefilter+olie, og en masse kølervæske.

Har et spørgsmål: Når man har monteret pakningen og tilspændt strækboltene til det rette moment, kører man så motoren driftvarm og efterspænder ved varm tilstand? Og hvor meget skal der efterspændes på de strækbolte (3/4 omgang, en hel, halvanden??)

Turbohilsner fra den unge med den tunge fod..

  :P
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: KHSalvesen efter 22. Februar 2010 kl: 00:13:31
Og dit røntgensyn har tjekket topstykket er revnefrit. ?

Kurt
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: poot efter 22. Februar 2010 kl: 00:15:21
Der følger tilspændings vejledning med toppakningen.    MEN   Husk at tjekke topstykket for revner ved ventilsædet.   Det er her det plejer at være galt. :( læg evt nærbilleder op på nettet, så eksperterne kan vurdere tilstanden af dit topstykke.

Pøj Pøj
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 22. Februar 2010 kl: 00:18:29
Citat fra: "KHSalvesen"
Og dit røntgensyn har tjekket topstykket er revnefrit. ?

Kurt


Ikke endnu.
Jeg er lige landet og skal igang med operationen i morgen eftermiddag.

Topstykket har kørt ca 70-80000km. :oops:
-Jeg er lidt hård ved den stakkels jx sommetider ..nej, egentligt altid, blot den har driftstemperatur.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: poot efter 22. Februar 2010 kl: 00:19:48
http://www.t3nettet.dk/module-Downloads-prep_hand_out-lid-35.html
Her er en original vejledning i adskillelse.  

Poul
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 22. Februar 2010 kl: 00:32:52
Citat fra: "poot"
http://www.t3nettet.dk/module-Downloads-prep_hand_out-lid-35.html
Her er en original vejledning i adskillelse.  

Poul



Tak for linket, fandt momenterne for strækboltene på s37. Så må jeg se om de er ens med vejledningen på selve toppakningen.

Håber at jeg finder en pakning og et sæt bolte på lager et sted i århus i morgen. :?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 22. Februar 2010 kl: 07:25:15
50000km er da fint for en JX top med tung fod. 70000km er meget fint. Du er da snart godt kørende igen. Glem 1.9 med den
 sporty fod du går rundt med!!

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jankjerbye efter 22. Februar 2010 kl: 08:47:26
Øv, surt Pawel, men fedt at du tager det med godt humør..

Tværtimod vil jeg sige at 1,9 sauger er den eneste løsning hvis man ikke gider køre med falck og renovere motor en gang om året. :)  

Performance skeptikerne kan garanteret få lov til at få en tur i Jarlens Carat næste gang den kører til Fyns træf :)

Den er måske ikke helt lige så hurtig i acceleration, men korrekt gearet er motorvejs-cruise ikke noget større problem.

Pawel: Så er det ved at være at være tid til kølesystem gennemskylning og montering af intercooler :)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 22. Februar 2010 kl: 10:12:11
Ja kunne da ikke være mere enig Jan! Og veltrimmet ligner performance med en 1Y det man kan få ud af en std. JX. Desuden kan jeg nu berette om mere end 45000 km med totalt - og jeg mener TOTALT - fred i motorrummet.

Men Pawel, det der med efterspænding er en religionssag. Jeg er selv holdt op med det, da jeg mener, at risikoen for revner i gevindhullerne overgår min skræk for at toppakningen lækker. Hvis du vil efterspænde, så er det highly crusial, at du på forhånd har sikret dig, at gevindene er superrene, velsmurte, tomme og velrensede. Drej en M12 gevindtap ned i dem, smør med tynd olie og blæs rent med trykluft, så du er på den sikre side.

Og tjek som Poot skriver selve topstykket minutiøst. Et spritnyt er simpelthen så billigt, at det ikke kan betale sig at tage chancer. Er der det mindste tegn på revner fra forkammeret hen imod ventilsæderne, så er det over højre skulder med det. Og når nu du har toppen lettet, så kig kritisk på slidtilstanden. Husk at et sæt stempelringe til en std. JX kun koster en plovmand, og de kan - hvis blokken ikke er helt tot - give lidt nyt liv til maskinen.

Hvis du vil have en hurtig amatørtest af cylindrenes tæthed, så sæt alle stemplerne i midten, fyld cylinderhullerne op med diesel, og lad det stå natten over. Hvis nogle cylindre har ladet al dieselen løbe igennem næste morgen, så er det tid til at gøre noget.

God fornøjelse!
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 22. Februar 2010 kl: 10:20:58
Citat fra: "pawel"
Så skete det uundgåelige igen.. Toppakningen. :evil:

På langturen i det nordjydske forsvandt al varmen i kabinen pludseligt, samtidigt med at temp-føleren gik et pænt stykke op. Ind til siden og kigge i ekspansionsbeholderen i motorrummet. Jeps, masser af luft-bobler.

Går ud fra at der er kommet en utæthed fra een af stemplerne og ud til kølevandskanalerne.

Så imorgen står indkøbet på en ny toppakning, nye strækbolte, ny rem og remstrammerhjul, nye manifoldpakninger, nyt oliefilter+olie, og en masse kølervæske.

Har et spørgsmål: Når man har monteret pakningen og tilspændt strækboltene til det rette moment, kører man så motoren driftvarm og efterspænder ved varm tilstand? Og hvor meget skal der efterspændes på de strækbolte (3/4 omgang, en hel, halvanden??)

Turbohilsner fra den unge med den tunge fod..

  :P


... sådan er det at køre JX :P


(Sorry for afsporingen..Nu var det mig der ikke ku la' være) :-)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 23. Februar 2010 kl: 00:05:09
Er der nogen som kender kilo-prisen på aluminium pt??

Det viste sig at toppen var revnet ved 2cyl fra forkammeret og ud mod en af ventilerne.

Så tog vi et par toppe af nogle brugt jxere. -De var ligeså elendige..

Toppakningen var vist heller ikke helt rigtig som sad på. Det er som om at der manglede nogle kølekanalshuller (se billedet)

Og hvordan hulan kan nogle strækbolte være totalt rustne mens andre er fine og fedtede? Havde den ene top med de rustne strækbolte ikke fået fedtet boltene ind ved påspænding af topstykke?? (fusk-ligesom den forkerte toppakning?)

Nå, men livet går videre.. Det eneste funktiondygtige på hylden ligenu er en 1y med 100.000 på bagen. Den kommer i med jx-udrustning. Så må vi se hvor længe den holder.. :)

Næste gang bliver det nok en mTDI, og når jeg bliver 40 så lover jeg mig selv at trappe ned og køre sauger.. :wink:

Rust never sleeps -Keep on rockin' with the turbo. 8)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: poot efter 23. Februar 2010 kl: 00:26:28
De rustne stræk bolte.  Måske har man glemt at blæse hullet rent for kølevæske da den blev montrere.

1Y med JX Turbo.  spændende.  Husk nu Oliekøler(Hvis ikke du allerede har det.)

Prøv at køre en tur forbi BlackChart :)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: BlackChart efter 23. Februar 2010 kl: 09:26:06
Han har været her ;) Men jeg har jo ikke turbo på min...

Til gengæld har jeg en 1Y som på INGEN måde bliver varm, og det er uanset om jeg hiver rundt på et tungt læs brænde eller om jeg racer motorvej...

Olietemp ryger op til 110 grader og så falder den ned og ligger på 90 grader igen, og der bliver den...
Vand temp holder nålen på dioden og så kan jeg eller tæske den nok så meget...

I tomgang falder vand-temp ganske langsomt og holder den længe nok i tomgang lander nålen i minimum feltet og olietemp falder til omkring 60 grader :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: poot efter 23. Februar 2010 kl: 09:43:23
Jeg mente han skulle vise dig resultatet. Når han var færdige med motorskiftet. :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 25. Februar 2010 kl: 23:01:42
Så har jeg fået skiftet motor for fjerde gang.. -Og det er SKØØØNT! :lol: Dog var det en nedtur en enkelt gang hvor der blev lagt en CS som erstatning i nød.

Denne gang er det en 1y med jx-udrustning som har sneget sig ind bag ved. Jeg er helt solgt efter prøvekørsel! 1600cc-æraen er slut..

 :D  :D  :D

Next step IC ..og huske at lægge 10øre for hver kørt kilometer til et nyt topstykke indtil ICen kommer i... :wink:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 25. Februar 2010 kl: 23:41:35
Ja, det skubber godt fremad! Dejligt at høre, at du fik liv i den. Tillykke!
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 26. Februar 2010 kl: 00:16:41
Ja den kunne jo ikke starte pga helt tørlagt pumpe og brændstoffilter.. Men efter at den blev tvangsfodret med 3dl diesel direkte ned i pumpen, så sprang den igang. (Tak for gode råd Jarl!)

Den spinder som en mis og lyder blød og lækker. 294dyserne åbner allerede ved 145-150 bar og den er timet 0.90 på jx-pumpen. Under første prøvekørsel trak den fint op til 100, men så var det ligesom den manglede føde derefter (pumpeindstillingen var efter min jx). Den fik en omgang på mængde skruen og trækker nu helt fint op til 120, men endnu bedre i bunden ved lave omdrejninger fra 1700-1800til 2500..Wauaw -sikke en verden til forskel! Den er stadig under røggrænsen. og jeg vil tro at den sagtens kan tåle en kvart mere på mængde-skruen. Men det venter jeg lige lidt med endnu.. (ICICIC)

Er mere end tilfreds med dens præstationer. Nu er det slut med at være afhængig af g-force ved 3500 omdrejninger -den er der allerede ved 2000.. :D

Dejlige flyvske lette 1y-stempler med jx-opsætning er alligevel ret så villige til at stige hurtigt op i omdrejninger. Tror at denne variant giver original AAZ baghjul hehe 8)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 08. Marts 2010 kl: 09:22:41
En vurdering af plejlstangslejer ønskes.. :?

På billedet ligger de i samme rækkefølge som cylinderne i motoren, dvs den yderst til venstre er nr 1. De øverste er dem over plejlstngen og de nederste er dem forneden.

Ser det slemt ud eller ligner det almindeligt slid?

Der er ingen furer at mærke i dem, men visuelt ser nr 1 og 4 ret slidte ud.

Håber at fotoet er brugbart.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 08. Marts 2010 kl: 09:48:35
Forøvrigt så må jeg vist hellere forklare grunden til mit seneste indlæg.. :oops:

Efter fire dage med en dejlig 1yturbo som var tæt og ikke røg blåt ved koldstart, og ikke stank af brændt olie fra udstødningsgasserne så skete der et katastrofalt uheld..

På fjerde-dagen taber motoren al sin olie under kørsel. Det gjorde den ved at bundproppen åbenbart ikke var spændt til og havde pludseligt løsnet sig og olien kunne så forlade motoren frit ud på ringvejen i Århus. Jeg havde lyst til at banke min mekanikker med et baseballbat..eller i det mindste smadre hans Skoda.

Jeg får den kørt hjem på et fejeblad. Af med bundkarret og se efter de ovenstående plejlstangslejer og de er nu udskiftet til nye kolbenschmidt.
Der var ingen jern-spåner i bunkarret overhovedet. Og heller intet i oliefilteret. Det skal lige siges at den kørte stille og roligt i bytrafikken uden nogen voldsomme accelerationer og den kørte ca 1km uden olie. Det gav to pift/svirp-agtige lyde fra motorrummet da jeg kørte den til side ..og så at olien blot løb ud af bundkarret.. Efter at den havde stået og ventet på assistance dryppede den ca en sidste liter olie ud. Så helt tom var den ikke.

Vi tjekkede turboen og der var ingen slør i akselen og møllen havde alle sine vinger.

På med nyt olie og ud og prøvekøre den igen. Den går fint ligesom før, trækker på samme måde og turboen har samme lyd som før ag man mærker den på samme måde som før.

MEN.. Den ryger blå ved koldstart, ryger blå ved acceleration når den er kold, og den stinker af olie i udstødningsgassen. Min bagklap er sort af olie-pletter. Det var den overhovedet ikke før uheldet indtraf, så et eller andet er der sket.. :( Spørgsmålet er om det er turboen eller motoren (tænker evt stempelringe..)

På onsdag tager jeg en kompressionstest på hver enkel cylinder. Hvis den ikke giver nogen tydelige indikationer på årsagen til olieforbruget så skifter jeg turboen ud med en på hylden som har kørt uden problemer. Så må jeg se om det giver nogen løsning...

To kokke fordærver maden sommetider.. Og det med at holde gejsten oppe til kl lort om natten med de store Hancock når man skruer i motor, er ikke altid lige sagen.. Det kan resultere i banale forglemmelser med en katastrofal følgevirkning..  :roll:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 08. Marts 2010 kl: 10:33:17
Surt !

Det ligner ikke normalt slid.
Alm. slid er mere ensartet, i hvert fald på de motorer jeg skruer på.
Ser ud til de har været varme !?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: WBX Manden efter 08. Marts 2010 kl: 10:37:23
... med ensartet mener jeg at overgangen mellem de områder der er slidt på lejet og det som ser "god nok" er mere flydende.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 08. Marts 2010 kl: 11:22:20
Tak for input.

Ja nr 1 og 4 ser ud til at have været varme. Det må vel skyldes friktion grundet mangel på smøring.. :?:

Hvis stempelringene har taget skade, kan jeg så aflæse det ud fra en kompressionstest? Eller er det blot et skud i tågen at give dem skylden for olieforbruget?

Ps, det er ikke blot "surt" -det er mega PINLIGT..!  :oops:  :oops:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 08. Marts 2010 kl: 12:02:47
Hej Pawel

Ja, de har "haft varmen". Heldigvis er det ikke så slemt, at der kan forventes skader på sølerne på krumtappen, og heller ikke så slemt, at der er skader længere oppe - cylindre, stempler.

Hvis jeg var dig, så ville jeg polere krumtapsølerne med vandslibepapir korn 2000 eller 1600 mhp. at fjerne eventuelle fastbrændte blødmetalklumper fra lejerne. Så ville jeg spule smørekredsen igennem med ren diesel, og så samle dyret igen.

Jeg er fortrøstningsfuld efter at have set dette.
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 11. Marts 2010 kl: 10:34:54
Jeg sov mere roligt i nat pga følgende:

I går fik jeg kompressionstestet min motor og jeg er nu ikke længere så bange for at stemplerne havde taget skade af mit havari.

De blev testet i følgende rækkefølge:

Cyl 4: 30.5 bar, 3: 29bar, 2: 29.5bar, 1: 31bar.

Ved tilsætning af 10ml motorolie i hver cylinder steg barene meget voldsomt, så det tolker jeg til at min top osse har det godt.

Derpå blev turboen taget af og der var en masse olie på udstødningssiden mod forrør. En anden turbo blev sat på, og bilen ryger ikke længere blå ved koldstart og acceleration. Så jeg håber at det altså var turboens skyld at den smed så meget olie ud af udstødningen. -Og bilisterne bagved holder ikke længere 100meters afstand til mig.. :lol:

Når jeg stikker næsen ned til udstødningen og snuser til røggassen, så lugter den igen som den skal. -Man bliver "lidt" sær af at køre t3 med turbo.. Sikke et syn det må være at betragte en bilist som stikker næsen til udstødningen, snuser mistænksomt og derpå smiler veltilfreds! :roll:
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: Jarl efter 11. Marts 2010 kl: 21:57:19
Dejligt at høre Pawel! Det havde været ubærligt, hvis den skulle være død allerede.

Se sådan på det: Du har fået et wake-up call. Nu er det tid til at overveje, om man har gjort, hvad der kan gøres for at sikre en problemfri sommerferietur for familien. Når du kigger ned i motorrummet, er der så nogle genstande - her tænker jeg særligt ting på undersiden af udstødningsmanifolden - som man kan komme til at fortryde, når man har presset den lige rigeligt ned over Autobahn'en ? ;-)

Fik jeg fortalt, at jeg lige har lejet sommerhus i de helt høje alper - i sikker forvisning en moderat motortemperatur hele vejen op. - Jeg tror i øvrigt snart, at jeg piller den latterlige oliekøler af. Hvorfor skal man have sådan noget dallerværk til at hænge og dingle? ;-)
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: jensjakob efter 11. Marts 2010 kl: 22:12:11
SKoda? Hancock? Nordjylland? Syd for Skørping?
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: pawel efter 20. April 2010 kl: 23:20:04
Sølvpilen var et smut til østfronten og tilbage.

På vej ned læsset med vinduespartier og gearkasser, på vej herop med 1tons byggematerialer, fire gearkasser, to stk motor, en masse polsk plastik osv.. Dvs voldsomt overlæs -men det gik. :D

Jeg har fået købt en 1z motor dernede til min bluestar. Den er gjordt næsten klar til at komme i en t3, bla med en hybrid-dieselpumpe (1.9aaz-pumpe med jx-pumpetop). Jeg søger nu et råd om hvordan man får monteret nogle dyserør på. TDI-dysernes gevind er større end dem fra aaz/1y/jx, så hvilke dyserør skal jeg have fat i?? Eller kan man gøre noget ved tdi-dysernes toppe så et almindeligt jx-dyserør kan passe på dem? :roll:

Jeg glææææder mig til at få den bluestar på vejen snart.. juhu!! :D  :D
Titel: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
Indlæg af: basseoghund efter 21. April 2010 kl: 21:40:19
Citat fra: "Jarl"
Dejligt at høre Pawel! Det havde været ubærligt, hvis den skulle være død allerede.

Se sådan på det: Du har fået et wake-up call. Nu er det tid til at overveje, om man har gjort, hvad der kan gøres for at sikre en problemfri sommerferietur for familien. Når du kigger ned i motorrummet, er der så nogle genstande - her tænker jeg særligt ting på undersiden af udstødningsmanifolden - som man kan komme til at fortryde, når man har presset den lige rigeligt ned over Autobahn'en ? ;-)

Fik jeg fortalt, at jeg lige har lejet sommerhus i de helt høje alper - i sikker forvisning en moderat motortemperatur hele vejen op. - Jeg tror i øvrigt snart, at jeg piller den latterlige oliekøler af. Hvorfor skal man have sådan noget dallerværk til at hænge og dingle? ;-)


hvis det er noget dallerværk der alligevel skal af , har du vel en fornuftig pris på det til den tid