T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: seppo efter 06. November 2012 kl: 11:22:24

Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 06. November 2012 kl: 11:22:24
Hej Syncroner!

Jeg har nu tilbagelagt en hel del kilometer i min dejlige Doka 1.9 syncro. Det går nogenlunde smertefrit, den har kun revet et drivled fra hinanden ind til nu.

Men for at kunne passe rigtig godt på det mekaniske har jeg lige nogle spørgsmål vedr. VC´erne. Fordi jeg forstår ikke helt snakken om de ens slidte dæk. Det giver mening for mig at dækkene på den bagerste aksel skal være helt ens da VC jo ellers vil tro at et mere slidt/mindre dæk laver hjulspin da rotationen jo er kortere. Derfor vil VC blive belastet voldsomt og konstant sende store mænger moment op til forhjulene hvilket er dårligt nyt for hele bilen. Men det jeg ikke forstår er hvorfor det er vigtigt på forhjulene? den "sender" vil ikke noget kraft tilbage igennem diff og kardan der kan skade VC´en herfra? Eller er det fordi at med mere slidte fordæk vil de køre for langsomt i forhold til baghjulene og derfor belaste?

Og så lige et bonus spørgsmål. Jeg har 4 gode Grabber AT2 15 tommer på. De er rigtig fine, men jeg har intet reservehjul til den! og det kan jo ikke nytte noget at købe et nu da slidet vil fravige resten af drivlinien for meget. Men hvor slemt ville det være at smide et forkert størrelse dæk på hvis jeg en dag punkterede hvis det kun var for at halte hjem? vil det koge VC´eren med det samme?

that is all.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Andreas efter 06. November 2012 kl: 11:45:47
Viscoen reagerer på omdrejningsforskelle mellem for og bagaksel. Om baghjulene er lige store udlignes med bageste differentiale, og ligeså med forhjulene.. Men den afgørende faktor er Viscoen som sidder i det forreste differientalehus hvor kardanen går ind. Viscoen består af halvtreds  skiver der skiftevis har forbindelse mellem forreste og bageste del af kardanen. Når disse roterer med forskellig hastighed stivner siliconeolien som er i Viscoen og skiverne får meget større modstand, og låser dermed akslerne sammen.. Dette kan mærkes ved parkering eller kørsel med fuldt ratudslag, der bliver bilen pludselig temmelig tung at flytte med.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Andreas efter 06. November 2012 kl: 11:48:28
Ellers ring!
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. November 2012 kl: 14:03:29
Det er ikke kun viscoen der belastes. Det går også ud over gearkasserne, ensidig slidte dæk er ikke til fordel for materialets levetid. Om man nu kigger på kronehjul eller spidshjul, syncronringe eller lejer, alt bliver belastet, og ensidig slid på dækkene videregiver en skæv slitage til ulempe for hele systemet.

Man taler om, at alt over 1 mm i forskel skal betragtes som kritisk.

Det er som om at køre med diesel med over 178 NM, og det er kun JX og AAZ der ligger under dette niveau. Materialet bliver belastet udenfor de beregnede rammer og jeg kender flere, der gang på gang smadrer gearkasser pga. nævnte finheder.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 06. November 2012 kl: 15:26:26
Tak for forklaringen! det begynder at hænge lidt sammen i hovedet på mig nu :)

Men jeg er stadig ikke helt indforstået med polemikken omkring slidtage af dækkene- Forstå mig ret, jeg er helt klar over at forskellige størrelse dæk som følge af uens slidtage vil belaste en bil utilsigtet på aksler og gearkasser, men hvorfor er syncro kørere så optaget af dette? er det voldsommere end på andre biler da?

Fordi, som jeg forstår Andreas, så betyder det egentlig ikke noget (for VC´eren) hvis det ene dæk på bagakslen er lidt mindre en det modsatte på samme aksel, dette bliver udlignet af differentialet (Dette gælder naturligvis ikke når spærren er slået til. så vil belastningen blive voldsom)

Kort, ud fra denne forståelse sker der ingen ting med VC´eren hvis jeg en dag punktere på mit grabber, og smider et 15 continental helårsdæk på- halter hjem og får grabberen lappet... Tar jeg fejl? differentialet udligner vel mønsterforskellen?

Grunden til at jeg spørger er at det er meget logisk for mig at forstå at HVIS denne forskel ikke udlignes af differentialet- så vil VC olien koge og blive ødelagt efter ganske kort tid.


Nå ja, og når vi er ved drivlinien så kommer en anden ting jeg har spekuleret over- som lidt er et spinoff af ovenstående, nemlig dæktryk. HVIS at en smule skævslidtage på et dæk kan belaste og briste store komponenter som gearkasser og differentialer, hvad kan 0.5 bar så ikke gøre? Jeg køre på 3.0 hele vejen rundt! og jeg høre mange forskellige meninger om dette, nogle mener at det skal være 2.5---3-0 og dette vil da ændre rulle diameteren på dækket?
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. November 2012 kl: 15:42:55
Enten vs. Eller

Jeg har læst en del i de tyske tråde, talt med mange fra IG16 og det er som med motorolie, NM dieselmotorer eller oktantal ...

Du må selv afgøre, om du holder dig til visdommen eller ej. Du må også gerne læse dig ind i alle tråde på IG16 omkring emnet. Jeg prøver på at holde ens slitage på alle 4 dæk, samtidig med at dækkene skiftes på akslerne i løbet af tiden. På den måde styrer jeg slitagen, og systemet belastes mindre. Et punkteret dæk kan altid ske og man er på den med 4 nye dæk, når man ikke kan får lappet det og slitagen er nået til de 80%... ellers slider man da bare på systemet, der er altid alternative muligheder.

Alt sagt fra min side.

Bedste hilsner herfra
Jens
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Andreas efter 06. November 2012 kl: 15:46:19
Hmm, det bedste du kan gøre er at køre med fire ens dæk,  ens slidt, og bytte rundt med 3-4000 km mellemrum, det er også vigtigt at dæktrykket passer....
Du må endelig ikke misforstå min sidste besked,  det er ikke godt at køre med uens slidte dæk, som Jens skriver, det belaster din drivlinje..
Sætter du et reservehjul med en anden diameter på din bil, vil du ændre den pågældende aksels m/omdr, som så er ændret i forhold til din anden aksel, dette vil så vil belaste din VC kraftigt... eller splitte et eller andet ad....
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: BlackChart efter 06. November 2012 kl: 16:09:26
Citat fra: "seppo" post=92019
Kort, ud fra denne forståelse sker der ingen ting med VC´eren hvis jeg en dag punktere på mit grabber, og smider et 15 continental helårsdæk på- halter hjem og får grabberen lappet... Tar jeg fejl? differentialet udligner vel mønsterforskellen?


Ja, du tager fejl.
Nej, diffen udligner ikke.

Det var den korte ;)

Den lange version:

(Har næsten lyst til at tegne det)
Forestil dig de 2 spidshjul (det ved diffen i gearkassen og det ved diffen i fortøjet) - de hænger egentligt sammen, kun adskilt af VC'en.
Har du et punkteret/fladt bagdæk og kører med korrekt tryk på de sidste 3, så vil din bageste diff. udligne på tværs bagi, MEN IKKE PÅ LANGS (mellem gearkasse og fortøj), det får derfor din VC til at "tro" at du laver hjulspind, da indgangs og udgangsaksel i VC'en ikke har samme rotations hastighed.

Derfor er tricket, med en syncro, at huske at rotere sit reservehjul med, dvs. ikke bare bytte for til baghjul osv. når du roterer dæk, du skal have reserven med ind så det også bliver slidt.

Jeg plejer at rotere dæk hver gang jeg skifter olie, dvs. for hver 5000 km, og det har virket ganske fint.

Og så er der lige undtagelsen hvis du har decoupler (3 "spær"-knapper i instrumentpanelet)...
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 06. November 2012 kl: 18:14:16
Fed tråd! godt med noget teknisk snak, og ikke en "hvem har stjålet min t3" ;)

Jeg misunder dig Jens for at kunne læse inde på IG16- Det kan jeg desværre ikke da tyskevnerne overhovedet ikke kan klare det, og google translate holder heller ikke helt med al syncro slang´et.


Jeg forstår det nu tror jeg, det er præcis som jeg regnede med, nu forstår jeg det bare bedre :)

Min konklusion er at der ikke er nogen god grund til at jeg køre rundt med et reservehjul som ikke er samme mønster som mine grabbere, da det vil gøre mere skade end gavn. Så jeg må nøjes med noget lappe skum eller en sækkevogn til at fragte dækket til nærmeste dækcenter hvis jeg punktere.... når grabberne så engang giver op, så skal der købes minimum 5 af næste sæt og roteres effektivt.

Har lige testet VC´en og den virker efter forskrifterne! skønt system når man ser bort fra dæk problemet.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: BlackChart efter 06. November 2012 kl: 18:24:56
Jeg har personligt aldrig haft reservehjul til min syncro, og er kun punkteret en enkelt gang...

Har købt et lappesæt af den type du kan bruge uden at skulle have dækket af fælgen samt en 12v kompressor, og det har jeg klaret mig med siden 2006 (eller hvornår det var jeg fik min første syncro)...
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: CarstenAS efter 06. November 2012 kl: 18:39:40
VC virker begge veje! og altså også når du bakker, derfor er det så vigtigt med ens dæk omkreds!

Jeg har sætter bilen på lige vej, maler så en lodret streg på hvert hjul. Derefter køre jeg 100 meter eller der omkring, stopper bilen og makere stregerne på et papir.

Udfra hvordan stregerne nu er kan jeg se hvilke hjul der køre hurtigere eller langsommere end de andre.  Den forskel justere jeg i dæk tyrk så det til sidst ca passer.

Det virker fint for mig, bilen virker ikke stiv nå jeg parkere eller køre motorvej. Det klart at det ændre sig når der er flere i bilen eller læs på! Men de fleste km er jeg alene!
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: porteren efter 06. November 2012 kl: 19:13:43
Citat fra: "CarstenAS" post=92030
VC virker begge veje! og altså også når du bakker, derfor er det så vigtigt med ens dæk omkreds!

Jeg har sætter bilen på lige vej, maler så en lodret streg på hvert hjul. Derefter køre jeg 100 meter eller der omkring, stopper bilen og makere stregerne på et papir.

Udfra hvordan stregerne nu er kan jeg se hvilke hjul der køre hurtigere eller langsommere end de andre.  Den forskel justere jeg i dæk tyrk så det til sidst ca passer.

Det virker fint for mig, bilen virker ikke stiv nå jeg parkere eller køre motorvej. Det klart at det ændre sig når der er flere i bilen eller læs på! Men de fleste km er jeg alene!


Jeg så en You Tube film hvor en syncroejer lavede en test med korrekt dæktryk på et hjul, og derefter med fladt hjul, ved hjælp af  netop kridtstreger.
Man kunne se på filmen at der ikke var forskel på den tilbagelagte strækning uanset dæktryk.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. November 2012 kl: 20:22:59
Jeg har et nyt reservedæk Grabber AT2 med i syncroen, det blev kun brugt en gang, da jeg havde et søm i dækket. Jeg fik lappet dækket med en "Pilz" som der hedder på tysk, det kostede mig 15 eller 20 euro ... men ellers er jeg bedøvende ligeglad med at skifte reservedækket med på omgang, det er nok besvær med de andre fire ...

Den fra Kim med kridtet, den er god. Den vil jeg snakkke om, når vi har "Bullistammtisch" her på lørdag i Tarp. Det bliver nok til en anekdote og flere ooverkaskende ansigter, noget der ligner snakken om gamle bryster i en visco, eller fyringsolie med farvestoffer fra bolcher in tanken  , benzinmotorer der angiveligt har samme kræfter i nederste omdrejninger som diesel og og andet fis ...

Problemet med siden fra IG16 er - ligesom med mange flere andre hjemmesider - at WiKi ikke bliver plejet og folk gang på gang skriver nye tråde om samme emne. Så gider "de gamle" på et eller andet tidspunkt ikke svare på noget, fordi de er træt af emnet eller tråden ... nå men, sådan er det bare. Jeg bruger for meget tid med at søge de omtalte tråde, her er der et problem, lige som for mange andre onlinere ...

Tja, 4 dæk koster 350 til 400 euro ... efter 4-5 år drift må man betragte det som en fin investering i sikkerheden, noget der primært er vigtigst for mig.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: porteren efter 06. November 2012 kl: 21:33:54
Citat fra: "
Den fra Kim med kridtet, den er god. Den vil jeg snakkke om, når vi har "Bullistammtisch" her på lørdag i Tarp. Det bliver nok til en anekdote og flere ooverkaskende ansigter, noget der ligner snakken om gamle bryster i en visco, eller fyringsolie med farvestoffer fra bolcher in tanken  , benzinmotorer der angiveligt har samme kræfter i nederste omdrejninger som diesel og og andet fis ...

.[/quote



Jens, jeg forstår ikke helt hvad du vil sige med den ovenfor citerede svada, men den nedladende tone, som jeg synes at ane, vil jeg tilskrive sprogforvirring.

Jeg vil heller ikke tage det personligt, da jeg jo har set dig svare andre herinde på samme lidt klodsede måde.

Jeg fortæller bare hvad jeg har set på You Tube. Om det holder vand ...tjae det skal jeg ikke kunne sige :)
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: CarstenAS efter 06. November 2012 kl: 22:39:59
Ja du har nok ret i at strækningen er den samme!!

WC bliver bare ikke belasted hvis alle hjul ruller samme længde på en omgang.!
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Mary efter 07. November 2012 kl: 00:46:54
På vores jordomrejse havde vi et hav af punkteringer. Nok et sted mellem 50 og 100.
Desuden så justerede vi altid dæktrykket efter underlaget; 18psi på/i løs sand, 35psi på hullede jordveje og ca. 45-50psi på normal asfalt. Altid lidt mere bagi. Med ca. 20.000km offroad på denne tur giver det en del. Men vi har ikke haft problemer med hverken drivlinien eller viscosen.

Vi har tænkt lidt på det med rotation af dækkene, men det kom nærmest helt af sig selv med alle punkteringerne (det var især galt i Sydamerika, og på dårlige dæk). Nogle gange var vi nødt til at købe et eller to dæk af samme dimmension men af andet mærke og selvfølgelig med lidt anden grad af slidtage (det var ikke altid muligt at købe 4 eller 5 dæk af gangen).

Af lappegrej havde vi altid et sæt med af typen med "håndbor" og sækkenål til strimlerne af klistret stads til at lukke hullerne med. Det virker fint. Desuden en 12V kompressor (til at sætte direkte på batteriet og ikke i cigarattænderen, for de er for svage).

Går det helt galt og du skal bruge et reservehjul med anden diameter, så brug decoupleren, enten den lille smarte 3. knap eller "den store knap" hvor du piller drivakslen af, således at du kører 2wd og så har de to forskellige hjul på foran. For så løber det hele bare ud i den manglende drivaksel.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: porteren efter 07. November 2012 kl: 06:18:40
Selv om der har været forskel i rullediameteren på jeres dæk, må man jo nok antage, at den forskel hurtigt bliver udlignet på et løst og bumpet underlag og ved en forholdsvis lav fart, ligesom  at man, på sne eller løst grus, godt kan lave et ret skarpt drej med et låst bagdif, uden at bilen hopper.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Mary efter 07. November 2012 kl: 08:03:39
God pointe
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. November 2012 kl: 10:49:51
Kim@ Du må undskylde at mit indlæg måske virker lidt "klodset", jeg holder gerne lav profil i fremtiden. Ellers må jeg erkende, at visdommen ikke fanges i tråden. På den anden side er det utrolig besværligt med at koge emnerne op, selvom det står skrevet flere andre steder. Den der WiKi synsvinkel med manglende dokumentation er en kendsgerning rundt omkring på kontinentet, og når nu den ene siger, at det ikke er noget problem, selvom en gruppe syncronauter i en anden gruppe i udlandet siger stik modsat, så dropper jeg den videre diskussion. Jeg holder mig til mine kilder og melder klart ud, at punkterede dæk og kridtstreger i den fysiske ende ikke kan sammenlignes med det tekniske kompendium. Her vil jeg ikke mere bruge kræfterne.

Og om mine indlæg vil jeg især skære det ud i pap, at jeg ikke mere synes om hjemmesidens layout og den nye daglige opfriskning. På mig virker det hele ikke rigtigt gennemtænkt og man har arbejdet for hurtigt, reflow strukturen er ensidig og omkring webdesign og andet er alt sagt. Her må T3 folket komme ud af busken og starte en fælles tænketank, da klubtanken på en eller måde jo betragtes som sekundær. I starten synes jeg godt nok om den nye hjemmeside, men efterfølgende er jeg blevet skuffet. Om jeg skal bruge kræfter til det (når man yder kritik ...) det yder jeg kun til klubprojekter omkring hjemmesider. Såfremt man har den ide at arbejde som et team i en tænketank i en klub, er det måske en fin start.

Jeg vil tage min erfaring og holdninger med ind i snakken hos andre T3 folk, især det med at omtale kendte facts med nye videoklip omkring slidemnet (punkteret dæk) er en ny erfaring for mig. Jeg ryster med hovedet, jeg kan simpelthen ikke fatte dette argument. Det må være min fejl, jeg er ikke gearet til at bruge krudtet på det i fremtiden.

Så jeg beder om undskyldning og går bare ud i garagen og jeg glæder mig til Bullistammtisch nu på lørdag. Jeg melder tilbage om emnet, såfremt jeg har lyst og resurser til det, men det er for besværligt.

Bedste hilsner
Jens
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: porteren efter 07. November 2012 kl: 16:13:54
Jens@

Det er i orden Jens. Undskyldningen er modtaget.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 12. November 2012 kl: 15:14:02
Igen-  Tak for svarene!


Mary- Det var da en kanon god løsning på mit problem, det havde jeg slet ikke tænkt på! at tage en drivaksel af foran er jo ikke det store slæb, så det bliver min løsning hvis punkteringen en dag sker :).
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: BlackChart efter 12. November 2012 kl: 16:00:10
IKKE en af de forreste! Så taber du et hjul...

Derimod piller du kadan af mellem fortøj og gearkassen..
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 12. November 2012 kl: 16:26:58
Hvorfor det Blackchart?


Jeg rev en af mine over ved drivleddet for ikke så længe siden, hjullet virkede som om at det sad meget godt fast i bærearm og støddæmper osv.... mener du at selve drivleddet binder noget sammen? det tror jeg nu ikke at de gør?
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 12. November 2012 kl: 16:28:18
på den bagerste derimod.. der ku det godt se ud til at blive lidt fatalt.
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: BlackChart efter 12. November 2012 kl: 16:33:33
Det er faktisk lige modsat af hvad du siger...

Bagerst sker der ikke en sk*d, der kan du nemlig skrue trækakslen af, bagpå navet, det kan du ikke foran...
Piller du forreste trækaksel af er der ikke noget der holder dig nav fast imod lejet, altså risikerer du at miste et hjul...

Det er set et par gange at syncroer må "humpe" hjem uden den ene aksel i bag, intet problem, men jeg vil på det kraftigste fraråde dig at gøre det med en af de forreste manglende...
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: BlackChart efter 12. November 2012 kl: 16:35:22
Og trust me, har haft både forreste og bageste af på en syncro ;)
De forreste holder nav og lejer sammen, der er løsner du de 6 bolte på fortøjet og den store møtrik i midten, yderst, for at tage trækakslen af - og så mister du pludseligt det der holder dit nav/leje/bærearm sammen...

Bagi løsner du de 6 bolte på gearkassen og de 6 bolte der sidder bag på navet, inde i bærearmen...Men du rører ikke ved bolten der holder nav og leje sammen...
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 12. November 2012 kl: 16:56:37
Du har fuldstændig ret... Jeg glemmer lige en lidt vigtig ting da jeg tog akslen af... jeg lod jo det yderste led sidde og holde det hele sammen... ;) (da den jo var knækket lige der.


Men så kan man jo god tage den ene drivaksel af foran så længe man lader det yderste led sidde og på den måde gøre bilen til 2wd. ikke?
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: BlackChart efter 12. November 2012 kl: 17:01:50
Jo, men det er langt lettere at tage kadan-akslen af, den sidder med 8 små søde 8mm bolte/møtrikker...
Et par 13 gaffel-nøgler er standard udstyr i en syncro ;)

Det er en smule besværligt og beskidt at skulle adskille forreste led...
Der er kun rust og skidt fra vejen på kadan-akslen, ingen fedt her ;)

Så den der med at pille en trækaksel af foran, den skyder du bare helt væk igen...AAAAALT for besværligt...
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 12. November 2012 kl: 17:50:13
Ok? ja det lyder nemt, har ikke kikket på kardanen med "skille ad" øjne endnu, jeg syntes bare at det virkede besværligt... :)
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: BlackChart efter 12. November 2012 kl: 18:03:22
Den ser utrolig tung ud, den vejer ikke en skid...
Den kan side lidt fast, men med hjælp fra en donkraft er den ikke så svær at få af...
Selv har jeg somregel altid en flaskedonkraft i bilen, den kan med lethed skubbe den ud af sit leje...
Den er ikke så svær at få på. eneste grund til at den sidder fast er rust...
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: seppo efter 12. November 2012 kl: 18:24:27
Citat fra: "BlackChart" post=92250
Den ser utrolig tung ud, den vejer ikke en skid...
Den kan side lidt fast, men med hjælp fra en donkraft er den ikke så svær at få af...
Selv har jeg somregel altid en flaskedonkraft i bilen, den kan med lethed skubbe den ud af sit leje...
Den er ikke så svær at få på. eneste grund til at den sidder fast er rust...


Fedt. så er nødplanen opdateret! ;)
Titel: Spørgsmål til syncro mekanikken.
Indlæg af: Mary efter 12. November 2012 kl: 19:50:19
Ja, det er den store tykke donnert mellem for og bag at jeg mener.
Godt du fangede den Morten.

Da jeg skulle gøre manøvren første gang på Mary var vi på den "forkerte" side af Andesbjergene et meget øde sted i Peru. Dvs. på østsiden og der er der stort set ingen mennesker. Ulykken var at hun havde mistet 2 af de 6 bolte som holder narvet ind mod differentialen. 2 andre var bøjet og ubrugelige, så det var tydeligt at de sidste 2 ikke kunne holde til 4wd. Og det var lige hvad der var brug for. For for at krydse tilbage skulle vi over et ca. 5.000m højt bjergpas af et hjulspor. Det skulle vise sig at blive vores mest udfordrende pas at krydse. Det var snestorm deroppe og det sidste stykke var en klippehylde på ca. 2,5m bredde. Men nøj hvor var der flot. Udsigt til knap 100 gletsjere.

Nå, men jeg kunne ikke få akslen af Mary, så det var frem med donkraften og løfte. Akslen sad både i spænd og var rustet fast, så der blev løftet en del før der pludselig lød et ordentlig brag og Mary nu kun var 2wd.
http://www.dennisbager.dk/2009/august/25.htm
http://www.dennisbager.dk/2009/august/26.htm