T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: Pilgaard efter 15. Februar 2013 kl: 12:47:05

Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Pilgaard efter 15. Februar 2013 kl: 12:47:05
Hej T3 folk  :)
Jeg står og skal bruge en anden motor til min Syncro Doka, da den jeg køre med har voldsomt olieforbrug (1 liter pr 50 kilometer) og hakker ad h... til når den er kold. Har skiftet turbo men det løste ikke problemet selvom den var død.

Så mit spørgsmål er hvilken motor vil i anbefale til en sådan bil. Det skal være diesel, det behøver dog ikke at være turbo diesel. Søger bare en god og stabil motor da den bliver brugt hver dag.

Har selv tænkt på en AAZ, men vil gerne høre forslag fra de ''kloge hoveder''  ;)

Så håber i har lyst til at hjælpe :)
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Pilgaard efter 15. Februar 2013 kl: 12:48:39
Glemte helt, hvis man har en AAZ der er komplet med alt ledningsnet, er det så ''plug and play'' eller skal man til at lave om?  B)
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: jankjerbye efter 15. Februar 2013 kl: 13:19:16
Hvad er dit budget? Og hvor længe skal bilen leve?

Nyrenoveret 1,6JX med termostatstyret oliekøler + Intercooler med blæsere til terrænkørsel og et dieselfyr til at varme den op inden kørsel så kører du 250.000 km uden andet end alm. service. (min påstand)

Ombytter JXere der er generalüberholt kan findes i Tyskland til ca. 12.000 kr
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Jens Flensborg efter 15. Februar 2013 kl: 13:21:26
AAZ er en fin ide, så skal der generelt kun skiftes:

1. Bundkar skal tages fra en JX
2. Oliepåfyldning skal tages fra en JX
3. Oliepinden skal tages fra en JX
4. Monteringsarmen til turboen skal forlænges med ca. 20 mm
5. Turboen tages fra en JX

Og husk at en AAZ ikke har samme omdrejninger som en JX, du skal gerne have 150 - 200 UPM mindre i topfarten. En AAZ kan uden problemer med ESPen monteres i en syncro, såfremt den ikke er blevet "sænket". Omvendt kan en AAZ ikke uden ESP ombygning monteres i en normal T3, da ESPen normalt slår imod motordækslet (servieklappen) ...

---

Når man har tid og penge til projektet, så skifter  man til nyrenoveret JX ESP og sandblæst ESP beslag, nyrenoverede JX dysser, ny tandrem og spændrulle og ny 12,9 strækbolt. Samtidig skiftes forglødningdele og andre sliddele. Det gør man dog kun, når man vil forkæle sin dieselbus  B)

En AAZ er den optimale alternativ, fordi du ikke skal skifte ledningsnettet!!!

Og her lidt om drejemomentet, gerkasserne klarer maks kun 178 NM i en T3 OG DET ER DET YDERSTE:

JX = 138 NM
AAZ = 150 NM
1Z = 202 NM (TDI ombygning af ledningsnet og styreboks bliver nødvendig)
AFN = 238 NM (TDI ombygning af ledningsnet og styreboks bliver nødvendig)

De omtalte 1,9 TDI motorer smadrer gearkasserne på række hos tyskerne ...
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Mary efter 15. Februar 2013 kl: 14:16:12
AAZ er den "kraftigste" og en jx'er er mest omdrejningsvillig og ofte med højeste tophastighed (hvis det giver mening i en T3'er).
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 15. Februar 2013 kl: 14:42:15
Kør videre med en JX. Gør som Kjerbye siger. Køb en renoveret eller find en god brugt. (De findes) Jeg er mere til ekstra
 vandkøling end oliekøler. I øvrigt kan en AAZ sagtens tage omdrejninger. Det er blot et spørgsmål om den rette timing.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: kh efter 15. Februar 2013 kl: 15:01:13
En JR fra f.eks Golf 2 kan bruges, men alt hvad der er skruet på en JX skal flyttes over (kobling, olievandkøler, manifold, torbo,motorophæng,brændstofpumpe m.m.)

Kan ikke lade være at tænke på, om du skulle have haft den JR Buddha Uffe lige har solgt, desværre er det forsent nu.

Mvh. KH.
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Andreas efter 15. Februar 2013 kl: 15:26:41
Jeg har en køreklar JX til en syncro liggende.. Giv et ring!
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Pilgaard efter 15. Februar 2013 kl: 19:04:15
Tak for de mange gode svar, dog er økonomien ikke lige til motorskift nu, så det kommer til at vente. Men kan forstå at der ikke er direkte modsigelser for at køre med AAZ, men at der også er gode erfaringer med JX'ere. Personligt har jeg haft 2 1600 Turbo Dieslere der døde, så det vil jeg helst væk fra.
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 15. Februar 2013 kl: 20:06:38
Det som dine JXere er døde af vil AAZ motorene også dø af. 1.9 motoren har endnu større behov for at komme af med varmen.
 
 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Jes efter 15. Februar 2013 kl: 20:58:28
Måske din køler er blevet lige så gammel som bilen = tid til en ny. Der er et par stykker herinde, der har skiftet, og
har lige pludselig set en temperatur måler nål der ikke flyver rundt på skalaen.

Mvh Jes
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Pilgaard efter 16. Februar 2013 kl: 10:02:14
Køling er den god til,  B)
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Jarl efter 16. Februar 2013 kl: 11:20:56
Du skal selvf. gøre, hvad du føler for, men du må endelig ikke forvente længere levetid på AAZ - snarere tværtimod. Højere stempelhastikhed (95,5 mm slaglængde vs. JX' 86,4) gør omdrejninger mere dræbende og som JU peger på, så har AAZ medfødt hedetur selv ved morfarkørsel.
Så er der de æstetiske forhold: AAZ larmer frygteligt sammenholdt med JX, og så har den traktoragtig karakteristik, synes jeg. Måske er alt det ok i en syncro, men jeg ville afgjort selv vælge JX.
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: t3søren efter 16. Februar 2013 kl: 18:58:17
Citat fra: "Jarl" post=95311
Du skal selvf. gøre, hvad du føler for, men du må endelig ikke forvente længere levetid på AAZ - snarere tværtimod. Højere stempelhastikhed (95,5 mm slaglængde vs. JX' 86,4) gør omdrejninger mere dræbende og som JU peger på, så har AAZ medfødt hedetur selv ved morfarkørsel.
Så er der de æstetiske forhold: AAZ larmer frygteligt sammenholdt med JX, og så har den traktoragtig karakteristik, synes jeg. Måske er alt det ok i en syncro, men jeg ville afgjort selv vælge JX.


jeg må indrønne at min tilgang ikke er særlig teoretisk til dette emne. Jeg har bygget to syncroer'  om fra JX til AAZ begge gange yderst tilfreds.
Lyden at motorerne (hertil skal siges at jeg har lavet meget pladearbejde og dertil kommer en hører skade på diskant området :-) ) er i mine ører at AAZ går meget mere blidt end JXeren'.
Varmen fra motoren har aldrig været et problem. Oliekøler vil jeg altid anbefale uanset hvilke motorkode der står på blokken.
Lige nu kører min AAZ (km 130000 ) med et ladetryk på 2,1 og justeret op i pumpen som en mis - på trods af meget store hjul. Kører ca. 80 kmt ved 2600 omd. hvor den går rigtig godt - uden at føle at den er overbelastet - topfart ligger på ca. 130 (i stille vejr) og det må vel siges at være hurtigt i en 16". Hvor langt kan den holde - det overlader jeg til højere magter. Men jeg nyder det så længe det varer - det er jo ikke mange tusinde kr sådan en motor koster :-)
men valget er dit pilgaard - held og lykke :-)
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Pilgaard efter 16. Februar 2013 kl: 19:02:00
Hvordan tør du køre med det ladetryk?  :ohmy:

Men ja jeg hælder også mest til AAZ :)
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Mary efter 16. Februar 2013 kl: 19:28:02
Mary har kørt ca. 430.000km og har i den tid ædt 5 AAZ motorer  :(
De 4 medens vi har haft hende :(  :(

Var det mon derfor vi vandt prisen "årets motorharveri" i 2011 :blink:

Nå men hun er udstyret med oliekøler foran og vi er ikke sene om at tænde for alle indvendige varmeapparater og åbne vinduerne, når vi kører i ørkner og bjergene (og der ikke er alt for støvet af køretøjer foran os på grusvejene). Hun er  desuden udstyret med en "James Bond" knap, som ifølge ungerne laver hende om til en flyver. Dvs. at den starter blæseren foran på max omdrejninger.
Gæt selvh hvad formålet er med det :dry:

Ja, og alligevel foretrækker vi denne traktormotor, som altid har varmeproblemer  :unsure:
At køre Mary er lidt ligesom at flyve et sportsfly, man har konstant et øje på samplige instrumenter og lamper :)

Se det er livet B)
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Fynboen efter 16. Februar 2013 kl: 19:29:42
Har kørt både JX og AAZ i min camper, og jeg er helt klart AAZ fan. Jeg kører en del i Norge, og der er AAZ'ens moment mærkbart bedre end JX. I en scyncro må AAZ være at foretrække p.g.a. momentet. Jeg syntes ikke AAZ har problemer med omdrejninger, men den behøver ikke omdrejninger som JX, for at arbejde. Har altid kørt med ladeluftkøler, der er med til at holde temperaturen i ro.

Hilsen Fynboen.
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: t3søren efter 16. Februar 2013 kl: 20:15:29
Citat fra: "Pilgaard" post=95323
Hvordan tør du køre med det ladetryk?  :ohmy:


hmmm det værste der kan ske, er vel at den sætter et ben ud af siden -
der er større problemer i verden :-)

jeg er altid parat hvis du vil ud at lege :-)
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Jarl efter 17. Februar 2013 kl: 08:50:18
Et relevant spørgsmål at stille kunne være: "Hvis man går efter at kunne øge effekten, hvorfor så lægge AAZ i?"
Som tommelfingerregel kan man sige, at for hver 0,1 bar, man øger ladetrykket, så øger man temperaturen i indsugningsluften med 10 grader. Ja, så kan man sætte LLK på, og det sænker naturligvis temp. i indsugningsmanifolden, men hvad sker der med temp. i forbrændingskammeret, når man brokker flere iltatomer derind for at afbrænde mere diesel? Langt langt hovedparten af motorens varme opstår i forbrændingen - mere forbrænding = mere varme.

Selvf. kan man fint køre med AAZ i tunet udgave og have sjov med det - intet problem. Man skal bare gøre sig klart, at AAZ er præcis lige så følsom som JX, når vi snakker om revner i topstykket og slitage i cyl. 4. Tilmed kører den med et tydeligt lavere olietryk, fordi den smider noget olietryk til ventilspillerumsudlignerne. Sætter man oliekøler på, så bliver olien koldere, når der er fartvind, men trykket falder også grundet den lange vej gennem slangerne. Er der ikke fartvind (Syncro-terræn), så er der ingen effekt ud over, at olietrykket falder. Og det hele skal motoren - også en AAZ - nok holde til en tid lang, men når jeg svarer på, om noget er anbefalelsesværdigt, så er en af mine overvejelser bl.a. om man kan forvente en bare nogenlunde almindelig motorlevetid.

Derfor vil mit råd være - hvis du påregner at hente mere power ud, end motoren er født med - så skal du hverken lægge JX eller AAZ i, men måske kigge i helt andre retninger. Er du lige glad med levetid, så er alle veje åbne.
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Februar 2013 kl: 10:56:01
Jeg vil også sige (med 3 døde JXere under bæltet) at de ændringer der skal laves skal gå efter at sænke temperaturen i alle operations scenarier, garantere en mere blid opvarmning og afkøling, samt forstærke med de dele der er blevet tilgængelige f.eks den forstærkede oliepumpe (der nu er den eneste std. man kan få).

Så... listen måtte være.

1. Renoveret JX med forstærket oliepumpe.
2. Ny køler og rens af resten af kølesystemet.
3. Efterprøvning og evt. tvangsaktivering med en lavere termostat af den ekstra kølepumpe når omdrejningerne er lave på vandpumpen.
4. Montering af LLK og et dieselfyr

Derefter kan man eksperimentere med en anden turbo evt. vandkølet og et andet manifold design der fordeler temperaturen mere jævnt ud over cylindrene. Et andet eksperiment ville være at forkorte olieslangerne til en ekstern oliekøler og finde en placering der var så tæt på motoren som muligt for at holde olietryket.

Men.. hvad er dit budget? Og hvor man km kører du i den om året?

Man KAN også bare lave den dyre og den træls metode.. at køre og køre og så skifte til en anden brugt motor når den står af.. :) Det er en klassiker...  Forskellen er så at det ikke længere er DIG der bestemmer hvornår og hvor længe du vil stå i værkstedet.. det er bilen.. Og Murphys lov siger at kværnen står af før vigtige familefester / ture eller andre uopsættelige aftaler :) Det betyder også at nedbruddene bliver langt mere memorable for resten af familien og er med til at holde TD T3 erens rygte som en ustabil vogn ved lige i "folkemunde" :)

Jeg kender OGSÅ en JX her på forum der er minutiøst kørt og vedligholdt med hjerte, hjerne og sjæl og  den kører og kører og kører... Med tung trailer og i alt slags vejr.. så med den rette indsats, faciliteter, erfaring og tid kører selv en JX 450.000 km + :) Jer er bare ikke nået dertil endnu.. så nu kører jeg med forældet luftkølet porsche designet teknik bag i camperen...  :woohoo:
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: kh efter 17. Februar 2013 kl: 12:33:38
Må jeg indskyde et spørgsmål ?

Forstærket oliepumpe, hvad er det ?

Er det den med 36 mm. indvendige hjul ?

Det må være den til Hyd.-løft. da der behøves lidt mere kapacitet !

Mvh. KH.
Titel: Anden motor i Syncro JX\'er
Indlæg af: Pilgaard efter 17. Februar 2013 kl: 14:05:50
Er blevet tilbudt en komplet AAZ til en pris af 3500 med et kilometertal på 140.000. Så mit budget til motorskift hedder 5000 minus indkøb af motor. Kører ca 20.000 om året i maskinen. Så hvis den kan klare 2 år ved mig er jeg tilfreds  :)