T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Holger efter 07. Marts 2012 kl: 20:02:35
-
Jeg har længe haft en AAB (T4 2,4 D) stående efter at bilen blev skrottet. Nu har jeg fundet den frem og begyndt at lave den så den passer i T3. Der er mange ting der skal ændres for at den passer. I T4 hælder den den "forkerte vej", så der skal andet bundkar og sugesnabel på. Oliepinden sidder i den forkerte side så der skal bores hul til en ny fra JX:
-
Adapter og nåleleje:
-
Der hvor oliepinden på T4 sad er der nu plads til retur fra turbo..........
-
.........så kan man jo lige så godt montere turbo:
-
det ser godt ud
-
holger du ved godt at du glip af den nye sæson af "Desperate Housewifes" når du går i værkstedet ;)
men det ser nu godt ud det du pusler med, hvor mange heste og moment regner du med den smider på akslen?
-
.....går glip af........det kan vi nu diskutere :?
.....heste og moment? det regner jeg ikke på. Pumpen er jo stadig fra AAB (eller hedder den ABB?) og dermed ikke forberedt på turbo. Først skal jeg have styr på varmen, dvs. oliekøler og IC. Derefter skal pumpen skrues op til et rimeligt niveau. En pumpe som ikke er forberedt til turbo vil give for meget diesel ved omdrejninger hvor der endnu ikke er opnået turbotryk og dermed sort røg. Så et sted mellem god effekt og meget sort røg. Turboen i sig selv gi`r jo ingen effektforøgelse. (Gi`r det mening?)
-
Det glæder jeg mig til at høre om hvordan den opfører sig i en T3... Hvilket bundkar bruger du...?
-
Bundkar, sugesnabel, motorophæng, svinghjul og kobling fra enhver Audi 5 cyl.
Turbo, manifolds, starter og oliefilterkonsol fra Audi 1T (den aller første 5 TDI (-90))
-
det er jo ren magi Holger, du har en rigtig fin tilgang til at øjne mulighederne for lækre sager i T3. Skal motorophæng hjemmelaves så?
-
Hold k... hvor fedt.. jeg elsker lyden af den gamle 5-benede sugediesel.. Hvor stammer koblingsklokken fra?????
-
.........så kan man jo lige så godt montere turbo:
Det ser godt ud det du laver der holger. :-)
Har selv en T4 2,4D-Syncro Og kan godt mærke at der kunne bruges turbo
-
det er jo ren magi Holger, du har en rigtig fin tilgang til at øjne mulighederne for lækre sager i T3. Skal motorophæng hjemmelaves så?
Motorophæng passer fra Audi.
-
Hold k... hvor fedt.. jeg elsker lyden af den gamle 5-benede sugediesel.. Hvor stammer koblingsklokken fra?????
Koblingsklokke, nålelejeadapter og motorophængsbøjle under motor er fra Winkler.
-
du kunne tage Pumpen fra en 2,0TD fra Audi 100 ..de er sjældne men de passer fint.
Og Alubundkar fra 2,3 20V(T)..det hjælper på olietemperatur og den har plader i, så olien bliver på plads. jeg har den i 4cyl udgaven i min Audi.
-
du kunne tage Pumpen fra en 2,0TD fra Audi 100 ..de er sjældne men de passer fint.
Og Alubundkar fra 2,3 20V(T)..det hjælper på olietemperatur og den har plader i, så olien bliver på plads. jeg har den i 4cyl udgaven i min Audi.
Det lyder rigtig fornuftigt. Jeg vil nu nok lige prøve at lægge den i som den er og se hvordan det går.
-
Sådan en 2,0 TD pumpe kan vel også bruges til en 2,5 mTDI?
-
måske.. men normalt virker det ikke rigtigt..motoren er med den slags pumpe som regel død over 3000 omdr/min
PS: i morgen er der "T3 Stammtisch" i Tarp kl 18 i "Haus an der Treene"
-
Nu med 2,0 TD pumpe:
-
Motorophæng:
-
Beslag til koblingscylinder passer heller ikke, så der skulle laves et nyt:
-
Når man får sådan en SA koblingsklokke er den tom, dvs. der mangler arm til udrykkerleje, føring til ydrykkerleje, pakdåse osv. Det kan man jo bare tage fra en anden men bronzebøsningen er ikke sådan at ta´ud og sætte i igen. Jeg lavede en ny men havde desværre kun aluninium. Er der forresten nogen der kan huske hvor man kan købe de der nylonlejer og bronze bøsningen? Jeg kan huske at have set dem på nettet men ikke hvor.
-
Times en pumpe fra en Audi 5 2,0 TD (DE) ikke på samme måde som f.eks. en JX?
-
i princippet ja, bare den anden vej ;)
det hjælper gevaldigt med lige at tegne en retningspil på pumpehjuletts rotationsretning, ellers er vejledingen fra AAB passende.
0,9-0,95mm ville jeg stille den på.
-
http://www.youtube.com/watch?v=MoKfr2exySE
-
Kan nu godt forstå, at ham med kameraet, krøb i ly bag hækken.. :lol:
Den kører da vist kanon med den motor..??
-
fed lyd fra sådan en femmer lækker lækker :D :D :D
-
Sådan skal en Diesel Syncro Doka lyde og køre!
Stående klapsalver til dig Holger herfra!
-
Nøj den lyder godt, men hvor blev turboen af? Synes ikke man kan høre den...
Og så er der da vist et eller andet rally-kører over dig ;)
-
Nyt forrør:
-
Nørj!!!!!
-
:shock: øhhh, det er vist for fedt det der, hva?
-
Stop så....!! :lol:
Ser ud til at den er rimelig potent...
Jeg vil også..! :P
-
Jo der er turbo på.
På det tidspunkt hvor videoen blev skudt var der monteret et luftfilter der var så møget til at det endte med at luftslangen lige inden turboen blev suget helt flad. Det er ændret nu så den ryger ikke så meget mere.
-
Ser ud som om man kunne blive fristet til at blive på diesel med syncroen på den måde :) Lyden er ihvertfald fed synes jeg. Hvordan tror Du gearkassen vil tage det ? Har Du monteret SA olieblik eller andet mods i den ?
-
Nej, der er ikke monteret SA plader. Den er nok ikke så hård ved gearkassen som en TDI. Ikke det hårde bundtræk.
-
9,8 km/l incl. turen i grusgraven. Det kan jeg da godt leve med.
-
9,8 km/l incl. turen i grusgraven. Det kan jeg da godt leve med.
- ellers smider du bare klumpen på en palle og sender den over til mig.... ;-)
-
Ja ja, det var dieselolie. Hvor meget motorolie "brugte" du så 8) 8)
Mvh Jønne Ukendt
-
Ja ja, det var dieselolie. Hvor meget motorolie "brugte" du så 8) 8)
Mvh Jønne Ukendt
Holgers bil minder på mange måder om mange kvinder - den foretrækker også at køre er stykke væk når den skal pisse :-)
-
Ja og så ringer den bare når den skal tørres :lol:
Mvh Jønne Ukendt
-
Ja ja, det var dieselolie. Hvor meget motorolie "brugte" du så 8) 8)
Mvh Jønne Ukendt
Holgers bil minder på mange måder om mange kvinder - den foretrækker også at køre er stykke væk når den skal pisse :-)
Pæne damer "pisser" ikke. :)
-
Uh en ægte diesel-playboy !
-
Det er sgu et fedt projekt du har gang i der :D
-
Nu med IC:
-
Har lige kørte fra Sønderjylland til Sunds nord for Herning med efterspændt autotrailer delvis læsset. Temp på indsugningsluften lå hele vejen på ca. 35 grader. Da jeg overhalede et par lastbiler op ad Hylkedalbakken steg temp dog kortvarigt til 39 grader.
-
Det er ren lir det motorrum.. :shock: .. men det begynder da snart at knibe med pladsen.
Du skal vist have skohornet i brug, hvis der skal mere der ned. :wink:
Tony
-
den IC må jo så være vandkølet eller ?
-
Det er ren lir det motorrum.. :shock: .. men det begynder da snart at knibe med pladsen.
Du skal vist have skohornet i brug, hvis der skal mere der ned. :wink:
Tony
Det er jo sådan set det der er det fine, at det lige kan være der. IC lige ved siden af indsugningsmanifold, to silicone bøjninger mellem turbo og IC, to mellem IC og manifold. Batteriet er flyttet ind i kabinen, så luftfilter sidder foran højre baglygte og der er stadig masser af plads i højre side selvom vandpumpen sidder der.
-
den IC må jo så være vandkølet eller ?
Jo, vandkølet. Vandpumpe er den lille elpumpe fra JX og andre. Køleren foran er fra t3 varmeapperat.
-
Hehe... Overskud.... ;-)
-
Hehe... Overskud.... ;-)
Ja det er primært lavet af overskudsdele :wink:
-
For sææææven Holger.. Traum Doka...
Sådan en doka har jeg altid drømt om at bygge, eje og køre.. fedt at du viser vejen..
Sig til hvis den kommer til salg ;)
/Jan
-
Har lige gjort diff.spær gangbar. For første gang nogensinde kan jeg tage afsted til træf med to fungerende spær.
-
Må vi få en opdate om hvordan det går med din overfede Syncro? 8)
-
Arrrrrrrr......hvorfor skulle du absolut spørge lige nu. Sagen er den at den går stadig fantastisk godt men jeg har hele tiden haft problemer med at den bliver varm når jeg kører stærkt på motorvej. Jeg har nok undervurderet betydningen af det, for nu har den utæt toppakning.
-
Hvordan rengør man kølesystemet efter det er svinet til med oliesnask?
-
jeg plejer at købe en flaske/bøtte kølerrens, du skal måske bruge 2 da der jo er 16l væske i kølersystemet ialt!
der står på flasken hvordan det skal blandes i, derefter skal du skylle systemet et par gange igennem med rent vand.
-
Hvordan spænder man den store bolt i enden af krumtappen? Den skal spændes med 460 Nm og min momentnøgle går kun til 210 Nm. Hvordan er det nu med "kraft gange arm" osv.........?
-
Kom nu, det haster..........
-
Hmm der går 9,81 Nm på 1 kg så der skal 46,890 (og en lang række af decimaler mere) KG tryk på.
Noget om kraft gange arm sakset herfra: http://www.eksperten.dk/spm/910946
"Opgave 1:
Moment udregnes ved, at man siger "Kraft gange arm". Dvs. kraften, der trækkes med, gange længden af løftestangen. Og med længden af løftestangen menes der mere præcist afstanden fra trækpunktet, hvor vægten trækker i stangen, til støttepunktet (trekanten).
Kraft betegnes F, løftestangslængden betegner vi l og momentet M. Vi har altså følgende sammenhæng:
M = F * l
Det vi i virkeligheden skal finde her er jo længden af løftestangen l. Og det skal vi finde for hver ende af stangen. Derfor skal vi bruge en måde at udregne kraften F på ud fra den vægt, der trækker i stangen, samt momentet M. Til at udregne kraften F har vi følgende formel:
F = m * a
m er massen (svarende til vægten), og a er her tyngdeaccelerationen (altså tyngdekraftens træk nedad).
Tyngdeaccelerationen er en konstant, som vi kender: 9,82 m/s^2. Derfor kan vi nu indsætte massen (vægten) for de to vægtlodder, der trækker nedad i hver ende af stangen, i hver sin formel og udregne den kraft, de trækker med:
Fv = 5kg * 9,82m/s^2
Fh = 9kg * 9,82m/s^2
Her kalder vi kraften på højre side af stangen for Fh og på venstre side Fv. Disse to fundne krafter kan vi nu indsætte i hver sin moment-formel:
Mv = Fv * lv =>
Mv = 5kg * 9,82m/s^2 * lv
Mh = Fh * lh =>
Mh = 9kg * 9,82m/s^2 * lh
Godt. Pointen er nu, at for at stangen har ligevægt i hver side, skal momentet være ens i hver side. Vi skal altså finde de værdier for lh og lv, der gør, at Mv og Mh er ens. Og for at finde den situation, hvor de er ens, sætter vi dem lig med hinanden:
Mv = Mh =>
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * lh
Det, vi ved om lv og lh, er, at de tilsammen har en længde på 7m. Dette vælger vi at bruge til at finde et udtryk for den ene af dem - og her vælger vi lh:
lv + lh = 7m =>
lh = 7m - lv
Godt. Dette udtryk for lv kan vi nu indsætte i vores store udregning:
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * lh =>
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * (7m - lv)
Og hermed er magien gået op i en højere enhed. Vi har nu kun én ubekendt i denne udregning, nemlig lv, som det intet problem er at udregne.
Og når du har fundet lv, så svarer den netop til den afstand fra venstre, som trekanten skal sættes i, for at der netop er ligevægt."
Men var det bedste og mest præcise ikke være at fremskaffen en momentnøgle der kan gå op til trykket
-
Samme som mort skriver, dog måske lidt forenklet:
Den kronmutteren bak, skal sitte med 500Nm.
- Dvs. ca 50,96 kg i enden av en en meter lang stang..
- Eller 67,95.. i enden av en stang på 75 cm...osv
(Man deler 500Nm på 9,81...så ser man hvor mange kilo du må belaste stanga med..VINKELRETT....
Deretter så deler du 50,96 med egen vekt, og vet nøyaktig hvor på stanga du skal sette midten på foten din.)
Lånt fra Bugman på vwbus.no
Dette er da med 500nm. Ved 460nm må beregningen blive: 460nm/9,81=46,89 kg i enden af en 1 meter lang stang. Deler man 46,89 med f.eks min vægt som er ca. 78kg skal jeg lægge hele min vægt ca. 60 cm ude på stangen. (46,89/78=0,6011)
Correct me if I'm wrong.
Mattias
-
Ok, 47 kg. på 1 m. det er da enkelt.
-
Med den fart, du har på, er du sikkert allerede færdig, men ellers er der en udemærket side om emnet her:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer
-
Og så er det guld værd at være top kritisk med renlighed og planhed under denne operation. Sternfladen af krumtappen skal være snorlige - der findes et fræsesæt lige som til 4 cyl. motorer, og selvf skal gevindet være sindsygt rent.
-
Vægt af rør plus vægtklods er 27 kg. Røret er 1,74m. Er det ok?
-
1kgm = 9,8 Nm iflg. de formler man smider om sig med, så (27x1,74) x9,8 = 460,404 Nm, men en tommelfingerregel på 1 Kgm = 10 Nm går ikke helt galt. Så ½m trækstang og 95 kg kan også gå an. Men Holger, Du havde jo regnet det ud inden ;)
-
HJÆLP.....jeg har valgt den helt forkerte weekend til at lave motor. Jeg skulle være blevet i min seng eller er jeg bare ved at blive "civil betjent"?
Men for pokker, der er jo kun seks dage til træf så derfor: HJÆLP.
Selvom jeg har lavet det hele en gang kan jeg ikke huske hvordan indstillingsmærkerne er på brændstofpumpen. Er der ikke en T4 specialist derude der kan huske det udenad?
-
Holger, har set det her engang herinde, prøver at indsætte link
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=17339&highlight=
Se Buddha_Uffe's indlæg
Ellers skal jeg se om jeg kan finde min gamle bog om tandremme og scanne ind, men der går et par timer inden jeg kan få fat i den.
-
Fantastisk Gunnar, det var lige billedet af pumpen og det tilhørende tandhjul jeg manglede. Billedet sammen med lidt psykologbistand fra JU gør at det nu kører igen. Tak for hjælpen alle.
-
Hvordan omregner man fra Nm til Ncm? Er det bare : 100 Ncm til 1 Nm?
Hvor får man en momentnøgle der går helt ned til f.eks. 40 Ncm?
-
Hvordan omregner man fra Nm til Ncm? Er det bare : 100 Ncm til 1 Nm?
Hvor får man en momentnøgle der går helt ned til f.eks. 40 Ncm?
tja, det lyder rigtigt. Hvem bruger dog Ncm? er det finmekanik
-
Justering af gearkasse.
-
Er der nogen der har data på AAB fra en T4 og DE fra Audi 100 TD? Slaglængde og boring. Jeg tænker på om en DE kan bores op til 2,4.
-
DE har 76,5x86,4mm, AAB 79,5x95,5mm
DE svarer til JX, AAB til 1Y bare med cyl. mere.
ombygning er ikke mugligt. DE kan dog bores til 79,5 med KY stempler.
DE motorbloken er desuden ca. 2 cm lavere.
-
Tak Michael, det var lige det jeg skulle høre.
-
Hvordan kører det med 2.4D i Doka Syncroen? Har en kammerat der går med tanker om en identisk ombygning.. måske uden turbo..