T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jokke efter 11. Marts 2012 kl: 19:21:47

Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: jokke efter 11. Marts 2012 kl: 19:21:47
Har på min kære bus 1,6 TD lige rykket gearkassen af da den gled i koblingen. men det viser sig at der hvor udrykker lejen sidder inde bag ved kommer der olie ud som så kom over på koblingen. kan man skift en o-ring derinde elle hedder det anden gearkasse?
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: BlackChart efter 11. Marts 2012 kl: 19:25:02
Du skal sikkert bare have skiftet shimmeringen der sidder inde bag glidebøsningen som udrykkerlejet kører på...
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: jokke efter 11. Marts 2012 kl: 19:27:34
der sidder bare li en shimmering derinde man kan skifte?
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: jbjerrum efter 11. Marts 2012 kl: 21:22:47
Citat fra: "jokke"
der sidder bare li en shimmering derinde man kan skifte?


Ja - hvis du har gearkassen nede er det lettere end at binde sine sko - næsten... Men det er en overkommelig opgave - selv jeg har udført den... ;-)
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: Mølle efter 11. Marts 2012 kl: 21:46:51
Du skal regne med at pille koblingsklokken af gearkassen, så du kan få simmerringen banket ud. Det er ikke svært. Det er rent skrue-arbejde... hvis du er lidt omhyggelig kan du redde papirs pakningen imellem gearkasse og koblingsklokke så den kan genbruges.. brug en hobby kniv til at løsne pakningen med... -og så skal du være opmærksom på om utætheden skyldes at simmerringen bare er blevet træt efter 25 års brug, eller om olieudslippet er et symptom på noget andet.. her tænker jeg specielt på at slør eller knust pilotleje bag koblingen kan gøre at højgears akslen ikke centrerer og dermed fjumrer rundt.. så simmerringen kommer på overarbejde... jeg vil kategorisere øvelsen som nummeret sværere end at binde sko....
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: jbjerrum efter 11. Marts 2012 kl: 21:51:51
Citat fra: "Mølle"
Du skal regne med at pille koblingsklokken af gearkassen, så du kan få simmerringen banket ud. Det er ikke svært. Det er rent skrue-arbejde... hvis du er lidt omhyggelig kan du redde papirs pakningen imellem gearkasse og koblingsklokke så den kan genbruges.. brug en hobby kniv til at løsne pakningen med... -og så skal du være opmærksom på om utætheden skyldes at simmerringen bare er blevet træt efter 25 års brug, eller om olieudslippet er et symptom på noget andet.. her tænker jeg specielt på at slør eller knust pilotleje bag koblingen kan gøre at højgears akslen ikke centrerer og dermed fjumrer rundt.. så simmerringen kommer på overarbejde... jeg vil kategorisere øvelsen som nummeret sværere end at binde sko....


Godt ord igen - opgaven var ift resten af mit projekt overskuelig - jeg glemte blot, at jeg havde stort set alle sår åbne, da jeg var igang...

Forbilledlig beskrivelse iøvrigt.... ;-)
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: Mølle efter 11. Marts 2012 kl: 21:56:55
Citat fra: "jbjerrum"
Citat fra: "Mølle"
Du skal regne med at pille koblingsklokken af gearkassen, så du kan få simmerringen banket ud. Det er ikke svært. Det er rent skrue-arbejde... hvis du er lidt omhyggelig kan du redde papirs pakningen imellem gearkasse og koblingsklokke så den kan genbruges.. brug en hobby kniv til at løsne pakningen med... -og så skal du være opmærksom på om utætheden skyldes at simmerringen bare er blevet træt efter 25 års brug, eller om olieudslippet er et symptom på noget andet.. her tænker jeg specielt på at slør eller knust pilotleje bag koblingen kan gøre at højgears akslen ikke centrerer og dermed fjumrer rundt.. så simmerringen kommer på overarbejde... jeg vil kategorisere øvelsen som nummeret sværere end at binde sko....


Godt ord igen - opgaven var ift resten af mit projekt overskuelig - jeg glemte blot, at jeg havde stort set alle sår åbne, da jeg var igang...

Forbilledlig beskrivelse iøvrigt.... ;-)


Tjah.. man skulle næsten tro at jeg selv har været der  :wink: men der er bare noget jeg har læst om på T3N.......
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: jensjakob efter 11. Marts 2012 kl: 22:21:00
Da vi skiftede pakdåsen på Frk G, vik vi den ud "forfra" - men det tog vold og alle tricks i bogen.

Aran kan fortælle hvordan den kom ud, jeg lå og rodede med etellerandet i den anden ende af bilen medens han bandede over pakdåse ;-)
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: Jarl efter 11. Marts 2012 kl: 23:00:24
Et nemt trick til at tage den ud uden at tage koblingsklokken af er at lave et lille hul i godset på shimmerringen og skrue en ond gallopskrue ind i den. Når den har godt bid, så er shimmerringen lige til at rykke ud med en knibtang.
Titel: Olie i gearkassen..
Indlæg af: jokke efter 13. Marts 2012 kl: 14:26:05
Tusinde tak for alle gode svar. Skal ud imorgen og ha den lavet færdig. Men er der nogen der kan fortælle
mig hvor man li får den simmering henne??