T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: Holger efter 01. April 2010 kl: 16:09:19

Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 16:09:19
Jeg har nu et stykke tid kikket lidt med fra sidelinjen, men synes det måske nu er tid til at jeg kommer lidt frem fra busken og fortælle lidt om hvad jeg kører i og går at eksperimenterer med. Så derfor:
Mit navn er Holger Andersen og jeg bor i Rødekro. Jeg kører nu min tredie  T3 syncro. Jeg har altid brugt mine syncroer i mit arbejde som entreprenør, til det er de jo uovertrufne. Men selvfølgelig er det også min hobby.
Min første var en sika 1,6 TD.-87 Da jeg fik den var motoren defekt. Jeg var for nærrig til at ofre en god motor, men efter flere førsøg endte jeg med en Audi 2,0 5D og en klokke fra Winkler. Den gik rigtig godt, men den har jo næsten ikke fler hk end den originale.
Den næste var en doka 1,6 TD -87også defekt motor, men det viste sig at den var for rusten så den kom aldrig ud at køre. Den blev skrottet,men gearkassen fra den kører nu rundt i Australien.
Da jeg besluttede mig for at jeg igen ville have en syncro skulle det være en doka og vigtigst af alt en DJ. 112 hk + 20%=134,4 og det passer jo fint med en TDI med 130 hk. Jeg fandt også en bil der svarede til mine forventninger og da jeg kom ud for at se den viste det sig at det var en 16`. Hvor heldig kan man være? Motoren har altid kørt meget ujævnt, men det var jo ikke meningen at det skulle være den jeg skulle køre med, så jeg har ikke ofret tid på den.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 16:24:22
I min søgen efter en motor faldt jeg over en Sharan TDI 130 hk fra 2002. Det er en pumpedyse så det er noget af en udfordring. Blokken passer godt nok på gearkassen, men bundkarret fra en 1,6 D passer ikke på blokken og i bundkarret sidder jo halvdelen af boltene der holder motor og gearkasse sammen. Derfor lavede jeg en adapterplade så jeg kunne beholde det originale bundkar fra Sharan. Samtidig kunne jeg få rettet hældningen op fra 50´til 15´. Jeg har i mellemtiden konstateret at det skulle have været en motor fra Passat, så kan man genbruge motorophænget. Hvis man sætter motorophæng fra Passat på Sharanmotor,  kan turboen ikke være der. Efter jeg fik alle disse ting på plads konstaterede jeg at motoren var stjålet, så nu ligger projektet stille indtil jeg får handlet af med forsikringen.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 16:42:22
Alt dette skete omkring juletid, og jeg er ikke færdig med forsikringen endnu.
Så skal man jo have ventetiden til at gå med noget. Jeg så Solows projekt med Subarumotoren og da jeg selv fandt en Submotor hos en hugger blev jeg totalt bidt af det. I min naivitet købte jeg en motor fra en 2004 Forrester med 40 000 km 2,0 turbo. Der er godt nok mange ledninger i så ny en bil med startspærre, tyverialarm o.s.v. Det største problem er dog nok placeringen af turboen. Den sidder lige der hvor benzintanken er flyttet hen på en syncro. Jeg har købt en klokke fra RJES med trækkobling, selv lavet motorophæng ala Smallcar og et nyt udstødningssystem i rustfri stål. Har netop modtaget en luft-til-vand intercooler som jeg nu er ved at placere.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 17:07:03
I mellemtiden er jeg faldet over endnu en Submotor, denne gang en 2,2 na. Jeg tror den er fra først i -90. Dengang var der hverken startspærre eller tyverialarm så den er rimelig nem at gå til. Til denne motor har jeg besluttet at bruge et adaptersæt. Donorbilen var med automatgear så hvis jeg skal bruge RJES´s klokke igen skal jeg også finde et svinghjul og kobling og det løber jo op. Jeg har forsøgt at få et fra Tyskland men der var leveringstid på mindst 2 uger. Derfor er jeg gået til min lokale smed og fået drejet et nyt nav som boltes på 228 svinghjulet. Adapterpladen er en 15mm stålplade som er drejet ned til 10mm og jeg er netop blevet færdig med at bore huller til alle boltene. Jeg har også konstateret at klokken fra benzingearkassen er så tærret at jeg ikke vil bruge den, så hvis nogen derude har en til salg er jeg køber. Den gamle kan bruges til en afprøvningsstander, så kan motoren jo startes.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 17:13:55
For at foregribe begivenhedernes gang kan jeg ligeså godt komme ind på gearkasser. Jeg mener ikke det er så stort et problem som det er gjort til men det må tiden jo vise. Hvis jeg får problemer med gearkassen på Submotoren bliver det næste projekt gearkasse og frontdif. fra Subaru.
Titel: Jensba
Indlæg af: bos1 efter 01. April 2010 kl: 17:19:23
og her mangler så en smiley der taber kæben sikken en historie

det kan være jeg får en benzinklokke i overskud inden for den nærmeste fremtid og vi bor jo ikke så langt fra hinanden jeg er fra bredevad
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 17:41:48
Hej bos1. Det ville da være dejligt nu da det er så tæt på.
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 01. April 2010 kl: 18:13:33
Hvaa... får vi snart nogle billeder at kigge på ;-)
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 18:27:26
Jooo.......Jaaaa..... Nu er jeg ikke så god til det med pc, så jeg ved ikke lige hvordan jeg gør. Jeg skal nok få junior til at hjælpe mig engang. Jeg ved snart heller ikke hvor jeg starte og slutte. Jeg har nok en milionmilliard billeder. Måske jeg venter til jeg bliver færdig med et projekt og så ta´dem et af gangen.
Titel: Jensba
Indlæg af: Herr_Jensen efter 01. April 2010 kl: 18:36:32
Ej, hvor spændende. Sejt vi er ved at få nogle Subaru konverteringer i DK.

Er det ikke noget med turbo'en løber sindsygt varm på en EJ22'er, når den sidder i en Syncro? Dette er ikke noget jeg ved - bare noget jeg har hørt : )
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 01. April 2010 kl: 18:45:03
Ellers sender du dem bare til mig så skal jeg lægge dem op for dig ;-)

Martin@plain.dk
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. April 2010 kl: 19:41:07
Jo Hr. Jensen. Det skal nok passe, dog ved jeg ikke hvad "man" gør med kombinationen turbosub-syncro. Det er en fysisk umulighed at turboen bliver på sin originale plads hvis tanken sidder hvor den gør på syncroen. Man kan selvfølgelig flytte turboen men det bliver arbejdet ikke mindre af. Måske skulle turbomotoren placeres i en 2wd???????
Titel: Jensba
Indlæg af: Herr_Jensen efter 01. April 2010 kl: 21:30:07
Ja altså, jeg vil nødigt lyde som 'Kloge-Åge' for jeg har kun læst, og talt, om denne spændende konvertering - ikke gjort det selv. Endnu!

Hvis turbo(erne) er monteret, yder en EJ22 så ikke 200+hk? Hvis du piller den/dem af, har du så ikke 136hk?
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 01. April 2010 kl: 22:32:33
Du montere bare turbo og intercooler som ham her :

www.VWRX.com
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 02. April 2010 kl: 16:23:11
Jeg prøver om jeg kan finde ud af at sende billeder, hvis det lykkes er det EJ 22 før og efter:
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 02. April 2010 kl: 16:23:43
Cool... ;-)
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 02. April 2010 kl: 16:38:25
Hej Jensen.
 Jo ca. 130 hk uden turbo for en EJ 22 lyder sandsynlig. Om den findes med turbo, ved jeg ikke. Min er uden. Man kan ikke bare montere og afmontere turbo, der er andre ændringer bl.a. stempler. Ej 20 T skulle yde ca. 177 hk standart. At få hk nok ud af en sub ser jeg ikke som noget problem, der er vel næsten ingen øvre loft?

Hej Solow.
 Ja det er oplagt at montere turbo på den anden side af motoren, men der er meget arbejde i det. Tror du ikke også at synsmanden får et chok når han åbner ind til motoren?
Titel: Jensba
Indlæg af: Hinze efter 02. April 2010 kl: 17:09:33
Lækkert med automatgear, det bliver forhåbentlig siddende, ik'

Hinze
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 02. April 2010 kl: 17:24:38
Jov... du skal nok ikke vise en synsmand at der er turbo på ;-)

Iøvrigt findes EJ22 ikke med turbo, så er det EJ20 der bruges.
Titel: Jensba
Indlæg af: Herr_Jensen efter 02. April 2010 kl: 17:34:14
Så blev jeg det klogere. Jeg troede man kunne til og fravælge turbo : ).

Jeg synes det er super spændende, det du har gang i.

Jeg kan se på billedet du ikke har fået fat i en kortere bundkar. Dette kunne måske være en ide, nu den ryger på en Syncro? Smallcar har en her:
http://www.smallcar.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=29943

Rock on : )
Titel: Jensba
Indlæg af: opelhaj efter 02. April 2010 kl: 20:35:54
hehehe smallcar :0) heftigt
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 02. April 2010 kl: 22:18:07
Ang. automatgear så har jeg kun motoren og iøvrigt har jeg ikke set nogen endnu der har vendt kørselsretningen på en automat-sub.

Hvis turboen kunne blive siddende hvor den sidder på subaruen, er den ikke så nem at se hverken bagfra eller nedefra.

Bundkarret er nok noget af det sidste jeg laver. Jeg vil nok ud at prøvekøre først. Det kan jo også laves mens motoren sidder i.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 05. April 2010 kl: 21:21:33
Der er ofte blevet snakket om at varme en syncrotank og så lave en bule til starter (hvis man konverterer fra benzin til diesel). Er der nogen af jer der har udført det i praksis, eller er det bare drømme?
Titel: Jensba
Indlæg af: Mølle efter 05. April 2010 kl: 22:18:27
Citat fra: "jensba1"
Der er ofte blevet snakket om at varme en syncrotank og så lave en bule til starter (hvis man konverterer fra benzin til diesel). Er der nogen af jer der har udført det i praksis, eller er det bare drømme?


Rabundus har prøvet at forme en syncro tank. Spørg ham hvordan han gjorde....
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 06. April 2010 kl: 18:50:20
Så kom dagen endelig!!!!!!! Jeg er sådan indrettet at når jeg går og roder med et projekt, skal det helst "brumme" engang imellem for at holde gejsten oppe. Og det skulle så være idag. Ledningsnettet der endnu ikke er reduceret ned som det skal være, blev smidt i en papkasse og så ind i rummet under ladet. Benzintanken blev en plasticspand på ladet. Dele der mangler at blive monteret: vss (gør at omdrejningerne bliver begrænset til 4000), div. følere til udstødningen (3 ialt tror jeg). Elhydraulisk ventil  til knastakseljustering (defekt). Udstødningssystemet er kun svejst halvfærdig og uden pakninger. Jeg havde dog i dagens andledning lavet en lydpotte fra en t4 på 2", men den var åbenbart for lille så den blev SKUDT af efter kun 100m. Vandtilslutning til intercooler og bov. Hold da k... det sparker røv, og så tænk når det hele bliver monteret færdig.( Kan evt. ses på youtube - T3 syncro/sub )
Motorophæng:
Titel: Jensba
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2010 kl: 18:56:26
Det lyder lækkert 8)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ar_X3YmoobU[/youtube]
Titel: Jensba
Indlæg af: Herr_Jensen efter 06. April 2010 kl: 20:59:54
Fuck, yeah!

 : )
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 06. April 2010 kl: 21:03:36
Udstødning:(husk det er kun halvfærdigt(svejsninger))
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 06. April 2010 kl: 21:06:21
Intercooler:
Titel: Jensba
Indlæg af: opelhaj efter 06. April 2010 kl: 21:34:04
hahahahahahaha COOOOOL det må være det hele værd... blir godt når den ikk klipper tændingen ved højtomgang :0) thumbs UP
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 06. April 2010 kl: 21:37:55
Supersejt... Fed udstødning, kæmper selv med at få lavet et sæt manifolds da jeg IGEN blev brændt af fra RJES !!
Titel: Jensba
Indlæg af: ThomasG efter 06. April 2010 kl: 21:47:06
Det spiller bare rigtigt godt. Super projekt at følge med i.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 06. April 2010 kl: 21:51:06
Ja, udstødning synes jeg er temmelig svær at lave. Min er lavet af rustfrit stål, men det slår sig meget når man svejser i det. Men når man ingen erfaring har må man jo lære det på den hårde måde. Det ender nok med at alle mine manifolds skal planslibes for at få dem tætte.
Solow havde du planlagt at bruge de støbte manifolds rjes har? Hvor køber man en cat som den du har og hvordan beregner man størrelsen?
Titel: Jensba
Indlæg af: verner efter 06. April 2010 kl: 22:32:30
feeeeeee lyd, mere asfaltracer end mudderracer :D
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 06. April 2010 kl: 22:48:46
Jeg havde satset på de støbte ruftfrie fra ham ja, men har lige fået endnu en mail hvor han kommer med lange forklaringer om at ham ikke har tid og dit og dat..

Mine kats har jeg købt hos Howvdiaudi, det er 400 cellers og jeg har en i hver side.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 06. April 2010 kl: 23:06:07
Test
Titel: Jensba
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2010 kl: 23:06:40
Respekt for dit gåpåmod. Har du satset på lige lange rør til udstødningen?
Hvorfor egentlig sætte en intercooler på, hvor meget regner du med at kunne sænke temperaturen (nu der ikke er turbo "endnu")

Hinze
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 06. April 2010 kl: 23:12:48
Jo Verner jeg er helt enig med dig. En terrænbil burde have en langsomtgående diesel (hvilket også var min oprindelige ide´). Men nu da  mit dieselprojekt gik istå og denne motor var lige der for næsen af mig. Man bliver jo da heller ikke dummere af at afprøve forskellige ting eller hvad?

Solow: Skal jeg så have en på 800 celler eller hvordan?

Hinze: Nej jeg prøver ikke på lige lange rør, mere bare store nok. Det oprindelige sub udstødnigsrør har heller ikke lige lange rør. (se billede)
 Jeg kan godt forstå hvis i er forvirrede, nu da jeg har flere projekter igang samtidigt. Denne er en 2,0 turbo og intercooler. Jeg har valgt en anden ic da den oprindelige ikke kunne være på sin originale plads (fastspændt på motoren). Jeg har valgt en luft/vand da jeg ikke regner med at have luft nok nu da den ligger bagi.
Titel: Jensba
Indlæg af: Solow efter 07. April 2010 kl: 13:54:17
Du kan sagtens nøjes med en 400 cellers, grunden til at jeg har 2 på er måden mit setup er på.
Titel: Jensba
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. April 2010 kl: 20:18:15
Nøøøøj hvor er det et fedt projekt.. Jeg er dybt misundelig..
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 09. April 2010 kl: 22:31:55
Ja-men det er da bare at gå igang!!!!!!
Titel: Jensba
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. April 2010 kl: 08:54:12
Citat fra: "jensba1"
Ja-men det er da bare at gå igang!!!!!!


Korrekt, men synes mit golf projekt trak lidt tænder ud. Så jeg har brug for tid til at samle mod og kræfter..  :lol:
Titel: Jensba
Indlæg af: Hinze efter 10. April 2010 kl: 09:02:38
Citat fra: "buddha_uffe"
mit golf projekt trak lidt tænder ud


Det ser ellers lækkert ud, "mærker" man forskel på G60 og VR6?

Hinze
Titel: Jensba
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. April 2010 kl: 09:08:38
[quote

Det ser ellers lækkert ud, "mærker" man forskel på G60 og VR6?

Hinze[/quote]

Ja det synes jeg. En VR6 har et jævnt godt træk i hele omdrejnings-skalaen, hvor imod en G60 har et bestemt område i omdr.skalaen hvor den trækker bedst. Og lyden er bare bedre i en 6-benet..  8)
Snuden er selvfølgelig blevet lidt tungere på den, men det har ikke haft nogen negativ effekt synes jeg.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 10. April 2010 kl: 22:05:32
Siden sidst er der lavet: Ny hydraulikventil til knastakseljustering, udstødningsmanifold planslebet, kat og lyddæmper (så vi kan undgå den frygtelige larm fra videoen) med temperaturføler, iltsensor og lambdasonde.
Som sædvanlig blev jeg dog ikke helt færdig. Smeden havde allerede lukket her lørdag kl. 9  :) så jeg kunne ikke få fat idet jern jeg skulle bruge.
Mangler stadig bov og ledninger.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 11. April 2010 kl: 18:52:27
Er der nogen der har et ledningsdiagram til en -88 benzin?
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 26. April 2010 kl: 20:35:15
Mangler hjælp: I en syncro er motoren placeret lavere end normalt. Er der nogen der kan fortælle mig hvor motorophænget er anderledes på syncro benzin? ( i forhold til ikke syncro) Min bil har altid rystet (rumlet) meget. Det er måske fordi vinklen på det bagerste kardanled er alt for stor?
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 12. Maj 2010 kl: 17:34:05
Er der nogen af jer der har adresser på huggere i Sverige? Jeg har planer om at ta´en tur den vej over. Jeg vil besøge Tristar.com i Helsingborg.

Mvh Holger.
Titel: Jensba
Indlæg af: POLLE955 efter 12. Maj 2010 kl: 18:55:10
Hej Holger du kan gå ind på Laga.se det er deres net .
hilsen poul
Titel: Jensba
Indlæg af: WBX Manden efter 12. Maj 2010 kl: 20:18:01
returbilen.se
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 12. Juli 2010 kl: 21:46:55
Hej Hinze. For ikke at ødelægge den anden tråd fortsætter jeg lige her. Som jeg før har været inde på, sidder turboen for tæt på syncrotanken. Selvom jeg har varmet en bule i tanken "huer" det mig ikke. Nej den hører hjemme i en 2wd. Jeg har jo to andre submotorer som også skal prøves af engang.

Mvh. Holger.
Titel: Jensba
Indlæg af: Hinze efter 12. Juli 2010 kl: 22:16:17
Lækkert med sådan en iver, særligt når man har set dine evner i et motorrum på Fyn træffet.

Hinze
Titel: Jensba
Indlæg af: buddha_uffe efter 24. Oktober 2010 kl: 12:17:47
Holger - Der er slet IKKE nok billeder i denne tråd..... :-)
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 17:05:47
Jamen Uffe, så må jeg da se om jeg kan finde nogle flere billeder.

Inden jeg fortsætter med dette må jeg dog krybe til korset og bekende at gearkassen nok er et større problem end jeg forventede. Inden jeg begyndte at køre med submotor fik jeg skiftet olie på gearkassen. Her viste der sig store stykker metal på magneten, noget der kunne minde om enten tænder fra et tandhjul eller nåle fra et nåleleje. (Så måske skyldes problemerne ikke kun over belastning fra submotor?) Allerede undervejs hjem fra fynstræf efter jeg havde sat Morten (den blå syncro med brazilhjule og 5TD) af ved Kolding, blev hastigheden øget til ca 140 kmt. resten af vejen hjem. Efter jeg kom hjem var gearkassen meget varm og begyndt at spilde olie og siden er det gået jævnt ned ad bakken. Den larmer temmelig meget nu, men er dog stadig nem at skifte gear med, så måske kan den stadig reddes?
 Motoren går dog stadig fint. På grund af div. fejlkoder kører den stadig i nødprogram hvilket bla. gør at turbotrykket ikke går højere end 0,6 bar overtryk. Så der er stadig mere effekt at hente.

Mvh. Holger.

Donorbilen:
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 17:13:57
Flere:
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 17:24:40
Mange ledninger-bemærk trækkobling:
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 17:27:47
Dele fra RJES, bemærk vss:
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 17:39:51
Udstødning:
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 17:42:48
IC:
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 17:47:58
Lige et side spring:
Titel: Jensba
Indlæg af: Alp efter 03. November 2010 kl: 18:54:37
Tarr... Holger, ka vi så lige høre noget om den TDI .. :D
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 19:03:25
Det er en TDI PD og jeg er ikke kommet videre end det i ser på billedet. Det gik jo i stå da jeg opdagede at den var stjålet.

Mvh. Holger
Titel: Jensba
Indlæg af: Alp efter 03. November 2010 kl: 19:29:05
Citat fra: "Holger"
Det er en TDI PD og jeg er ikke kommet videre end det i ser på billedet. Det gik jo i stå da jeg opdagede at den var stjålet.

Mvh. Holger


2.5 R5 TDI PD 96-128kW
engine configuration and engine displacement
inline five cylinder (R5) Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 2,460 cubic centimetres (150.1 cu in), bore x stroke 81.0 x 95.5 mm (0.85 ratio), 492 cc per cylinder
cylinder block and crankcase
cylinder head and valvetrain
two valves per cylinder, timing belt-driven single overhead camshaft (SOHC), compression ratio 18.0:1
aspiration
variable turbine geometry (VTG) turbocharger, intercooler
fuel system and engine management
Unit Injector pump direct injection
DIN rated motive power and torque outputs
96 kilowatts (131 PS; 129 bhp) — Volkswagen Transporter (T4)
128 kilowatts (174 PS; 172 bhp) @ 3,500 rpm; 400 newton metres (295 ft·lbf) @ 2,000 rpm
applications
Volkswagen Touareg, Volkswagen Transporter (T4)


Right ?
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. November 2010 kl: 19:36:30
Nej, det er en AUY 1,9 TDI Pumpe Dyse fra en Sharan 2002 115 Hk.

Mvh. Holger
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 22:48:18
Citat fra: "Holger"
Mangler hjælp: I en syncro er motoren placeret lavere end normalt. Er der nogen der kan fortælle mig hvor motorophænget er anderledes på syncro benzin? ( i forhold til ikke syncro) Min bil har altid rystet (rumlet) meget. Det er måske fordi vinklen på det bagerste kardanled er alt for stor?

Ja det kan jeg da:
Titel: Jensba
Indlæg af: mdonau efter 22. Januar 2011 kl: 23:31:00
Citat fra: "Alp"


2.5 R5 TDI PD 96-128kW
engine configuration and engine displacement
inline five cylinder (R5) Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 2,460 cubic centimetres (150.1 cu in), bore x stroke 81.0 x 95.5 mm (0.85 ratio), 492 cc per cylinder
cylinder block and crankcase
cylinder head and valvetrain
two valves per cylinder, timing belt-driven single overhead camshaft (SOHC), compression ratio 18.0:1
aspiration
variable turbine geometry (VTG) turbocharger, intercooler
fuel system and engine management
Unit Injector pump direct injection
DIN rated motive power and torque outputs
96 kilowatts (131 PS; 129 bhp) — Volkswagen Transporter (T4)
128 kilowatts (174 PS; 172 bhp) @ 3,500 rpm; 400 newton metres (295 ft·lbf) @ 2,000 rpm
applications
Volkswagen Touareg, Volkswagen Transporter (T4)


Right ?


Wrong ;)

den ligger i T5 og har ingen tandrem, men takthjul

T4-TDI findes i 88, 102, og 150 hk-udgave med 2 tandremme og VP37 fordelerpumpe.

hilsen, michael
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 01. Marts 2011 kl: 21:23:09
Er der nogen der har erfaring med tørsumpsmøring? Problemet ved Subaru er at bundkarret sidder så lavt at det ta´r meget frihøjde. Oliefilteret sidder også meget lavt da der sidder en oliekøler mellem blok og filter (som JX ). Hvis man korter bundkaret op går det ud over oliemængden. Med tørsump forestiller jeg mig en tank der sidder højere end selve motoren og derfor vil alle oliekanaler altid være fyldt, også ved start. Det var bare mine tanker, kom med jeres erfaringer.
Titel: Jensba
Indlæg af: opelhaj efter 03. Marts 2011 kl: 16:18:32
tørsump kræver lidt mer end bare end tank. 2 olie pumper feks. der er nogen racermotorer fra gamle dage der blev bygget om til tørsump
Titel: Jensba
Indlæg af: TONY efter 03. Marts 2011 kl: 16:57:57
Citat fra: "Holger"
Er der nogen der har erfaring med tørsumpsmøring? Problemet ved Subaru er at bundkarret sidder så lavt at det ta´r meget frihøjde. Oliefilteret sidder også meget lavt da der sidder en oliekøler mellem blok og filter (som JX ). Hvis man korter bundkaret op går det ud over oliemængden. Med tørsump forestiller jeg mig en tank der sidder højere end selve motoren og derfor vil alle oliekanaler altid være fyldt, også ved start. Det var bare mine tanker, kom med jeres erfaringer.


Svaret på dine bønner er hos "smallcar" men det er ikke lige så sjovt som at eksperimentere selv...  :wink:
Jeg kan bare ikke se hvordan de fikser problemet med oliefilteret....
...men de fjerner vel bare køleren og monterer en ekstern køler.

http://www.smallcar.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=29943

Tony
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. Marts 2011 kl: 19:42:23
Filteret er forholdsvis nem at lave. Der findes "relocation set" så man frit kan placere filteret hvor man vil.
På de gamle 2,2 er der slet ingen oliekøler.
Titel: Jensba
Indlæg af: Holger efter 03. Marts 2011 kl: 20:55:26
Jeg kan godt se at den traditionelle løsning er den nemmeste og billigste. Jeg sætter dog spørgsmål ved om de nu også kan opnå den samme mængde som standard og hvis de kan ta´r de af pladsen mellem bundkar og gearkasse. Det er netop der de fleste har udstødning fra den ene side til den anden. Man kan selvfølgelig "bare" lave et andet udstødning.  Jeg kan heller ikke se om det gi´r nok til at rammen under syncroen har plads nok. Køleeffekten går vel også lidt tabt når først pladsen mellem ramme og bundkar er sat til med skidt. Jeg har også min betænkelighed ved at al olien fra motoren skal gå først til et "relocatet" filter og derefter helt frem foran gennem en oliekøler og så tilbage til smørekanalerne. På et TS kunne oliekøler jo sidde på slangen fra bundkar til tank.
Det ender jo nok med at jeg skal have et bundkar bestilt hjem, så hvis andre skal have noget hjem derfra kunne vi måske gå sammen og spare fragt?