Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - chewie

Sider: 1 ... 4 5 [6]
76
WBX/LBX Fora / Motorrenovering
« Dato: 07. Februar 2011 kl: 18:35:03 »
Oven i hatten på alle de problemer jeg har med min "nye" motor, overvejer jeg en renovering af den gamle. Har prøvet at lave mig en indkøbsliste:

Stempelringe
Komplet pakningssæt
Oliepumpe
Lejer

Tænker samtidig på at skifte kobling, udrykkerleje og nåleleje.

Er noget, som skal tilføjes listen? Andre ting jeg skal skifte når jeg har det hele fra hinanden?


Mattias

77
Syncro Fora / Syncro gearkasse
« Dato: 05. Februar 2011 kl: 22:30:26 »
Hej alle.

Har besluttet mig for at skifte gearolie på Dolph, men er kommet lidt i tvivl om hhv. tappe- og fyldeskruen. Var overbevist om at fyldeskruen skal sidde på siden af kassen, men kan kun finde en ovenpå.

Nogen, som ved?

Nogle erfaringer med Biltema's semi-syntetiske gearolie?

78
Syncro Fora / Motorbygning
« Dato: 30. Januar 2011 kl: 20:01:55 »
Jeg går og leger lidt med tanken om at få lavet en motorkonvertering på min 2,1 DJ syncro.

Er der nogen af jer kloge mennesker, som bygger mere eller mindre komplette løsninger?

Mattias

79
WBX/LBX Fora / Stor olielækage
« Dato: 18. December 2010 kl: 22:40:41 »
Lorte-spasser-bus!!!

Siden jeg fik skiftet motoren i min Syncro har alt (næsten) kørt knirkefrit... Intet olieforbrug og ingen mislyde. Under en køretur i dag, begyndte olietrykslampen at blinke svagt. Har tidligere haft problemer med en smule overgang i lamperne, så panikkede ikke med det samme.
Da lampen blev kraftigere og buzzeren også begyndte, stoppede jeg bilen, åbnede døren og blev mødt af en meget lidt behagelig metallisk klapren. Slukkede straks motoren og gik om bag bilen, hvor der lå en sø af olie.

Umiddelbart har den smidt al olien. Det ser ud som om det pibler frem i samling mellem motor og gearkasse. Har på fornemmelsen af, at det er slemt, men hvor slemt???

Nogen diagnose eller link?

På forhånd tak.

Mattias

80
WBX/LBX Fora / Minus kølervæske
« Dato: 12. November 2010 kl: 20:11:31 »
Nu skal jeg endelig hente min nye (gamle) motor i morgen. Har siddet i bilen den sidste time og mærket ledninger mv. Nu overvejer jeg lidt også at tømme kølervæsken og begynde at demontere slanger, men her i Nisseland er det jo ganske koldt lige p.t. Ca. minus 5. Nu er mit spørgsmål så:
Kan en bil stå uden kølervæske i frostgrader uden at tage skade? Det er jo klart, at hvis væsken fryser, og derved udvider sig, kan der ske ting og sager, men hvad hvis der slet ingen er?

Mattias

81
Din bil... / Nissesyncro
« Dato: 30. Oktober 2010 kl: 16:59:35 »
Hej allesammen.

Så fik jeg endelig købt mig en syncro.
Det blev en '89 2,1 benzin med 2 spærrer. Km-stand er lidt usikkert da tælleren ikke fungerer, men i omegnen af 250.000.

Bilen har kørt for et el-selskab på vestlandet her i Norge, og bærer præg af at være blevet brugt. Tilgengæld er servicehæftet i orden, og undervognen ser rigtig fin ud.
Stigtrin er desværre gennemtærede, men andet ville jo næsten også være mærkeligt...

Motormæssigt ser tingene desværre ikke alt for gode ud. Olietrykslampen lyser, og motoren mangler meget kraft. Går nok ikke på alle cylindre. Tidligere ejer fik skiftet målere og derefter checket trykket, som ikke er højt nok. Derfor tror jeg den nemmeste løsning er, at finde en udskiftningsmotor. Prisen på bilen var selvfølgelig også ret lav, motoren taget i betragtning. Måtte betale ca. 2500kr over skrotpræmien her i Nisseland.

Planer for fremtiden er selfølgelig at få bæstet til at køre først..
Derefter skal jeg ha' nogle gode store hjul på den.
Vil lave Rock'n roll seng i fuld bredde.
Skal ondulere stenslag og andre rustpletter.
Gøre det lidt pænere i kabinen.
Osv.osv.

Tips og ticks modtages med kyshånd.

82
Syncro Fora / Mercedes Stålfælg+dækstørrelse
« Dato: 26. Oktober 2010 kl: 23:07:12 »
Hej allesammen.

Er på udkig efter dæk og fælge til en syncro.
Har set meget på de forskellige dækstørrelser, men er vist så småt ved at lande på 225/70-15 General Grabber AT2. Nogen, der har kørt med denne type/størrelse?

I øvrigt har jeg fundet et sæt mercedes stålfælge, som jeg har forelsket mig lidt i. Det er ET37, passer de overhovedet?

Har lidt svært ved at finde ud af, data på disse fælge, og hvilken model de kommer fra. Nogen, der kan genkende dem?

Mvh
Mattias

(Billede lånt af avdem på vwbus.no)

83
WBX/LBX Fora / Olielampe mv.
« Dato: 25. Oktober 2010 kl: 21:54:54 »
Kan en lysende olielampe og en motor, som føles som om den kun går på 2 eller 3 cylindre have en sammenhæng? Eller er det mere sandsynligt, at det er to forskellige problemstillinger? Måske er hele maskineriet bare helt kaput?
Motoren er en 2,1 DJ i Syncro
 
Mattias

84
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 21:54:29 »
Hej alle.

Så er den gal med problembarnet igen.
Jeg havde efter lange overvejelser besluttet at sætte min bus til salg. Tidligt næste morgen ville den ikke køre længere end nogle få hundrede meter, og da olien var blevet meget tynd og lugtede fælt af benzin var jeg overbevist om at pumpen måtte skiftes.
Forleden fik jeg så en ny pumpe. Begge studser vender dog ind mod strømfordeleren, så der er meget knebent med plads til slangerne. Fik under alle omstændigheder monteret den, men nu vil den ikke starte.
Havde karburatoren af, som var fyldt med benzin, så den må vel få noget saft -selvom slangerne sidder lidt bøjede.

Har målt tændspolen gennem, som holder sig inden for tallene opgivet i Haynes. Kan det være noget så simpelt som fordelerdækslet og/eller rotor, som er slidt? Og kan det sætte så brat en stopper for videre kørsel?

På min gamle Bobbel sad der i fordeleren såkaldte "points", hvad sidder der i min nuværende? Og kan dette måske være en årsag til manglende tænding?

Nogle forslag/links til fejlsøgning.

Bilen er selvfølgelig en 1,9 wbx DG/DF combo med Pierburg karb.

På forhånd tak

Mattias

85
WBX/LBX Fora / DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Dato: 23. August 2010 kl: 22:57:45 »
Hej alle.

Nu har jeg efterhånden ejet min T3 i et par måneder. Jeg har været på eurotrip i den og kørt knap 9000 km - og er allerede nu meget imponeret over maskinen. Den har brugt nogle liter olie og en smule vand, men ikke noget ekstremt. Men på højre side af motoren er det som om toppakningen/gummipakningen er "hoppet op". Der har også ligget kølervæske i samme område. Dette må vel nødvendigvis betyde at pakningen er utæt... Yderligere var motoren forholdsvis ren da jeg købte den, men nu er den ved at være møgbeskidt omme bag generator, benzinpumpe og strømfordeler - kan dette være endnu et tegn på en dårlig pakning eller er det helt naturligt efter den lange tur? Det er mere en meget tyk, og helt sort konsistens.

I bilen sidder der en DF motor, men da jeg købte den fik jeg en DG motor med i hatten, som efter sigende bare har kørt 120K km. Den mangler alt, hvad der hedder generator, benzinpumpe, strømfordeler, karburator osv. Nu er mit spørgsmål så - hvor mange af disse dele ville jeg evt. kunne flytte over fra DF motoren?
Som jeg har forstået det er den eneste forskel på de to motorer karburator, manifold og ventiler? Er det så bedst at finde en karburator til en DG motor eller fungerer det fint med PICT 34'eren?

Da jeg så over ekstra motoren (DG'eren) opdagede jeg at gummipakningen (toppakningen) er lidt flosset - kan man allerede nu konstatere at den skal skiftes, eller kan den stadig være tæt?

På forhånd tak for hjælpen - der kommer sikkert mange flere spørgsmål hen ad vejen.

Mattias

86
WBX/LBX Fora / Hjælp til skylning af kølesystem
« Dato: 16. Juli 2010 kl: 10:11:20 »
Jeg skal have skiftet  kølervæsken og skyllet systemet igennem - Hinze har meget tålmodigt prøvet at forklare mig, hvordan jeg skal gøre det, men jeg fatter det simpelthen ikke.
At fylde på skal jeg nok finde ud af, men det er mere at finde ud af, hvilke slanger som skal af osv osv.

Hvis der er nogen, som kan skære det ud i pap for mig ville det være dejligt - gerne med billeder.

Endnu bedre - hvis nogen i Østjylland har tid og lyst til at vise mig proceduren skal jeg selvfølgelig nok smide en skilling - gerne i dag eller i morgen.


På forhånd tak.

Mattias

I kan SMS'e eller ringe på 26156683

87
WBX/LBX Fora / Ny T3 ejer - Et par basic spörgsmaal
« Dato: 13. Juli 2010 kl: 12:00:14 »
Hej allesammen.

Saa fik jeg endelig köbt min bus. Det er en Transporter fra '83 med 1,9 Wasserboxer motoren. Har kört ca. 160K og registreret til 8 pers

Jeg vil gerne skifte olie, kölerväske og lidt andet smaafix, men har et par spörgsmaal för jeg begynder.

Mht. olien - hvilken type "billigolie" kan I anbefale? Jeg tänkte at fylde 15W40 paa - nogen kommentarer?

Hvordan faar jeg den gamle kölerväske ud lettest? Og har forstaaet at systemet skal skylles gennem - hvordan gör jeg det?

Jeg vil ogsaa pröve at stille ventilerne da den tikker en del - er det korrekt forstaaet at der IKKE skal väre nogen afstand mellem ventil og löfter (eller hvad den nu hedder)?. Har gjort det paa en T1, er det samme princip?

Send gerne links - har skam prövet at söge, men fandt ikke noget.

Paa forhaand tak.

Mattias

88
Diverse / Motorvalg
« Dato: 21. Juni 2010 kl: 21:49:22 »
Hej allesammen.

Efter længere tids søgen efter en T2 uden held, har jeg besluttet at jeg skal ha' mig en T3...
Jeg har kigget på en masse forskellige, men er meget i tvivl om hvilken type motor jeg skal se efter.
Er der en, som kan fortælle mig lidt om plusser og minusser ved hhv. 1,9 benzin, 2,1 benzin og 1,6TD?
Her tænker jeg også på almindelig vedligehold. Jeg går ud fra at de tidlige benzinmodeller er lidt lettere at skrue i.

Bilen kommer til at køre som daily driver, men har også tænkt mig på langtur engang i løbet af sommeren.

Hvis nogen skulle have noget spændende til salg er de også meget velkomne til at skrive. Prismæssig ligger jeg på ca. 15K.

Med Venlig Hilsen Mattias

Sider: 1 ... 4 5 [6]