T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 28. September 2006 kl: 10:55:43

Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 28. September 2006 kl: 10:55:43
Jeg synes det var lidt pinligt at blive ved med at skrive i Jarls tråd, så jeg opretter lige min egen.

Jeg købte jo som nogen af jer ved en 2,1 Syncro med hochdach på gule plader. Min plan er så at lave den om til Camper mht indretning og indregistrering.

Jeg fandt en annonce i den Blå med en camper jeg synes var ok billig og ringede til manden, det viste sig at være DT63/Jan, som ikke boede ret langt fra mig. Jeg kiggede på bilen, den er råden men med gode dele til mit projekt, så vi handlede og Jan var så Flink at levere bilen i mit maskinhus... Det er var fedt du gad bruge tiden på det Jan :-)

Nu har jeg så de ting jeg skal bruge for at komme igang med mit projekt (pånær tiden) Så nu kommer der nok en hulens masse spørgsmål løbende i denne tråd.

Første tanke jeg har gjort mig er, at min 2,1 Syncro skal under de 1500 kg, når den skal på vægten. Må jeg i denne forbindelse benytte Trangia som komfur?
Plastdunke med meget lidt vand i som føder til vandhane og spildevandstank?
Jeg kunne også forestille mig at div. kardan og motorbeskyttelse kan afmonteres for at mindske vægten, samt afmontere div skabe, skuffer og sæder der ikke er nødvendige?
Samt fjerne reservehjul?
Hvilke andre ting kan i komme i tanke om?

Det er et projekt med langt tidsperspektiv, jeg roder kun med det, når jeg har tid til det... Men her er lige lidt stemningsbilleder...

Jeg smider lige nogle billeder herind, når jeg får taget nogle af min camper også...
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 28. September 2006 kl: 10:57:32
Lige et par stykker mere...
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: jankjerbye efter 28. September 2006 kl: 11:03:31
Jeg var sku selv lige ved at købe den til en kammerat der var husvild, men det er godt at se at den har fået et hjem hvor der er gode chancer for at den kommer ud og køre.. Der MÅ ikke skrottes flere syncroer.. vi skal ha dem ud og køre :) .. allesammen
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: dokajønne efter 28. September 2006 kl: 13:39:11
Mht afgift
Jeg ville strippe vognen for alt få den vejet under 1300kg og så betale de 180% i afgift for at få den reg. som bus og slippe med 2x1800kr årligt. Du kan reg. som camper, men så skal du jo over en vis vægt for at slippe med 60% afgift. Er du over denne vægt kommer du til at bløde i årligt vægtafgift.

Nu da det er en syncro kunne du jo overveje at pille kardan dif. og drivaksler af før du kørte på vægten.
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Jarl efter 28. September 2006 kl: 17:52:36
Læg mærke til, at told og skat skrev totalvægt. Vægtafgiften betales på baggrund af egenvægt. Forskellen på de to tal er lastevnen.

Sådan er regnestykket

Bil + last = totalvægt

Kun bil minus driftmidler (kølervæske, brændstof, sprinklervæske osv.) = egenvægt

Det du propper i bilen = lastevne

En T3 2wd er fra VW's side godkendt til en totalvægt på 2390 (de bløde luksusbusser)kg til 2450/2475(alle de andre) (faktisk kan den øges til 2,8 t). Nedsætter man egenvægten hæver man lastevnen tilsvarende og dermed fastholdes totalvægten. Nogle nedsætter totalvægten af hensyn til manglende trailerkørekort, men det er jo ikke det, vi snakker om her. Hvad det vægtmæssige angår kan en T3 altså til enhver tid opfattes som camper på den lave afgift. Hvordan man så tryller med egenvægten angår kun vægtafgiften. I øvrigt tror jeg ikke på, at det er realistisk at få en diesel under 1300 kg. Jeg havde en totalt nøgen kassevogn D, som vejede 1325. Men klassen mellem 1300 og 1500 kan man også leve med - problemet kommer når man runde de 1500 - så koster vægtafgiften 10k+
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 28. September 2006 kl: 20:16:37
Jeg saksede lige det her fra skats hjemmeside:

Det er sq da ik særlig logisk. :oops:
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: DT63 efter 28. September 2006 kl: 20:28:40
Hvis afgift værdien er 18000
skal du sige     18000
                     -12000
                    = 6000
                    *    180%
           6000x180% =10800 Kr i Afgift som Bus



Hvis afgift værdien er 18000
skal du sige     18000
                     -12000
                    = 6000
                    * 60%
   6000x60% =3600Kr i Afgift Som Autocamper
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 28. September 2006 kl: 20:36:30
Jeg slettede fandme da mit indlæg.... crap!! :cry:
Der stod en masse deri, som jeg ikke kan huske længere, bl.a. et laaaaaaangt regnestykke alá Jans...

Hvor meget må man strippe ud som bus/personbil, hvor mange antal siddepladser, skal der minimum være?

Hvorfor mener i den skal indreg. som personbil?

Er det for at slippe for den høje vægtafgift, hvis den som camper kommer over 2 tons?

Må jeg bagefter sætte udstyr i den, indtil totalvægten opnåes?
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: DT63 efter 28. September 2006 kl: 20:40:29
Her er en link hvor du kan læse mere om Autocamper Afgift

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110589&vID=200963&i=271#i110589
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: dokajønne efter 29. September 2006 kl: 22:47:49
Jeg mener at den skal rg. som personbil hvis du på den måde (i en totalt strippet vogn uden kardan og foraksler) kan klemme egenvægten ned under 1300. Selv om du skal give lidt mere for at få den indregistreret sparer du jo en formue i vægtafgift hvert år.

Skal den indregistreres som camper skal du jo læsse en masse grej i den, og så kommer den næppe under 1500kg
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Jarl efter 29. September 2006 kl: 23:40:28
Nu er jeg helt rundtosset. Det link, som Jan har til told-skat taler som jeg kan læse det, om 2 typer campere. 1) Autocampere med en EGENvægt på over 2 t. De kan registreres på 60%. 2) Små campere, som betaler afgift som personbiler - 105/180%. Er det ikke rigtigt læst? Hvordan fanden kan en T3, så nogensiden blive en rigtig camper. Der findes stort set ikke T3'ere med egenvægt på 2t og derover. Betyder det så at alle T3-campere faktisk er afgiftberigtiget som personbiler?
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Jarl efter 29. September 2006 kl: 23:46:12
Jeg fatter det simpelthen ikke. Skat skriver:

Citér
For køretøjer med en egenvægt over 2 tons, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse (campingbiler), herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer, udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. og 60 pct. af resten af afgiftsværdien.


Se, der tales om egenvægten. Så omtales en ny lov der åbner for små campere:

Citér
Der er også mulighed for at få køretøjer, som opfylder de hidtidige krav om størrelse og indretning (tilladt totalvægt på over 2 tons og med 2 sovepladser) godkendt som autocampere, men mod betaling af afgift som personbiler (105/180 pct.).


og de er så venlige i parantesen at redegøre for de hidtidige krav. Nu er der så bare pludselig tale om totalvægten :?:

Hilfe! Hvad har jeg overset?
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: gulf efter 30. September 2006 kl: 00:34:52
Citat fra: "Jarl"

og de er så venlige i parantesen at redegøre for de hidtidige krav. Nu er der så bare pludselig tale om totalvægten :?:

Hilfe! Hvad har jeg overset?


Kunne man ikke forestille sig, at de fleste T3-campere, der kører rundt, er godkendt på den "hidtidige" ordning? Dvs. de for år tilbage er godkendt til 60% afgift. Dengang må man have kunne få godkendt biler til den lave reg.afgift, hvis de havde TOTALvægt 2t og 2 sovepladser.(?)

Den linkede side hos skat beskriver vel reglerne som de er nu. Dvs. hvilke muligheder man har i dag, hvis man har et køretøj der ikke er afgiftsberigtiget, og som man ønsker at registrere som camper

Eller har jeg også misforstået?


Mvh. gUlf
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: DT63 efter 30. September 2006 kl: 07:56:52
jeg tro det er en skrive fejl jeg tro de mener under 2 tons
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: dokajønne efter 30. September 2006 kl: 21:00:17
Jeg tror altså heller ikke der er krav om sovepladser, de nye SUV's der er på markedet som autocampere med fup-indretning har da ingen sovepladser??
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 02. Oktober 2006 kl: 10:37:49
Jeg har lige set på min reg. attest, på Syncroen, at den vejer 1600 i egenvægt... Så skal der så pilles div. beskyttelsesgrej, reservehjul, kardaner, fortøj, hele skillerumsvægen og dobbelt sædet foran erstates af et enkelt sæde.
Men der skal vel stadig noget i bilen, for at kalde det en personbil ik, jeg tænker på en række sæder eller lign.?

Så må man vel konkludere at det højst opnåelige kan være under de 1500 kg + lastevne 900-1000 kg.

Totaltvægten er nemlig sat til 2500 kg.

Det er søreme en jungel det her...  :oops:  :roll:
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 02. Oktober 2006 kl: 10:38:42
Nogen der har linket til de grønne afgifter?

Jeg kan ikke finde det på skats HP.
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: poot efter 03. Oktober 2006 kl: 20:19:25
Hej noget af et projekt  :D

Jeg vejede min autocamper på DLG, 1840 kg. kun normal ustyr med hævetag.  OG JA jeg betaler over 10k om året i afgift.  Hvis det skulle blive for pebret. kan man da bare aflevere pladerne. og så få nye, når den skal bruges, det koster ca 1200 kr har jeg fået oplyst. og det periodiske syn gælder jo 2 år uanset hvad.

Mht. til vægt kravet på min. 2 t. Så fandt bilforhandlerne ud af, at pille et sæde ud af busserne, og erstatte det med et komfur. For kun at skulle betale 60 % i afgift. Staten satte så min. vægt kravet op.  :(  Nå bilforhandlere har jo altid været fiffige. så de begyndte at lægge jernplader i bunden, (ballast)  :lol:

Kilde: min svoger kører biler for kalundborg autotransport..

forøvrigt. Kan i forestille jer, alle de bagsæder, der skrottes, for at lave gulpladebiler :cry:

Hilsen Poul
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: poot efter 03. Oktober 2006 kl: 20:56:55
Nåe jo jeg glemte at sige.

min autocamper blev ombygget fra transporter i 1990 og blev pålagt de 60 % afgift.  på registreringsattesten står at den er registreret første gang 11-1 88

jeg tror nok man kikker på hvornår bilen er født. og det man betaler i vægtafgift må være det som bilen må bære total.  min må veje 2450 kg total.  + 1500 kg på krogen. stakkels TD 1.6  :lol:

men var det ikke i 97 man gik over til at bruge grøn afgift som beregnes ud fra bilens brændstofforbrug. og da var det at gulplade biler blev pålagt den såkaldte missundelses afgift.

men under alle omstændigheder så betaler jeg rigeligt .


hilsen poul
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: bos1 efter 03. Oktober 2006 kl: 21:08:14
med hensyn til at have en synet bil stående uden nr plader så kan jeg sige at den ikke må stå mere end 6 mdr
står den mere end 6 mdr skal den til syn igen uanset hvornår den er synet

 sådan var det da jeg handlede med biler for et par år siden
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Haardberg efter 03. Oktober 2006 kl: 22:56:14
Citat fra: "bos1"
med hensyn til at have en synet bil stående uden nr plader så kan jeg sige at den ikke må stå mere end 6 mdr
står den mere end 6 mdr skal den til syn igen uanset hvornår den er synet

 sådan var det da jeg handlede med biler for et par år siden


Jeg fik oplyst på motorkontoret i frederikshavn at jeg bare kunne aflevere pladerne og købe nye næste år. Ikke noget med 6 måneder og det har heller ikke været et problem. plejer at aflevere pladerne til min bus omkring 1 sept. og hente dem igen engang i april/maj måned.

Lennart
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: bos1 efter 03. Oktober 2006 kl: 23:13:06
det kan da godt være de har lavet det om (det ville da bare være rart)
men sådan var det bare før i tiden
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 03. Oktober 2006 kl: 23:55:13
Jo det var også et link til de tabeller, de står på samme side som grønne afgifter, så vidt jeg husker...
Citat fra: "poot"


men var det ikke i 97 man gik over til at bruge grøn afgift som beregnes ud fra bilens brændstofforbrug. og da var det at gulplade biler blev pålagt den såkaldte missundelses afgift.

men under alle omstændigheder så betaler jeg rigeligt .


hilsen poul
Titel: Renovering/ombygning til Camper.
Indlæg af: Mads-kaa efter 04. Oktober 2006 kl: 10:35:20
Grønne afgifter er ligegyldige i sammenhæng med T3'erne, de er for gamle til at gå ind under den ordning.
@Jarl
Jeg ved ikke hvordan reglerne var engang, men som de er nu kan man i hvert fald ikke slippe med 60% afgift på en T3-camper uden at blive straffet på vægtafgiften. Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at få en "ny" camper indregistreret under de gamle regler selvom vognen er registeret første gang tilbage i 80'erne.

I øvrigt skal I lige huske at en bil faktisk skal til omsyn hvis man ændre vægten mere en 50kg på den! Hvad det betyder i praksis ved jeg ikke rigtigt, men jeg kunne forestille mig at forsikringen kunne finde på ikke at dække hvis de fandt ud af vægtforøgelsen i forbindelse med et uheld el. lign.????

/Mads