T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Haardberg efter 02. September 2005 kl: 12:16:36
-
Jeg overvejer forskellige motorskift med min T3. En mulighed er 1.9TDi, men hvad er konsekvensen rent juridisk. Jeg er klar over at vægtafgiften stiger, men skal den også vejes om og synes.
Har i iøvrigt erfaring med en 1.9TD(90 HK)i. Forbrug, fartresurcer mv.
Tak.
Den skal registrerings synes, men hvor mange hk har de forskellige motorer. Hvis tdi motoren har mere end 20% hk en wbx motoren skal der betales afgift. Måske skal den vejes hvis tdi motoren er væsentlig tungere
-
du bytter bare og køre så til syn. så siger de hvis den skal omvejes
Lennart
-
hej med dig...
du skal også lige tænke på din gearkasse.. :?: dvs at den er meget lavgearet til en tdi moter. for en tdi arb bedst ved de 2000 omdr og din benzin motor gør det måske bedst ved 3500 omdr... det er lige meget i denne her sammenhæng at de har 90 hk begge 2 pga at det er momentet der ligger langt fra hinanden...
Mvh Flemming :lol:
-
Han skal jo ud og finde en anden gearkasse også da TDI motoren ikke passer over på WBX gearkassen. Så i denne sammenhæng er det jo ligemeget hvad hans gamle gearkasse er bedst til
Lennart
-
hej Haardberg.
ja men nu er det et kæmpe problem at finde/lave en gearkasse der passer i en T 3 der kan tage en tdi.. for hvis det var nemt og tage en fra en anden bil det være sig en t3 eller en type bil så hade jeg haft en tdi motor i min for lang tid siden men nu er det IKKE bare sån at finde en eller lave en der kan bruges... så jo han skal tænke på hans gearkasse for en tdi er pisse svære at ligge i pga 2 ting : 1 ledningsnet er passer ikke det skal man have rigtig meget styr på inden man går i gang : 2 gearkassen er ikke bare sån at finde/ lave.. men rasten er nemt nok..
Mvh Flemming :lol:
-
Han skal jo ud og finde en anden gearkasse også da TDI motoren ikke passer over på WBX gearkassen. Så i denne sammenhæng er det jo ligemeget hvad hans gamle gearkasse er bedst til
Lennart
Nu må jeg hellere bryde ind... :)
WBX og D + TD gearkasserne er ens ! ( bortset fra koblingsskojdet, hvilket tager mindre end 20 min. (8-10 bolte) at skifte)
Af en eller anden mærkelig grund er WBX gearkasserne generelt højere gearet end TD og D... så WBX' gearkassen vil passe TDi motoren bedre !
Det eneste problem er at T3 gearkassen, både TD + D og WBX, har problemer med at håntere moment over 200 Nm.
-
Yes, men er det TDI - altså rigtig TDI vi snakker om, eller er det en TD evt. med intercooler? Sidstnævnte passer næsten plug'n'play og gearkassen fra 1,9 benz'eren er fin, når koblingshuset+indgangsakslen bliver skiftet.
TDI = direkte indsprøjtning/pumpedyser
TD = kammermotor (forkammer) traditionel dieselpumpe/føderør/dyser
-
Yes, men er det TDI - altså rigtig TDI vi snakker om, eller er det en TD evt. med intercooler? Sidstnævnte passer næsten plug'n'play og gearkassen fra 1,9 benz'eren er fin, når koblingshuset+indgangsakslen bliver skiftet.
TDI = direkte indsprøjtning/pumpedyser
TD = kammermotor (forkammer) traditionel dieselpumpe/føderør/dyser
Den er jeg med på :idea:
Så vidt jeg er orienteret skulle T3 TD & D gearkassen passe på TDi' ern ... Dermed må WBX'ern også passe på, hvis skjoldet bliver skiftet !?
-
Jeps du har ret! Mekanisk passer de (i hvert fald de første årgange af TDI'erne). Jeg tænkte nu mere på momentet, og der er der - som du også skriver - grund til bekymring med TDI'erne. Derfor - og selvfølgelig pga. en meget lettere indbygning - anbefaler jeg klart TD. Den er nemt monteret og yder pænt. Hvis man skal udnytte TDI'erens store moment skal man alligevel ændre bilens udveksling radikalt. For alle de momentstærke diesler gælder det, at de ikke laver flere omdr. end en alm. JX'er. Snarere tværtimod. Derfor stiger topfarten heller ikke mærkbart uden ekstra gearing. Til gengæld kan de sno trækakslerne til proptrækkere :lol: