T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:28:00

Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:28:00
Det er en 2,0 9a.

Det kan godt være det følgende ser lidt rodet ud men det er fordi jeg har flyttet indlægene over fra en anden tråd.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:28:58
fra en golf3 gti?

skal den i en T3? eller passer blokken ikke på en dieselklokke?

_________________
Hilsen Verner
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:29:56
Det er fra en Passat og ja den passer. Problemet er at strømfordeleren sidder i enden af topstykket. Det kan godt give pladsproblemer.

_________________
Mvh. Holger
40 86 44 50
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:30:55
Ja, ja - det er 2Es dobbeltknastede fætter med 136 hk. Jeg tror, det er en sjov motor - egentlig en hybrid mellem de nye og den gamle generation, for den er bygget på EA827-blokken, men strømfordeleren sidder alligevel i enden af toppen, og så er der sat en "prop" i hullet over oliepumpen, er det ikke rigtigt? Er det ikke også den med "almindeligt" tandremstræk til ét kamhjul, og så drives den anden knast med en lille kæde mellem knasterne?
Den glæder vi os til at høre mere om - især, hvis den er på vej i en T3 - en T3 GTI

_________________
Bedste hilsner

Jarl
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:32:08
.......... men strømfordeleren sidder alligevel i enden af toppen, og så er der sat en "prop" i hullet over oliepumpen, er det ikke rigtigt? Jo det er rigtigt men er der noget i vejen for at strømfordeleren flyttes "tilbage på sin plads" over oliepumpen?

Er det ikke også den med "almindeligt" tandremstræk til ét kamhjul, og så drives den anden knast med en lille kæde mellem knasterne? Jo men er ikke alle VW motorer med to knastaksler indrettet på den måde?

- en T3 GTI .......en 2E er vel også en GTI ?

Den glæder vi os til at høre mere om...................jeg glæder mig også. Den var ihvertfald total vild da den sad i en gammel Passat fra -87.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:33:00
.......men strømfordeleren sidder alligevel i enden af toppen, og så er der sat en "prop" i hullet over oliepumpen, er det ikke rigtigt? Jo det er rigtigt men er der noget i vejen for at strømfordeleren flyttes "tilbage på sin plads" over oliepumpen?

Jeg ved det ikke, men det er vel bare at prøve. Rent mekanisk, kan jeg ikke se hindringer, hvis der er plads nok.




Er det ikke også den med "almindeligt" tandremstræk til ét kamhjul, og så drives den anden knast med en lille kæde mellem knasterne? Jo men er ikke alle VW motorer med to knastaksler indrettet på den måde?

Jo - i den generation.


- en T3 GTI .......en 2E er vel også en GTI ?

Jo, jo, men ikke så udtalt. 2E var jo også motoren, der lå i den snusfornuftige Passat uden GTI-skilt til familiefaren, mens 16V-bassen vist til gengæld kunne findes i Corrado

_________________
Bedste hilsner

Jarl
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:37:24
Trækket til oliepumpen på sådan en 16 v er lavet lidt anderledes end vi er vant til:
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:39:27
Er der nogen der har en idé til hvorfor strømfordeleren er flyttet op til enden af topstykket?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Jarl efter 14. Januar 2012 kl: 20:51:53
Det der oliepumpetræk ligner det, man så på de tidligste 1,5Dere, som sad i ældgamle Golf 1ere uden vacuumforstærkning på bremserne og derfor uden vacuumpumpe. Har du en almindelig strømfordeler fra en 8V 827'er, så kan du måske prøve at plumpe den i hullet og se, om sagerne passer sammen.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 20:55:03
Ja det har jeg og det skal også prøves. Det næste er at det ser ud som om de skråt skårne tænder på enden af mellemakslen ser lidt anderledes ud. Det må jeg se på en af dagene.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 21:29:16
Nå, jeg kunne ikke vente og det passer OK men der er ikke plads til dækslet.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: verner efter 14. Januar 2012 kl: 21:30:28
136HK? er det ikke 1,8 16V fra golf2 gti samt scirocco der har det?

de 2,0 16V jeg kender fra Golf3 og Corrado har150hk.

er den fra en Passat GT 87'?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 21:36:32
9A ligger bl.a. i Passat B3 i perioden 7/88-9/93. Den jeg købte lå i en Passat fra -87 men det var hjemmelavet. De senere versioner har 139-150 hk og er så vidt jeg husker longblok.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: gunnar6690 efter 14. Januar 2012 kl: 21:39:48
Kan tændingssystemet ikke konverteres til en wasted spark løsning?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2012 kl: 21:50:53
Kan man så ikke li´så godt ta´skridtet fuldt ud og bruge MS?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 15. Januar 2012 kl: 17:49:39
Citat fra: "gunnar6690"
Kan tændingssystemet ikke konverteres til en wasted spark løsning?

Hvordan laves det hvis man ønsker den mest enkle måde?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 15. Januar 2012 kl: 17:54:44
Nu har vi så fundet ud af hvorfor strømfordeleren sidder som den sidder. Kan vi så også finde ud af hvorfor indsugningsmanifolden er lavet som den er? Man starter med et crossflow topstykke med indsugning på den ene side og udstødning på den anden. Ikke desto mindre fører man så manifolden op over motoren og om på samme side som udstødningen. Nogen forklaring?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Hinze efter 15. Januar 2012 kl: 18:05:55
måske noget med momentkurven og længden på "flowet", iøvrigt er det jo lige til 4 tændspoler styret af (som du nævner) MegaSquirt. Har du føler på krumtappen?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 15. Januar 2012 kl: 19:00:46
Skal der en hel MS til for at styre tændingen, eller findes der en billigere løsning? Nej jeg der er ikke krumtapføler på men det er vel heller ikke den største investering nu vi er igang?
Jeg har en TFSI motor hvor jeg kan låne fire tændspoler.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Hinze efter 15. Januar 2012 kl: 20:05:18
de er ikke mange penge i en MS, det behøver jo ikke være den sidste nye model. jeg tror faktisk den første udgave kunne klare de ærter
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 15. Januar 2012 kl: 20:24:11
Jo, men en MS koster da ca.3000,-. Hvis man så vælger den løsning kan man så ikke lige så godt lade den overtage indsprøjtningen også?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 16. Januar 2012 kl: 19:54:06
Så er motoren ved at være færdig:
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: buddha_uffe efter 16. Januar 2012 kl: 20:21:09
DET ser lækkert ud...! Spjældhuse giver stiv fjeder....
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 16. Januar 2012 kl: 20:24:13
Nååååååå.........det var vist det forkerte billede :shock:


Det var en Oettinger motor som den lokale cylinderservice var igang med. Noget at stile efter?
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: buddha_uffe efter 16. Januar 2012 kl: 20:37:54
Den kommer til at lyde SÅ godt den på billedet... Får helt ståpels ved tanken...
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Hinze efter 16. Januar 2012 kl: 20:49:52
Citat fra: "Holger"
Jo, men en MS koster da ca.3000,-. Hvis man så vælger den løsning kan man så ikke lige så godt lade den overtage indsprøjtningen også?


ja, men det behøver måske ikke være en MS3. Hvad med denne her MS1V2.2 (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_18&products_id=74)

nåja, og så lige en WideBand sensor (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=16&products_id=97), så løber det selvfølgelig op
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Casper Slow efter 16. Januar 2012 kl: 20:57:30
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "Holger"
Jo, men en MS koster da ca.3000,-. Hvis man så vælger den løsning kan man så ikke lige så godt lade den overtage indsprøjtningen også?


ja, men det behøver måske ikke være en MS3. Hvad med denne her MS1V2.2 (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_18&products_id=74)

nåja, og så lige en WideBand sensor (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=16&products_id=97), så løber det selvfølgelig op


Er den enlig ikke rimelig billig
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Hinze efter 16. Januar 2012 kl: 21:42:47
Citat fra: "mantacc"
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "Holger"
Jo, men en MS koster da ca.3000,-. Hvis man så vælger den løsning kan man så ikke lige så godt lade den overtage indsprøjtningen også?


ja, men det behøver måske ikke være en MS3. Hvad med denne her MS1V2.2 (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_18&products_id=74)

nåja, og så lige en WideBand sensor (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=16&products_id=97), så løber det selvfølgelig op


Er den enlig ikke rimelig billig


jeg tror såmænd det er nogenlunde hvad de koster. Dog skal man lige vurdere, om der skal ekstra transistorer til at drive udgangstrinnet til tændingen.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 16. Februar 2012 kl: 17:46:39
Har lige fundet ud af at min 9a har oliekøling under stemplerne.
Titel: Holger´s 9a
Indlæg af: Holger efter 25. Februar 2012 kl: 18:48:32
Har lige været ved at montere bundkar på 9a. Bundkarspakningen var meget tykkere end til andre golfmotorer. Nogen der kan sige hvorfor?